Spring naar bijdragen

De tekenen aan zon en maan


Aanbevolen berichten

Op http://neverbesilent.org/nl/2013/02/de- ... on-en-maan kwam ik een schijnbaar heftig artikel tegen dat ik graag wil voorleggen aan de critici op Credible.

Veel mensen op Credible zijn kritisch en scherp en dat is niet (per definitie) verkeerd.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die het artikel kritisch willen bekijken en willen voorzien van commentaar.

Ik kwam het artikel toevallig tegen en zou het graag door een kritische, wetenschappelijke mangel gehaald zien worden.

Als het artikel deze toets zou doorstaan, zou ik het artikel bestempelen als "heftige sh#t".

Alvast bedankt voor reacties.

---

DE TEKENEN AAN ZON EN MAAN

Maansverduistering boven Jeruzalem Weblog Bas van Twist. Jeruzalem, 5 februari 2013

‘En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!’ (Genesis 1:14, SV)

In profetisch perspectief associëren rabbijnen zonsverduisteringen met gebeurtenissen in de wereld en maansverduisteringen met gebeurtenissen die het Joodse volk, en sinds 1948 de staat Israël, aangaan. Als een maansverduistering plaatsvindt bij volle maan – de schaduw van de aarde bedekt dan de maan –, dan krijgt de maan door het licht wat om de aarde heen komt een bloedrode kleur. In 2014 zijn twee totale (bloedrode) maansverduisteringen te zien en in 2015 opnieuw. Astronomen noemen dat een tetrad. Het is zeer uitzonderlijk als in twee achtereenvolgende jaren tweemaal een bloedrode maan te zien is.

[...]

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zonsverduisteringen zijn beiden niet zichbaar vanuit Israel, lijkt me wel handig als ze voor dat volk bedoeld zijn (?). De maansverduistering van 8 october is wel zichtbaar vanuit Israel , die andere uit hetzelfde jaar niet. Die van 4 april 2015 deels en die van 28 sept wel helemaal.

Laten we het op opvallend/toevallig houden ipv 'heftige shit'. Valt eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen, ik laat het maar op me af komen. Hopelijk wordt dit niet het nieuwe '21/12/2012' met al het media spectakel en films e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De zonsverduisteringen zijn beiden niet zichbaar vanuit Israel, lijkt me wel handig als ze voor dat volk bedoeld zijn (?). De maansverduistering van 8 october is wel zichtbaar vanuit Israel , die andere uit hetzelfde jaar niet. Die van 4 april 2015 deels en die van 28 sept wel helemaal.

Laten we het op opvallend/toevallig houden ipv 'heftige shit'. Valt eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen, ik laat het maar op me af komen. Hopelijk wordt dit niet het nieuwe '21/12/2012' met al het media spectakel en films e.d.

Bedankt voor je reactie.

Waarop baseer je dat de zonsverduisteringen niet zichtbaar zijn vanuit Israël en dat een maansverduistering niet zichtbaar is?

P.s. ik probeer enkel inzicht te verwerven. 21 december 2012 heb ik als groot onzin gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lang zullen mensen hier nog mee doorgaan? Overal ziet men 'tekenen' en denken ze dat de 'dag des oordeels' spoedig zal aanbreken, alleen maar om uiteindelijk te merken dat dat spoedige einde toch niet zo spoedig lijkt te komen, en men begaat diezelfde fouten al zo'n 2000 jaar achter elkaar. Hoe lang gaat dat zo door totdat men de mogelijkheid onder ogen ziet dat Jezus misschien niet terug gaat komen? 50 jaar? 100 jaar? Nog eens 2000 jaar? Of over een miljard jaar als de zon zo groot is dat de aarde te heet is om leven te herbergen, en interpreteert men dat vervolgens als komst van Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie.

Waarop baseer je dat de zonsverduisteringen niet zichtbaar zijn vanuit Israël en dat een maansverduistering niet zichtbaar is?

P.s. ik probeer enkel inzicht te verwerven. 21 december 2012 heb ik als groot onzin gezien.

Van de nasa site:

Zonsverduisteringen:

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/SEdecade/SEdecade2011.html

Maansverduisteringen:

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEdecade/LEdecade2011.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het niet zozeer als tekenen dat Jezus terugkomt. Dat Jezus terugkomt staat al vast. De exacte datum dat Hij terugkomt en/of de aarde vergaat, zijn alleen niet bekend bij mensen. Daarom waren het 21 december-verhaal en eerdere voorspellingen dat de aarde zou vergaan, niet waar. De Bijbel leert echter wel dat gelovigen erop voorbereid zullen zijn, doordat ze de tekenen zullen kennen. Voor ongelovigen komt Jezus als een dief in de nacht, maar gelovigen zullen erop voorbereid zijn. Zoals landbouwers weer kunnen voospellen en weten wanner gezaaid en geoogst moet worden, zo kunnen gelovigen voorbereid zijn op de toekomst. De toekomst zal niet heel exact bekend zijn, maar gelovigen zullen wel weten wanneer de tijd begint te dringen. Eerst zal het evangelie aan alle volken zijn verkondigd en er zullen tekenen aan de hemel te zien zijn enz. enz. . Alle tekenen bij elkaar geven aan welke tijd het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie het niet zozeer als tekenen dat Jezus terugkomt. Dat Jezus terugkomt staat al vast. De exacte datum dat Hij terugkomt en/of de aarde vergaat, zijn alleen niet bekend bij mensen. Daarom waren het 21 december-verhaal en eerdere voorspellingen dat de aarde zou vergaan, niet waar. De Bijbel leert echter wel dat gelovigen erop voorbereid zullen zijn, doordat ze de tekenen zullen kennen. Voor ongelovigen komt Jezus als een dief in de nacht, maar gelovigen zullen erop voorbereid zijn. Zoals landbouwers weer kunnen voospellen en weten wanner gezaaid en geoogst moet worden, zo kunnen gelovigen voorbereid zijn op de toekomst. De toekomst zal niet heel exact bekend zijn, maar gelovigen zullen wel weten wanneer de tijd begint te dringen. Eerst zal het evangelie aan alle volken zijn verkondigd en er zullen tekenen aan de hemel te zien zijn enz. enz. . Alle tekenen bij elkaar geven aan welke tijd het is.

Ja, dat ben ik met je eens. Let op de vijgeboom en eerst zullen ze je overleveren aan verdrukking en zal dit evangelie van het Koninkrijk verkondigd worden. Eerst maar opwekking dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me alleen af hoe lang men bereid is om te wachten. Aan de andere kant is er natuurlijk geen enkele christen die zoiets zal hebben van "oke, nu heb ik wel genoeg gewacht, bekijk het maar" :+ Gelooft hier iemand dat Jezus terug zal komen voordat je sterft?

Coby wel. Maar eerst nog een opwekking, die ik ook spoedig verwacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me alleen af hoe lang men bereid is om te wachten. Aan de andere kant is er natuurlijk geen enkele christen die zoiets zal hebben van "oke, nu heb ik wel genoeg gewacht, bekijk het maar" :+ Gelooft hier iemand dat Jezus terug zal komen voordat je sterft?

Coby wel. Maar eerst nog een opwekking, die ik ook spoedig verwacht.

Oke, maar wat als er nou niks gebeurt? :P Of zou je die gedachte vast kunnen houden zelfs als je nog op je sterfbed ligt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me alleen af hoe lang men bereid is om te wachten. Aan de andere kant is er natuurlijk geen enkele christen die zoiets zal hebben van "oke, nu heb ik wel genoeg gewacht, bekijk het maar" :+ Gelooft hier iemand dat Jezus terug zal komen voordat je sterft?

Coby wel. Maar eerst nog een opwekking, die ik ook spoedig verwacht.

Oke, maar wat als er nou niks gebeurt? :P Of zou je die gedachte vast kunnen houden zelfs als je nog op je sterfbed ligt?

Nou nee, dan had ik me vergist en kan de volgende generatie er weer zeker van zijn dat het dan gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie in voorspellers, astrologie en sterrenwichelaars gelooft moet vooral zo doorgaan.

Maar besef, dat er in de Bijbel meer teksten staan, dat dit niet van God is, dan dat het wel zo zou zijn.

En als het niet van God is, wat is het dan wel???????????

Volgens mij is het gewoon menselijk om bijgelovig te willen zijn.

De hele Bijbel door is daar al sprake van en ook in het heden zien we daar overal de bewijzen van.

Onder gelovigen en onder niet gelovigen.

Bijgeloof is van alle tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie in voorspellers, astrologie en sterrenwichelaars gelooft moet vooral zo doorgaan.

Maar besef, dat er in de Bijbel meer teksten staan, dat dit niet van God is, dan dat het wel zo zou zijn.

En als het niet van God is, wat is het dan wel???????????

Volgens mij is het gewoon menselijk om bijgelovig te willen zijn.

De hele Bijbel door is daar al sprake van en ook in het heden zien we daar overal de bewijzen van.

Onder gelovigen en onder niet gelovigen.

Bijgeloof is van alle tijden.

Weet ook niet, er was ook Bijbelse astronomie en die zagen tekenen in de sterren, maar of dat nou zo kosjer is, weet ik niet. Het teken is dat het evangelie overal verkondigd wordt zoals Jezus het predikte, dus ook met tekenen en wonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie in voorspellers, astrologie en sterrenwichelaars gelooft moet vooral zo doorgaan.

Maar besef, dat er in de Bijbel meer teksten staan, dat dit niet van God is, dan dat het wel zo zou zijn.

En als het niet van God is, wat is het dan wel???????????

Volgens mij is het gewoon menselijk om bijgelovig te willen zijn.

De hele Bijbel door is daar al sprake van en ook in het heden zien we daar overal de bewijzen van.

Onder gelovigen en onder niet gelovigen.

Bijgeloof is van alle tijden.

Ik snap je reactie niet zo goed.

In de Bijbel staat het volgende.

Hand. 2:20

De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie in voorspellers, astrologie en sterrenwichelaars gelooft moet vooral zo doorgaan.

Maar besef, dat er in de Bijbel meer teksten staan, dat dit niet van God is, dan dat het wel zo zou zijn.

En als het niet van God is, wat is het dan wel???????????

Volgens mij is het gewoon menselijk om bijgelovig te willen zijn.

De hele Bijbel door is daar al sprake van en ook in het heden zien we daar overal de bewijzen van.

Onder gelovigen en onder niet gelovigen.

Bijgeloof is van alle tijden.

Ik snap je reactie niet zo goed.

In de Bijbel staat het volgende.

Hand. 2:20

De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

Een rode maan en een zonsverduistering? Dit zijn dus de tekenen waar handelingen over spreekt? Die verschijnselen zijn er al duizenden jaren. Of wordt de maan letterlijk overgoten met bloed..?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik vraag me alleen af hoe lang men bereid is om te wachten. Aan de andere kant is er natuurlijk geen enkele christen die zoiets zal hebben van "oke, nu heb ik wel genoeg gewacht, bekijk het maar" :+ Gelooft hier iemand dat Jezus terug zal komen voordat je sterft?

Oh dat is 100% zeker. Of 100% zeker niet, hangt er maar vanaf welk sterven je bedoelt. Maar zonder dat soort flauwiteiten: het boeit me totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Een rode maan en een zonsverduistering? Dit zijn dus de tekenen waar handelingen over spreekt? Die verschijnselen zijn er al duizenden jaren. Of wordt de maan letterlijk overgoten met bloed..?

"Tekenen" die tot op de seconde vast liggen, en eeuwen vooruit voorspeld (berekend!) kunnen worden zijn ook wat in tegenspraak met de bewering dat geen mens dag en uur kent.

Het zou immers betekenen dat mensen wel degelijk dag en uur kennen, mits ze maar een raadseltje oplossen dat God in de schepping heeft verstopt. Dat lijkt me wat curieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Tekenen" die tot op de seconde vast liggen, en eeuwen vooruit voorspeld (berekend!) kunnen worden zijn ook wat in tegenspraak met de bewering dat geen mens dag en uur kent.

Inderdaad.

Als een dief in de nacht, staat er geschreven.

Tekenen werden vaak gegeven voor ongelovigen( en onzekeren).

Het zou immers betekenen dat mensen wel degelijk dag en uur kennen, mits ze maar een raadseltje oplossen dat God in de schepping heeft verstopt.

Steeds meer "tekenen", die in de oude tijd meermaals en overal werden gebruikt om voorspellingen te doen, zijn al meerdere malen vervuld.

Dat is wat kennis (en het oplossen van raadsels) in nieuwere tijd doet.

Zodat steeds weer een wereld op basis van het oude vergaat en een nieuwe wereld op basis van nieuwe kennis ontstaat.

Overtuigingen worden toch steeds weer door kennis achterhaald. ;)

Maar er blijft een vraag naar "tekenen" en "invulling" daarvan door mensen, bij dingen die ze niet begrijpen en hen onzeker maken.

Kennis zal veel oplossen, maar is niet voor iedereen weggelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie in voorspellers, astrologie en sterrenwichelaars gelooft moet vooral zo doorgaan.

Maar besef, dat er in de Bijbel meer teksten staan, dat dit niet van God is, dan dat het wel zo zou zijn.

En als het niet van God is, wat is het dan wel???????????

Volgens mij is het gewoon menselijk om bijgelovig te willen zijn.

De hele Bijbel door is daar al sprake van en ook in het heden zien we daar overal de bewijzen van.

Onder gelovigen en onder niet gelovigen.

Bijgeloof is van alle tijden.

Ik snap je reactie niet zo goed.

In de Bijbel staat het volgende.

Hand. 2:20

De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

Een rode maan en een zonsverduistering? Dit zijn dus de tekenen waar handelingen over spreekt? Die verschijnselen zijn er al duizenden jaren. Of wordt de maan letterlijk overgoten met bloed..?

Ik heb het idee dat je denkt dat ik iets wil bewijzen. Ik wil niets bewijzen. Er zullen tekenen zijn waaraan gelovigen weten dat de tijd dringt en dat de gelovigen (in grote lijn) weten hoever de barensweeën zijn. In de Bijbel wordt over veel meer tekenen gesproken op meer plaatsen.

17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;

en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,

en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden

zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten

en zij zullen profeteren.

19 En Ik zal wonderen geven in de hemel boven

en tekenen op de aarde beneden: bloed en vuur en rookwalm.

20 De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

Als zon- en maansverduisteringen er al duizenden jaren zijn, zegt dat weinig. Uitstorting van Geest op mensen is er ook al eeuwen, profetiën en visioenen zijn er ook al eeuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Bijbel staat het volgende.

Hand. 2:20

De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

Ja en....?

Zie ook bericht van MasterJapie.

De Bijbel spreekt er Zelf over, dus het heeft niets te maken met 'voorspellers, astrologie en sterrenwichelaars'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je reactie niet zo goed.

In de Bijbel staat het volgende.

Hand. 2:20

De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

Een rode maan en een zonsverduistering? Dit zijn dus de tekenen waar handelingen over spreekt? Die verschijnselen zijn er al duizenden jaren. Of wordt de maan letterlijk overgoten met bloed..?

Ik heb het idee dat je denkt dat ik iets wil bewijzen. Ik wil niets bewijzen. Er zullen tekenen zijn waaraan gelovigen weten dat de tijd dringt en dat de gelovigen (in grote lijn) weten hoever de barensweeën zijn. In de Bijbel wordt over veel meer tekenen gesproken op meer plaatsen.

.....

Als zon- en maansverduisteringen er al duizenden jaren zijn, zegt dat weinig. Uitstorting van Geest op mensen is er ook al eeuwen, profetiën en visioenen zijn er ook al eeuwen.

Natuurlijk hoef jij niets te bewijzen.

Niemand die dat eist.

De vraag alleen is, waarom jij dit topic gestart bent.

Wat is dan je opzet?

Als jij nu ook zegt,dat deze tekenen er al duizenden jaren zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn opzet had ik in de OP gezet: ik was benieuwd of mensen kritisch commentaar wilden geven op het artikel.

Ik weet bv. niet zoveel van zons-/maansverduisteringen en ik vroeg mij af of mensen daar iets over konden schrijven.

Ik ben nog geen post tegengekomen aan de hand waarvan ik meen dat ik het artikel moet verwerpen. Vooralsnog ga ik er dus vanuit dat het artikel klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid