Spring naar bijdragen

Wat zijn de basisgeboden?


Aanbevolen berichten

Jezus had de hele wet aan het kruis genageld, inclusief de 10 geboden. Voor de Joden was er slechts 1 wet; de 613 Mitzvot. Hoewel de ceremoniele wetten zoals de sabbatten aan het kruis waren genageld hebben veel geboden nog steeds morele waarde. Hoewel christenen niet onder de wet zijn maar onder genade moeten christenen bij uitstek leven volgens de twee simpele geboden; God lief hebben boven alles en je naaste liefhebben als Jezus. Dit was het fundament van de gehele wet van Mozes. Johannes bevestigt de simpele leer van het christelijke geloof. Hij zegt dat christenen :

1 In Jezus moeten geloven

2. Hun naaste moeten liefhebben zoals Jezus dat geleerd heeft.

Dit is het simpele geloof. Helaas brengen veel kerken verwarring omtrent deze simpele leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het kan niet zijn dat alle geboden aan het kruis zijn genageld want als dat het geval is, is niemand een zondaar meer. Zonder wet is er geen zonde en dan is iedereen nu gered en dat klopt ook niet. Daarnaast heeft de Messias gezegd dat hij de wet is komen vervullen en niet is gekomen om het af te schaffen. (Mat 5:17-20)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het kan niet zijn dat alle geboden aan het kruis zijn genageld want als dat het geval is, is niemand een zondaar meer. Zonder wet is er geen zonde en dan is iedereen nu gered en dat klopt ook niet. Daarnaast heeft de Messias gezegd dat hij de wet is komen vervullen en niet is gekomen om het af te schaffen. (Mat 5:17-20)

In Efeziers 2 lezen we:

11Bedenk daarom dat u – u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn – 12bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. 13Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. 14Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede. Hier wordt duidelijk gezegd dat de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking is gesteld. Is er nog meer bewijs voor? Jazeker, kijk maar eens naar kolossenzen 2:16:

14Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen. 15Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.

Wat is deze wet met voorschriften waardoor wij werden aangeklaagd? Laten we de bijbel zelf het antwoord geven:

In deuteronium lezen we namelijk:

24Toen Mozes alle bepalingen van de wet op schrift had gesteld, 25gaf hij de Levieten die de ark van het verbond met de HEER moesten dragen de volgende opdracht: 26‘Leg dit wetboek naast de ark van het verbond met de HEER, uw God; het moet daar blijven om tegen dit volk te getuigen.

Nou wat waren alle bepalingen van de wet op schrift? Het was de gehele wet van Mozes inclusief de ceremoniele wetten, de morele wetten en de 10 geboden. Dit staat bekend als de 613 Mitzvot. Het nieuwe testament geeft dus aan dat de gehele wet van Mozes was afgeschaft. Er zijn overigens nog veel meer aanwijzingen in het nieuwe testament dat dit het geval is, maar daar zal ik nu niet op ingaan.

De joden maakten geen onderscheid tussen de 10 geboden, de wet van Mozes die hij in een rol naast de ark des verbonds legde en de ceremoniele wetten. Het oude verbond bestond uit de wet, het nieuwe verbond bestaat uit geloof. Jezus vervulde de wet perfect voor ons en daarna nagelde hij het aan het kruis. Christenen zijn dus niet meer onder de wet. Betekent dit nu dat we zondigen? Nee absoluut niet, want de vruchten van de Heilige Geest zijn geduld, liefde, medelijden goede werken etc. Liefde is de vervulling van de wet. Christenen leven onder de 2 geboden; heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Echter de wet, de 10 geboden die hun uiting vinden in de 613 mitzvot, zijn zo goed en perfect dat geen mens ze kan houden, en als je op 1 puntje de wet breekt breek je de hele wet volgens de bijbel. Een mens kan dus niet door werken gerechtvaardigd worden.

15Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. 17Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

Christenen die toch een levensstijl van zonde aannemen zijn geen christenen en zijn dus ook niet gered. Want de vruchten van redding zijn altijd liefde, geduld en andere eigenschappen die in harmonie zijn met de wet van God. Liefde is namelijk de vervulling van de wet. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar zie eens hoe die zondag nog immer voor moeizame discussie en slappe smoesjes zorgt...

"Want we zijn met Christus de sabbat ingegaan." hoor je dan vaak.

Vind je dat echt? Het leven van een gelovige in Christus gaat niet over rozen.

Het kan een Jobs tijding zijn. Het is een beproeving.

Juist wie niet beproefd wordt zou zich zorgen moeten maken.

Ik ben zelf steeds meer van de 2 Grote gelijke Geboden.

Ja, het gaat om de Liefde.

Maar gaat het dan niet ook een beetje om de liefde voor de Wetten?

Dan maar gewoon beelden maken en aanbidden, de sabbat negeren, uw buurvrouw begeren, enz..?

Lijkt me van niet toch...

Christenen die toch een levensstijl van zonde aannemen zijn geen christenen en zijn dus ook niet gered.
Het geloof redt, niet de vruchten!

Wat zei Paulus ook alweer?

"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"

Blijkbaar leefde Paulus nog in zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar zie eens hoe die zondag nog immer voor moeizame discussie en slappe smoesjes zorgt...

"Want we zijn met Christus de sabbat ingegaan." hoor je dan vaak.

Vind je dat echt? Het leven van een gelovige in Christus gaat niet over rozen.

Het kan een Jobs tijding zijn. Het is een beproeving.

Juist wie niet beproefd wordt zou zich zorgen moeten maken.

Ik ben zelf steeds meer van de 2 Grote gelijke Geboden.

Ja, het gaat om de Liefde.

Maar gaat het dan niet ook een beetje om de liefde voor de Wetten?

Dan maar gewoon beelden maken en aanbidden, de sabbat negeren, uw buurvrouw begeren, enz..?

Lijkt me van niet toch...

Christenen die toch een levensstijl van zonde aannemen zijn geen christenen en zijn dus ook niet gered.
Het geloof redt, niet de vruchten!

Wat zei Paulus ook alweer?

"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"

Blijkbaar leefde Paulus nog in zonde.

Het klopt dat mensen gered zijn door geloof, maar de vruchten van de redding zijn altijd liefde, geduld en een afkeer van zonde etc. Hieraan kan je herkennen of je daadwerkelijk herboren bent of niet.

Jij noemt de sabbath in een adem met beelden aanbidden en buurvrouw negeren. Er is echter een groot wezenlijk verschil en dat is dat de sabbath een ceremoniele wet was en die wees idd voorwaarts naar Jezus. De sabbath is een schaduw wordt er in Kolossenzen 2 16 gezegd, bovendien zegt de bijbel in Romeinen dat het niet uit maakt welke dag je voor God weg zet. Als de sabbath een morele wet was waarom was het dan oke om de sabbath te breken door de besnijdenis uit te voeren? En zou Jezus een morele wet breken? Jezus brak de sabbath, hoogstwaarschijnlijk omdat het een ceremoniele wet was die verwees naar de rust in Jezus. :) Het maakt niet uit of je op zondag of op zaterdag naar de kerk gaat, zolang je maar in Jezus gelooft en je naaste liefhebt als jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Herboren?

Nee, vlees leeft nog... Net nog grote boodschap gedaan.

Herboren worden we m.i. pas na de 1e dood, en het Oordeel is de 2e (terminale) dood.

Tja, ik waag me gewoon niet aan het verstandelijk relativeren van de 10 Geboden.

Sabbat = sabbat = 7e dag van de week = onze zaterdag.

Blijkbaar een belangrijk genoeg punt voor God om het in steen vast te leggen.

Desalniettemin is de sabbat er voor de mens, niet andersom.

Dus een wettische benadering van het 4e Gebod is niet de bedoeling er van.

Ik vind dit wel een goede uitleg, zonder teveel b.s.:

http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/Ond ... l#inline18

Link naar bericht
Deel via andere websites
Herboren?

Nee, vlees leeft nog... Net nog grote boodschap gedaan.

Herboren worden we m.i. pas na de 1e dood, en het Oordeel is de 2e (terminale) dood.

Tja, ik waag me gewoon niet aan het verstandelijk relativeren van de 10 Geboden.

Sabbat = sabbat = 7e dag van de week = onze zaterdag.

Blijkbaar een belangrijk genoeg punt voor God om het in steen vast te leggen.

Desalniettemin is de sabbat er voor de mens, niet andersom.

Dus een wettische benadering van het 4e Gebod is niet de bedoeling er van.

Ik vind dit wel een goede uitleg, zonder teveel b.s.:

http://www.hoddenbagh.nl/bijbelopen/Ond ... l#inline18

De 10 geboden waren in steen gegrift omdat dit het verbond was tussen God en Israel. Het was een verbond van werken; doe dit en je zal eeuwig leven ontvangen. De bijbel leert duidelijk dat het nieuwe verbond het oude verbond heeft verplaats. In het nieuwe verbond staat : geloof en je zal eeuwig leven. Echt geloof zal altijd resulteren in werken. Maar het gaat hier om morele werken, niet het vieren van ceremoniele wetten wat schaduwen zijn die naar Jezus verwezen. Wie een dag weglegt voor God kan dit lekker zelf bepalen. Zaterdag of zondag maakt niks uit. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die conclusie is idd voor ieders eigen rekening.

Maar van de 10 is er niets afgeschaft, volgens de Schrift.

En zijn wij niet geënt aan de stam Israël?

Ik geloof dus dat God het een belangrijk punt vindt, omdat het het 4e van de 10 in stenen tafelen is.

Mooi dingetje is de destijds geïntroduceerde vrije zaterdag.

Hele volksstammen slaken een zucht van verlichting bij het aanbreken van de sabbat:

Thank God it's friday ! (als de werkweek voorbij is)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Want de vruchten van redding zijn altijd liefde, geduld en andere eigenschappen die in harmonie zijn met de wet van God. Liefde is namelijk de vervulling van de wet. :)

De tekst in Efeze 2 gaat niet over de wet van God, maar het gaat over de menselijke inzettingen (het woord dogma wordt namelijk gebruikt in het grieks en dogma gaat altijd over geboden van mensen). Het gaat over de scheidslijn tussen Joden en Grieken die weg is gedaan en dat is duidelijk te zien als je alles meeneemt van dat hoofdstuk.

Want waarom zouden de wet moeten vervullen door liefde als de wet ontkracht? Hoe kan je een glas vullen dat vernietigd is? Onmogelijk. We worden inderdaad niet meer gerechtvaardigd door de wet, maar door genade en geloof. Dat de rechtvaardige uit geloof leeft, komt zelfs uit de Tenach (OT) en is niet nieuw! En wat ook opmerkelijk is, is dat zo een belangrijke gebeurtenis (het annuleren van de wet) niet is aangekondigd in de Tenach. In tegendeel. God zegt in Jermiah 31 dat hij de geboden niet meer op stenen tafelen zal schrijven maar zal schrijven op ons hart! De geboden zijn zeker nog van kracht maar niet met het doel om gerechtvaardigd te worden maar met het doel om de Allerhoogste God lief te hebben want. Want inderdaad de liefde is de vervulling van de wet :)

1Jn 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.

1Jn 3:23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.

1Jn 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als de sabbath een morele wet was waarom was het dan oke om de sabbath te breken door de besnijdenis uit te voeren? En zou Jezus een morele wet breken? Jezus brak de sabbath, hoogstwaarschijnlijk omdat het een ceremoniele wet was die verwees naar de rust in Jezus. :) Het maakt niet uit of je op zondag of op zaterdag naar de kerk gaat, zolang je maar in Jezus gelooft en je naaste liefhebt als jezelf.

Het punt van de Messias is dat het oké is om goed te doen op de sabbat. Dus het vervullen van een belangrijk gebod als de besnijdenis is iets goeds en daarom was het geoorloofd om de sabbat "te breken". De Messias heeft nooit de sabbat gebroken anders was hij namelijk een zondaar net als wij en had hij nooit het perfecte lam geweest. Een Christen die gelooft dat de geboden aan het kruis zijn genageld omdat de Messias die perfect heeft vervuld en daarna zegt dat hij de sabbat gebroken heeft, spreekt zichzelf tegen. Want anders was hij schuldig aan zonde en dus niet het perfecte lam. De Messias brak de dogmatiek van de farizeers over de sabbat maar niet de sabbat van de Allerhoogste, van Yahweh! :)

Het houden van de shabbat behoudt echter niemand als hij niet liefheeft, maar de Messias rustte op de zevende dag, de Vader rustte op de zevende dag, al met al, het is goed om op de zevende dag te rusten :D Ameen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Want de vruchten van redding zijn altijd liefde, geduld en andere eigenschappen die in harmonie zijn met de wet van God. Liefde is namelijk de vervulling van de wet. :)

De tekst in Efeze 2 gaat niet over de wet van God, maar het gaat over de menselijke inzettingen (het woord dogma wordt namelijk gebruikt in het grieks en dogma gaat altijd over geboden van mensen). Het gaat over de scheidslijn tussen Joden en Grieken die weg is gedaan en dat is duidelijk te zien als je alles meeneemt van dat hoofdstuk.

Want waarom zouden de wet moeten vervullen door liefde als de wet ontkracht? Hoe kan je een glas vullen dat vernietigd is? Onmogelijk. We worden inderdaad niet meer gerechtvaardigd door de wet, maar door genade en geloof. Dat de rechtvaardige uit geloof leeft, komt zelfs uit de Tenach (OT) en is niet nieuw! En wat ook opmerkelijk is, is dat zo een belangrijke gebeurtenis (het annuleren van de wet) niet is aangekondigd in de Tenach. In tegendeel. God zegt in Jermiah 31 dat hij de geboden niet meer op stenen tafelen zal schrijven maar zal schrijven op ons hart! De geboden zijn zeker nog van kracht maar niet met het doel om gerechtvaardigd te worden maar met het doel om de Allerhoogste God lief te hebben want. Want inderdaad de liefde is de vervulling van de wet :)

1Jn 3:22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.

1Jn 3:23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.

1Jn 3:24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Hey bedankt voor je bijdrage. Ik denk dat kolossenzen 2 16 en Efeziers 2 15 beiden praten over de gehele Joodse wet. Het was de gehele Joodse wet die een scheiding vormde tussen de Joden en niet-joden. Je hebt gelijk dat God zijn geboden in het nieuwe verbond op het hart schrijft en deze geboden overlappen deels met de geboden uit het oude testament omdat de gehele wet hangt op dezelfde twee principes; God liefhebben en je naaste liefhebben als jezelf. Uit de bijbeltekst en de context van Efeziers 2 15 lijkt het me duidelijk dat het gaat om de gehele Joodse wet en niet om bepaalde rituele wetten.

13Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. 14Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.

De wet met zijn geboden en voorschriften verwijst duidelijk naar de wet van Mozes. De Joden maakten namelijk geen onderscheid in de wet. Voor hun was er slechts 1 wet: de 613 Mitzvot.

Je hebt gelijk wat betreft Johannes, in het nieuwe verbond hoeven we niet om allerlei regeltjes te denken we moeten simpelweg:

1. In Jezus geloven

2. Elkaar liefhebben zoals Jezus ons liefheeft.

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als de sabbath een morele wet was waarom was het dan oke om de sabbath te breken door de besnijdenis uit te voeren? En zou Jezus een morele wet breken? Jezus brak de sabbath, hoogstwaarschijnlijk omdat het een ceremoniele wet was die verwees naar de rust in Jezus. :) Het maakt niet uit of je op zondag of op zaterdag naar de kerk gaat, zolang je maar in Jezus gelooft en je naaste liefhebt als jezelf.

Het punt van de Messias is dat het oké is om goed te doen op de sabbat. Dus het vervullen van een belangrijk gebod als de besnijdenis is iets goeds en daarom was het geoorloofd om de sabbat "te breken". De Messias heeft nooit de sabbat gebroken anders was hij namelijk een zondaar net als wij en had hij nooit het perfecte lam geweest. Een Christen die gelooft dat de geboden aan het kruis zijn genageld omdat de Messias die perfect heeft vervuld en daarna zegt dat hij de sabbat gebroken heeft, spreekt zichzelf tegen. Want anders was hij schuldig aan zonde en dus niet het perfecte lam. De Messias brak de dogmatiek van de farizeers over de sabbat maar niet de sabbat van de Allerhoogste, van Yahweh! :)

Het houden van de shabbat behoudt echter niemand als hij niet liefheeft, maar de Messias rustte op de zevende dag, de Vader rustte op de zevende dag, al met al, het is goed om op de zevende dag te rusten :D Ameen!

Daar heb je een punt idd. Het is lastig om uit te zoeken of Jezus daadwerkelijk de sabbath brak. In elk geval, als de sabbath een ceremoniele wet was, dan was Jezus daar niet aan gebonden omdat hijzelf de vervulling van die ceremoniele wet is. Als je Johannes leest krijg je echter wel de indruk dat hij de sabbath brak:

14Later kwam Jezus hem tegen in de tempel en toen zei hij tegen hem: ‘U bent nu gezond; zondig daarom niet meer, anders zal u iets ergers overkomen.’ 15De man ging aan de Joden vertellen dat het Jezus was die hem gezond gemaakt had. 16Het was omdat Jezus zulke dingen deed op sabbat, dat de Joden tegen hem optraden. 17Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Uit deze verzen blijkt juist dat Jezus en de Vader niet rustten op de sabbath. Ik ben er zelf niet helemaal over uit eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey bedankt voor je bijdrage. Ik denk dat kolossenzen 2 16 en Efeziers 2 15 beiden praten over de gehele Joodse wet. Het was de gehele Joodse wet die een scheiding vormde tussen de Joden en niet-joden.

[...]

De wet met zijn geboden en voorschriften verwijst duidelijk naar de wet van Mozes. De Joden maakten namelijk geen onderscheid in de wet. Voor hun was er slechts 1 wet: de 613 Mitzvot.

[...]

:)

Graag gedaan :)

Ik weet echt 100% zeker dat Paulus niet spreekt over de wet zoals Mozes die ontvangen heeft maar echt over de geboden en leringen van mensen. In die tijd waren de werden woorden van de rabbis gelijk gesteld aan de wet. (Dus de interpretatie werd eigenlijk de wet zelf). Dat is in de gedachten van Paulus wanneer hij dat schrijft. Het was namelijk zo dat Joden niet met heidenen mochten omgaan volgens de traditie van de Joden (zie Handelingen 10). Het klopt dat de Joden geen verbonden mochten sluiten, maar omgang was wel toegestaan volgens de wet van Mozes. Maar de "rabbi's" maakten ervan dat je helemaal niet met heidenen mocht omgaan. De reden waarom de wet niet krachteloos gemaakt kan zijn, is dat Petrus in Handelingen 15 opdraagt om bepaalde onderdelen van de wet te houden. Eén daarvan is het niet eten van bloed. Dat is niet onderdeel van de tien geboden maar daar moeten we ons wel aan houden als gelovigen.

De wet van Yahweh heeft nooit scheiding gemaakt tussen mensen. Want de vreemdelingen mochten zich ook toevoegen aan het volk maar moesten de wet houden. De wet zorgt niet voor scheiding maar juist voor éénheid onder het volk en de mensen die zich eraan toevoegen :).

Zelfs Paulus spreekt over het onderhouden van de wet.

Rom 2:25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Rom 2:26 Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden?

Rom 2:27 En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt?

1Co 7:18 Is iemand, besneden zijnde, geroepen, die late zich geen voorhuid aantrekken; is iemand, in de voorhuid zijnde, geroepen, die late zich niet besnijden.

1Co 7:19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.

N.B.: Wil hier zeker geen behoudenis door de wet verkondigen absoluut niet. Maar wil alleen aantonen dat de wet wel degelijk staat. Want waarom hield Paulus zelf de wet nadat de Messias gestorven was? Toen Paulus bij Jakobus kwam zei Jakobus dat de Joden zich alleen maar meer voor de wet gingen inzetten.. Waarom zouden Joden zin hebben om de wet te houden, als Jakobus zou denken dat de wet aan het kruis genageld was? En waarom zou Paulus er in meegaan? Dat zou wel erg hypocriet zijn (Zie handelingen 21).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je een punt idd. Het is lastig om uit te zoeken of Jezus daadwerkelijk de sabbath brak. In elk geval, als de sabbath een ceremoniele wet was, dan was Jezus daar niet aan gebonden omdat hijzelf de vervulling van die ceremoniele wet is. Als je Johannes leest krijg je echter wel de indruk dat hij de sabbath brak:

14Later kwam Jezus hem tegen in de tempel en toen zei hij tegen hem: ‘U bent nu gezond; zondig daarom niet meer, anders zal u iets ergers overkomen.’ 15De man ging aan de Joden vertellen dat het Jezus was die hem gezond gemaakt had. 16Het was omdat Jezus zulke dingen deed op sabbat, dat de Joden tegen hem optraden. 17Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Uit deze verzen blijkt juist dat Jezus en de Vader niet rustten op de sabbath. Ik ben er zelf niet helemaal over uit eerlijk gezegd.

Wat de Messias in deze tekst bedoelt is dat de werken van barmhartigheid van de Vader zeker doorgaan op de shabbat. Want de Farizeers lieten de grootste dingen van de wet, barmhartigheid, het geloof en het oordeel terzijde maar waren bezig met de kleine pietpeuterige dingen, tiende van dille en dat soort zaken. Barmhartigheid is echt een van de belangrijkste dingen als je de geest achter de wetten leest en in de profeten zie je dat ook heel erg terug komen. De werken van barmhartigheid (de zon gaat ook op, op de shabbat, het regent ook op de shabbat) gaan door. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey bedankt voor je bijdrage. Ik denk dat kolossenzen 2 16 en Efeziers 2 15 beiden praten over de gehele Joodse wet. Het was de gehele Joodse wet die een scheiding vormde tussen de Joden en niet-joden.

[...]

De wet met zijn geboden en voorschriften verwijst duidelijk naar de wet van Mozes. De Joden maakten namelijk geen onderscheid in de wet. Voor hun was er slechts 1 wet: de 613 Mitzvot.

[...]

:)

Graag gedaan :)

Ik weet echt 100% zeker dat Paulus niet spreekt over de wet zoals Mozes die ontvangen heeft maar echt over de geboden en leringen van mensen. In die tijd waren de werden woorden van de rabbis gelijk gesteld aan de wet. (Dus de interpretatie werd eigenlijk de wet zelf). Dat is in de gedachten van Paulus wanneer hij dat schrijft. Het was namelijk zo dat Joden niet met heidenen mochten omgaan volgens de traditie van de Joden (zie Handelingen 10). Het klopt dat de Joden geen verbonden mochten sluiten, maar omgang was wel toegestaan volgens de wet van Mozes. Maar de "rabbi's" maakten ervan dat je helemaal niet met heidenen mocht omgaan. De reden waarom de wet niet krachteloos gemaakt kan zijn, is dat Petrus in Handelingen 15 opdraagt om bepaalde onderdelen van de wet te houden. Eén daarvan is het niet eten van bloed. Dat is niet onderdeel van de tien geboden maar daar moeten we ons wel aan houden als gelovigen.

De wet van Yahweh heeft nooit scheiding gemaakt tussen mensen. Want de vreemdelingen mochten zich ook toevoegen aan het volk maar moesten de wet houden. De wet zorgt niet voor scheiding maar juist voor éénheid onder het volk en de mensen die zich eraan toevoegen :).

Zelfs Paulus spreekt over het onderhouden van de wet.

Rom 2:25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Rom 2:26 Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden?

Rom 2:27 En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt?

1Co 7:18 Is iemand, besneden zijnde, geroepen, die late zich geen voorhuid aantrekken; is iemand, in de voorhuid zijnde, geroepen, die late zich niet besnijden.

1Co 7:19 De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.

N.B.: Wil hier zeker geen behoudenis door de wet verkondigen absoluut niet. Maar wil alleen aantonen dat de wet wel degelijk staat. Want waarom hield Paulus zelf de wet nadat de Messias gestorven was? Toen Paulus bij Jakobus kwam zei Jakobus dat de Joden zich alleen maar meer voor de wet gingen inzetten.. Waarom zouden Joden zin hebben om de wet te houden, als Jakobus zou denken dat de wet aan het kruis genageld was? En waarom zou Paulus er in meegaan? Dat zou wel erg hypocriet zijn (Zie handelingen 21).

Ik respecteer je overtuiging, de bijbel is geen makkelijk boek om te doorgronden, voor iedereen is het lastig te doorgronden. Echter ben ik het niet eens met jouw visie dat de wet van Mozes nog steeds staat. De bijbel spreekt heel duidelijk voor zich, en jouw theorie is simpelweg niet te valideren met behulp van de bijbel en op grond daarvan moet ik die theorie afwijzen. Ik kan alleen van de bijbel uitgaan en de bijbel zegt simpelweg dat de wet van Mozes aan het kruis is genageld en dat het nieuwe verbond het oude verbond van werken heeft vervangen.

Je hebt echter wel gelijk dat veel van de morele principes uit het oude verbond ook onderdeel zijn van het nieuwe verbond zoals het niet eten van bloed. Echter als de wet van Mozes nog steeds in werking was, dan was Jezus voor niks gestorven want dan zou niemand behouden kunnen worden. De bijbel zegt namelijk dat niemand de wet van Mozes kan houden en dat als je een regeltje van de wet overtreedt je de gehele wet hebt overtreden.

Jij noemde Romeinen. Laten we eens kijken naar de context:

25Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Paulus leert hier dat ceremoniele Joodse uiterlijke gebruiken zijn vervangen door de besnijdenis van het hart. Paulus roept juist op te breken met Joodse gebruiken en te leven naar de geest in plaats van de letter.

Je noemde ook Corintiers:

17In het algemeen: laat ieder in de positie blijven die de Heer hem heeft gegeven, blijven wat hij was toen God hem riep. Dat schrijf ik voor aan alle gemeenten. 18Iemand die besneden was toen God hem riep, moet het niet ongedaan laten maken. Iemand die onbesneden was toen God hem riep, moet zich niet laten besnijden. 19Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men de geboden van God in acht neemt.

Dit verwijst niet naar de geboden van Mozes maar naar de Christelijke instructies die Paulus geeft. In het hele hoofdstuk (corinthiers 2:7) geeft Paulus nieuwe geboden. Het zou totaal niet in de context passen om dan te concluderen dat Paulus verwees naar de wet van Mozes. Dat kan ook helemaal niet omdat de wet van Mozes is afgeschaft en vervangen door het nieuwe verbond. ;)

Wat je met het laatste bedoeld weet ik niet precies? Wellicht kun je dit toelichten met bijbelteksten. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met deze tekst:

20Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus. 22Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden. 23Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan goed begrijpen dat je het afwijst. Zoals je zegt de bijbel is of kan een moeilijk boek zijn en ook de brieven van Paulus (2 Petrus 3). De context gaat inderdaad om dat het niet gaat om die uiterlijkheden. Maar meer in de zin dat die uiterlijkheden niks voorstellen zonder innerlijkheid. Je kan besneden zijn maar overspel plegen en onbesneden zijn en een echte trouwen man zijn. Degene die trouw is, is meer dan iemand die simpelweg besneden is ;).

Mijn N.B. Stukje gaat erover dat Paulus naar Jakobus ging en dat Jakobus zei dat de Joden die tot geloof zijn gekomen allemaal de wet houden. Waarom zouden ze de wet houden als Jakobus als volgeling van de Messias zou weten dat de geboden niet meer geldend zijn?

Act 21:18 En den volgenden dag ging Paulus met ons in tot Jakobus; en al de ouderlingen waren daar gekomen.

Act 21:19 En als hij hen gegroet had, verhaalde hij van stuk tot stuk, wat God onder de heidenen door zijn dienst gedaan had.

Act 21:20 En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet.

Deze mensen waren dus al gewonnen en hoefden niet nog gewonnen te worden ;).

Act 24:14 Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is;

Act 25:8 Dewijl hij, verantwoordende, zeide: Ik heb noch tegen de wet der Joden, noch tegen den tempel, noch tegen den keizer iets gezondigd.

Het feit dat Paulus niet tegen de wet heeft gezondigd, toont aan dat hij de wet nog hield. En het zou hypocriet zijn en zelfs leugenachtig als hij de wet niet zou houden als ze er niet bij waren (en dus tegen de wet gezondigd heeft) en voor hun ogen wel de wet te houden.

(Ik hoop dat ik het nu iets beter heb uitgelegd?)

(Dat was wat ik probeerde te zeggen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheüs 22:37-40 vermeldt de meest fundamentele wetten,het zegt:.....

Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.â€

De Wet zorgde niet voor een scheiding (volgens sommigen op dit forum):.......

Als de Israëlieten de Wet (Mozaïsche wet, 10-geboden) zouden houden zouden ze afgescheiden zijn van de hun omringende natieën met hun afgoden en immorele levenswijze.

Alleen op deze manier waren ze acceptabel voor God en wilde hij hen als zijn volk aanvaarden en met hen werken als zijn verbondsvolk.

Evenzo zijn de ware aanbidders van God d.m.v. zijn verbond met Christus en Christus op zijn beurt weer met zijn volgelingen afgescheiden van de wereld van Satan.

Jezus zei in Joh. 17:16 zij zijn geen deel van de wereld evenals ik geen deel van de wereld ben".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mattheüs 22:37-40 vermeldt de meest fundamentele wetten,het zegt:.....

Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.â€

De Wet zorgde niet voor een scheiding (volgens sommigen op dit forum):.......

Als de Israëlieten de Wet (Mozaïsche wet, 10-geboden) zouden houden zouden ze afgescheiden zijn van de hun omringende natieën met hun afgoden en immorele levenswijze.

Alleen op deze manier waren ze acceptabel voor God en wilde hij hen als zijn volk aanvaarden en met hen werken als zijn verbondsvolk.

Evenzo zijn de ware aanbidders van God d.m.v. zijn verbond met Christus en Christus op zijn beurt weer met zijn volgelingen afgescheiden van de wereld van Satan.

Jezus zei in Joh. 17:16 zij zijn geen deel van de wereld evenals ik geen deel van de wereld ben".

En zo simpel is het :) !

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mattheüs 22:37-40 vermeldt de meest fundamentele wetten,het zegt:.....

Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.â€

De Wet zorgde niet voor een scheiding (volgens sommigen op dit forum):.......

Als de Israëlieten de Wet (Mozaïsche wet, 10-geboden) zouden houden zouden ze afgescheiden zijn van de hun omringende natieën met hun afgoden en immorele levenswijze.

Alleen op deze manier waren ze acceptabel voor God en wilde hij hen als zijn volk aanvaarden en met hen werken als zijn verbondsvolk.

Evenzo zijn de ware aanbidders van God d.m.v. zijn verbond met Christus en Christus op zijn beurt weer met zijn volgelingen afgescheiden van de wereld van Satan.

Jezus zei in Joh. 17:16 zij zijn geen deel van de wereld evenals ik geen deel van de wereld ben".

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Ook wij moeten nog steeds niet als de wereld zijn en afgescheiden van de wereld doordat we niet meer in onze vleselijke begeerten wandelen. We dienen anders te zijn dan de wereld en dat is wat toen ook gebeurde. Het was een scheiding die onderscheid maakte tussen de heiligen onheiligen maar het zorgde er niet voor dat heidenen niet met joden mochten omgaan. In tegendeel, als heidenen zich wilde bekeren dan konden ze door de wet onderdeel worden van het volk van Israel. Wet zorgt niet voor scheiding (in de zin van geen contact) maar wel afscheiding (in de zijn van onderscheid tussen wie van God zijn en wie niet).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi gezegd Nm19!

De Bijbel zegt toch in Jakobus 4:4 Overspeelsters,weet GIJ niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap met God is? Al wie daarom een vriend van de wereld wil zijn, maakt zich tot een vijand van God.

Je hebt gelijk als je zegt dat ieder mens voor God aanvaardbaar is, maar die persoon moet zich wil houden aan al Gods geboden. Zo'n persoon moet ook geloof oefenen in Jezus en het werk doen wat hij deed.

De ware God is een God die exclusieve toeweiding wil en dat betekent dat wij alleen hem aanbidden en niets/niemand anders.

Exodus 20:4-5 zegt dan ook:.......

4 Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is

Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist, die straf voor de dwaling van vaders brengt over zonen, over het derde geslacht en over het vierde geslacht, wanneer het hen betreft die mij haten.

groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi gezegd Nm19!

De Bijbel zegt toch in Jakobus 4:4 Overspeelsters,weet GIJ niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap met God is? Al wie daarom een vriend van de wereld wil zijn, maakt zich tot een vijand van God.

Je hebt gelijk als je zegt dat ieder mens voor God aanvaardbaar is, maar die persoon moet zich wil houden aan al Gods geboden. Zo'n persoon moet ook geloof oefenen in Jezus en het werk doen wat hij deed.

De ware God is een God die exclusieve toeweiding wil en dat betekent dat wij alleen hem aanbidden en niets/niemand anders.

Exodus 20:4-5 zegt dan ook:.......

4 Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is

Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen, want ik, Jehovah, uw God, ben een God die exclusieve toewijding eist, die straf voor de dwaling van vaders brengt over zonen, over het derde geslacht en over het vierde geslacht, wanneer het hen betreft die mij haten.

groeten,

Ed

Amen En Amen voor de wonderlijke en mooie geboden van Yahweh!! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ja, en het is een lust om met de ware God te wandelen door Zijn geboden te onderhouden.

Want.......

(1 Johannes 5:2-4) 2 Hierdoor komen wij te weten dat wij de kinderen van God liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden volbrengen. 3 Want dit betekent de liefde tot God, dat wij zijn geboden onderhouden; en toch zijn zijn geboden geen drukkende last, 4 want alles wat uit God geboren is, overwint de wereld. En dit is de overwinning die de wereld heeft overwonnen: ons geloof.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid