Spring naar bijdragen

openbaring 3:14-22


Aanbevolen berichten

toen ik dit stuk las sprak dit me heel erg aan. Een gesprek met een kennis van me lijden tot een discussie. Diegene vertelde mij dat dit een stuk is specifiek geschreven aan Laodicea en ik dus dit niet persoonlijk moest opvatten? mijn bewering is dat dit ook tegen mij(ons) gesproken wordt toch? mijn vraag is dus wie kan mij duidelijk vertellen of deze brief gericht is op een ieder of echt alleen specifiek op laodicea?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even de tekst er bij:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea:

“Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16 Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien. 19 Iedereen die ik liefheb wijs ik terecht en bestraf ik. Zet u dus volledig in en breek met het leven dat u nu leidt. 20 Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij.

21 Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit. 22 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.â€â€™

Je zou in eerste instantie kunnen zeggen dat dit stuk voor een groot deel gericht is aan de gemeente in Laodicea. Vers 19-22 kun je daarnaast 'algemeen' lezen. De christelijke traditie kent meerdere vormen van lezen; een tekst die oorspronkelijk bedoeld is voor een specifieke gemeente kan in het heden ook betekenis hebben en krijgen. Daar komt dus ook een stuk exegese (= bijbeluitleg) bij kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
toen ik dit stuk las sprak dit me heel erg aan. Een gesprek met een kennis van me lijden tot een discussie. Diegene vertelde mij dat dit een stuk is specifiek geschreven aan Laodicea en ik dus dit niet persoonlijk moest opvatten? mijn bewering is dat dit ook tegen mij(ons) gesproken wordt toch? mijn vraag is dus wie kan mij duidelijk vertellen of deze brief gericht is op een ieder of echt alleen specifiek op laodicea?

Ja, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het sloeg op de gemeente te Laodicea, maar volgens bepaalde eindtijdleer slaat dit op de kerk in de eindtijd, maar niet op de vervolgde kerk, meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
toen ik dit stuk las sprak dit me heel erg aan. Een gesprek met een kennis van me lijden tot een discussie. Diegene vertelde mij dat dit een stuk is specifiek geschreven aan Laodicea en ik dus dit niet persoonlijk moest opvatten? mijn bewering is dat dit ook tegen mij(ons) gesproken wordt toch? mijn vraag is dus wie kan mij duidelijk vertellen of deze brief gericht is op een ieder of echt alleen specifiek op laodicea?

Ik vind dat de aanhef duidelijk is over aan wie het geadresseerd is: 'schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea' (Op 3,14)

Vergelijk het eens met Lukas 12,48.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik moest nog denken aan 2 Tim 3:16

Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid.

De brieven van Paulus zijn aan de gemeente te Korinthe etc. geschreven, maar die zijn ook aan ons geschreven.

De vertaling die jij hebt gebruikt is de NBG en dat is ook prima, maar de andere Nederlandse vertalingen geven het vers net iets anders weer, wat een wereld van verschil maakt. Als ik de weergave van de NBG volg wordt het initiatief bij de mens gelegd. Wij moeten maar bepalen welk schriftwoord van God is ingegeven. De andere vertalingen plaatsen het vers in zijn eigen tijd en context, toen er nog geen nieuwe testamenten waren.

Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, (NBV)

Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,

In het hedendaagse jodendom zijn de geschriften: Psalmen, Spreuken en Job, wijsheid: Prediker, Job en Spreuken, poëzie: Psalmen, Hooglied en Klaagliederen en geschiedenis: Ezra, Nehemia en I en II Kronieken. De kans is groter dat Paulus doelde op die door God ingegeven geschriften dan dat hij Timotheus wees op het nut van eveneens door God geïnspireerde geschriften die toen nog niet geschreven waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
toen ik dit stuk las sprak dit me heel erg aan. Een gesprek met een kennis van me lijden tot een discussie. Diegene vertelde mij dat dit een stuk is specifiek geschreven aan Laodicea en ik dus dit niet persoonlijk moest opvatten? mijn bewering is dat dit ook tegen mij(ons) gesproken wordt toch? mijn vraag is dus wie kan mij duidelijk vertellen of deze brief gericht is op een ieder of echt alleen specifiek op laodicea?

Ik vind dat de aanhef duidelijk is over aan wie het geadresseerd is: 'schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea' (Op 3,14)

Vergelijk het eens met Lukas 12,48.

Leg dat eens uit, wil je? :) Je verwijzing is onnavolgbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
toen ik dit stuk las sprak dit me heel erg aan. Een gesprek met een kennis van me lijden tot een discussie. Diegene vertelde mij dat dit een stuk is specifiek geschreven aan Laodicea en ik dus dit niet persoonlijk moest opvatten? mijn bewering is dat dit ook tegen mij(ons) gesproken wordt toch? mijn vraag is dus wie kan mij duidelijk vertellen of deze brief gericht is op een ieder of echt alleen specifiek op laodicea?

Ik vind dat de aanhef duidelijk is over aan wie het geadresseerd is: 'schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea' (Op 3,14)

Vergelijk het eens met Lukas 12,48.

Leg dat eens uit, wil je? :) Je verwijzing is onnavolgbaar.

Ik wil wel een poging wagen.

Zoals reeds opgemerkt wordt duidelijk uit de aanhef dat Jezus nu het woord richt tot de engel van de gemeente te Laodicea en hem waarschuwde niet lauw te blijven. In Lukas 12,48 leert Jezus dat: 'ieder aan wie veel gegeven is, zal veel teruggevraagd worden en van hem aan wie men veel toevertrouwd heeft, zal men des te meer eisen.'

Aan deze engel (= boodschapper) vertrouwde Jezus de gemeente te Laodicea toe en hij eiste van hem niet langer koud noch warm te zijn. Als de boodschapper nu een valse leer verkondigde, kon de gemeente toch niet best uitgespuwd worden door de Rechtvaardige?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kans is groter dat Paulus doelde op die door God ingegeven geschriften dan dat hij Timotheus wees op het nut van eveneens door God geïnspireerde geschriften die toen nog niet geschreven waren.

Dat kan ja, maar dan nog. Dat van dat kloppen staat overigens ook in Hooglied, dat stuk dat de bruidegom aan de deur klopt en de bruid te lui is om open te doen.

Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij. Tijd met Hem doorbrengen, eten: Zijn Woord, geestelijk voedsel. Geldt nu nog steeds.

En voor wat betreft 'ik ben rijk en heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek', wordt vaak de vergelijking gemaakt met de kerk in het Westen. Bv. megakerken waar het vnl. om geld draait.

Maar in ieder geval, ik voel me wel aangesproken en betrek de tekst op mezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kans is groter dat Paulus doelde op die door God ingegeven geschriften dan dat hij Timotheus wees op het nut van eveneens door God geïnspireerde geschriften die toen nog niet geschreven waren.

Dat kan ja, maar dan nog. Dat van dat kloppen staat overigens ook in Hooglied, dat stuk dat de bruidegom aan de deur klopt en de bruid te lui is om open te doen.

Waar precies in Hooglied? Hooglied behoort trouwens tot de geschriften waar Paulus op doelde i.p.v. door God geïnspireerde brieven die er nog niet waren toen hij Timotheus schreef. Stel je eens voor in Timotheus zijn plaats en je werd gewezen op het nut van geschriften die niet bestonden. Zou jij dat geloofwaardig hebben gevonden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kans is groter dat Paulus doelde op die door God ingegeven geschriften dan dat hij Timotheus wees op het nut van eveneens door God geïnspireerde geschriften die toen nog niet geschreven waren.

Dat kan ja, maar dan nog. Dat van dat kloppen staat overigens ook in Hooglied, dat stuk dat de bruidegom aan de deur klopt en de bruid te lui is om open te doen.

Waar precies in Hooglied? Hooglied behoort tot de geschriften en volgens mij doelde Paulus daar op i.p.v. door God geïnspireerde brieven die er nog niet waren. Stel je eens voor in Timotheus zijn plaats en iemand zou je wijzen op het nut van geschriften die niet bestonden, zou jij dat geloofwaardig vinden?

Nee, maar het is weer niet alleen aan Timotheus gericht denk ik dan.

Hooglied 5:2, in de Statenvertaling staat boven Hooglied 5: onverschilligheid en berouw van de bruid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan ja, maar dan nog. Dat van dat kloppen staat overigens ook in Hooglied, dat stuk dat de bruidegom aan de deur klopt en de bruid te lui is om open te doen.

Waar precies in Hooglied? Hooglied behoort tot de geschriften en volgens mij doelde Paulus daar op i.p.v. door God geïnspireerde brieven die er nog niet waren. Stel je eens voor in Timotheus zijn plaats en iemand zou je wijzen op het nut van geschriften die niet bestonden, zou jij dat geloofwaardig vinden?

Nee, maar het is weer niet alleen aan Timotheus gericht denk ik dan.

Dat denk ik wel, lees de aanhef van de eerste brief die Paulus hem schreef maar:

'aan Timotheüs, mijn oprechte zoon in het geloof' (1 Tim 1,2)

En ook de tweede brief adviseer ik je de aanhef even van te lezen:

'aan Timotheüs, mijn geliefde zoon' (2 Tim 1,2)

Lijkt mij duidelijk dat beide brieven aan Timotheüs gericht waren en dat wij andermans post lezen, hetgeen van nut is voor ons.

Hooglied 5:2, in de Statenvertaling staat boven Hooglied 5: onverschilligheid en berouw van de bruid.

Dank je, heb het gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergelijk

Vers 18 Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn;

Maleachi 3:2

Want Hij zal zijn als het vuur van de smelter en als het loog van de blekers. 3 Hij zal zitten, het zilver smeltend en reinigend. Hij zal de zonen van Levi reinigen, Hij zal hen louteren als goud en als zilver, opdat zij de HERE in gerechtigheid offer brengen.

Marcus 9:49 Want een ieder zal met vuur gezouten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergelijk dat eens met Mat 3,11 en Luk 3,16, is iedereen door Johannes de Doper gedoopt? Is iedereen met heilige Geest gedoopt? Is iedereen met vuur gedoopt? Ook de betekenis van 'iedereen' hoort in de juiste tijd en context. Althans, dat is wat ik geloof, maar als jij geloven wilt dat elke christen van alle tijden door vuur gelouterd wordt ben je daar natuurlijk vrij in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergelijk dat eens met Mat 3,11 en Luk 3,16, is iedereen door Johannes de Doper gedoopt? Is iedereen met heilige Geest gedoopt? Is iedereen met vuur gedoopt? Ook de betekenis van 'iedereen' hoort in de juiste tijd en context. Althans, dat is wat ik geloof, maar als jij geloven wilt dat elke christen van alle tijden door vuur gelouterd wordt ben je daar natuurlijk vrij in.

De schrijver van Openbaringen was in ieder geval gedoopt in de Heilige Geest en met vuur, want die was aanwezig op de eerste pinksterdag. Maar je bent vrij te geloven dat de openbaringen die hij van de Heer kreeg niet op de verre toekomst sloegen.

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m6ks2 ... o1_500.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vergelijk dat eens met Mat 3,11 en Luk 3,16, is iedereen door Johannes de Doper gedoopt? Is iedereen met heilige Geest gedoopt? Is iedereen met vuur gedoopt? Ook de betekenis van 'iedereen' hoort in de juiste tijd en context. Althans, dat is wat ik geloof, maar als jij geloven wilt dat elke christen van alle tijden door vuur gelouterd wordt ben je daar natuurlijk vrij in.

De schrijver van Openbaringen was in ieder geval gedoopt in de Heilige Geest en met vuur, want die was aanwezig op de eerste pinksterdag. Maar je bent vrij te geloven dat de openbaringen die hij van de Heer kreeg niet op de verre toekomst sloegen.

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m6ks2 ... o1_500.jpg

Gelukkig maar dat ik vrij ben om te geloven dat de boodschap aan de engel van de gemeente te Laodicea ook echt aan de engel van de gemeente te Laodicea gericht was. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

PJVT,

Een belangrijke indicatie vind je natuurlijk in de woorden van Paulus............

(2 Timotheüs 3:16, 17) 16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

(Romeinen 15:4) . . . Want alle dingen die eertijds werden geschreven, werden tot ons onderricht geschreven, opdat wij door middel van onze volharding en door middel van de vertroosting uit de Schriften hoop zouden hebben. 

Dus aangezien de gehele Bijbel door God is geschreven dienen we alles daarin als voor ons individueel geschreven als onderwijs, instructie en wet, maar ook hoop en vertroosting.

Verder vind je in Openbaring zelf teksten die duidelijk maken dat dat het geschreven is voor "de dag des Heren" (we leven in de Bijbelse eindtijd) en dat is de tijd waarin we nu leven inclusief de 1000-jarige regering van Jezus die binnekort begint.

(Openbaring 1:10, 11) . . .Door inspiratie geraakte ik in de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een krachtige stem als van een trompet, 11 die zei: „Schrijf wat gij ziet in een boekrol en zend die naar de zeven gemeenten. . .

Het getal 7 betekent "aardse volledigheid" of "volledigheid/volmaaktheid m.b.t. aardse dingen", dus het betreft niet alleen de 7 gemeenten in klein Asië (want er waren er toen ook al meer) maar alle christelijke gemeenten toen en nu.

(Openbaring 1:3) . . .Gelukkig is hij die de woorden van deze profetie hardop leest en zijn zij die ze horen en die onderhouden al wat daarin geschreven staat; want de bestemde tijd is nabij.

Je hebt dus goed gezien veel van de dingen die in Openbaring 3:14-22 staan zijn ook voor jou en mij en voor iedereen op aarde geschreven.

God en Christus hebben nog steeds een hekel aan "lauwe" christenen. De Bijbel zegt:......

(Romeinen 12:11) . . . Zijt vurig van geest.

We moeten ook oogzalf van Jezus kopen zodat we geestelijke kunnen bevatten wat hij en onze hemelse Vader willen dat wij met ons leven doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid