Spring naar bijdragen

Handelingen 12 Jakobus is dood, leve Jakobus?


Aanbevolen berichten

Beste Crediblers,

gisteren trof ik een voor mij ietwat vreemde passage aan in Handelingen. Het gaat om hoofdstuk 12 waarin de volgende passage vermeld staat:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Omstreeks die tijd nam koning Herodes enkele leden van de gemeente gevangen en mishandelde hen. 2 Jakobus, de broer van Johannes, liet hij met het zwaard ter dood brengen. 3 Toen hij zag dat de Joden hier gunstig op reageerden, liet hij ook Petrus aanhouden – dat was tijdens het feest van het Ongedesemde brood.

Conclusie: Jakobus is dood, Petrus zit vast. Logisch toch?

Beetje verder lezen levert de volgende passage, nadat Petrus door de ingrijpen van God uit de kerkers is ontsnapt:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:16 Intussen stond Petrus nog steeds aan de poort te kloppen. Toen ze dan toch opendeden, zagen ze tot hun grote verbazing dat hij het was. 17 Hij gebaarde dat ze moesten zwijgen en legde uit hoe de Heer hem uit de gevangenis had bevrijd. Daarna zei hij: ‘Stel Jakobus en de anderen hiervan op de hoogte.’ Toen vertrok hij naar elders.

En toen was Jakobus er weer. Ik heb daar een aantal gedachten over, maar welke is de juiste?

1) Jakobus is niet dood.. lijkt me sterk, aangezien het hoofd van de romp scheiden een vrij effectieve manier is om zeker te zijn dat iemand dood is.

2) Het is niet dezelfde Jakobus, waarom vertelt de schrijver dit dan niet :?

3) Petrus weet nog niet dat Herodes Jakobus heeft doodgemaakt.

Ik ben erg benieuwd welke hypothese juist is, of dat ik een alternatief gemist heb. Wie helpt mij uit deze verwarring?

Volledige passage

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Crediblers,

2) Het is niet dezelfde Jakobus, waarom vertelt de schrijver dit dan niet :?

Ik denk dat het optie 2 is: het is niet dezelfde Jakobus.

De omgebrachte Jakobus wordt "gespecificeerd": nl. als de broer van Johannes.

Rest die andere Jakobus, die dan binnen de Ecclesia zo vooraanstaand moet zijn dat Lucas het niet nodig vindt om hem nader aan te duiden... Dan denk ik meteen aan "de broer van de Heer":

Galaten 1,19

"Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat had ook mijn sterkste vermoeden en het is ook het meest logische. Is er iemand met een theologische achtergrond die deze vermoedens kan bevestigen?

waarom heb je daar precies iemand met een 'theologische achtergrond' voor nodig? Het was heel gebruikelijk in die tijd (of eigenlijk, vrijwel altijd, behalve tegenwoordig) om maar een beperkte verzameling met namen te hebben. Ongeveer een kwart van de joden in die tijd heette Maria (Mirjam,Mariam, etc). En in de bijbel meerdere Judassen voor (namelijk de Judus, maar ook Judas, de broer van Jezus). En er komen op z'n minst drie koning Herodessen ('de grote', 'agrippa' en 'antipas') voor (z'n hele familie stikte van de Herodessen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Herod_the_ ... mily_trees).

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarom heb je daar precies iemand met een 'theologische achtergrond' voor nodig?

Ik wilde je geenszins beledigen hoor. Zocht iemand met kennis van zaken en dacht dat iemand met een theologische achtergrond dat zo wie zo ging weten. |:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tucker, leuk dat je dit vraagstuk aanhaalt, houdt mij scherp.

Dit is wat ik in de boeken heb gevonden over deze Jakobus:

Zoon van Jozef en Maria, en halfbroer van Jezus (Mr 6:3; Ga 1:19). Hoewel geen apostel, was deze Jakobus kennelijk een opziener van de christelijke gemeente in Jeruzalem (Han 12:17) en ook degene die het bijbelboek schreef dat zijn naam draagt (Jak 1:1). Het kan zijn dat hij na Jezus de oudste was, aangezien hij als eerste wordt genoemd van de vier zonen die Jozef bij Maria had: Jakobus, Jozef, Simon en Judas (Mt 13:55; zie BROEDER, BROER). Paulus geeft in zijn omstreeks 55 G.T. geschreven brief aan de Korinthiërs te kennen dat Jakobus getrouwd was. — 1Kor 9:5.

Naar het schijnt was Jakobus tijdens Jezus’ bediening goed op de hoogte van de activiteiten van zijn broer (Lu 8:19; Jo 2:12), maar hoewel hij blijkbaar geen tegenstander was, behoorde hij niet tot de discipelen en volgelingen van Christus (Mt 12:46-50; Jo 7:5). Waarschijnlijk was hij erbij toen Jezus door zijn broers, die niet in hem geloofden, dringend werd verzocht openlijk naar het Loofhuttenfeest op te gaan, hoewel de joodse regeerders er destijds op uit waren hem te doden (Jo 7:1-10). Jakobus kan ook behoord hebben tot de bloedverwanten die van Jezus zeiden: „Hij heeft zijn verstand verloren.†— Mr 3:21.

Na de dood van Jezus en voor Pinksteren 33 G.T. bevond Jakobus zich echter samen met zijn moeder, zijn broers en de apostelen in een bovenvertrek te Jeruzalem om te bidden (Han 1:13, 14). Kennelijk is de uit de dood opgewekte Jezus persoonlijk aan deze Jakobus verschenen, zoals in 1 Korinthiërs 15:7 wordt bericht, en heeft hij deze eertijds ongelovige er aldus van overtuigd dat hij, Jezus, inderdaad de Messias was. Dit herinnert ons eraan dat Jezus ook persoonlijk aan Paulus verschenen is. — Han 9:3-5.

groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is de halfbroer van Jezus evenals Judas. Beide hebben een Bijbelboek heschreven die hun naam draagt.

Lees het volgende:....

Dat het deze ’broer van Jezus’ was die het boek Jakobus heeft geschreven, en niet een van de apostelen met dezelfde naam (hetzij de zoon van Zebedeüs of de zoon van Alfeüs), schijnt in de aanhef van zijn brief te kennen gegeven te worden. Daar maakt de schrijver zich bekend als „een slaaf van God en van de Heer Jezus Christus†in plaats van als een apostel. Op overeenkomstige wijze identificeerde ook zijn broer Judas zich als „een slaaf van Jezus Christus, maar een broer van Jakobus†(Jak 1:1; Ju 1). Beide broers waren zo nederig zich niet te identificeren als vleselijke broers van de Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid