Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

maar op 31 oktober 1517 – sloeg Maarten Luther zijn 95 stellingen aan aan de deur van de slotkapel in Wittenberg.

Hervormingsdag...

dat valt dus eigenlijk oorspronkelijk op dezelfde dag als Halloween en Samhain

Sint-Maarten wordt met dit feest in verband gebracht.

dit feest valt nu op 11 november maar volgens oude kalenders was dit vroeger op 1 november.

Feestdag ter ere van de heilige Martinus van Tours.

Over welke oude kalenders heb je het? Ik ken namelijk een aantal vieringen van Martinus, maar die ander is een paar seizoenen later. Als je de Juliaanse kalender bedoelt: Daarop was dan nog steeds Allerheiligen (en daarmee ook Halloween) op een andere dag. Immmers, feest data zijn niet gecorrigeerd.

Wat dat snoepgoed betreft: In Vlamingen kent men in bepaalde streken Drie koningen (Januari). Ook daar heb je lampionnen en snoepgoed. Lijkt erg op Sint-Maarten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
maar op 31 oktober 1517 – sloeg Maarten Luther zijn 95 stellingen aan aan de deur van de slotkapel in Wittenberg.

Hervormingsdag...

dat valt dus eigenlijk oorspronkelijk op dezelfde dag als Halloween en Samhain

Sint-Maarten wordt met dit feest in verband gebracht.

dit feest valt nu op 11 november maar volgens oude kalenders was dit vroeger op 1 november.

Feestdag ter ere van de heilige Martinus van Tours.

Over welke oude kalenders heb je het? Ik ken namelijk een aantal vieringen van Martinus, maar die ander is een paar seizoenen later. Als je de Juliaanse kalender bedoelt: Daarop was dan nog steeds Allerheiligen (en daarmee ook Halloween) op een andere dag. Immmers, feest data zijn niet gecorrigeerd.

Wat dat snoepgoed betreft: In Vlamingen kent men in bepaalde streken Drie koningen (Januari). Ook daar heb je lampionnen en snoepgoed. Lijkt erg op Sint-Maarten.

ja, dat klopt wel, maar zoals ik lees ligt het toch wat gecompliceerder...

http://www.dievanmij.nl/Actueel/Sint-Maarten.html

ik had het over de maankalender van de Kelten i.v.m. Samhain, deze liep niet gelijk met onze huidige kalender, naar ik begrijp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die loopt totaal niet gelijk mee idd. Wij gebruiken hier de Romeinse zonnekalender. Maar er is een uitzondering: Pasen en alle feestdagen die in verband met de paasdatum staan gebruiken de maankalender. Vandaar dat die data steeds verspringen en ze ook knap ingewikkeld zijn om uit te rekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid