Spring naar bijdragen

kritiek Rudiger Safranski


Aanbevolen berichten

Een vraag van interviewer Peter Seewald aan, nu, emeritus paus Benedictus XVI uit het interviewboekje 'Licht van de wereld' (ik lees 'm in het Engels, dus de vertaling is van mezelf):

In de afgelopen tientallen jaren hebben veel bisdommen zo ongeveer elk pastoraal experiment toegepast in een poging om de Kerk te 'moderniseren'. Dit heeft de kritiek opgeroepen van de Duitse filosoof Rudiger Safranski dat het Christendom op deze wijze een "kil religieus project" is geworden, een "mix van sociale ethiek, institutioneel machtsdenken, psychotherapie, meditatietechnieken, museumbeheer, cultureel projectmanagement en sociaal werk". Critici hebben opgemerkt dat een wijdverspreidt gevoel om te zijn zoals andere mensen, gewone katholieken de opmerkzaamheid heeft ontnomen dat geloof groeit uit andere wortels dan die van plezier-georienteerde samenlevingen van het Westen. Intussen, echter, zijn zoveel theologen en priesters zover afgeweken van het pad, dat er soms nog maar nauwelijks een katholiek profiel zichtbaar is.

Wat Seewald hier in zijn vraag benoemd, deed me overigens ook denken aan de conclusies van Ton van Schaik, nl, dat de 'vernieuwingen' in de Kerk in Nederland vooral van bovenaf werden opgelegd, maar dat even terzijde.

Het gaat me om de woorden van Safranski, roept dit herkenbaarheid op? Ook in andere kerken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja in meerdere kerken is het "pleasen" van mensen met allerlei marketingtechnieken etc. dagelijkse praktijk. Dit meestal met een verwijzing naar de uitspraak "de Joden een Jood, de Grieken een Griek" van Paulus. Imo zijn ze daarin behoorlijk ver doorgeschoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid