Spring naar bijdragen

God de Vader werd koning?


Aanbevolen berichten

Even toch een zijdelingse opmerking:

Naamwoorden bestaan uit twee groepen , namelijk persoonsnamen (zoals Jezus, Pol, Piet ..) en soortnamen (zoals koning, keizer, meester,mijnheer)

De benoeming van het naamwoord uit de laatste groep kan je dan wel als titel beschrijven maar het is weldegelijk een naam (woord)

Ik ben van mening dat een naam een aanduiding van een persoon is en een titel door meerdere personen gebruikt kunnen worden, die een functie van een persoon aangeven, tenzij de titel exclusief is..

Zo is Gods naam JHWH en er is geen enkele andere God, die deze naam draagt.

Zo is ook El Sjaddai een persoonlijke titel, die exclusief voor JHWH is.

Je kan daar oneindig over filosoferen.

Dit is nu juist wat ik bedoelde, u hoeft niet te filosoferen want de Bijbel is duidelijk

De naam van de Zoon van God, onze God (soeverein) is JHWH, Here, de God van Israël.

Zo zegt God, de HERE, die de hemel schiep en hem uitspande; die de aarde uitbreidde met alles wat daaruit ontsproot; die aan de mensen die daarop wonen, de adem gaf en de geest aan hen die daarop wandelen: 6 Ik, de HERE, heb u geroepen in gerechtigheid, uw hand gevat, u behoed en u gesteld tot een verbond voor het volk, tot een licht der natiën: 7 om blinde ogen te openen, om gevangenen uit de kerker te leiden, uit de gevangenis wie in duisternis gezeten zijn.

8 Ik ben de HERE, dat is mijn naam, en mijn eer zal Ik aan geen ander geven noch mijn lof aan de gesneden beelden. 9 Het vroegere, zie, het is gekomen, en nieuwe dingen kondig Ik u aan; voordat zij uitspruiten, doe Ik ze u horen

Jesaja 42:5-9)

1 Maar nu, zo zegt de HERE, uw Schepper, o Jakob, en uw Formeerder, o Israël: Vrees niet, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. 2 Wanneer gij door het water trekt, ben Ik met u; gaat gij door rivieren, zij zullen u niet wegspoelen; als gij door het vuur gaat, zult gij niet verteren en zal de vlam u niet verbranden. 3 Want Ik, de HERE, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser; Ik geef Egypte, Ethiopië en Seba als losgeld in uw plaats. 4 Omdat gij kostbaar zijt in mijn ogen en hooggeschat en Ik u liefheb, geef Ik mensen voor u in de plaats en natiën in ruil voor uw leven

Jesaja 43:1-4

Zo zegt de HERE, uw Verlosser, en uw Formeerder van de moederschoot aan: Ik ben de HERE, die alles gemaakt heb; die de hemel heb uitgespannen, Ik alleen; die de aarde uitgebreid heb door eigen kracht;

Jesaja44:24

En Ik zal u geven de schatten der duisternis en de rijkdommen der verborgen plaatsen, opdat gij weet, dat Ik, de HERE, het ben, die u bij uw naam riep, de God van Israël. 4 Ter wille van mijn knecht Jakob en van Israël, mijn uitverkorene, riep Ik u bij uw naam, gaf u een erenaam, hoewel gij Mij niet kendet.

Jesaja 45: 3-4

Zo zegt de HERE, uw Verlosser, de Heilige Israëls: Ik ben de HERE, uw God, die u leert, opdat het u welga; die u de weg doet betreden, die gij moet gaan

Jesaja 48:117

En Wanneer de Zoon van God, onze God en soeverein, op aarde gekomen is verklaart Hij van zichzelf:

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God. Joh 20:17

Ook Paulus bevestigd dit/

opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen

Efeze 1:17

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Jeremia 23:6-7 "Ziet de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik aan David een rechtvaardige spruit zal verwekken... en dit zal zijn naam zijn, waarmede men Hem noemen zal JHWH de Heere onze gerechtigheid."

Jes. 42:8 zegt: "Ik ben JHWH dat is Mijn naam, en Mijne eer zal Ik geen anderen geven."

Jesaja 43:11: "Ik ben de Heere JHWH en er is geen Heiland (of Messias) behalve Mij;" als ook in Hosea 13:4. "Ik ben toch de Heere JHWH uw God... want er is geen Heiland (Verlosser) dan Ik."

De Messias of Heiland aan Israël beloofd, is God zelf, die ingevolge Jes. 7:14 en 9:5-6 zich als een geboren mens aan ons zou openbaren.

Jes. 9:5-6 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier nog een leuke gevonden:

Lukas 8:38-39

En de man, van wie de boze geesten uitgevaren waren, verzocht Hem bij Hem te mogen blijven. Maar Hij liet hem heengaan en zeide: 39 Keer terug naar uw huis en verhaal al wat God u gedaan heeft. En hij ging de gehele stad door verkondigen al wat Jezus hem gedaan had.

Marcus 5:19-20

Doch Hij stond het hem niet toe, maar Hij zeide tot hem: Ga naar uw huis tot de uwen en bericht hun al wat de Here (JHWH) in zijn ontferming u gedaan heeft. 20 En hij ging weg en begon in de Dekapolis te verkondigen al wat Jezus hem gedaan had, en allen verwonderden zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Openbaring 11,17 staat: 'Wij danken U, Heere, God de Almachtige,

Die is en Die was en Die komt, omdat U Uw grote kracht ter hand hebt genomen en Koning geworden bent'

En Openbaring 19,6 leert ons hetzelfde: 'En ik hoorde zoiets als een geluid van een grote menigte en als een gedruis van vele wateren en een geluid als van zware donderslagen: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, is Koning geworden.'

Hieruit kunnen we concluderen dat God de Vader Koning is geworden en dat hij daarvoor nog geen koning was. Toen Psalm 44,5 geschreven werd was God echter wél koning, want we lezen:

Ú bent mijn Koning, o God; gebied volkomen verlossing voor Jakob!

Hoe kan het dat God ten tijde van David Koning was maar het later weer werd?

U bent mijn Koning, staat er. En dan: gebied de verlossing van Jakob.

Openbaringen 19: Koning geworden, slaat dat er dan niet op dat Hij de persoonlijke Koning is van de hele wereld? Dat iedereen Hem ook als Koning heeft/dient/ Zijn Koningschap erkent? Maar zoiets zei Hendrik NG ook al geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Openbaring 11,17 staat: 'Wij danken U, Heere, God de Almachtige,

Die is en Die was en Die komt, omdat U Uw grote kracht ter hand hebt genomen en Koning geworden bent'

En Openbaring 19,6 leert ons hetzelfde: 'En ik hoorde zoiets als een geluid van een grote menigte en als een gedruis van vele wateren en een geluid als van zware donderslagen: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, is Koning geworden.'

Hieruit kunnen we concluderen dat God de Vader Koning is geworden en dat hij daarvoor nog geen koning was. Toen Psalm 44,5 geschreven werd was God echter wél koning, want we lezen:

Ú bent mijn Koning, o God; gebied volkomen verlossing voor Jakob!

Hoe kan het dat God ten tijde van David Koning was maar het later weer werd?

U bent mijn Koning, staat er. En dan: gebied de verlossing van Jakob.

Openbaringen 19: Koning geworden, slaat dat er dan niet op dat Hij de persoonlijke Koning is van de hele wereld? Dat iedereen Hem ook als Koning heeft/dient/ Zijn Koningschap erkent? Maar zoiets zei Hendrik NG ook al geloof ik.

Klopt en toen verwees ik naar de zondvloed waar God zijn koninklijke macht op onnavolgbare wijze liet gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Openbaring 11,17 staat: 'Wij danken U, Heere, God de Almachtige,

Die is en Die was en Die komt, omdat U Uw grote kracht ter hand hebt genomen en Koning geworden bent'

En Openbaring 19,6 leert ons hetzelfde: 'En ik hoorde zoiets als een geluid van een grote menigte en als een gedruis van vele wateren en een geluid als van zware donderslagen: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, is Koning geworden.'

Hieruit kunnen we concluderen dat God de Vader Koning is geworden en dat hij daarvoor nog geen koning was. Toen Psalm 44,5 geschreven werd was God echter wél koning, want we lezen:

Ú bent mijn Koning, o God; gebied volkomen verlossing voor Jakob!

Hoe kan het dat God ten tijde van David Koning was maar het later weer werd?

U bent mijn Koning, staat er. En dan: gebied de verlossing van Jakob.

Openbaringen 19: Koning geworden, slaat dat er dan niet op dat Hij de persoonlijke Koning is van de hele wereld? Dat iedereen Hem ook als Koning heeft/dient/ Zijn Koningschap erkent? Maar zoiets zei Hendrik NG ook al geloof ik.

Klopt en toen verwees ik naar de zondvloed waar God zijn koninklijke macht op onnavolgbare wijze liet gelden.

Maar ondanks alle voorafgaande 'thora' (b.v. de boodschap van Ex 15:18) eindigt het boek Rechters met:

"In die tijd was er geen koning in Israël; iedereen deed wat in zijn eigen ogen goed was."

Link naar bericht
Deel via andere websites

U bent mijn Koning, staat er. En dan: gebied de verlossing van Jakob.

Openbaringen 19: Koning geworden, slaat dat er dan niet op dat Hij de persoonlijke Koning is van de hele wereld? Dat iedereen Hem ook als Koning heeft/dient/ Zijn Koningschap erkent? Maar zoiets zei Hendrik NG ook al geloof ik.

Klopt en toen verwees ik naar de zondvloed waar God zijn koninklijke macht op onnavolgbare wijze liet gelden.

Maar ondanks alle voorafgaande 'thora' (b.v. de boodschap van Ex 15:18) eindigt het boek Rechters met:

"In die tijd was er geen koning in Israël; iedereen deed wat in zijn eigen ogen goed was."

Dat slaat op het wetteloze gedrag van de mensen uit die tijd, want over het koningschap van Jahweh is de psalmist heel duidelijk:

'De HEERE is Koning, eeuwig en altijd; de heidenvolken zijn uit Zijn land verdwenen.' (Ps 16,10)

Is dit vers waar Hendrik-NG, ja of nee? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt en toen verwees ik naar de zondvloed waar God zijn koninklijke macht op onnavolgbare wijze liet gelden.

Maar ondanks alle voorafgaande 'thora' (b.v. de boodschap van Ex 15:18) eindigt het boek Rechters met:

"In die tijd was er geen koning in Israël; iedereen deed wat in zijn eigen ogen goed was."

Dat slaat op het wetteloze gedrag van de mensen uit die tijd, want over het koningschap van Jahweh is de psalmist heel duidelijk:

'De HEERE is Koning, eeuwig en altijd; de heidenvolken zijn uit Zijn land verdwenen.' (Ps 16,10)

Is dit vers waar Hendrik-NG, ja of nee? :)

Als het je intussen nog niet duidelijk is geworden dat (vanuit het perspectief dat ik je wil laten zien) dat vers zowel waar als niet waar is, dan heb je nog niet begrepen wat ik je probeer duidelijk te maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
zowel waar als niet waar is, dan heb je nog niet begrepen wat ik je probeer duidelijk te maken...

Nee, ik begrijp niet hoe iets waar en tegelijk onwaar kan zijn, dat zal mijn kortzichtigheid wel zijn. :+

Waarom gaat de ene mens dood van het innemen van een betablokker, maar redt dat middel een ander het leven??

De zin "Het innemen van een betablokker is gezond" is zowel volkomen waar als volstrekt onwaar...

Pas het idee toe op het middel digoxine, dan kan deze realiteit zich zelfs binnen één en dezelfde persoon openbaren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is nu juist wat ik bedoelde, u hoeft niet te filosoferen want de Bijbel is duidelijk

De naam van de Zoon van God, onze God (soeverein) is JHWH, Here, de God van Israël.

Filosofie of wijsbegeerte is een belangrijk (belangrijkste?) onderdeel van de theologische faculteit.

De naam van de zoon is de heer Jezus.

De naam van God is de heer JHWH.

2 verschillende personen, Jezus is aan zijn vader JHWH onderworpen.

De zoon kan niet zijn vader zijn.

Wanneer je Gods naam vervangt door de titel Here is de verwarring compleet.

Immers:

1 Korinthiërs 8:

4 Wat nu het eten van voedsel betreft dat aan afgoden is geofferd, wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen God is dan één.

5 Want ook al zijn er die „goden†worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden†en vele „heren†zijn,

6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

JHWH is inderdaad de God van Jezus, net als van de mensen.

Vandaar ook dat Jezus zei: 39 En nadat hij een eindje verder was gegaan, viel hij op zijn aangezicht, terwijl hij bad en zei: „Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker aan mij voorbijgaan. Doch niet zoals ik wil, maar zoals gij wilt.â€

Bedankt voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
zowel waar als niet waar is, dan heb je nog niet begrepen wat ik je probeer duidelijk te maken...

Nee, ik begrijp niet hoe iets waar en tegelijk onwaar kan zijn, dat zal mijn kortzichtigheid wel zijn. :+

Waarom gaat de ene mens dood van het innemen van een betablokker, maar redt dat middel een ander het leven??

De zin "Het innemen van een betablokker is gezond" is zowel volkomen waar als volstrekt onwaar...

Pas het idee toe op het middel digoxine, dan kan deze realiteit zich zelfs binnen één en dezelfde persoon openbaren...

Tja de een vindt het water koud en de ander aangenaam warm, toch blijft het water nat. Ik ga verder niet meer met je in discussie over het koningschap van de Vader, want jouw manier van argumenteren is voor mij zo wereldvreemd, daar kan ik echt helemaal niks mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik begrijp niet hoe iets waar en tegelijk onwaar kan zijn, dat zal mijn kortzichtigheid wel zijn. :+

Waarom gaat de ene mens dood van het innemen van een betablokker, maar redt dat middel een ander het leven??

De zin "Het innemen van een betablokker is gezond" is zowel volkomen waar als volstrekt onwaar...

Pas het idee toe op het middel digoxine, dan kan deze realiteit zich zelfs binnen één en dezelfde persoon openbaren...

Tja de een vindt het water koud en de ander aangenaam warm, toch blijft het water nat. Ik ga verder niet meer met je in discussie over het koningschap van de Vader, want jouw manier van argumenteren is voor mij zo wereldvreemd, daar kan ik echt helemaal niks mee.

Je goed recht. Maar lees je de Schrift, dan kom je nog wel vaker een paradox tegen... Er valt veel voor te zeggen om te leren leven met een werkelijkheid waarin paradoxen bestaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ondanks alle voorafgaande 'thora' (b.v. de boodschap van Ex 15:18) eindigt het boek Rechters met:

"In die tijd was er geen koning in Israël; iedereen deed wat in zijn eigen ogen goed

was."

Exodus 15:18 Jehovah zal als koning regeren tot onbepaalde tijd, ja, voor eeuwig.

Rechters 21:25 In die dagen was er geen koning in Israël. Een ieder placht te doen wat recht was in zijn eigen ogen.

Dit wil niet zeggen dat er destijds geen rechtsorde was. In elke stad waren rechters, oudere mannen, die wettelijke kwesties en problemen behandelden en erop toezagen dat er recht werd verschaft. De levitische priesterschap diende als een voortreffelijke leidinggevende kracht, want ze onderwees het volk in Gods wet. De hogepriester was in het bezit van de Urim en de Tummim, met behulp waarvan hij in moeilijke kwesties God kon raadplegen. Dus wie zich deze voorzieningen ten nutte maakte, kennis verwierf van Gods wet en deze toepaste, had een deugdelijk richtsnoer voor zijn geweten. Jehovah stond het volk toe blijk te geven van een gewillige of onwillige houding en handelwijze. Er was geen menselijke monarch over de natie die toezicht uitoefende op het werk van de stadsrechters of die de burgers opdroeg aan bepaalde projecten deel te nemen of ze opriep de natie te verdedigen. De slechte toestanden die zich ontwikkelden, waren derhalve toe te schrijven aan het feit dat de meesten geen acht wilden slaan op het woord en de wet van hun hemelse Koning en zich zijn voorzieningen niet ten nutte wilden maken.

De eerste menselijke koning – priester was Melchizedek. Een voorafschaduwing van de koning – priester Jezus.

Genesis 14:18 En Melchizedek, de koning van Salem, bracht brood en wijn, en hij was priester (kohen) van de Allerhoogste God.

Melchizedek, de koning van Salem, was een bijzondere priester. De bijbel bericht niets over zijn afstamming, zijn geboorte of zijn dood. Hij had zijn priesterschap niet geërfd en had als zodanig geen voorgangers noch opvolgers. Melchizedek was zowel koning als priester. Zijn priesterschap was groter dan het levitische priesterschap, want Levi betaalde Melchizedek in feite tienden, aangezien hij zich nog in de lendenen van Abraham bevond toen Abraham Melchizedek tienden gaf en door hem gezegend werd. Hierin was Melchizedek een voorafschaduwing van Jezus Christus, de „priester in eeuwigheid naar de wijze van Melchizedekâ€.

Hebreeën 7:

17 want het getuigenis luidt: „Gij zijt priester in eeuwigheid naar de wijze van Melchizedek.â€

22 in zoverre is Jezus ook degene geworden die als borg van een beter verbond is gegeven.

23 Bovendien moesten velen [achtereenvolgens] priester worden omdat zij door de dood verhinderd werden het te blijven,

24 maar hij, omdat hij tot in eeuwigheid blijft leven, bezit zijn priesterschap zonder enige opvolgers.

25 Dientengevolge is hij ook in staat om degenen die door bemiddeling van hem tot God naderen, volledig te redden, daar hij altijd leeft om voor hen te pleiten.

1 Sam 7: 7 Toen zei Jehovah tot Samuël: „Luister naar de stem van het volk met betrekking tot alles wat zij tot u zeggen; want niet u hebben zij verworpen, maar mij hebben zij verworpen, dat ik geen koning over hen zou zijn.

1 Samuël 12:12 Toen GIJ zaagt dat Nahas, de koning van de zonen van Ammon, tegen U was opgetrokken, zijt GIJ tot mij blijven zeggen: ’Neen, maar een koning dient over ons te regeren!’, terwijl Jehovah, UW God, al die tijd UW Koning was.

Het is volkomen duidelijk dat Israël JHWH heeft verworpen als koning, zij wilden een menselijke koning, net als de heidense natiën. Dus delegeerde hij zijn taak aan en menselijke koning.

Het kanaal werd open gehouden voor de komst van de Messias, waardoor mensen weer hun oorspronkelijke volmaaktheid terug konden krijgen door onderwerping aan JHWH.

1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.†De laatste Adam werd een levengevende geest.

Zo kon Jezus het verloren gegane volmaakte menselijke leven vervangen en daarmee werd het belangrijkste deel van de eerste profetie in Gen 3:15 vervuld.

Waarmee de ogenschijnlijke contradictie is opgeheven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is volkomen duidelijk dat Israël JHWH heeft verworpen als koning, zij wilden een menselijke koning, net als de heidense natiën. Dus delegeerde hij zijn taak aan en menselijke koning.

God zoekt geen mensen te behagen maar doet zijn eigen wil (Ps 115,3) en dat Israël naar het vlees hem verwierp wil niet zeggen dat hij geen koning meer was.

Ook blijkt duidelijk uit de zondvloed dat God zijn koninklijke macht toen al deed gelden, dat kan je gewoon niet ontkennen en tegelijkertijd beweren aan serieuze Bijbelstudie te doen.

Kortom, welke vertaling je ook hanteert om het door mij aangekaarte vers te verklaren, met de gegeven uitleggingen kom je in de knoei met bovenstaande beide punten. Jammer dat men daar geen oog voor heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is volkomen duidelijk dat Israël JHWH heeft verworpen als koning, zij wilden een menselijke koning, net als de heidense natiën. Dus delegeerde hij zijn taak aan een menselijke koning.

God zoekt geen mensen te behagen maar doet zijn eigen wil (Ps 115,3) en dat Israël naar het vlees hem verwierp wil niet zeggen dat hij geen koning meer was.

Ook blijkt duidelijk uit de zondvloed dat God zijn koninklijke macht toen al deed gelden, dat kan je gewoon niet ontkennen en tegelijkertijd beweren aan serieuze Bijbelstudie te doen.

Kortom, welke vertaling je ook hanteert om het door mij aangekaarte vers te verklaren, met de gegeven uitleggingen kom je in de knoei met bovenstaande beide punten. Jammer dat men daar geen oog voor heeft.

Psalm 115:3 Maar onze God is in de hemel; Al wat hem heeft behaagd te doen, heeft hij gedaan.

Je negeert dus, dat JHWH taken delegeert. Als de almachtige God kan en doet hij dat, zoals een goede bestuurder doet.

Satan werkt JHWH tegen, net als zijn aardse knecht Nimrod. Toch voert JHWH zijn oorspronkelijke plan uit, hij is voornemens de aarde te vullen met volmaakte mensen.

1 Thessalonicenzen 2:15. die zelfs de Heer Jezus en de profeten hebben gedood en ons hebben vervolgd. Bovendien behagen zij God niet, maar zijn tegen de belangen van alle mensen.

God is liefde en schept behagen in liefderijke goedheid. Hij schept er behagen in als mensen zijn wil doen.

JHWH heeft de mens zo lief gehad, dat hij zijn eigen zoon liet offeren, om zo in een wettelijk loskoopoffer te voorzien, waardoor Satans actie ongedaan gemaakt zal worden.

Ik ben niet van mening dat JHWH de vloed in de hoedanigheid van regeerder heeft veroorzaakt. Er waren nog slechts 8 mensen, die hem wilde dienen. Waarom hij moest ingrijpen is duidelijk.

Bedankt voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je negeert dus, dat JHWH taken delegeert. Als de almachtige God kan en doet hij dat, zoals een goede bestuurder doet.

Nee dat negeer ik niet, jij negeert dat er staat dat God de Vader altijd koning is en daar doet het delegeren van taken niets aan af. Begrijp je nu wat het betekent dat God de koning (1 Tim 6,15) van de koningen is?

Mijn vraag blijft vooralsnog onbeantwoord dus. Misschien moeten we het zoeken buiten onze eigen referentiekaders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je negeert dus, dat JHWH taken delegeert. Als de almachtige God kan en doet hij dat, zoals een goede bestuurder doet.

Nee dat negeer ik niet, jij negeert dat er staat dat God de Vader altijd koning is en daar doet het delegeren van taken niets aan af. Begrijp je nu wat het betekent dat God de koning (1 Tim 6,15) van de koningen is?

Mijn vraag blijft vooralsnog onbeantwoord dus. Misschien moeten we het zoeken buiten onze eigen referentiekaders.

Bedankt voor je reactie. Ik heb toch een wat andere mening.

Wanneer je de context bekijk, zie je dat het over Jezus gaat, die regeringsmacht van zijn vader heeft gekregen.

1 Tim 6:

13 Voor het aangezicht van God, die alles in het leven houdt, en van Christus Jezus, die als een getuige voor Pontius Pilatus de voortreffelijke openbare bekendmaking heeft afgelegd, beveel ik u

14 dat gij het gebod op een onbevlekte en onberispelijke wijze onderhoudt tot de manifestatie van onze Heer Jezus Christus.

15 Deze manifestatie zal de gelukkige en enige Machthebber op de daarvoor bestemde tijden tonen, hij, de Koning van hen die als koningen regeren en Heer van hen die als heren regeren,

16 die alleen onsterfelijkheid heeft, die in een ontoegankelijk licht woont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige macht. Amen.

Wanneer ik een opmerking maak, probeer ik de leer van de gehele Bijbel daarin te betrekken. Ik probeer ook te laten zien wat de bijbel werkelijk leert.

Je ziet dan dat Satan een tegenstrever is en er goed in slaagt mensen achter zich aan te trekken.

Voor de vloed had hij, op acht mensen na, iedereen als volgeling en zelfs engelen wist hij achter zich aan te trekken.

Toen Mozes de 10 geboden haalde, was het volk met afgoderij bezig. Je ziet steeds weer dat mensen Satan gaan volgen. Het gevolg is meestal duidelijk zichtbaar aan het gedrag. Men gaat zich boosaardig en zelfverheffend gedragen. Een aantal truukjes van hem zijn duidelijk.

• Het stichten van demonische religies, zichtbaar aan gedrag en demonische afgodsbeelden.

• Het vervangen van Gods woord door een ander “heilig†boek.

• Het toevoegen van leringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.

• Het voeren van oorlogen in naam van God.

• Het vervolgen van mensen die wèl God willen dienen, zoals HIJ dat wenst.

• Het tegenstaan van de bekendmaking van het goede nieuws.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elohim is enkelvoud en betekent God.

Zie een commentaar hieronder:.......

In The Imperial Bible-Dictionary wordt onder het trefwoord Jehovah duidelijk het onderscheid tussen ʼElo·him′ (God) en Jehovah uiteengezet. Over de naam Jehovah wordt gezegd: „Het is overal een eigennaam die de persoonlijke God en hem alleen aanduidt; terwijl Elohim meer het karakter heeft van een soortnaam, waarmee inderdaad gewoonlijk, maar niet noodzakelijkerwijs noch onveranderlijk, het Opperwezen wordt aangeduid. . . . De Hebreeër kan weliswaar de Elohim, de ware God, zeggen, om die te onderscheiden van alle valse goden, maar hij zegt nooit de Jehovah, want Jehovah is alleen de naam van de ware God. Hij zegt steeds weer mijn God . . ., maar nooit mijn Jehovah, want als hij mijn God zegt, bedoelt hij Jehovah. Hij spreekt over de God van Israël, maar nooit over de Jehovah van Israël, want er is geen andere Jehovah. Hij spreekt over de levende God, maar nooit over de levende Jehovah, want hij kan zich Jehovah niet anders dan levend voorstellen.†— Onder redactie van P. Fairbairn, Londen, 1874, Deel I, blz. 856.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elohim is enkelvoud en betekent God.

Zie een commentaar hieronder:.......

In The Imperial Bible-Dictionary wordt onder het trefwoord Jehovah duidelijk het onderscheid tussen ʼElo•him′ (God) en Jehovah uiteengezet. Over de naam Jehovah wordt gezegd: „Het is overal een eigennaam die de persoonlijke God en hem alleen aanduidt; terwijl Elohim meer het karakter heeft van een soortnaam, waarmee inderdaad gewoonlijk, maar niet noodzakelijkerwijs noch onveranderlijk, het Opperwezen wordt aangeduid. . . . De Hebreeër kan weliswaar de Elohim, de ware God, zeggen, om die te onderscheiden van alle valse goden, maar hij zegt nooit de Jehovah, want Jehovah is alleen de naam van de ware God. Hij zegt steeds weer mijn God . . ., maar nooit mijn Jehovah, want als hij mijn God zegt, bedoelt hij Jehovah. Hij spreekt over de God van Israël, maar nooit over de Jehovah van Israël, want er is geen andere Jehovah. Hij spreekt over de levende God, maar nooit over de levende Jehovah, want hij kan zich Jehovah niet anders dan levend voorstellen.†— Onder redactie van P. Fairbairn, Londen, 1874, Deel I, blz. 856.

Wanneer het woord Elohim op Jehovah wordt toegepast, wordt het ter aanduiding van majesteit, waardigheid of uitnemendheid gebruikt. Het is een meervoudsvorm.(pluralis majestatis).

GOD. Hebr.: Elohim, zonder het bepalend lidwoord.

In The American Journal of Semitic Languages and Literatures, Jg. XXI, Chicago en New York 1905, blz. 208, schreef Aaron Ember: „Dat de taal van het OT de meervoudsgedachte in Elohim (toegepast op de God van Israël) volledig heeft laten varen, blijkt vooral uit het feit dat het bijna onveranderlijk met een enkelvoudig werkwoordelijk gezegde wordt gebruikt en een enkelvoudige bijvoeglijke bepaling krijgt. Elohim moet veeleer als een intensiteitsmeervoud verklaard worden, dat duidt op verhevenheid en majesteit en als equivalent voor De Grote God wordt gebruikt. Het staat op één lijn met de meervouden adhonim, „meester†en bealim, „eigenaar; bezitter; heerâ€, gebruikt met betrekking tot mensen.†Elohim vestigt de aandacht op Jehovah’s kracht als de Schepper en komt 35 maal in het scheppingsverslag voor.

In Genesis 1:1 is de titel „God†een vertaling van Elohim, wat in het Hebreeuws meervoud is. Trinitariërs verklaren dat dit op de Drieëenheid duidt. Ook aan Deuteronomium 6:4 verbinden zij de uitleg dat hieruit de eenheid van de leden van de Drieëenheid blijkt, wanneer daar staat: Luister, o Israël: Jehovah, onze God [Elohim], is één Jehovah.

De meervoudsvorm van het zelfstandig naamwoord dat hier in het Hebreeuws staat, is de pluralis majestatis of het majesteitsmeervoud. (Zie Romen’s Bijbels Woordenboek, tweede herziene uitgave, Deel 1, kolom 436; ook De Katholieke Encyclopaedie, 1951, Deel 9, kolom 934, 935.) Het brengt niet de gedachte over van een veelvoud van personen binnen een godheid. Op soortgelijke wijze wordt in Rechters 16:23 een vorm van de titel Elohim gebruikt wanneer daar over de valse god Dagon wordt gesproken; het begeleidende werkwoord staat in het enkelvoud, hetgeen aantoont dat er slechts over die ene god wordt gesproken. In Genesis 42:30 wordt over Jozef gesproken als de „heer†(adhone, majesteitsmeervoud) van Egypte.

De Griekse taal kent geen ’meervoud van majesteit of van uitnemendheid’. Derhalve gebruikten de vertalers van LXX in Genesis 1:1 ho Theos (God, enkelvoud) als het equivalent van Elohim. In Markus 12:29, waar een antwoord van Jezus wordt weergegeven waarin hij Deuteronomium 6:4 aanhaalde, wordt eveneens het Griekse enkelvoud ho Theos gebruikt.

In Deuteronomium 6:4 bevat de Hebreeuwse tekst tweemaal het Tetragrammaton, en een juistere vertaling zou derhalve zijn: „Jehovah, onze God, is één Jehovah†(NWV). De natie Israël, tot wie dit werd gezegd, geloofde niet in de Drieëenheid. De Babyloniërs en de Egyptenaren aanbaden triaden van goden, maar aan Israël werd duidelijk gemaakt dat Jehovah anders is.

Bedankt voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog een tekst gevonden die duidelijkheid kan verschaffen over Gods koningschap, voor diegenen die thuis zijn in de Bijbelse symboliek.

Het is

Zach 14:4 En zijn voeten zullen op die dag werkelijk staan op de berg der olijfbomen, die tegenover Jeruzalem ligt, aan de oostkant; en de berg der olijfbomen moet middendoor splijten, vanaf de zonsopgang en naar het westen. Er zal een zeer groot dal zijn; en de helft van de berg zal werkelijk naar het noorden bewogen worden, en de helft ervan naar het zuiden.

Wie wil een poging wagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid