Spring naar bijdragen

Het geven van tienden


Aanbevolen berichten

In de bijbel staat in de wetten dat er tienden horen gegeven te worden.

Maar in het navolgen van de wetten van het oude testament zijn we selectief: mannen laten hun baarden niet groeien, het gescheiden eten met melk doen we ook niet, ...

Maar hoe zien jullie dat met tienden geven? Doe je dat, of denk je: dat is ook zo'n wet dat niet meer geldt.

Bij ons in de kerk is er een plaats waar je je tienden kan geven, maar daar staat geen verplichting op. Ik doe het wel, maar wat de andere gemeenteleden doen, dat weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geven van tienden hoorde bij het oude verbond en ik geloof ook dat wij niet verplicht zijn ze te geven. Waarom ik dat geloof?

Tienden werden door de Levieten geïncasseerd, door wiens priesterschap volgens Paulus de volmaaktheid(Heb 7,11) niet bereikt kon worden. Het geven van tienden hoorde dus bij een onvolmaakt verbond. Indien ik dus tienden zou geven kon ik daardoor impliceren dat ik onder het oude verbond was. Hoe onvoorstelbaar het ook mag klinken, de brandoffers en offers voor de zonde die hoorden bij de oude bediening heeft God niet gewild (Heb 10,8) hoewel zij overeenkomstig de wet werden gebracht.

'Laten wij daarom, omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, aan de genade vasthouden en daardoor God dienen op een Hem welgevallige wijze, met ontzag en eerbied.' (Heb 12,28)

Hoe dienen wij God op welgevallige wijze? Er staat geschreven dat wie te drinken geeft te drinken zal krijgen (11,25) en daarom geloof ik dat goeddoen het beste kan in je directe omgeving. Jakobus leert dat de ware godsdienst het bezoeken van wezen en weduwen is in hun verdrukking (Jak 1,27) want dat is ook wat Jezus deed. De ware godsdienst is niet het geven van tienden, maar het is doen zoals Jezus deed. Het lukt ons niet om volkomen te doen wat hij deed, maar wat ons wel lukt is zorgen dat hij gestalte in ons krijgt door onze daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik t zowaar (bijna helemaal) met je eens Ken :) Ik denk je theologisch gezien n punt hebt (alhoewel t natuurlijk altijd een beetje de vraag is hoe/wat het OT voor ons spreekt en daar zijn minstens net zo veel meningen over als er denominaties zijn). Ik denk dat het beter is om wezen en weduwen en de zwakkeren bij te staan met actieve daden dan om alleen maar een 10e te geven. Nog beter is beide doen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc 11,42

Maar wee u, Farizeeën, want gij geeft tienden van de munt en de ruit en van alle kruiden, en gij gaat voorbij aan het oordeel en de liefde Gods. Dit moest men doen en het andere niet nalaten.

Het tienden geven moet niet worden nagelaten. Het oordeel, Gods liefde en de tienden zijn belangrijk.

Tienden geven hoef je niet te doen vanuit een wet, maar vanuit liefde. In Mal. 3:8-12 staat ook welke zegen je mag ontvangen als je God Zijn tienden geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij ons hebben we een mooie tabel voor VVB tarieven per inkomen. Al weet ik niet of die neerkomen op 10% van dat inkomen. In principe ben je zelf vrij meer of minder te geven.

Toen ik lid was van de CGK was er zo'n tabel en toen kwam het bij mij volgens mij uit op 3% van mijn inkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft een blijmoedige gever lief, iedereen mag zelf bepalen wat hij geeft voor het lenigen van de nood van zijn medemens. Het mag echter niet ten koste gaan van het gezinsbudget en men mag "gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid" niet nalaten zoals de Farizeeën (Mat.23:23-24).

De Bijbel zegt:..........

(2 Korinthiërs 9:7) . . .Laat een ieder doen zoals hij in zijn hart heeft besloten, niet met tegenzin of onder dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief.

Christenen hoeven de Mozaïsche wet niet meer te houden maar vallen onder het nieuwe verbond krachtens Jezus' bloed. God heeft Zijn wetten op de harten van oprechte christenen geschreven zodat zij weten hoe ze moeten handelen op alle terreinen van het leven, mits ze de Bijbel ijverig bestuderen en naar de zuivere leer leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid