Spring naar bijdragen

Preek over geestelijke buikspieren, graag feedback


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Binnenkort vindt bij mij in evangelische gemeente een preektraining plaats.

Mannen die dit willen mogen een korte preek maken (een kwartier) en deze preek voor gaan dragen. Ik heb zelf met een broeder afgesproken dat we allebei een preek maken over één thema. Geestelijke buikspieren kweken. De datum van de training is nog niet bekend maar ik ben al druk bezig en heb nu 10 minuten. Echter ontbreekt het mij aan inspiratie en weet ik niet of hij goed is.

Graag zou ik de preek op dit forum willen zetten (zie volgende post) en feedback en tips willen ontvangen om verder te komen.

Als jullie je medewerking zouden willen verlenen zou ik hier erg dankbaar voor zijn.

Groeten,

Jelmer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Preek, geestelijke buikspieren kweken

Dames en heren, broeders en zusters,

Inspanning is belangrijk.

Lichamelijke inspanning kan belangrijk zijn om je conditie te verbeteren, maar geestelijke inspanning is nog belangrijker. En daar wil ik vandaag graag over spreken. Als u uw bijbels bij u hebt mag u deze alvast openslaan op Filippenzen 2.

Eerste gedeelte:

Iedereen heeft wel eens een tijd dat het minder gaat met het geloofsleven. Gebeurtenissen kunnen er voor zorgen dat je even niet weet welke kant je op wilt. Personen kunnen je beïnvloeden. Zo kan je geloofsleven op een laag pitje komen te staan.

U moet weten dat wanneer het geloofsleven op een laag pitje staat het de verkeerde kant op kan gaan. U kunt dingen minder belangrijk gaan vinden en bepaalde zonden weer toelaten in uw leven.

Eigen ervaring:

Ik had laatst een broodje met zalmsalade gesmeerd en dat meegenomen naar mijn werk toen ik het niet echt fris meer vond ruiken. Ik was er van overtuigd dat de houdbaarheidsdatum nog niet overschreden was, maar vond het toch niet verstandig het op te eten. Ik bedacht me namelijk dat het al twee weken geopend in de koelkast gestaan had. En een geopende salade bederft erg snel!

Met geloof is het net zo, als je het in de kast laat staan en er niets mee doet kan het de verkeerde kant op schieten. Mijn advies is dus: haal uw geloof uit de kast! Als u maar niet zelf uit de kast komt…

Het is belangrijk om bepaalde keuzes te maken. Fillipenzen 2:15 tot 18 spreekt over dit thema.

Filipenzen 2:15-18 zegt:

Zorg ervoor dat u onberispelijk en onkreukbaar bent. Wees smetteloos als kinderen van God. U moet als sterren aan de hemel schitteren te midden van verdorven en ontaarde mensen. Houd daarbij vast aan de boodschap die leven brengt. Dan heb ik reden om trots te zijn op de dag van Christus en heb ik niet voor niets zo hard gewerkt en mij zo ingespannen. Ik wil uw geloof als een offer opdragen en ook al zou mijn bloed daarbij vloeien, dan nog ben ik blij, samen met u allen. Zo moet ook u blij zijn, samen met mij.

In deze tekst ziet u de blijdschap die u moet ervaren in het geloof in Jezus Christus. De blijdschap die u kunt hebben als u onkreukbaar bent en vooral moet u dat dan blijven. Dan zult u blijvende blijdschap ervaren.

2: God heeft een plan met uw leven:

God heeft een plan met ieders leven. En voor iedereen heeft hij een ander plan. Als u niet afdwaalt en doet wat Hij zegt, zult u een goed leven tegemoet gaan. Eén van de personen die rijk is geworden omdat God een doel met zijn leven had is Jacob. Jacob, die 12 kinderen kreeg, een goede kudde, allemaal door hard te werken en door te doen wat de Heer zei. De Heer sprak in een droom tegen Jacob en Jacob werd wakker en zei (Genesis 28 vers 16):

Toen werd Jakob wakker en zei: De Heer is werkelijk aanwezig op deze plek en ik, ik besefte het niet! Wat een ontzagwekkende plaats is dit. Zei hij huiverend. Dit moet wel het huis van God zijn. Dit is de poort van de hemel! De volgende ochtend pakte hij de steen die hij onder zijn hoofd had gelegd, zette hem rechtovereind als een gedenksteen en goot er olie over uit. Hij noemde die plaats Betel: Huis van God. Voor die tijd heette ze Luz. Toen deed Jakob een plechtige belofte en zei: Als God mij zal helpen en mij beschermt op mijn reis, mij voedsel en kleding geeft en mij veilig terugbrengt bij mijn familie dan zal de Heer mijn God zijn, en dan zal hier een huis van God zijn op de plek waar ik deze gedenksteen heb opgericht. Van alles wat hij mij schenkt, zal ik hem een tiende deel teruggeven.

God liet in een droom zien dat hij bij Jakob was. En Jakob kwam zijn beloften na en God zegende hem. Zo moet het ook in onze levens gaan. God wil graag bij ons zijn. God wil ons graag zegenen. Al vanaf onze geboorte. Een mooie geboortetekst Zoals Psalmen 139:13 zegt:

U weefde mij, in de schoot van mijn moeder, u deed mij ontstaan.

God is goed. Geef hem daarom de gelegenheid te werken in uw leven.

Voor mij, als jongere, gaat mijn geloofsleven af en toe door dalen omdat ik zie wat leeftijdsgenoten uit de wereld doen en stiekem wel eens mee wil doen. En bovendien zullen jongeren soms denken: word ik niet raar gevonden als ik niet mee doe met feesten? Ik denk dat veel jongeren hier wel eens aan zullen denken. Maar denk dan dat God je een veel leuker leven geeft als in de Wereld en het belangrijkste is nog: Blijf jezelf!

3. Hoe bereik je het en hoe behoud je het?

Ik wil ten derde even behandelen hoe je dit bereikt: hoe bereik je een leven met God en hoe houdt je het vol?

Ik kan niet garanderen dat iedereen alles makkelijk vol houdt. Zoals ik aangaf, iedereen gaat door dalen. Maar ik wil wel een aantal tips geven om het makkelijker vol te houden.

1. Bidden.

Bid dagelijks. Tijd doorbrengen met God is erg belangrijk om op het juiste pad te blijven. U kunt voor meerdere dingen bidden. Bijvoorbeeld: voor pasbekeerden, vrienden/familie/zieken en u kunt dingen vragen aan God. Verlangens die u graag wilt.

2 Timoteüs 2:1-4 zegt hierover:

Allereerst vraag ik je te bidden, te smeken en te danken voor alle mensen, voor koningen en alle andere gezagsdragers. Vraag dat wij een ongestoord en rustig leven kunnen leiden, waardig en in alle opzichten toegewijd aan God. Dat is goed en waardevol in de ogen van God, onze redder. Hij wil dat alle mensen gered worden en de waarheid leren kennen.

Ook Johannes 5:14-15 spreekt over bidden.

Johannes 5:14-15 zegt:

Later vond Jezus hem op het tempelplein. U bent nu gezond zei hij. Maar zondig niet meer, anders gebeurt er iets ergens met u. De man ging weg en vertelde de Joodse leiders dat Jezus het was die hem had genezen.

Deze tekst vertelt ons dat wij ons vol vertrouwen tot God wenden in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil. En omdat we weten dat hij naar ons luistert, weten we ook dat al heel veel hebben gekregen wat we hem gevraagd hebben.

Verder nog een belangrijke tip voor het bidden staat in Mattheüs 6:6:

Mattheus 6:6 zegt:

Maar wanneer ú bidt, ga dan uw kamer in, doe de deur achter u dicht en bid dan tot uw Vader, die Verborgen is. En uw vader, die ziet wat verborgen is, zal u belonen.

Dit was de eerste tip, gebed.

Tip 2: Bijbel lezen

De Bijbel is het woord van God en het is belangrijk om u te voeden met Zijn woord.

2 Timoteüs 3:16 zegt over bijbellezen:

Alles wat hierin staat, is door God geïnspireerd en bruikbaar voor het onderricht, voor het weerleggen van dwalingen, het herstellen van fouten en voor de opvoeding tot een rechtschapen leven.

Dit was dus tip 2 over Bijbellezen.

Tip 3: Vertelt het door!

Vertel aan andere personen dat Jezus bestaat. Andere personen kunnen u als voorbeeld nemen wat voor u weer een extra duwtje in de rug is om geen domme dingen of zonden te doen. Collega’s, vrienden, familie, jubelt het naar ze uit!

2 Petrus 3:9 zegt hierover:

De Heer stelt wat hij heeft beloofd, niet uit, zoals sommigen denken. Hij heeft alleen maar geduld met u. Hij wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat, maar dat allen tot inkeer komen.

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij 'geestelijke buikspieren' denk ik toch in de eerste zin aan humor. Ik zie eigenlijk maar één grap en die vind ik niet zo geslaagd...

Tja, je kunt je buikspieren kweken door te lachen.

Maar ook door te 'sporten'. En daar wil ik het meer op gooien.

Ik vertelde een broeder over een woord dat ik die avond had gekregen.

Dat woord ging over dat ik uit de 'comfortzone' moest en dingen moest ondernemen, mensen moest bereiken, etc.

Dat woord was precies op mij van toepassing. Ik had het er dus met hem over dat ik 'wankel' sta en hij zei: dan moet je dus geestelijke buikspieren kweken.

En toen zei ik: dat zou zo een titel van een preek kunnen zijn.

Aangezien toen al bekend was dat we de training hadden, hebben we dus afgesproken beiden een preek over DAT thema te maken.

Zo weet je dus meer over welke kant ik op wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK.

In je derde punt noem je twee 'trainingsmethoden': bidden en bijbellezen. Misschien kun je er nog een 'gereformeerde' relativering aan toevoegen: dat het niet van onze inspanningen afhangt. Of dat we ons mogen verwonderen dat Hij ons eerst liefhad. :)

Of een derde trainingsmethode: doen. Genade uitdelen, het evangelie leven.

Kun je daar wat mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

teveel verschillende bijbelteksten.

Ik zou er een paar schrappen en meer tekst maken bij die je overgehouden hebt. Nu weten de toehoorders bij het 4de vers al niet meer waar het eerste over ging (en dan krijgen ze dáárna nog veel meer)

Beperk je tot een stuk of drie en ga daar dieper op in. (moeilijk, ik weet het)

Link naar bericht
Deel via andere websites

dit vind ik b.v. niet een erg verstandige keuze:

Eigen ervaring:

Ik had laatst een broodje met zalmsalade gesmeerd en dat meegenomen naar mijn werk toen ik het niet echt fris meer vond ruiken. Ik was er van overtuigd dat de houdbaarheidsdatum nog niet overschreden was, maar vond het toch niet verstandig het op te eten. Ik bedacht me namelijk dat het al twee weken geopend in de koelkast gestaan had. En een geopende salade bederft erg snel!

Met geloof is het net zo, als je het in de kast laat staan en er niets mee doet kan het de verkeerde kant op schieten. Mijn advies is dus: haal uw geloof uit de kast!

Als u maar niet zelf uit de kast komt…

zeker ivm. met de zalm kwestie en sowieso

en die laatste zin kan ook verkeerd en ongelukkig overkomen....

of het ligt misschien aan mij dat ik dat niet snap. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit had ik in sport en geloof gepost;, maar ik weet niet hoe ik dat moet linken:

Teksten over geloof en sport:

1 Tim. 4:8

Oefen u in de godsvrucht. 8 Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig tot alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst. 9 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard. 10 Ja, hierom getroosten wij ons moeite en grote inspanning

Dus dat je je in het geestelijke net zo moet oefenen als bij sport. En dat het ook moeite kost en dat je er net als bij krachttraining sterk van wordt. Je geloof bouwen door het Woord te lezen.

Judas:20 – “Maar jullie, geliefden, bewaar jezelf in de liefde van God, door jezelf op te bouwen in je allerheiligst geloof en door

te bidden in de Heilige Geest.

24 Weet gij niet, dat zij, die in de renbaan lopen, allen wel lopen, doch dat slechts één de prijs kan ontvangen? Loopt dan zó, dat gij die behaalt!25 En al wie aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles; zij om een vergankelijke erekrans te verkrijgen, wij om een onvergankelijke. 26 Ik loop dan ook niet maar in den blinde en ik ben geen vuistvechter, die zo maar in de lucht slaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
dit vind ik b.v. niet een erg verstandige keuze:
Eigen ervaring:

Ik had laatst een broodje met zalmsalade gesmeerd en dat meegenomen naar mijn werk toen ik het niet echt fris meer vond ruiken. Ik was er van overtuigd dat de houdbaarheidsdatum nog niet overschreden was, maar vond het toch niet verstandig het op te eten. Ik bedacht me namelijk dat het al twee weken geopend in de koelkast gestaan had. En een geopende salade bederft erg snel!

Met geloof is het net zo, als je het in de kast laat staan en er niets mee doet kan het de verkeerde kant op schieten. Mijn advies is dus: haal uw geloof uit de kast!

Als u maar niet zelf uit de kast komt…

zeker ivm. met de zalm kwestie en sowieso

en die laatste zin kan ook verkeerd en ongelukkig overkomen....

of het ligt misschien aan mij dat ik dat niet snap. :D

Dat vond ik dus ook en is een voorbeeld waarom ik het een beetje onsamenhangend vind. Ik begrijp niet waarom jouw standpunt over homo's terug moet komen in deze preek, heeft verder toch niets met het onderwerp te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jelmer schreef:

Voor mij, als jongere, gaat mijn geloofsleven af en toe door dalen omdat ik zie wat leeftijdsgenoten uit de wereld doen en stiekem wel eens mee wil doen

En bovendien zullen jongeren soms denken: word ik niet raar gevonden als ik niet mee doe met feesten? Ik denk dat veel jongeren hier wel eens aan zullen denken. Maar denk dan dat God je een veel leuker leven geeft als in de Wereld en het belangrijkste is nog: Blijf jezelf!

zou dit jongeren aanspreken?

én waar doel je op 'met stiekem wel eens mee willen doen'?

zo is het onduidelijk.

je bent zelf een jongere, wat is er mis met feesten?

mogen christenen daar niet aan mee doen?

en termen zoals "uit de wereld' en 'in de wereld' vind ik wat oubollig klinken.

termen die jongeren niet aanspreken

sorry voor de kritiek, maar met deze uitspraak ben ik het wel eens:

"" Blijf jezelf"" en dat kan m.i. overal...ook op feesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
dit vind ik b.v. niet een erg verstandige keuze:
Eigen ervaring:

Ik had laatst een broodje met zalmsalade gesmeerd en dat meegenomen naar mijn werk toen ik het niet echt fris meer vond ruiken. Ik was er van overtuigd dat de houdbaarheidsdatum nog niet overschreden was, maar vond het toch niet verstandig het op te eten. Ik bedacht me namelijk dat het al twee weken geopend in de koelkast gestaan had. En een geopende salade bederft erg snel!

Met geloof is het net zo, als je het in de kast laat staan en er niets mee doet kan het de verkeerde kant op schieten. Mijn advies is dus: haal uw geloof uit de kast!

Als u maar niet zelf uit de kast komt…

zeker ivm. met de zalm kwestie en sowieso

Ik had dit al opgeschreven voor er iets bekend was over de zalm.

Ik dacht direct: hee, dit is een ervaring waar ik iets mee moet doen.

Maar ik had er niet aan gedacht dat het nu gevoelig kan liggen.

Thanks. :D

zou dit jongeren aanspreken?

én waar doel je op 'met stiekem wel eens mee willen doen'?

Ik geloof dat het niet goed is om uit je dak te gaan en mee te doen met feesten.

Ik ga nooit uit en zou 'stiekem' wel eens flink dronken willen worden.

Dit is ook één van de wankelpunten waar ik in verkeer, aan de ene kant wil ik graag voor God leven maar aan de andere kant zou ik zo graag dingen willen uitproberen. Ik vind het belangrijk om dat in een preek te benoemen.

en termen zoals "uit de wereld' en 'in de wereld' vind ik wat oubollig klinken.

termen die jongeren niet aanspreken

Bij mij in de gemeente zijn dit soort termen gebruikelijk.

Ik begrijp niet waarom jouw standpunt over homo's terug moet komen in deze preek, heeft verder toch niets met het onderwerp te maken?

Is gewoon een 'grapje' tussendoor.

Dit had ik in sport en geloof gepost;, maar ik weet niet hoe ik dat moet linken

Die tekst is toepasselijk. Ik zal even kijken of ik e.e.a. om kan gooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is gewoon een 'grapje' tussendoor.

is niet grappig en het slaat nergens op.

verder denk ik dat je ook erg je eigen mening geeft, in plaats van van een bijbelstuk uit te gaan. Bijvoorbeeld over feesten en uit je dak gaan (wat bijvoorbeeld ook best zonder dronkenschap kan..). Als je echt iets interessants wil vertellen, zou ik als ik jou was maar eens grondig een bijbelstuk bestuderen, naslagwerken gebruiken en mensen gaan spreken die er verstand van hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind het zelf eigenlijk een vrij misselijk grapje, hoe onschuldig misschien bedoeld. Zulke "grapjes" kun je in een homilie of preek maar beter weglaten, want de kans is altijd aanwezig dat je er iemand nodeloos mee pijn doet. En daar zijn preken absoluut niet voor bedoeld. Zéker als wij als o zulke verlichte christenen al een verleden meedragen van het wegpesten en minachten van homo's, moeten we maar eens wat beter op onze woorden gaan passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

eerlijk gezegd ben ik met het lezen een beetje afgehaakt na het 'gedrag van de wereld'

Bij ons in de kerk was ook een discussie over uitgaan en dat het toch wel echt verschrikkelijk was waar de jongeren op zaterdagavond te vinden waren. Met dat soort dingen spreek je jongeren niet aan. Als ik een voorganger/spreker weer zou horen verkondigen dat uitgaan eigenlijk alleen voor de wereld is en dat wij maar op de bank moeten gaan zitten breien, bij wijze van spreken, dan zou ik me echt naar ergeren. Nergens in de Bijbel staat dat we niet uit mogen gaan.

Bovendien vind ik dit niet echt aansluiten bij het thema geestelijke buikspieren. Alleen punt drie, hoe je in staat bent je geloof sterk te houden sluit daar echt op aan in mijn optiek.

Voor de rest ben ik het ook niet eens met het grapje van uit de kast komen, ik ken zelf aardig wat mensen die met hun geaardheid worstelen, ook vanwege de vraag of het wel te combineren is met geloof, dus daarvoor zal zo'n uitspraak heel kwetsend zijn. Natuurlijk mag je mensen in een preek aanzetten tot zelfreflectie en tot kritisch nadenken, maar met kwetsen breng je mensen alleen verder van het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een flauw puntje, maar ik zie je nogal van voor tot achter teksten plukken uit de hele bijbel, zo loop je het risico dat je open deuren versiert met bijbelteksten, die met een beetje fantasie overal wel aan te plakken zijn. Je kan beter op zoek gaan naar 'geestelijke buikspieren' in de bijbel en kijken welke gedeeltes hierover gaan. Van wat ik van je stuk lees herken ik wel uit de Brief van Judas en je bent bijbelgetrouwer als je één gedeelte nauwkeurig uitlegt in plaats van al van te voren je boodschap in je hoofd te hebben en alleen maar bijbelteksten erbij hoeft te zoeken.

Voor de rest vind ik de grootste uitdaging altijd, en ik zie dit ook weer hier gebeuren een preek te schrijven die overduidelijk christelijk is. Een preek die niet islamitisch wordt als je wat namen en termen verandert. Niet dat dit gewoon een typisch algemeen praatje is toevallig in christelijk jargon, maar probeer juist het specifieke van christelijke buikspieren te benadrukken.

Voor de rest is het weer typerend dat credible zich snel op de kast laat jagen over eventuele hoorders in de kast. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men mag hier vast wel verder voortborduren over het thema. :) Zelf zou ik, bij een preek over dit onderwerp, de volgende punten aanhalen:

Evangelielezing: Matteüs 5,21-48

Bergrede letterlijk zo bedoeld

Letterlijk niet schelden, letterlijk niemand voor "gek" uitmaken

Letterlijk ogen afkeren van mooie dames (grapje: wel erg moeilijk voor mij in deze zaal ;))

Niet amputeren, wel zouden willen als het de hemel opleverde

Letterlijk niet scheiden

Letterlijk niets beloven

Letterlijk de wang toekeren

Vijand écht liefhebben zoals je je dierbare liefhebt, altijd vergeven

(mensen zo in een schok brengen: maar dat is onmógelijk!)

Voor mens volstrekt onmogelijk, want bovennatuurlijke gave

Geestelijke training: uiteindelijk niveau bergrede halen

Jezelf vergeten, over je heen laten lopen, getreiter liefdevol aanvaarden

Lijden omwille van Jezus: het volmaakt goede doen en minachting daarvoor krijgen

Dus niet om boude opmerkingen of harde oordelen, want die zíjn gewoon irritant

Radicaal zijn in vrucht van de Geest: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (Galaten 5)

Wees maar eens echt onvoorwaardelijk lief en kwetsbaar

Niet in één keer, net als bij gewone training

Via natuurlijke weg naar bovennatuurlijke weg

Natuurlijke weg: altijd je grenzen bewaken

Bovennatuurlijke weg: altijd je grenzen verruimen, tot er geen grenzen meer zijn

Meteen bovennatuurlijk willen handelen maakt geest kapot, zie psychologie

Meteen als beginneling de marathon lopen maakt immers ook lichaam kapot

Door oefening stukje bij beetje steeds meer bereiken

Stappen in 2 Petrus 1: geloof voeden met deugd, de deugd met kennis, de kennis met zelfbeheersing, de zelfbeheersing met standvastigheid, de standvastigheid met vroomheid, de vroomheid met broederliefde, en de broederliefde met liefde voor allen

Echt geluk: overlopen en getreiterd worden en toch echt van je belagers houden en ze goed doen, omdat niemand je meer iets kan maken

Daardoor diepe, overvloedige vrede in Christus

Bovennatuurlijke gave wel een gift, genade van God

God helpt, vergeeft, richt weer op en leidt

Maar weinigen dit gegeven, maar de wil zo te worden is al voldoende

Niet oordelen over mensen die nog niet zover zijn, zelf ben je het ook niet

Volharden in de wedloop, voor de krans van de overwinning

En dit alles natuurlijk in hoogstends vijf á tien minuten, want we blijven immers wel katholiek hè? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid