Spring naar bijdragen

De vijf wijze en de vijf dwaze Maagden .


Aanbevolen berichten

Die vijf zijn inderdaad degenen die netjes naar deze prachtige tropaar geluisterd hebben. :) En de olie wordt ook nog weleens vereenzelvigd met de heilige Geest. Het is in elk geval iets goeds dat je bij moet dragen om je geloof te bewaren en het Licht in je hart brandende te houden. En dat bij je dragen vraagt een actieve, gelovige en liefdevolle houding naar God en naar je naasten toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De troparion van de Grote Maandag zegt er het volgende over (hehe, die herinner ik omdat het het mooiste stukje byzantijnse muziek is -
):

"Zie, de bruidegom komt te middernacht,

gelukzalig de dienaar die hij wakend vinden zal,

maar onwaardig is hij die Hij ledig vindt.

Mijn ziel, wees dus waakzaam

zodat gij niet door slaap overvallen wordt,

en daardoor aan de dood vervalt

en van het koninkrijk uitgesloten wordt,

maar waak en roep uit:

heilig, heilig, heilig zijt Gij o God.

Door de Moeder Gods ontferm u over ons."

Waken is dus spiritueel actief blijven. Bidden, vasten, etc. Slapen is daarvan het tegenovergestelde.

Maar toch waren er 5 wijs die gewekt werden door die stem in de nacht die riep "Zie, de bruidegom komt..."

Waar spreekt het tropaar dit dan tegen?

Ik ging er van uit dat je reageerde op de OP: "Wat moeten we doen om bij de vijf wijze maagden te horen?" en je "conclusie" was "spiritueel actief blijven"...

Maar ik begrijp nu dat e.e.a. sloeg op het "zie" van het "zie, de Bruidegom komt..." Zitten we nog steeds met de vraag wat dan die "wijsheid" was van de 5... Dat zou dan niet speciaal "spiritueel actief blijven" zijn...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die vijf zijn inderdaad degenen die netjes naar deze prachtige tropaar geluisterd hebben. :) En de olie wordt ook nog weleens vereenzelvigd met de heilige Geest. Het is in elk geval iets goeds dat je bij moet dragen om je geloof te bewaren en het Licht in je hart brandende te houden. En dat bij je dragen vraagt een actieve, gelovige en liefdevolle houding naar God en naar je naasten toe.

Maar dan zou het (uitgaande van de gelijkenis) dus iets moeten zijn wat je 'nog wakende uitvoert', voordat je "geloofsleven" indut, opdat je dat vuur weer vol kan laten branden als dat "Zie!" klinkt...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die vijf zijn inderdaad degenen die netjes naar deze prachtige tropaar geluisterd hebben. :) En de olie wordt ook nog weleens vereenzelvigd met de heilige Geest. Het is in elk geval iets goeds dat je bij moet dragen om je geloof te bewaren en het Licht in je hart brandende te houden. En dat bij je dragen vraagt een actieve, gelovige en liefdevolle houding naar God en naar je naasten toe.

Maar dan zou het (uitgaande van de gelijkenis) dus iets moeten zijn wat je 'nog wakende uitvoert', voordat je "geloofsleven" indut, opdat je dat vuur weer vol kan laten branden als dat "Zie!" klinkt...?

Ook als je slaapt, kun je dat zonder haat doen. Als je wel haat, moet je je volstoppen met slaapmedicatie om te kunnen pitten.

Als je je broeder liefhebt, ben je in het Licht. Dan gaat je lamp niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit kan je niet menen. Dus je kan er rustig op los leven, de meest goddeloze dingen doen en nog steeds het koninkrijk beërven?"

nou... ik zeg dat niet. paulus zegt dat. de wet noemt hij de bediening van de dood. het punt is: als je uit gods genade leeft, WIL je helemaal geen goddeloze dingen doen. als je uit de wet leeft doe je automatisch goddeloze dingen. waarom? wat de wet van Mozes niet kon, omdat ze machteloos was door ons zondige bestaan, dat deed God. rom 8.3 |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit kan je niet menen. Dus je kan er rustig op los leven, de meest goddeloze dingen doen en nog steeds het koninkrijk beërven?"

nou... ik zeg dat niet. paulus zegt dat. de wet noemt hij de bediening van de dood. het punt is: als je uit gods genade leeft, WIL je helemaal geen goddeloze dingen doen. als je uit de wet leeft doe je automatisch goddeloze dingen. waarom? wat de wet van Mozes niet kon, omdat ze machteloos was door ons zondige bestaan, dat deed God. rom 8.3 |P

Als dat bij jou zo werkt, ben jij een wijze maagd. Maar Paulus waarschuwde ook in Galaten 5:19.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit kan je niet menen. Dus je kan er rustig op los leven, de meest goddeloze dingen doen en nog steeds het koninkrijk beërven?"

nou... ik zeg dat niet. paulus zegt dat. de wet noemt hij de bediening van de dood. het punt is: als je uit gods genade leeft, WIL je helemaal geen goddeloze dingen doen. als je uit de wet leeft doe je automatisch goddeloze dingen. waarom? wat de wet van Mozes niet kon, omdat ze machteloos was door ons zondige bestaan, dat deed God. rom 8.3 |P

Als dat bij jou zo werkt, ben jij een wijze maagd. Maar Paulus waarschuwde ook in Galaten 5:19.

galaten 5 gaat over het leven uit de wet tegenover het leven uit genade. als je uit de wet leeft, probeer je god te gehoorzamen uit je vlees. het resultaat is de werken van het vlees. de galaten wilden terugkeren naar de wet. gal 2.16: Ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven om gerechtvaardigd te worden door geloof in Christus en niet door naleving van de wet. Geen mens immers vindt rechtvaardiging door het naleven van de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit kan je niet menen. Dus je kan er rustig op los leven, de meest goddeloze dingen doen en nog steeds het koninkrijk beërven?"

nou... ik zeg dat niet. paulus zegt dat. de wet noemt hij de bediening van de dood. het punt is: als je uit gods genade leeft, WIL je helemaal geen goddeloze dingen doen. als je uit de wet leeft doe je automatisch goddeloze dingen. waarom? wat de wet van Mozes niet kon, omdat ze machteloos was door ons zondige bestaan, dat deed God. rom 8.3 |P

En toch kon je volgens jouw je "redding" niet "verliezen". Twee nogal wazige en dubieuze termen, vooral omdat het hele leven een weg naar redding is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit kan je niet menen. Dus je kan er rustig op los leven, de meest goddeloze dingen doen en nog steeds het koninkrijk beërven?"

nou... ik zeg dat niet. paulus zegt dat. de wet noemt hij de bediening van de dood. het punt is: als je uit gods genade leeft, WIL je helemaal geen goddeloze dingen doen. als je uit de wet leeft doe je automatisch goddeloze dingen. waarom? wat de wet van Mozes niet kon, omdat ze machteloos was door ons zondige bestaan, dat deed God. rom 8.3 |P

En toch kon je volgens jouw je "redding" niet "verliezen". Twee nogal wazige en dubieuze termen, vooral omdat het hele leven een weg naar redding is.

ik zeg dat niet. jezus zegt dat.

Ik geef hun eeuwig leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan alles, en niemand kan iets uit zijn hand roven.

kan de duivel ze verloren laten gaan door ze te laten zondigen? volgens jezus niet.

het hele leven is een weg naar redding? staat dat in Cyrillisch 5 vers 7? :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
het hele leven is een weg naar redding? staat dat in Cyrillisch 5 vers 7? :#

Nee. Filippenzen 2:12.

Ik geef hun eeuwig leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan alles, en niemand kan iets uit zijn hand roven.

Dat is goed nieuws voor alle atheïsten die vroeger christenen waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou... ik zeg dat niet. paulus zegt dat. de wet noemt hij de bediening van de dood. het punt is: als je uit gods genade leeft, WIL je helemaal geen goddeloze dingen doen. als je uit de wet leeft doe je automatisch goddeloze dingen. waarom? wat de wet van Mozes niet kon, omdat ze machteloos was door ons zondige bestaan, dat deed God. rom 8.3 |P

Als dat bij jou zo werkt, ben jij een wijze maagd. Maar Paulus waarschuwde ook in Galaten 5:19.

galaten 5 gaat over het leven uit de wet tegenover het leven uit genade. als je uit de wet leeft, probeer je god te gehoorzamen uit je vlees. het resultaat is de werken van het vlees. de galaten wilden terugkeren naar de wet. gal 2.16: Ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven om gerechtvaardigd te worden door geloof in Christus en niet door naleving van de wet. Geen mens immers vindt rechtvaardiging door het naleven van de wet.

Ik heb nooit iets anders gehad dan genadepreken en toch ben ik van mijn geloof afgevallen omdat ik mijn broeder haatte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef hun eeuwig leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan alles, en niemand kan iets uit zijn hand roven.

kan de duivel ze verloren laten gaan door ze te laten zondigen? volgens jezus niet.

het hele leven is een weg naar redding? staat dat in Cyrillisch 5 vers 7? :#

Dat ging over zijn 12 discipelen, niet over Judas overigens die ook uitgestuurd werd en de zieken genas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef hun eeuwig leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan alles, en niemand kan iets uit zijn hand roven.

kan de duivel ze verloren laten gaan door ze te laten zondigen? volgens jezus niet.

het hele leven is een weg naar redding? staat dat in Cyrillisch 5 vers 7? :#

Dat ging over zijn 12 discipelen, niet over Judas overigens die ook uitgestuurd werd en de zieken genas.

nee dat gaat over de schapen van Jezus.

Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij,

28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid

Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En niet veel later lezen we:

"maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. (Matt. 10:22)"

Het is niet de bedoeling dat je bijbelteksten uit de context rukt.

umz, dat staat in matteus. ik had het over johannes 10. :?

mat 10.22 gaat over de grote verdrukking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef hun eeuwig leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan alles, en niemand kan iets uit zijn hand roven.

kan de duivel ze verloren laten gaan door ze te laten zondigen? volgens jezus niet.

het hele leven is een weg naar redding? staat dat in Cyrillisch 5 vers 7? :#

Dat ging over zijn 12 discipelen, niet over Judas overigens die ook uitgestuurd werd en de zieken genas.

nee dat gaat over de schapen van Jezus.

Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij,

28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid

Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn.

Okay. Wie zijn die schapen dan? De schapen worden van de bokken gescheiden op grond van hun daden.

Niet een ieder die tot Mij zegt Here Here..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef hun eeuwig leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan alles, en niemand kan iets uit zijn hand roven.

kan de duivel ze verloren laten gaan door ze te laten zondigen? volgens jezus niet.

het hele leven is een weg naar redding? staat dat in Cyrillisch 5 vers 7? :#

Dat ging over zijn 12 discipelen, niet over Judas overigens die ook uitgestuurd werd en de zieken genas.

nee dat gaat over de schapen van Jezus.

Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij,

28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid

Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn.

de schapen zijn de mensen die jezus toebehoren. die zijn geest hebben ontvangen. die geest blijft tot in eeuwigheid in en bij hen. de bokken zijn mensen die jezus niet toebehoren. die zijn geest niet hebben ontvangen.

Wie de Geest van Christus niet heeft, behoort Christus niet toe. rom 8.9

trouwens, judas heeft nooit de geest ontvangen. hij was er niet bij toen jezus op zijn discipelen blies en ook niet op pinksterdag. de geest was er nog niet omdat jezus nog niet verheerlijk was

Link naar bericht
Deel via andere websites
En niet veel later lezen we:

"maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. (Matt. 10:22)"

Het is niet de bedoeling dat je bijbelteksten uit de context rukt.

umz, dat staat in matteus. ik had het over johannes 10. :?

mat 10.22 gaat over de grote verdrukking.

In de war. Naja, dan toch. Als je niet tot het einde blijft volharden heb je een probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waken is dus spiritueel actief blijven. Bidden, vasten, etc. Slapen is daarvan het tegenovergestelde.

Maar ja, ook de discipelen vielen in slaap terwijl ze zouden moeten waken...

ja :D ik viel een keer letterlijk in slaap tijdens een kerkdienst :E

ik laat de heilige geest wel in mij volharden want als het van mij afhangt is er weinig hoop voor me

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid