Spring naar bijdragen

determisme en het geloof te combineren?


Aanbevolen berichten

Ik ben ervan overtuigd dat alles wat wij doen bepaald is door onze eerder gebeurtenissen, ouders, opvoeding etc.

Hiervandaan kunnen we beredeneren dat de mensen die niet in god geloven voorbestemd zijn om niet in god te geloven.

Hieruit zou je kunnen opmaken dat iedereen naar de hemel gaat, de mensen die in god geloven omdat ze in god geloven. En de mensen die niet in god geloven omdat ze voorbestemd hiervoor waren om niet in god te geloven(Als dat niet het geval is is god god niet).

Ik loop al jaren rond met dit idee zijn er nog mensen die opmerkingen hierop hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je gelooft dat alles gebeurd volgens de wil van God, dat vrije wil dan niet meer bestaat.

Psalmen 139

13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,

kunstig geweven in de schoot van de aarde,

was mijn wezen voor u geen geheim.

16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,

alles werd in uw boekrol opgetekend,

aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Volgens deze bijbel tekst wist god alles wat er in jou leven zou gebeuren. Dan is er sprake van determinisme en geen vrije wil. Dit heeft verstrekkende gevolgen, zeker als je gelooft dat "goede" mensen naar de hemel gaan en "slechte" mensen naar de hel. Als alles gebeurd volgens de wil van God en hij bepaald wie er naar de hel gaan, dan staat het al van te voren vast wie naar de hel gaat want, er is sprake van determinisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ervan overtuigd dat alles wat wij doen bepaald is door onze eerder gebeurtenissen, ouders, opvoeding etc.

Ik ben er van overtuigd dat over overtuigingen geen discussie mogelijk is. Er zijn genoeg feiten die jouw hypothese tegenspreken, maar ten dele is het een feit en daarom zou ik het zelf net wat anders stellen. Doeners volgen de opvattingen van hun ouders en denkers willen het wiel overnieuw uitvinden en ook daar zijn genoeg uitzonderingen op. Zo ken ik een moslim wiens ouders katholiek zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ervan overtuigd dat alles wat wij doen bepaald is door onze eerder gebeurtenissen, ouders, opvoeding etc.

Ik ben er van overtuigd dat over overtuigingen geen discussie mogelijk is. Er zijn genoeg feiten die jouw hypothese tegenspreken, maar ten dele is het een feit en daarom zou ik het zelf net wat anders stellen. Doeners volgen de opvattingen van hun ouders en denkers willen het wiel overnieuw uitvinden en ook daar zijn genoeg uitzonderingen op. Zo ken ik een moslim wiens ouders katholiek zijn.

Wie zegt dat dat zijn hypothese tegenspreekt? Mensen leven niet geïsoleerd en komen met andere mensen in contact, dus ook met mensen met een ander geloof. Wie weet hebben die mensen hem/haar overtuigd om nu katholiek te worden. Opgroeien in een bepaald geloof betekend niet dat het 100% zeker is dat je later ook dat geloof gaat aanhouden, hoewel dat vaak wel gebeurd. Zou met jou ook kunnen gebeuren, misschien word je later wel atheïst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat als je gelooft dat alles gebeurd volgens de wil van God, dat vrije wil dan niet meer bestaat.
Psalmen 139

13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,

kunstig geweven in de schoot van de aarde,

was mijn wezen voor u geen geheim.

16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,

alles werd in uw boekrol opgetekend,

aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Volgens deze bijbel tekst wist god alles wat er in jou leven zou gebeuren. Dan is er sprake van determinisme en geen vrije wil. Dit heeft verstrekkende gevolgen, zeker als je gelooft dat "goede" mensen naar de hemel gaan en "slechte" mensen naar de hel. Als alles gebeurd volgens de wil van God en hij bepaald wie er naar de hel gaan, dan staat het al van te voren vast wie naar de hel gaat want, er is sprake van determinisme.

Sommige christenen, vooral aan gereformeerde zijde, geloven dat inderdaad ook. Ik geloof dat niet. Ik geloof dat God niet van tevoren ziet wat jij gaat doen, omdat dat op logische gronden conflicteerd met de vrije wil. Ik geloof dus dat alles naar zijn Wil geschiedt, namelijk dat de mens ook tegen God kan kiezen, maar natuurlijk liever heeft dat de mens met Hem optrekt. Net zoals ouders het vast ook geweldig vinden dat hun kind opgroeit tot een zelfstandig, eigen persoon die eigen keuzes maakt, maar wel graag willen dat ie zijn kamer opruimt. Dat conflicteert ook niet met die psalm, want die zegt eigenlijk alleen dat alles in de boekrol werd opgetekend en niet of dat nu vooraf of achteraf gebeurde. Er is dus ruimte voor meerdere lezingen, zoals bij elk Schriftgedeelte eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat als je gelooft dat alles gebeurd volgens de wil van God, dat vrije wil dan niet meer bestaat.
Psalmen 139

13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,

kunstig geweven in de schoot van de aarde,

was mijn wezen voor u geen geheim.

16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,

alles werd in uw boekrol opgetekend,

aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Volgens deze bijbel tekst wist god alles wat er in jou leven zou gebeuren. Dan is er sprake van determinisme en geen vrije wil. Dit heeft verstrekkende gevolgen, zeker als je gelooft dat "goede" mensen naar de hemel gaan en "slechte" mensen naar de hel.

Als alles gebeurd volgens de wil van God en hij bepaald wie er naar de hel gaan, dan staat het al van te voren vast wie naar de hel gaat want, er is sprake van determinisme.

Spons, gaat jouw post niet eerder over predestinatie ipv. determinisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat als je gelooft dat alles gebeurd volgens de wil van God, dat vrije wil dan niet meer bestaat.
Psalmen 139

13 U was het die mijn nieren vormde,

die mij weefde in de buik van mijn moeder.

14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,

wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.

Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,

kunstig geweven in de schoot van de aarde,

was mijn wezen voor u geen geheim.

16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,

alles werd in uw boekrol opgetekend,

aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Volgens deze bijbel tekst wist god alles wat er in jou leven zou gebeuren. Dan is er sprake van determinisme en geen vrije wil. Dit heeft verstrekkende gevolgen, zeker als je gelooft dat "goede" mensen naar de hemel gaan en "slechte" mensen naar de hel.

Als alles gebeurd volgens de wil van God en hij bepaald wie er naar de hel gaan, dan staat het al van te voren vast wie naar de hel gaat want, er is sprake van determinisme.

Spons, gaat jouw post niet eerder over predestinatie ipv. determinisme?

Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid