Spring naar bijdragen

Masai kerken fors gegroeid


Aanbevolen berichten

"Dankzij de Heer is het aantal Masai christenen afgelopen jaren tot 200.000 gegroeid. terwijl er 800.000 Masai zijn." Dat vertelt zendeling Opiyo uit Kenia. Hij werkt onder de Afrikanen om het Evangelie te verspreiden. "Ik werk al 16 jaar onder de Masai. In het begin stonden ze niet open voor Christus omdat ze vast zaten aan hun zwarte god Engai Narok en de rode god Engai Nanyokie. "De ene god zou hen zegen geven en de andere god crisis. Het was als zegen en vloek. Met dit uitgangspunt hebben wij hen de Bijbelse boodschap rondom dit onderwerp verteld." Jezus werd namelijk een vloek voor de mens om hen vrij te maken van de vloek. "Langzaam veranderden er dingen. Nu zijn er enorm veel kerken."

Ondanks dat er veel reden voor blijdschap is, is er ook bezorgdheid bij Tom Opiyo. "Het is jammer dat veel Afrikaanse christenen geen zendeling willen worden omdat ze vastzitten aan materiële dingen. Dit houdt de verspreiding van het Evangelie tegen. Toch heeft God me laten zien dat ik dit moet accepteren. Het heeft me geleerd om op God te wachten en meer op Hem te vertrouwen." 

Bron: CIP

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me in dit soort gevallen meestal af wat voor christenen het zijn. Het is nogal een breed begrip. Zijn het over het algemeen vredelievende christenen zoals we hier vooral zien, of zijn het van die extremisten die bijvoorbeeld homo's het liefst op brandstapels zien..?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me in dit soort gevallen meestal af wat voor christenen het zijn. Het is nogal een breed begrip. Zijn het over het algemeen vredelievende christenen zoals we hier vooral zien, of zijn het van die extremisten die bijvoorbeeld homo's het liefst op brandstapels zien..?
Waarom komt er ook maar de gedachte in je op dat het extremisten zouden kunnen zijn die homo's het liefst op brandstapels zouden zien. Volgens mij zijn dergelijke mensen er nauwelijks onder de zeven miljard mensen op aarde. Ik ken alleen de (naar mijn idee op verwerpelijke ideeën gebaseerde) Westboro Baptist Church die volgens mij slechts demonstreren en (gelukkig - volgens mij) niet homo's fysiek aanvallen. Ik kan momenteel geen mensen bedenken die zich christen noemen en die graag een pijnlijke dood van homo's zien.

Ik neem aan dat deze Masaï vredelievende christenen zijn die je ook in Europa aantreft en elders in Afrika (en op andere continenten). Ik weet van christenen in Afrika dat zij zich fysiek verdedigen tegen moslimaanvallen (Nigeria) en er valt over te twisten of dit wel goed is. Zelf ben ik van mening dat christenen zich niet fysiek zouden moeten verdedigen. Ik ken persoonlijk geen voorbeeld van een aanval van een christen op een homo in Afrika. Ik sluit niet uit dat er niemand in Afrika is die zichzelf christen noemt en onterecht een homo fysiek aanvalt, maar om dit eventueel te veronderstellen voor 200.000 christelijke Masaï vind ik ietwat ver gaan.

Hoeveel gewelddadige christenen zijn er überhaupt? Ik ken voorbeelden van gewelddadigheden door mensen die zich (al dan niet terecht) christen noemden en dat was eeuwen geleden en betrof kruistochten en inquisitie. Meer voorbeelden kan ik op dit moment niet bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me in dit soort gevallen meestal af wat voor christenen het zijn. Het is nogal een breed begrip. Zijn het over het algemeen vredelievende christenen zoals we hier vooral zien, of zijn het van die extremisten die bijvoorbeeld homo's het liefst op brandstapels zien..?
Waarom komt er ook maar de gedachte in je op dat het extremisten zouden kunnen zijn die homo's het liefst op brandstapels zouden zien. Volgens mij zijn dergelijke mensen er nauwelijks onder de zeven miljard mensen op aarde.
verdiep je eens in de misstanden tegen homo's in de wereld, en in Nederland vanaf een jaar of 20 geleden. Er zijn honderden voorbeelden van homo's die vermoord worden door christenen in afrika vanwege charismatische groeperingen die de bijbel geheel op eigen wijze uitleggen. Jij bent daar persoonlijk medeverantwoordelijk voor omdat je de propaganda van zulke groeperingen verspreid (God haat de zonde maar heeft iedereen lief etc..) is een tekst die vaak heel verkeerd wordt uitgelegd door sommige mensen.
Ik ken alleen de (naar mijn idee op verwerpelijke ideeën gebaseerde) Westboro Baptist Church die volgens mij slechts demonstreren en (gelukkig - volgens mij) niet homo's fysiek aanvallen. Ik kan momenteel geen mensen bedenken die zich christen noemen en die graag een pijnlijke dood van homo's zien.
En alle mensen die christen zijn en homo's mishandelen in de wereld zijn natuurlijk geen echte christenen. Wel het wapen verschaffen doormiddel van het eenzijdig citeren van bijbelteksten, maar gebeurt er wat als iemand die uitleg wat te letterlijk neemt dan zijn het volgens jou soort christenen geen echte christenen en dan slaap je weer met een rein en rustig geweten.
Ik neem aan dat deze Masaï vredelievende christenen zijn die je ook in Europa aantreft en elders in Afrika (en op andere continenten).
Nee hoor, een land als Tanzania, waar de bevolking gelijk verdeeld is in aantallen christenen en moslims worden de christenen opgehitst door charismatisch christenen en lopen de spanningen op dit moment hoog op. Terwijl er daarvoor geen problemen waren. En voor je begint, het is een land waar ik grote affiniteit mee heb, jaren gewoond heb en 2 jaar terug weer geweest ben.
Ik weet van christenen in Afrika dat zij zich fysiek verdedigen tegen moslimaanvallen (Nigeria) en er valt over te twisten of dit wel goed is.
eenzijdige propaganda, zoals dat bij jou altijd het geval is.
Zelf ben ik van mening dat christenen zich niet fysiek zouden moeten verdedigen. Ik ken persoonlijk geen voorbeeld van een aanval van een christen op een homo in Afrika. Ik sluit niet uit dat er niemand in Afrika is die zichzelf christen noemt en onterecht een homo fysiek aanvalt, maar om dit eventueel te veronderstellen voor 200.000 christelijke Masaï vind ik ietwat ver gaan.
Dat veronderstelt niemand, jij zeg nu eigenlijk, ach zolang het er maar een paar zijn is het niet zo erg. Terwijl als er op cip.nl ook maar 1 enkele christen iets wordt aangedaan in de wereld, jou wereld te klein is en je postings hier niet van de lucht zijn.
Hoeveel gewelddadige christenen zijn er überhaupt? Ik ken voorbeelden van gewelddadigheden door mensen die zich (al dan niet terecht) christen noemden en dat was eeuwen geleden en betrof kruistochten en inquisitie. Meer voorbeelden kan ik op dit moment niet bedenken.
hahahahaha, zo kan ik het ook, er zijn geen christenen die geweldadig zijn en als ze er wel zijn dan zijn het geen echte christenen. (H)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me in dit soort gevallen meestal af wat voor christenen het zijn. Het is nogal een breed begrip. Zijn het over het algemeen vredelievende christenen zoals we hier vooral zien, of zijn het van die extremisten die bijvoorbeeld homo's het liefst op brandstapels zien..?
Waarom komt er ook maar de gedachte in je op dat het extremisten zouden kunnen zijn die homo's het liefst op brandstapels zouden zien. Volgens mij zijn dergelijke mensen er nauwelijks onder de zeven miljard mensen op aarde.
verdiep je eens in de misstanden tegen homo's in de wereld, en in Nederland vanaf een jaar of 20 geleden. Er zijn honderden voorbeelden van homo's die vermoord worden door christenen in afrika vanwege charismatische groeperingen die de bijbel geheel op eigen wijze uitleggen. Jij bent daar persoonlijk medeverantwoordelijk voor omdat je de propaganda van zulke groeperingen verspreid (God haat de zonde maar heeft iedereen lief etc..) is een tekst die vaak heel verkeerd wordt uitgelegd door sommige mensen.
Ik ken alleen de (naar mijn idee op verwerpelijke ideeën gebaseerde) Westboro Baptist Church die volgens mij slechts demonstreren en (gelukkig - volgens mij) niet homo's fysiek aanvallen. Ik kan momenteel geen mensen bedenken die zich christen noemen en die graag een pijnlijke dood van homo's zien.
En alle mensen die christen zijn en homo's mishandelen in de wereld zijn natuurlijk geen echte christenen. Wel het wapen verschaffen doormiddel van het eenzijdig citeren van bijbelteksten, maar gebeurt er wat als iemand die uitleg wat te letterlijk neemt dan zijn het volgens jou soort christenen geen echte christenen en dan slaap je weer met een rein en rustig geweten.
Ik neem aan dat deze Masaï vredelievende christenen zijn die je ook in Europa aantreft en elders in Afrika (en op andere continenten).
Nee hoor, een land als Tanzania, waar de bevolking gelijk verdeeld is in aantallen christenen en moslims worden de christenen opgehitst door charismatisch christenen en lopen de spanningen op dit moment hoog op. Terwijl er daarvoor geen problemen waren. En voor je begint, het is een land waar ik grote affiniteit mee heb, jaren gewoond heb en 2 jaar terug weer geweest ben.
Ik weet van christenen in Afrika dat zij zich fysiek verdedigen tegen moslimaanvallen (Nigeria) en er valt over te twisten of dit wel goed is.
eenzijdige propaganda, zoals dat bij jou altijd het geval is.
Zelf ben ik van mening dat christenen zich niet fysiek zouden moeten verdedigen. Ik ken persoonlijk geen voorbeeld van een aanval van een christen op een homo in Afrika. Ik sluit niet uit dat er niemand in Afrika is die zichzelf christen noemt en onterecht een homo fysiek aanvalt, maar om dit eventueel te veronderstellen voor 200.000 christelijke Masaï vind ik ietwat ver gaan.
Dat veronderstelt niemand, jij zeg nu eigenlijk, ach zolang het er maar een paar zijn is het niet zo erg. Terwijl als er op cip.nl ook maar 1 enkele christen iets wordt aangedaan in de wereld, jou wereld te klein is en je postings hier niet van de lucht zijn.
Hoeveel gewelddadige christenen zijn er überhaupt? Ik ken voorbeelden van gewelddadigheden door mensen die zich (al dan niet terecht) christen noemden en dat was eeuwen geleden en betrof kruistochten en inquisitie. Meer voorbeelden kan ik op dit moment niet bedenken.
hahahahaha, zo kan ik het ook, er zijn geen christenen die geweldadig zijn en als ze er wel zijn dan zijn het geen echte christenen. (H)
Informeer mij dan eens a.u.b. (eventueel in een ander topic, omdat het hier offtopic is - lijkt mij). Zoals ik heb aangegeven, ken ik geen voorbeelden van geweld van christenen tegen homo's, maar ik laat mij graag informeren. Een mens op aarde kan nooit op de hoogte zijn van alle miljarden feiten die er zijn.

Daarnaast verspreid ik geen haatdragende propaganda. Ik heb meermalen op dit forum laten weten dat ik houd van zowel homo's als hetero's.

"ach zolang het er maar een paar zijn is het niet zo erg. Terwijl als er op cip.nl ook maar 1 enkele christen iets wordt aangedaan in de wereld, jou wereld te klein is en je postings hier niet van de lucht zijn."

Elke homo die ook maar iets wordt aangedaan, veroordeel ik. Ik heb meermalen op dit forum aangegeven dat ik een oom en tante heb die respectievelijk homo en lesbi zijn. Ik wil niet dat hen ook maar iets wordt aangedaan en ik doe zelf vriendelijk tegen hen. Ik respecteer hen in hun levensopvatting.

Daarnaast kan ik mij niet herinneren dat ik op dit topic ooit iets heb geschreven over christenen die iets wordt aangedaan. Ik heb wel nieuwsberichten geplaatst over landen waarin het christendom groeide en waarbij tevens vervolging tegen christenen plaatsvond. Het ging mij in dat artikel dan om de groei van het christendom en ik negeerde dan de vervolging. Ik heb meermalen aangegeven dat de vervolging mij niet interesseert. In een topic over vervolging heb ik alleen eens aangegeven dat vervolging wel degelijk plaatsvindt, omdat het niet netjes is om te doen alsof van vervolging totaal geen sprake is. Er is vervolging onder homo's, moslims, joden en christenen. Het is niet sociaal om te doen alsof vervolgingen onder deze groeperingen niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Afrika zijn er erg veel dubieuze priesters/bisschoppen die al het geld opstrijken (m.n. in Nigeria) en niets besteden aan het welzijn van de (lokale) bevolking, maar er privéjets of mooie auto's van kopen. In landen als Uganda kun je als homo de doodstraf krijgen (al kan je ook gewoon gelyncht worden). Heksenverbrandingen gebeuren ook in die regio. Zo zijn er wel meer dingen te noemen. Niet alle Christenen zijn lieverdjes (ook niet alle atheïsten/moslims/hindoes/.., voordat ik reacties krijg op deze uitspraak).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia, laat maar, ik kan alleen maar hopen dat God je vergeeft.

Misselijkmakende propaganda, roepen dat palestijnse ouders opzettelijk hun kinderen opofferen voor propaganda doeleinden, beweren dat blinden het voortaan aan zichzelf te danken hebben als ze blind blijven omdat ze nu de beschikking hebben over een braille bijbel en dus kunnen genezen, beweren dat devoot christenen die aan kanker overlijden hadden kunnen genezen als ze maar 'echt' gelovig waren, roepen dat homo's kunnen genezen, christen zijn opeens geen christenen als ze iets doen wat niet in je straatje past.

slaap lekker eulogia.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eng dat de mensen eerst niet Christus wilden omdat ze hun eigen goden al hadden dat men dan toch doorduwt om ze te bekeren. Laat die mensen gewoon in hun waarde met hun eigen goden. Nee is nee.

Maar nee, men gaat dan toch een manier verzinnen om binnen te kunnen komen bij die mensen met hun boodschap in de hoofden van die mensen. Ik vind het nogal arrogant als je het mij vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misselijkmakende propaganda, roepen dat palestijnse ouders opzettelijk hun kinderen opofferen voor propaganda doeleinden, beweren dat blinden het voortaan aan zichzelf te danken hebben als ze blind blijven omdat ze nu de beschikking hebben over een braille bijbel en dus kunnen genezen, beweren dat devoot christenen die aan kanker overlijden hadden kunnen genezen als ze maar 'echt' gelovig waren, roepen dat homo's kunnen genezen, christen zijn opeens geen christenen als ze iets doen wat niet in je straatje past.

Ten eerste snap ik niet wat dit met dit topic te maken heeft. Ten tweede weet ik niet wie de bovenstaande uitspraken heeft gedaan/geschreven of naar voren heeft gebracht; ik in elk geval niet. Ik zou dergelijke dingen niet beweren.
Ik vind het eng dat de mensen eerst niet Christus wilden omdat ze hun eigen goden al hadden dat men dan toch doorduwt om ze te bekeren. Laat die mensen gewoon in hun waarde met hun eigen goden. Nee is nee.

Maar nee, men gaat dan toch een manier verzinnen om binnen te kunnen komen bij die mensen met hun boodschap in de hoofden van die mensen. Ik vind het nogal arrogant als je het mij vraagt.

Evangelisatie gebeurt om de volgende reden. Christenen geloven dat niet-christenen het na dit aardse leven heel erg naar zullen krijgen. Uit liefde willen christenen niet-christenen hiervoor behoeden en willen hen de weg naar verlossing wijzen, zodat ze na dit leven heel gelukkig worden. Als jij zou weten hoe je een drugsverslaafde zou kunnen afhelpen van de verslaving, zou je dit waarschijnlijk ook doen, uit goedheid. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar de drijfveer van christenen om anderen te (hopen te) overtuigen, onstaat uit goede motieven.

Deze Masaï hebben dit waarschijnlijk aanvaard uit eigen wil, omdat ze het anders waarschijnlijk niet hadden gedaan. Je kan niemand dwingen je standpunten over te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misselijkmakende propaganda, roepen dat palestijnse ouders opzettelijk hun kinderen opofferen voor propaganda doeleinden, beweren dat blinden het voortaan aan zichzelf te danken hebben als ze blind blijven omdat ze nu de beschikking hebben over een braille bijbel en dus kunnen genezen, beweren dat devoot christenen die aan kanker overlijden hadden kunnen genezen als ze maar 'echt' gelovig waren, roepen dat homo's kunnen genezen, christen zijn opeens geen christenen als ze iets doen wat niet in je straatje past.

Ten eerste snap ik niet wat dit met dit topic te maken heeft. Ten tweede weet ik niet wie de bovenstaande uitspraken heeft gedaan/geschreven of naar voren heeft gebracht; ik in elk geval niet. Ik zou dergelijke dingen niet beweren.
Ik weet het wel, jij bent degene die dat gezegd heeft, je kan het bij de crew en je mede forum genoten navragen als je het niet meer terug kunt vinden/'vergeten bent' omdat het verwijderd is.

Ik snap trouwens niet dat de crew je hier nog toelaat, ook omdat je op een andere wijze de boel bedonderd.

Als je nou gewoon eerlijk zou zijn en zeggen dat je het ongelukkig verwoord hebt, daarmee kwetsend bezig bent geweest dan zou ik zeggen. ach kan gebeuren hij weet niet beter of iedereen maakt fouten. Maar nee, je kiest voor de leugen, en daarover staat genoeg in de bijbel.

Ik vind het eng dat de mensen eerst niet Christus wilden omdat ze hun eigen goden al hadden dat men dan toch doorduwt om ze te bekeren. Laat die mensen gewoon in hun waarde met hun eigen goden. Nee is nee.

Maar nee, men gaat dan toch een manier verzinnen om binnen te kunnen komen bij die mensen met hun boodschap in de hoofden van die mensen. Ik vind het nogal arrogant als je het mij vraagt.

Evangelisatie gebeurt om de volgende reden. Christenen geloven dat niet-christenen het na dit aardse leven heel erg naar zullen krijgen. Uit liefde willen christenen niet-christenen hiervoor behoeden en willen hen de weg naar verlossing wijzen, zodat ze na dit leven heel gelukkig worden. Als jij zou weten hoe je een drugsverslaafde zou kunnen afhelpen van de verslaving, zou je dit waarschijnlijk ook doen, uit goedheid. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar de drijfveer van christenen om anderen te (hopen te) overtuigen, onstaat uit goede motieven.
Daarbij ga je er dus vanuit dat jij je plaatsje al zeker gesteld hebt en van daaruit op de stoel van God gaat zitten om te bepalen wie blijkbaar voor evangelisatie in aanmerking komen. Trouwens je durfde dit keer het homoseksuele voorbeeld wat je anders altijd gebruikt niet hier neer te zetten?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof is nog steeds geloof en niet bewezen, daarom kan je niet zeggen dat mijn God de ware is en de andere goden niet (en dat andere mensen ook onze God nodig hebben). Misschien hebben wij het wel bij het verkeerde eind en was de religie van de Masai wel de enige juiste. En hebben die christenen hen van hun goede geloof af gebracht.

Het is mogelijk dat dat zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof is nog steeds geloof en niet bewezen, daarom kan je niet zeggen dat mijn God de ware is en de andere goden niet (en dat andere mensen ook onze God nodig hebben). Misschien hebben wij het wel bij het verkeerde eind en was de religie van de Masai wel de enige juiste. En hebben die christenen hen van hun goede geloof af gebracht.

Het is mogelijk dat dat zo is.

Op dit forum gaat deze stelling in tegen de FAQ want hier staat de juistheid van het christelijke geloof niet ter discussie (tenzij gepost in Levensbeschouwing). Ik verzoek je daar in het vervolg rekening mee te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet het wel, jij bent degene die dat gezegd heeft, je kan het bij de crew en je mede forum genoten navragen als je het niet meer terug kunt vinden/'vergeten bent' omdat het verwijderd is.

Ik snap trouwens niet dat de crew je hier nog toelaat, ook omdat je op een andere wijze de boel bedonderd.

Als je nou gewoon eerlijk zou zijn en zeggen dat je het ongelukkig verwoord hebt, daarmee kwetsend bezig bent geweest dan zou ik zeggen. ach kan gebeuren hij weet niet beter of iedereen maakt fouten. Maar nee, je kiest voor de leugen, en daarover staat genoeg in de bijbel.

Ik weet heel goed wat ik heb geschreven. Ik houd van Arabieren, homo's, enz. enz. Helaas zijn er mensen op dit forum die mij onterecht uitspraken in de mond leggen die ik nooit heb gedaan.

In welk opzicht zou ik iemand op welke manier dan ook bedonderen?

Daarbij ga je er dus vanuit dat jij je plaatsje al zeker gesteld hebt en van daaruit op de stoel van God gaat zitten om te bepalen wie blijkbaar voor evangelisatie in aanmerking komen. Trouwens je durfde dit keer het homoseksuele voorbeeld wat je anders altijd gebruikt niet hier neer te zetten?

Ik weet dat ik eeuwig leven heb op grond van Rom. 10:9-10. Ik ga niet op de stoel van God zitten. De Bijbel zegt wel het volgende.

Op. 3:21

Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.

Welk homoseksuele voorbeeld bedoel je?

Wat heeft dit overigens met dit topic te maken?

Waarom val je mij vaak aan in plaats van op het onderwerp in te gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid