Spring naar bijdragen

Waart gijlieden niet bij machte een uur met Mij te waken


Aanbevolen berichten

Haha :) Wij hebben in de kerk soms ook 24/7 gebedsweken; mensen kunnen dan in shifts bidden. Volgens mij is er nu een aan de gang. Ik kom daar echter nooit.

Dat is wel een heel klein beetje vreemd dat ze dat doen vind je niet? Misschien reden om je lidmaatschap bij die kerk in heroverweging te nemen en uit te kijken naar een meer algemene (katholieke)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ken,

Ja het tweede couplet vind ik ook wat zwaar zeker voor kinderen, ik zong voor mijn kinderen 1 en 3.

1 Ik ga slapen ik ben moe,

sluit mijn beide ogen toe.

Here houdt ook deze nacht,

over ..mij getrouw de wacht.

3 Zorg voor de arme mensen Heer,

en herstel de zieken weer.

Ja voor alle mensen saam,

bid ik U in Jezus naam.

Ken ik kom oorspronkelijk uit de gereformeerd synodale kerk.

Dit filmpje vind ik zo vertederen en past bij dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vroeger gingen we met de kerk 's ochtends van 6 tot 8 bidden, nou ja, met de kerk, als je geluk had waren er 4 man. Dat vond ik wel geweldig. En dan die mensen die zich verplicht voelden om te komen en chagrijnig waren van de slaap en die tiener die verplicht meemoest van z'n ouders, hij lag gewoon te pitten. Hij geeft het Zijn beminden in de slaap. Oh en mijn exman is indo, die nam een rolletje mee, zo'n matrasje wat je voor een tent gebruikt, om op te knielen. We baden in een oud kerkgebouw en mensen uit de buurt hadden ons gezien en een vrouw had de politie ingelicht dat wij daar asielzoekers opvingen, want ze had 's ochtends zo'n asielzoeker gezien, met een matras. _O-

Wat heb jij toch een humor, weet je zeker dat je een vrouw bent? :+:#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haha :) Wij hebben in de kerk soms ook 24/7 gebedsweken; mensen kunnen dan in shifts bidden. Volgens mij is er nu een aan de gang. Ik kom daar echter nooit.

Dat is wel een heel klein beetje vreemd dat ze dat doen vind je niet? Misschien reden om je lidmaatschap bij die kerk in heroverweging te nemen en uit te kijken naar een meer algemene (katholieke)?

Want?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij geeft het Zijn beminden in de slaap.

Hele mooie tekst, ik kende hem nog niet, maar waarom stond je dan nog vroeg op? :?

Toen kende ik die tekst ook nog niet en had ik alleen de tijdtiendenpreken gehoord: het eerste deel van de dag en Jezus bracht de nacht door in gebed. Nee, een beetje ontspanning erin kan geen kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vroeger gingen we met de kerk 's ochtends van 6 tot 8 bidden, nou ja, met de kerk, als je geluk had waren er 4 man. Dat vond ik wel geweldig. En dan die mensen die zich verplicht voelden om te komen en chagrijnig waren van de slaap en die tiener die verplicht meemoest van z'n ouders, hij lag gewoon te pitten. Hij geeft het Zijn beminden in de slaap. Oh en mijn exman is indo, die nam een rolletje mee, zo'n matrasje wat je voor een tent gebruikt, om op te knielen. We baden in een oud kerkgebouw en mensen uit de buurt hadden ons gezien en een vrouw had de politie ingelicht dat wij daar asielzoekers opvingen, want ze had 's ochtends zo'n asielzoeker gezien, met een matras. _O-

Wat heb jij toch een humor, weet je zeker dat je een vrouw bent? :+:#

Nee, ik ben eigenlijk een Amerikaanse basketballer.

http://www.hln.be/hln/nl/1305/NBA/artic ... nder.dhtml

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien dat er dan ontspanning komt. Ik heb tijden niet kunnen bidden, vol radeloosheid kwam ik niet verder dan een klein slaapliedje: "ik ga slapen ik ben moe". En dat liedje bracht vrede en rust.

Dat liedje wordt veel gezongen in gereformeerde huize, ben je gereformeerd als ik vragen mag? Het tweede couplet werd vroeger ook gezongen: 'schoon mijn zonden vele zijn, Heere houdt toch ook van mij' vind ik uit een kindermond toch wat onwennig klinken. Wat voor zonden heeft een kind nou op zijn geweten dat hij God al moet smeken van hem te houden? Hoewel ik het mooi vind dat dit slaapliedje jouw rust bracht, snap ik wel waarom men is opgehouden kinderen het tweede couplet bij te brengen.

De versie die ik me herinner is: "schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus' wil mij rein." Lijkt me een logisch en conventioneel deel van het gebed. Ook kinderen doen zonden en dat weten ze best. Net als dat ze goed weten dat Jezus hun die zonden wil vergeven.*

(Also, volgens de gereformeerde leer is de mens in zonden ontvangen en geboren, een baby die net uit de baarmoeder komt heeft al vergeving nodig.)

Mijn gebeden bestaan over het algemeen meer uit dank dan uit andere componenten. Als je een depressieve periode hebt gehad is er opeens veel te zien en mee te maken waar je God dankbaar voor kunt zijn. :Y

Trouwens, vinden jullie ook dat dank en aanbidding veel overlap heeft?

*'t Boze dat ik heb gedaan,

zie het Heere toch niet aan.

Schoon mijn zonden vele zijn,

maak om Jezus wil mij rein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Pinkeltje,

je hebt gelijk hoor, het tweede couplet is zeker een belangrijk onderdeel, maar het woord; boze dat ik heb gedaan staat nogal ver van een klein kindje. Ze zijn wel eens stout dat ligt dichterbij. Maar goed het lied is ws al 100 jaar oud. :)

De totale tekst.

Ik ga slapen ik ben moe

Sluit mijn beide oogjes toe

Here, houdt ook deze nacht

Over mij getrouw de wacht

't Boze dat ik heb gedaan

Zie dat Here toch niet aan

Schoon mijn zonde velen zijn

Maak om Jezus wil mij rein

Zorg voor de arme kindren Heer

En herstel de zieken weer

Ja voor alle kindren saam

Bid ik u in Jezus naam

Sta mijn ouders trouw te zij

Wees mijn vrienden ook nabij

Geef ons allen nieuwe kracht

Door de rust van deze nacht

Doe mij dankbaar en gezond

Opstaan in de morgenstond

Als ik mijn oogjes open doe

Lacht uw zon mij vriendlijk toe

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misdraagt = gebruik kan maken van jullie tolerantie, Ursa. Ik herhaal het nog maar eens.

't Boze werd trouwens later ook vaak vervangen door 't verkeerde. Ritmisch een uitdaging, maar er ontstaat inderdaad wel eens wat verwarring over dat ouderwetse boos. Gelukkig zongen we ook een tiental liederen waarin het woord 'boos' op de manier van 'zondig, verkeerd' werd gebruikt. Je kreeg er nog eens een woordenschat van ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

*'t Boze dat ik heb gedaan,

zie het Heere toch niet aan.

Schoon mijn zonden vele zijn,

maak om Jezus wil mij rein.

Mijn moeder is van huis uit gereformeerd, die zong dat altijd ook bij het naar bed brengen. Of ik er iets van begreep, is een tweede. Mijn kinderen vragen er ook weleens naar, omdat Jezus voor onze zonden naar het kruis ging. Wat is dat dan, zonde? Ja, dat je net het speelgoed van je broertje inpikte. Nee, dan zeg ik maar dat vooral oudere mensen daar last van hebben. Toch vatten ze het soms wel enigszins, maar vaak ook niet, want hij begon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid