Spring naar bijdragen

Thijs van den Brink bij BNR Nieuwsradio


Aanbevolen berichten

Thijs van de Brink gaf aan dat hij niet persé voor de Christen Unie hoeft te werken maar dat kan ook de PvdA zijn. Is dat een goed idee? Kun je als christen werken bij een politieke partij die onbijbelse standpunten heeft? Aan de andere kant ging Jezus naar de hoeren en tollenaars. Die hebben immers geneesheer nodig.

Ik stem op de partij waar ik mijn standpunten het meest in herken. Dat is wel eens een christelijke partij, maar het is vaker een seculiere partij geweest. Veel standpunten zijn helemaal niet zo eenvoudig in de Bijbel terug te vinden. Het bijbel geeft informatie over het christelijk moraal, maar is geen politiek manifest. En zoals er veel verschillende meningen zijn onder christenen wat de Bijbel leert, geldt dat ook voor partijen. Zo kan het zijn dat een christelijke partij zich beroept op de Bijbel maar dat ik vindt dat waar ze voor staan niet is wat ik zie als waar het christendom voor staat.

Daarentegen kan een seculiere partij prima standpunten hebben die ik heel Bijbels vind. Dan is de argumentatie misschien niet dat het Bijbelse waarden zijn, maar wat mij betreft maakt dat niet uit als het ondertussen wel christelijke waarden zijn.

Daarbij, veel seculiere partijen hebben wel christelijke groepen in hun partij.

Er is wel iets voor te zeggen om een christelijke partij te hebben, anderzijds vind ik dat er ook wel wat voor te zeggen is om christenen in een seculiere partij te hebben. Zo voorkom je juist dat een partij zonder christenen zit. Een partij waar christenen ook deel van uitmaken zal denk ik minder snel ook een antireligieuze agenda hebben en er zal in die partij ook een christelijk geluid te horen zijn.

Er zijn overigens ook best landen te vinden waar meer mensen zijn die christen zijn dan in Nederland, maar waar geen christelijke partijen bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Skippy,

Nr 1 zegt me niets zoveel.

nr 2 ja dat hoort m.i bij een christelijkle partij.

nr 3 is voor mij niet noodzakelijk

Als een partij niet uit christenen bestaat is het de vraag of de partijstandpunten echt op de Bijbel zijn gebaseerd. Wat dat betreft zijn 2 en 3 onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

nr 4 ook minder. Ik zou liever zeggen sociale standpunten in te nemen. Het feit dat zowel PVDA en Christenunie niet volwassen asielzoekers een verblijfsstatus willen geven vind ik fijn.

Een christelijk standpunt, wat sociaal en de naaste liefhebben in kan houden. Maar ook een sociaal standpunt wat niet gelovigen of anders gelovigen zoals veel PVDA leden willen nastreven..

Volgens mij zijn we het met elkaar eens. In mijn langere post heb ik ook gezegd dat een christelijk standpunt in mijn ogen ook sociaal is. Een christelijk standpunt hoeft toch niet per se verworpen te worden door niet-christenen?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Thijs van de Brink gaf aan dat hij niet persé voor de Christen Unie hoeft te werken maar dat kan ook de PvdA zijn. Is dat een goed idee? Kun je als christen werken bij een politieke partij die onbijbelse standpunten heeft? Aan de andere kant ging Jezus naar de hoeren en tollenaars. Die hebben immers geneesheer nodig.

Ik stem op de partij waar ik mijn standpunten het meest in herken. Dat is wel eens een christelijke partij, maar het is vaker een seculiere partij geweest. Veel standpunten zijn helemaal niet zo eenvoudig in de Bijbel terug te vinden. Het bijbel geeft informatie over het christelijk moraal, maar is geen politiek manifest. En zoals er veel verschillende meningen zijn onder christenen wat de Bijbel leert, geldt dat ook voor partijen. Zo kan het zijn dat een christelijke partij zich beroept op de Bijbel maar dat ik vindt dat waar ze voor staan niet is wat ik zie als waar het christendom voor staat.

Daarentegen kan een seculiere partij prima standpunten hebben die ik heel Bijbels vind. Dan is de argumentatie misschien niet dat het Bijbelse waarden zijn, maar wat mij betreft maakt dat niet uit als het ondertussen wel christelijke waarden zijn.

Daarbij, veel seculiere partijen hebben wel christelijke groepen in hun partij.

Er is wel iets voor te zeggen om een christelijke partij te hebben, anderzijds vind ik dat er ook wel wat voor te zeggen is om christenen in een seculiere partij te hebben. Zo voorkom je juist dat een partij zonder christenen zit. Een partij waar christenen ook deel van uitmaken zal denk ik minder snel ook een antireligieuze agenda hebben en er zal in die partij ook een christelijk geluid te horen zijn.

Er zijn overigens ook best landen te vinden waar meer mensen zijn die christen zijn dan in Nederland, maar waar geen christelijke partijen bestaan.

Het risico als je als christen in een niet-christelijke partij gaat zitten, is alleen dat je altijd een minderheid zult zijn. Zo las ik dat er iemand met een christelijke achtergrond in GroenLinks zat, trots vertelde dat je de christelijke invloed in GroenLinks duidelijk kunt merken. Want, zo zei ze, ze nemen dan wel een standpunt in mbt bijvoorbeeld de vrijheid van onderwijs waar veel christenen het niet mee eens zijn, maar er is dan wel eerst discussie over.

Ik vond dat een rare opmerking. Wat heb je aan die discussie als je het uiteindelijk niet terugziet in het beleid dat een partij nastreeft?

Ik heb bijvoorbeeld van vrijwel alle niet-christelijke partijen (in ieder geval SP, GL, PvdA, VVD en D66) kritiek gehoord op subsidie voor christelijke organisaties. Dat is voor mij een belangrijke reden om niet op die partijen te stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid