Spring naar bijdragen

Het financiële systeem


Aanbevolen berichten

Ik weet niet zo goed onder welk forumdeel dit geplaatst kan/moet worden, mocht het fout staan vergeef mijn onwetendheid en verplaats het eventueel naar het juiste forumdeel. Bvd.

Denk dat ieder mens die handelt naar eer, respect, geweten en geloof weet, dat er iets ernstig mis is op deze planeet. Er zijn verschillende problemen die veroorzaakt zijn door de mens, 1 van deze problemen is het financiële/monetaire systeem.

Ikzelf heb een verklaring waarom het financiële systeem een groot probleem is, maar ik wil die nu nog even niet kwijt. Omdat ik mensen de kans wil geven hun eigen mening te geven zonder dat ze beïnvloed worden door die van mij.

Dit topic heeft twee kernvragen,

Waarom is het financiële systeem een probleem voor de mensheid/maatschappij en alles wat zich op deze Aarde bevind ?

Wat kan er gedaan worden om dit probleem op te lossen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo one-4-all,

Ik ben de laatste jaren ook wat meer bezig met het financieele systeem en alles wat daarmee samenhangt, Mijn blik op deze is niet de meest optimistische helaas.

Ik weet nog dat in 2008 het aandeel Fortis extreem kelderde en dat ik met 2 ex collega´s van mijn zaterdagbaantje op het idee was gekomen om die spotgoedkope aandelen te kopen. Een van die jongens zou gaan uitzoeken in hoeverre dit mogelijk was en dergelijke en is daar in al die tijd nog niet over teruggekomen.. Ik ben blij dat ik de aandelen niet gekocht heb aangezien Fortis een week later nog minder waard was en inmiddels staatseigendom geworden was..

Dat ik op dat moment geen idee had van financiéle meganismes mag dus wel duidelijk zijn en was mij ook duidelijk. Ik heb toen het boekje `als de dollar valt´ van de heer W. Middelkoop gelezen. Mede door dit boek ben ik wat minder verrast door hetgeen er na fortis allemaal gebeurde..

Ik geloof niet dat dit systeem als zodanig herstelt kan worden. Met de crisis in 2007-08 maak ik qua Bijbels oogpunt wel eens de vergelijking met het beeld van Dagon uit 1 Samuel 5 welke nadat de Ark ervoor geplaatst werdt; omgevallen was en weer opgeknapt was. Dan is het dus wachten op de 2de klap waarbij het beeld weer omvalt en nu de kop en handen losbreken.

Klinkt heel heftig als ik dit vergelijk met de crisis, Maar ik zie niet veel positiefs wat dat betreft in de toekomst...

Ook vind ik het wat dit betreft schokkend dat in Griekenland een rechstextermistische partij gekomen die net als de NSDAP in de jaren 20 in Duitsland knokploegen eropuitstuurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ten eerste is financieen is een deel van de economie. Wat je hoort van politici en media over de 'financiele crisis', 'schuldencrisis' of 'Euro-crisis' zijn allemaal uitvloeiselen van de crash die begon in de VS eind 2007.

Er is een Economische- (systeem)-crisis sindsdien aan de gang van het kapitalisme. En al die 'crisis'-en die de wereld ingeslingerd worden zijn symptomen, geen oorzaken.

Het kapitalisme is enorm crisis-gevoelig. Ik meen zo'n 10 of 11 kleinere of grotere recessies sinds de echte grote depressie van de jaren 30.

De recessie begin jaren 70 is een bekende, maar ook de Japanse industrie raakte bvb eind jaren 80 in een recessie die nog altijd doormodderd.

En de huidige crisis zal ook doormodderen als we geen fundamentele herziening doorvoeren van het systeem.

Het probleem daarmee is dan weer dat er in het westen een soort taboe rust op het bekritiseren van het kapitalisme op systeem-niveau. Mensen denken dan al snel dat diegene geen verstand van zaken heeft, of helemaal gek is geworden.

Mainstream media geven nauwelijks aandacht aan de discussie of het kapitalisme nog wel leven heeft. (Enige uitzondering hierop is misschien de Occupy-beweging, alleen is die weer vaag over de doelstellingen voor een alternatief)

Ik ben inmiddels wel overtuigd geraakt dat we af moeten van het kapitalisme en zijn fundementele fouten en tegenstellingen.

Waar we naar mijn idee naar toe moeten is een economie waarin de werknemers in een bedrijf ook tegelijk de collectieve directie vormen. Waar winstbejag van enkelen niet meer bepalen hoe er geproduceerd word, maar waar de winsten gelijk verdeeld worden over degenen die ook daadwerkelijk die winsten produceren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat er weinig aan te doen is. In het Oude Testament werd elke 50 jaar een jubeljaar gehouden. Dan werden schulden kwijtgescholden en gingen bezittingen terug naar de eigenaar. Er wordt altijd teveel geleend, wat niet terugbetaald kan worden en op een gegeven moment komt er als er geen jubeljaar wordt gehouden, een crisis zo eens in de 70 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid