Spring naar bijdragen

Verheerlijkt lichaam


Aanbevolen berichten

Bewonderenswaardig hoe kalm je blijft Coby, dat kan ik niet, ik word bijna chagrijnig en zal me maar bezuipen om dat te voorkomen. :+

Dus het lam werd geslacht voordat God hemel en aarde schiep? Interessant zeg, waarom is dat dan niet bekend in het jodendom? En wie heeft het lam geslacht aangezien er nog geen mensen waren om hem te slachten? Vragen, vragen, vragen!

Ow ja, Johannes 1 beschrijft de schepping van de nieuwe wereld, het NT. Misschien raar hoor, maar ik denk dat het lam daarvoor geslacht is en dat leek Paulus ook te denken als je de brief aan de Hebreeën leest! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen was hij nog niet gekruisigd dus hoort bij de heerlijkheid van Christus absoluut GEEN stigmata en dus ook geen verwond lichaam.

Weet je het zeker? Openbaringen 5, het Lam dat geslacht is voor de grondlegging der wereld.

Ja ik weet het zeker! Begin je nu ook al aan me te twijfelen? Voor welke wereld werd het lam geslacht Coby, voor het oude verbond? Volgens mij werden daar dieren voor geslacht maar ik begin zelf ook al te twijfelen door al dat getwijfel! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen was hij nog niet gekruisigd dus hoort bij de heerlijkheid van Christus absoluut GEEN stigmata en dus ook geen verwond lichaam.

Weet je het zeker? Openbaringen 5, het Lam dat geslacht is voor de grondlegging der wereld.

Waar staat dat laatste??

NB: op zich kan ik me vinden in je verwijzing naar de Apokalyps. Juist op de plek waar Johannes "het Laatste Oordeel" schetst, toont hij ook een "lam dat er uit zag als geslacht"... Alleen dat Lam "was waardig de boekrol te ontvangen en zijn zegels te verbreken". Er wordt gezegd "Aan hem die op de troon zit en aan het lam komen de dank, de eer, de lof en de macht toe, tot in eeuwigheid."

ἡ εá½Î»Î¿Î³Î¯Î± καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ δόξα καὶ τὸ κÏάτος

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat dat laatste??

Openbaringen 13:8,

maar dat zal wel betekenen dat het toen al Gods plan was, niet dat het al was uitgevoerd.

Jezus is de Alpha en Omega, de Aleph Tav.

Genesis 1:1 B'rshyt (in front/beginning) bara (created) Elohyim (Yah) et ('aleph-tav') hashamayim (the heavens) vet ('and aleph-tav') haerats (the earth).

Het Aleph symbool is de kop van een stier en het tav symbool is een kruis.

Ik vond het overigens raar toen ik voor het eerst hoorde dat Jezus die wonden nog had, want God kan dat natuurlijk makkelijk genezen, zodat er niets meer van te zien is. Maar het is juist een teken van wat er gebeurd is. Ik heb u in de palm van Mijn hand geschreven, slaat er misschien ook op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
OK Ken Yehuwdiy, wanneer kreeg Jezus dan wel een verheerlijkt lichaam?

Toen hij werd opgenomen in de hemel, dat is althans wat ik geloof. En ik heb ook aangetoond waar de traditionele opvatting naar mijn mening mank gaat. :)

Als Jezus na de opstanding meteen een verheerlijk lichaam zou hebben gekregen, waarom liet hij dan zijn handen en zijn zij zien (Joh 20,20) aan zijn discipelen om te bewijzen dat hij was opgestaan? Dat zou geen enkele zin hebben gehad als hij een ander lichaam had gekregen. En waar was zijn niet verheerlijkte lichaam gebleven?

Wanneer je er over nadenkt wordt duidelijk dat de algemeen aanvaarde opvatting niet waterdicht is.

Er zit wel wat in.

The difference between John's meeting with Christ in John 21 and Revelation 1 was the glorification of Christ that he received at his ascension.

http://www.holypop.com/answers/The_Natu ... _Ascension

Link naar bericht
Deel via andere websites
OK Ken Yehuwdiy, wanneer kreeg Jezus dan wel een verheerlijkt lichaam?

Toen hij werd opgenomen in de hemel, dat is althans wat ik geloof. En ik heb ook aangetoond waar de traditionele opvatting naar mijn mening mank gaat. :)

Als Jezus na de opstanding meteen een verheerlijk lichaam zou hebben gekregen, waarom liet hij dan zijn handen en zijn zij zien (Joh 20,20) aan zijn discipelen om te bewijzen dat hij was opgestaan? Dat zou geen enkele zin hebben gehad als hij een ander lichaam had gekregen. En waar was zijn niet verheerlijkte lichaam gebleven?

Wanneer je er over nadenkt wordt duidelijk dat de algemeen aanvaarde opvatting niet waterdicht is.

Er zit wel wat in.

De schoen wringt hem alleen bij die "algemeen aanvaarde opvatting"... Er zit iets in, omdat wat geschets wordt een deel van die "algemeen aanvaarde opvatting" is.

Als ik zo eens teruglees bij b.v. Wilhelmus à Brakel, "Redelijke Godsdienst", 17e eeuw, (in dit geval via een dagboek dat citeert uit zijn werk maar dat zal ongetwijfeld "getrouw overgenomen zijn" uit zijn "Redelijke Godsdienst" zelf) dan zie ik een genuanceerdere boodschap:

à Brakel schrijft:

We hebben de staat van Christus' vernedering gezien en we gaan nu over tot de staat van Zijn verhoging. De staat der verhoging wordt gewoonlijk (!) in vier trappen onderscheiden: de opstanding van Christus uit de doden, de hemelvaart, het zitten aan Gods rechterhand en het komen ten oordeel. Christus is verhoogd naar zijn menselijke natuur (!)...

Zie: http://books.google.nl/books?id=uZDNMRXIjqoC&lpg=RA2-PA26&ots=N8fG8JEpHw&dq=christus%20in%20zijn%20vernedering%20verhoging%20trappen&hl=nl&pg=RA2-PA26#v=onepage&q=christus%20in%20zijn%20vernedering%20verhoging%20trappen&f=false

(pagina 26)

Die "algemeen aanvaarde opvatting" spreekt dus over "4 trappen in de verhoging" ("verheerlijking"), daar waar Ken 2 daarvan isoleert: de ene, na deze onterecht tot "algemeen aanvaarde opvatting" te bombarderen, afschiet en de volgende bestempelt tot "betere opvatting dan de algemeen aanvaarde opvatting".

Wel: die opvatting is gewoon beperkter zoals je ziet... De verheerlijking van Christus begon bij zijn opstanding uit de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant onderwerp weer, had er eigenlijk nooit over nagedacht. Misschien kun je dat inderdaad ook maar beter niet doen, want het is niet te vatten.

http://www.true2ourselves.com/forum/the ... ities.html

Deze zag ik ook nog: Hij voelde geen pijn toen Tomas zijn handen in Zijn wonden stak.

1 kor. 15:44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.

Bij Jezus dus ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet dat ik vind dat er over bepaalde dingen niet gepraat of gedacht mag worden, maar dit soort dingen uitspinnen, dat raakt toch wel gemeen aan wat ik zelf nooit zo durven. De opstanding van onze Heer is daar misschien te zeer de kern van mijn geloof voor.

Dat begrijp ik, maar kan je ook begrijpen dat deze materie onderzoeken voor andere christenen niet respectloos is en hen juist sterkt in het geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://christianity.stackexchange.com/q ... -has-in-he

Deze vond ik wel goed:

Clearly therefore, the unimpressive body of Christ after His resurrection was not the Christ who now reigns as Lord and Eternal Priest forever, when he appeared to many for those forty days before His glorification, there was still nothing in him that seemed beautiful or glorious. The transfiguration on the mount, the view of Christ in many prophecies including in Revelation, and Paul’s meeting with him under a blinding light, all confirm that his body appears nothing like the one He rose with.

However, this does not mean Jesus does not now have a human body. Of course he must have a human body! for he would not otherwise still be human and would be unable to act as our Priest. A Priest can only mediate for those of his own flesh. This seems to be one of the principle reasons why he appeared to so many after his resurrection. He is not a ghost after his resurrection but a human still. It’s just that His body is not like the weakness of an earthly body and is exceedingly glorious.

John Owen the great puritan theologian of the sixteen century sums it up well:

This flesh he carried entire with him into heaven, where it still continueth, though inwardly and outwardly exalted and glorified beyond our apprehension. (Owen’s Works, Volume 20, Page 617)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik op deze interpretatie tegen heb is dat de wonderen die Jezus deed voor zijn opstanding voor de schrijver niet bewijst dat Jezus al een verheerlijkt lichaam had voordat hij gekruisigd werd, maar de wonderen daarna wel. Dat vind ik teveel rieken naar willekeur.

Ja, okay, alleen die tekst dat een geestelijk lichaam wordt opgewekt vind ik wel weer duidelijk. Dan was het toch een geestelijk lichaam denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik op deze interpretatie tegen heb is dat de wonderen die Jezus deed voor zijn opstanding voor de schrijver niet bewijst dat Jezus al een verheerlijkt lichaam had voordat hij gekruisigd werd, maar de wonderen daarna wel. Dat vind ik teveel rieken naar willekeur.

Ja, okay, alleen die tekst dat een geestelijk lichaam wordt opgewekt vind ik wel weer duidelijk. Dan was het toch een geestelijk lichaam denk ik.

Ja Paulus schreef inderdaad dat er een geestelijk lichaam wordt opgewekt maar toen hij dat schreef was Jezus reeds opgestaan en ten hemel gevaren, dus dat gaat duidelijk over de opstanding van de gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heerlijkheid is een bijzonder woord met vele betekenissen. Zie commentaar.......

HEERLIJKHEID

Het woord dat in de Hebreeuwse Geschriften het vaakst met „heerlijkheid†is weergegeven, is ka·vÅdh′, dat eigenlijk „zwaarte†betekent. (Vgl. Na 2:9, waar ka·vÅdh′ met „geweldige [lett.: zware] hoeveelheid†is vertaald, en 1Sa 4:18, waar het verwante bijvoeglijk naamwoord ka·vedh′ met „zwaar†is weergegeven.) Heerlijkheid kan dus betrekking hebben op iets wat een persoon of een zaak gewichtig of indrukwekkend doet lijken, zoals materiële rijkdom (Ps 49:16), een positie of een goede reputatie (Ge 45:13). Het Griekse equivalent van ka·vÅdh′ is do′xa, dat oorspronkelijk „mening, reputatie†betekende, maar in de christelijke Griekse Geschriften de betekenis van „heerlijkheid†kreeg. Het was onder andere een aanduiding voor aanzien of „eer†(Lu 14:10), pracht (Lu 2:9; 1Kor 15:40) en dat wat de bezitter of maker ervan eert (1Kor 11:7).

In de Schrift komt het woord heerlijkheid dikwijls voor in verband met Jehovah God. Over de betekenis die het woord in deze gevallen heeft, verklaart de Theological Dictionary of the New Testament, onder redactie van G. Kittel: „Met betrekking tot de mens duidt [ka·vÅdh′] op datgene wat hem indrukwekkend maakt en erkenning vereist — zij het wegens zijn materiële bezittingen of zijn opvallende [waardigheid of belangrijkheid] — met betrekking tot God duidt het op datgene wat hem indrukwekkend maakt voor de mens†(vertaald door G. Bromiley, 1971, Deel II, blz. 238). Heerlijkheid kan dus betrekking hebben op een indrukwekkend bewijs van Gods almacht. In deze betekenis kan van de zichtbare hemellichamen worden gezegd dat ze ’de heerlijkheid van God bekendmaken’ (Ps 19:1). Op de berg Sinaï werd „Jehovah’s heerlijkheid†tentoongespreid door zulke vreeswekkende manifestaties als „een verterend vuurâ€. — Ex 24:16-18; vgl. 16:7, 10; 40:34.

Over Jezus’ eerste wonder zegt de bijbel: „Hij maakte zijn heerlijkheid openbaar†(Jo 2:11). Heerlijkheid heeft hier betrekking op een indrukwekkend bewijs van de macht om wonderen te verrichten, waardoor Jezus als de beloofde Messias werd geïdentificeerd. (Vgl. Jo 11:40-44.) Bij een andere gelegenheid bad Jezus: „Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was†(Jo 17:5). Hier doelde Jezus met deze uitdrukking op de verheven positie die hij in de hemel had voordat hij naar de aarde kwam. In antwoord op dat gebed heeft Jehovah „zijn Knecht, Jezus, verheerlijkt†door hem uit de doden op te wekken en hem weer in de hemel op te nemen (Han 3:13-15). Bij Jezus’ transfiguratie „zagen†de aanwezige apostelen „zijn heerlijkheid†(Lu 9:29-32). Hiermee werd de koninklijke „luister†bedoeld die Jezus bij zijn „tegenwoordigheid†in Koninkrijksmacht zou ontvangen. — 2Pe 1:16.

Gods dienstknechten worden vermaand „alle dingen tot Gods heerlijkheid†te doen (1Kor 10:31). Gods heerlijkheid wordt openbaar gemaakt door de eer of lof die hem wordt geschonken. Iemands gedrag kan anderen ertoe brengen ’God heerlijkheid te geven’ (Mt 5:16; 1Pe 2:12). Christenen die werkelijk gunstig op Jehovah’s leiding reageren, worden „van heerlijkheid tot heerlijkheid . . . veranderd†doordat zij er voortdurend vorderingen in maken Gods heerlijkheid te weerspiegelen (2Kor 3:18). Anderzijds moeten wij ons ervoor hoeden heerlijkheid van mensen te zoeken, wat sommigen in de 1ste eeuw deden (Jo 12:42, 43). Zowel Jezus als de apostel Paulus heeft een schitterend voorbeeld gegeven door geen heerlijkheid van mensen te zoeken en die ook niet te aanvaarden. — Jo 5:41; 8:50; 1Th 2:5, 6.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid