Spring naar bijdragen

hemelvaart en de hemel


Aanbevolen berichten

Deze vraag las ik ergens en vond 'm voor hier ook wel interessant, omdat die discussie vaak terugkomt en n.a.v. de vraag van eclammers:

Henriëtte,

Kun je me wijzen waar staat dat overleden kinderen in de hemel terecht komen en hoe zie je dat precies?

Aangezien de Bijbel zegt.......

(Prediker 9:5) . . .wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust. . .

Ed

Die andere vraag over de hemelvaart:

Mat. 27: 51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

In het evangelie van Matteus staat deze opmerkelijke passage.

Wat er verder met deze opgewekte heiligen is gebeurd staat nergens in de bijbel beschreven. Ook zou je mogen verwachten dat deze opgewekte doden een zodanige indruk hebben gemaakt dat er in buitenbijbelse bronnen iets over is geschreven. Dat is echter niet het geval.

Deze personen waren inmiddels overleden en er zal niet meer dan een skelet zijn over gebleven. Heeft God hun nieuwe lichamen geschonken? En zijn deze reeds gestorvenen en opgewekten dan ook ten hemel gevaren net als Jezus?

Efeze 4:8-10 KJV He led captivity captive - Hij nam de gevangenis gevangen

“Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere aardse gewesten? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengenâ€.

Psalm 68:19 zegt: “Gij zijt opgevaren naar den hoge; Gij hebt gevangenen meegevoerd; Gij hebt gaven in ontvangst genomen onder (KJV: for) de mensen.

Psalm 7:8 zegt: “Dan moge de vergadering der natiën U omringen, keer weder boven haar naar den hoge.â€

Uit buitenbijbelse geschriften:

In het testament der patriarchen (http://en.wikipedia.org/wiki/Testaments ... Patriarchs) staat: “En Hij (de Messias) zal opvaren uit Hades en zal voorbijgaan vanaf de aarde de hemel in†(Benjamin 9:11).

“En uit de gevangenis zal Hij van Belial (Satan) wegnemen de zielen der heiligen†(2:11)

Evangelie van Nicodemus: “Wie zijt Gij (Messias) dat Gij de gevangenen bevrijdt?†(17:7).

Psalm 68:19 het vers ervoor: “Gods wagens zijn tweemaal tienduizend, duizenden bij duizenden, de Here is van de Sinaï het heiligdom binnengegaanâ€

(KJV: “The chariots of God are twenty thousand, even thousands of angels: the lord is among them, as in Sinai, in the holy placeâ€).

Companion Bible: “Tweemaal tienduizend duizenden (wagens)†en “duizenden op duizenden (engelen)â€. Het woord vertaald met [engelen] is Str.Hebreeen 8136. Het is het enige geval in de Bijbel waar [engelen] is afgeleid van dat woord. Dat maakt het woord [engelen] twijfelachtig. Sommige vertalingen zeggen eenvoudig ‘‘zij’’ De Griekse Septuagint geeft aan: “de verheugdenâ€.

De heiligen waren in Abrahams schoot en gingen toen mee naar de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen die rover aan het kruis werd gezegd: heden zult gij met mij in het Paradijs zijn.

De arme Lazarus Lucas 16:19-38

Op 6: 9 Daar is sprake van mensen die als martelaren zijn gestorven en die als 'zielen onder het altaar' worden gezien.

Dat de Israëliet de doden niet als vernietigd of opgelost zag, blijkt ook uit het feit, dat hij over hen als over 'schimmen' sprak (Ps 88:11; Js 26:14; 14:9; Sp 2:18; 9:18; 21:16).

Ps.16:10 'Want Gij geeft mijn ziel niet prijs aan het dodenrijk, noch laat Gij uw gunstgenoot de groeve zien'.

'dat Hij niet aan de hades (dodenrijk) is overgelaten en zijn vlees geen ontbinding heeft gezien' (Hd 2:31, verg. 13: 35).

Johannes 3:36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven: dan gaat je geest dus niet dood.

Hij is geen God van doden, maar van levenden. Lucas 20:38

Over kinderen: Mat. 18:10

Link naar bericht
Deel via andere websites

Coby,

De woorden van Jezus die je aanhaalt (Tegen die rover aan het kruis werd gezegd: heden zult gij met mij in het Paradijs zijn) is een toekomstige belofte die zal worden vervult in het 1000-jarig rijk van Christus en dat is nog niet begonnen.

Een andere vertaling zegt:...

(Lukas 23:43) . . .En hij zei tot hem: „Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn.. . .

Commentaar: Jezus deed "heden" toen aan het kruis, de belofte......

Paradijs (Grieks pa·ra·dei′sos) heeft betrekking op de aarde.

zie commentaar:.......

De Griekse vorm van het woord (pa·ra·dei′sos) werd door de vertalers van de Septuaginta gebruikt op alle plaatsen die betrekking hebben op de tuin van Eden.„In de tuin van God.†Hebr.: beghan-ʼElo·him′; LXXSyVg: „in het paradijs van God.†Vgl. vs. 9.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ons lichaam is vergaan, kunnen we volgens het NT een eeuwig lichaam in de hemel verkrijgen (εν τοις ουÏανοις).

2 Korinthe 5:1: “Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

Mattheus 5:12-13 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ons lichaam is vergaan, kunnen we volgens het NT een eeuwig lichaam in de hemel verkrijgen (εν τοις ουÏανοις).

2 Korinthe 5:1: “Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.

Mattheus 5:12-13 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen.

Niet enkel ons lichaam vergaat bij het sterven maar de totale mens wordt ontbonden in zijn oorspronkelijke onbewuste elementen namelijk stof (een lichaam is enkel stof of anders gezegd chemische elementen) en levenskracht of levensenergie (ruach)

Bij de terugkomst van Christus worden de doden herschapen en de levenden in een oogwenk onsterfelijk ( wat deze transformatie dan ook mag betekenen of inhouden)

Wat nu de bovengenoemde passage uit Efeze betreft, geloof ik ook dat dit refereert naar de opgewekten bij de opstanding van Christus en dat deze ( wie ze waren wordt nergens vermeld) met Hem als "eerstelingen" ten hemel opgevaren zijn ter bemoediging en bewijs voor alle anderen die dit ook bij Zijn tweede komst zullen mogen ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Coby en Bernard,

Dank voor de mooie analyses, jullie scherpen mijn geest!

Jezus heeft het altijd over 2 groepen schapen (2 kooien) gehad, blijkbaar 2 los van elkaar te identificeren groepen schapen die in het volgen van Christus en het dienen van de ware God één (verenigd) zouden zijn.

Kleine kudde: Jezus zegt hiervan dat hij voor hen een plaats gaat bereiden bij zijn vader in de hemel (Joh. 14:2-3).

Openbaring vertelt over een groep van 144.000 personen die gekozen zou worden om als koningen en priesters met Christus in de hemel te regeren (dit is het Koninkrijk Gods) en een grote schare andere schapen (lees Openb. 14:1 en 7:9).

De Schrift maakt dus duidelijk dat deze 2 groepen met schapen te vergelijken aanbidders van God 2 verschillende bestemmingen hebben de kleine groep (kleine kudde) gaat naar de hemel en de grote schare blijft hier op aarde dat tot een paradijs-tuin zal worden veranderd.

De 12 apostelen vormen het fundament van de kleine kudde en worden als de 12 fundamentstenen genoemd in Gods hemelse tempel …….(Openb. 21.14).

(Efeziërs 2:19, 20) . . .GIJ zijt …..leden van het huisgezin van God, 20 en GIJ zijt opgebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de fundament-hoeksteen is.

Israël.

Vroeger zou Israël een volk van koningen en priesters zijn maar zij waren onbruikbaar voor dat doel omdat ze de ware God altijd hebben verloochend en goddeloos hebben gehandeld.

Andere volkeren hadden dat voorrecht niet, maar konden zegeningen van God ontvangen als ze zich als “inwonende vreemdelingen†verbonden met het volk van God, Israël, en Gods wetten onderhielden.

Nu, is het zo dat wie zich verbindt met het „het Israël Gods†(de kleine kudde) in dezelfde begunstigde positie kan komen als de “inwonende vreemdelingen†destijds.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid