Spring naar bijdragen

Mattheus 19,12


Aanbevolen berichten

Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het. (SV77)

Want er zijn ontmanden die uit de moederschoot zo geboren zijn; en er zijn ontmanden die door de mensen ontmand zijn; en er zijn ontmanden die zichzelf ontmand hebben om het Koninkrijk der hemelen. Wie dit vatten kan, laat die het vatten. (HSV)

In de grondtekst staat eunouchos wat in de KJV is overgezet naar eunuchs hetgeen betekent bed bewaker. Denk aan de Ethiopiër die door Filippus gedoopt werd (Handelingen 8,27) nadat hij bekend had dat Jezus de zoon van God is.

Wil Mattheus 19,12 zeggen dat iemand die eunuch wordt (zich castreert) naar de hemel gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mat 19 gaat over echtscheiding en dit is een antwoord op de opmerking van de discipelen: indien voor een man de zaak met zijn vrouw zo staat, is het niet raadzaam te trouwen.

Eerste is misschien mensen die gehandicapt zijn geboren, tweede: eunochs die door mensen ontmand zijn, die niet kunnen trouwen en mensen zoals Paulus die omwille van het Koninkrijk niet trouwen, omdat ze met de zaak van de Heer bezig moeten zijn en dus leven als een eunoch. Er staat ook bij: die het vatten kan, die vatte het. Ik weet niet of ik 't kan vatten. Maar als Ken gelijk heeft, is het wel makkelijk. Dan hoef je Jezus niet meer aan te nemen en laat je je gewoon castreren. Niet eerlijk t.o.v. vrouwen overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat cobybryant zegt. Kijk naar de context en het vers zelf wordt duidelijker.

Jezus legt de farizeeën uit hoe Zijn Vader denkt over het huwelijk (vs. 4-9). Daarop reageren zijn discipelen met: Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.’ (19:10 NBV) Dat wil zeggen, om gedoe te voorkomen kun je maar beter niet trouwen.

Daarop zegt Jezus dan het volgende:

Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’ (vs 11,12)

Niet iedereen kan dus trouwen. Sommigen zijn zo geboren, anderen zo gemaakt. En weer anderen kiezen ervoor niet te trouwen (we hoeven dit niet meteen te zien als een lichamelijke ingreep) en hun leven aan God te wijden. Wat Jezus precies bedoelt weet ik niet. Tekenend is wel dat volgens mij volgens de overleveringen geen van de discipelen ooit getrouwd is geweest. Zij hebben hun leven aan God gewijd. Of je dan meer kans hebt op de hemel, daar doet Jezus geen uitspraak over. Dus ik snap ook niet zo goed waarom dat er bij gehaald wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet iedereen kan dus trouwen. Sommigen zijn zo geboren, anderen zo gemaakt. En weer anderen kiezen ervoor niet te trouwen (we hoeven dit niet meteen te zien als een lichamelijke ingreep) en hun leven aan God te wijden. Wat Jezus precies bedoelt weet ik niet. Tekenend is wel dat volgens mij volgens de overleveringen geen van de discipelen ooit getrouwd is geweest. Zij hebben hun leven aan God gewijd. Of je dan meer kans hebt op de hemel, daar doet Jezus geen uitspraak over. Dus ik snap ook niet zo goed waarom dat er bij gehaald wordt.

Petrus was in ieder geval wel getrouwd. Want in Markus 1:30 wordt over zijn schoonmoeder gesproken. En ook uit Paulus woorden in 1 Korinthiers 9:5 zou je de conclusie kunnen trekken dat de meeste apostelen getrouwd waren. In de praktijk komt het erop neer dat niet veel mensen ervoor kiezen om ongehuwd te blijven. En met ongehuwd blijven, bedoelde Jezus dus ook geen seks. In de "Groot Nieuws Bijbel" is de laatste zin van Mattheus 19:12 vertaald met: "Laat wie dat kan ervoor openstaan". Dus niet om zichzelf te castreren, wat volgens de Wet ook verboden was (- Zie Deut.23:1.), maar om zoals cobybryant al heeft geschreven, zonder afleiding God te dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter informatie, uit de Engelse wiki:

By the end of the third century, many male followers of Early Christianity considered castration as an acceptable way to counter sinful desires of the flesh. Origen is reported by Eusebius[47] to have castrated himself based on his reading of the Gospel of Matthew 19:12 and other passages in Matthew and Mark that appear to endorse voluntary amputation to avoid sin, although there is some doubt concerning this story. Schaff considers the account genuine but cites Baur et al. in opposition.[48] Origen argues against such literal interpretations of the passages from Matthew and Mark in his First Principles. Notwithstanding, the first canon of the First Council of Nicea in 325 AD suspended clergy members who practiced voluntary castration. No mention, however, is made in this canon law concerning laity. Ongoing failure to acknowledge this vital distinction still seems to fuel debate within Church circles.

Beknopte vertaling: in het vroege christendom (derde eeuw) werd castratie gezien als een methode om zondigheid tegen te gaan. Origenes zou zich op basis van Matth. 19:12 gecastreerd hebben. De vraag is echter of dat waar is, aangezien hij in zijn boeken tegen een te letterlijke interpretatie van de Evangeliën is. Het concilie van Nicaea verbood castratie voor clerici. Er is echter nooit een wet geweest aangaande leken.

@Sanne69: ik kan je goed volgen. Het sluit ook goed aan bij wat Paulus zegt in 1 Kor. 7.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat cobybryant zegt.

[. Tekenend is wel dat volgens mij volgens de overleveringen geen van de discipelen ooit getrouwd is geweest. Zij hebben hun leven aan God gewijd. Of je dan meer kans hebt op de hemel, daar doet Jezus geen uitspraak over. Dus ik snap ook niet zo goed waarom dat er bij gehaald wordt.

Ik denk dat de, door u vernoemde, overlevering niet correct is want in 1 Korr9: 3-6 staat o.a.

"Dit is mijn verdediging tegen hen, die zich een oordeel over mij aanmatigen. 4 Hebben wij geen bevoegdheid om te eten en te drinken? 5 Hebben wij geen bevoegdheid om een zuster als vrouw mede te nemen gelijk ook de andere apostelen en de broeders des Heren en Kefas?"[/i]

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Een euneuch kan een gecastreerde man zijn maar dat is pas de 2de betekenis van het woord.

De 1ste betekenis is "hofbeambte", in het oorspronkelijk Hebreeuws 'saris'.

Zulke hofbeambten waren in het midden-oosten gewoonlijk personen die dienst verrichten aan het hof van een koning.

In 2de instantie is het dus een man die fysiek ontmand is maar het kan ook duiden op iemand die alleen wil blijven (dus ongehuwd) om zich volledig met een belangrijke zaak bezig te houden.

En dat is wat Jezus hier bedoelt "iemand, man of vrouw, die niet trouwt om zich volledig bezig te houden met het prediken van Het Koninkrijk Gods, het Goede Nieuws van Gods opgerichte Koninkrijk".

Let wel: gecastreerde mannen mochten niet in Gods gemeente komen (lees Deut.23:1).

Jezus zelf zou als een eunuch gezien kunnen worden, hij was volledig gefocust om Gods wil te doen en het Koninkrijk Gods te prediken, zoals zijn ware dienstknechten dat ook willen doen.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een euneuch kan een gecastreerde man zijn maar dat is pas de 2de betekenis van het woord.

De 1ste betekenis is "hofbeambte", in het oorspronkelijk Hebreeuws 'saris'.

Zulke hofbeambten waren in het midden-oosten gewoonlijk personen die dienst verrichten aan het hof van een koning.

In 2de instantie is het dus een man die fysiek ontmand is maar het kan ook duiden op iemand die alleen wil blijven (dus ongehuwd) om zich volledig met een belangrijke zaak bezig te houden.

En dat is wat Jezus hier bedoelt "iemand, man of vrouw, die niet trouwt om zich volledig bezig te houden met het prediken van Het Koninkrijk Gods, het Goede Nieuws van Gods opgerichte Koninkrijk".

Let wel: gecastreerde mannen mochten niet in Gods gemeente komen (lees Deut.23:1).

Jezus zelf zou als een eunuch gezien kunnen worden, hij was volledig gefocust om Gods wil te doen en het Koninkrijk Gods te prediken, zoals zijn ware dienstknechten dat ook willen doen.

fijne dag,

Ed

Het mooie is dan ook dat God verder gaat dan alleen zo'n verbod. Jesaja voorspelde het al:

En laat de eunuch niet zeggen:

‘Ik ben maar een dorre boom.’

4 Want dit zegt de HEER:

De eunuch die mijn sabbat in acht neemt,

die keuzes maakt naar mijn wil,

die vasthoudt aan mijn verbond,

5 hem geef ik iets beters dan zonen en dochters:

een gedenkteken en een naam in mijn tempel

en binnen de muren van mijn stad.

Ik geef hem een eeuwige naam,

een naam die onvergankelijk is.

(Jes. 56:3b-5 NBV)

Een vervulling daarvan mogen we zien in Handelingen:

26 Een engel van de Heer zei tegen Filippus: ‘Ga tegen de middag naar de verlaten weg van Jeruzalem naar Gaza.’ 27 Filippus deed wat hem gezegd werd en ging naar die weg toe. Daar kwam hij een Ethiopiër tegen, een eunuch, een hoge ambtenaar van de kandake, de koningin van Ethiopië, die belast was met het beheer van haar schatkist. Hij was in Jeruzalem geweest om daar God te aanbidden 28 en zat nu op de terugweg in zijn reiswagen de profeet Jesaja te lezen. 29 De Geest zei tegen Filippus: ‘Ga naar die man daar in de wagen.’ 30 Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’ 31 De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?’ Hij nodigde Filippus uit om in te stappen en bij hem te komen zitten. 32 Dit was het schriftgedeelte dat hij las:

‘Als een schaap werd hij naar de slacht geleid;

als een lam dat stil is bij zijn scheerder

deed hij zijn mond niet open.

33 Hij werd vernederd en hem werd geen recht gedaan,

wie zal van zijn nakomelingen verhalen?

Want op aarde leeft hij niet meer.’

34 De eunuch vroeg aan Filippus: ‘Kunt u me zeggen over wie de profeet het heeft? Over zichzelf of over een ander?’ 35 Daarop begon Filippus met hem te spreken over het evangelie van Jezus, waarbij hij deze schrifttekst als uitgangspunt nam. 36 Onderweg kwamen ze bij een plaats waar water was, en de eunuch zei: ‘Kijk, water! Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden?’ 37 38 Hij liet de wagen stilhouden en beiden liepen het water in, zowel Filippus als de eunuch, waarna Filippus hem doopte. 39 Toen ze uit het water kwamen, greep de Geest van de Heer Filippus en nam hem mee, en de eunuch zag hem niet meer, maar vervolgde zijn weg vol vreugde. 40 Filippus kwam terecht in Azotus; van daar reisde hij verder en verkondigde in alle steden het evangelie, tot hij in Caesarea aankwam. (Hand. 8:27-40 NBV)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken en Ursa bedank hoor, fijne reacties, daar kan ik wat mee.

Jezus heeft natuurlijk vele namen en titels: Vredvorst, zoon des mensen, Eeuwige vader, wonderbaar raadgever, sterke god, etc.

Bruidegom: Jezus trouwt niet echt maar is wel in innige verbondenheid met zijn met een vrouw te vergelijken gezalfde discipelen waar hij een verbond mee heeft gesloten (het nieuwe verbond karchtens Jezus' bloed).

De Bijbel spreekt ook over Gods vrouw, zijn hemelse organisatie van getrouwe engelen.

Ursa, de tekst in Jes.56 die je aanhaalt bewijst eigenlijk dat we het hier niet hebben over letterlijke eunuchen maar figuurlijke anders kunnen zij geen zonen en dochters meer krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bruidegom: Jezus trouwt niet echt maar is wel in innige verbondenheid met zijn met een vrouw te vergelijken gezalfde discipelen waar hij een verbond mee heeft gesloten (het nieuwe verbond karchtens Jezus' bloed)

Dat weet ik, maar als je goed oplet zie je dat in de Bijbel de scheidingslijn tussen echt en symbolisch vaak flinterdun is. Doch als jij in Jezus een Eunuch wilt zien houd ik je natuurlijk niet tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus en ook anderen zoals Simson, Samuel, Johannes de Doper e.a. ware Nazireeërs, personen die "opgedragen/afgescheiden" waren voor de dienst voor de ware God.

Deze personen waren in zekere zin eunuch en besteedden hun leven volledig aan de heilige dienst voor God.

In ruimere zin raadt Paulus alle Christenen aan zo'n positie te hebben.....

(1 Korinthiërs 7:29-32,35) . . .Bovendien zeg ik dit, broeders: de overgebleven tijd is kort geworden. Laten voortaan zij die een vrouw hebben, zijn als hadden zij er geen, 30 en laten ook zij die wenen, zijn als zij die niet wenen, en zij die zich verheugen, als zij die zich niet verheugen, en zij die kopen, als zij die niet bezitten, 31 en zij die van de wereld gebruik maken, als zij die er niet ten volle gebruik van maken; want het toneel van deze wereld is bezig te veranderen. 32 Ja, ik wil dat GIJ vrij van zorgen zijt. . . .

Ik zeg dit echter tot UW eigen voordeel, niet om U een strik om te werpen, maar om U te bewegen tot dat wat welvoeglijk is en dat wat voortdurende dienst voor de Heer betekent, zonder te worden afgeleid.

Ware christenen focussen zich volledig op Heilige dienst voor God, zij behoren zichzelf niet meer maar God en Christus omdat zij met het bloed van Christus zijn gekocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het punt is dat er in de hele Bijbel geen enkele eunuch ooit bruidegom wordt genoemd. Ook heeft Paulus het huwelijk tussen man en vrouw nooit verboden (1 Tim 4,3) maar alleen gewaarschuwd dat het minder rooskleurig kan zijn dan men denkt. Ook denk ik niet dat Paulus letterlijk wilde dat iedereen alleenstaand zou blijven zoals hij, want als mannen en vrouwen niet meer trouwen zou er binnen de kortste keren geen mens meer zijn om te leven zoals hij.

'Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik.' (1 Kor 7,8)

Wel goed lezen wat er staat Ed, want anders trekken we nog de verkeerde conclusie en sterft het menselijke ras uit! :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal juist Ken,

De heilige opdracht is (Genesis 1:28) . . .Weest vruchtbaar en wordt tot velen en vult de aarde . . .

Maar jij en ik beseffen heel goed dat na de zondeval Satan de heerser van deze wereld is geworden.

Satan stelt alles in het werk om mensen te misleiden of druk bezig te laten zijn zodat zij God zullen vergeten en het eeuwig leven mislopen.

Daarom zegt de Bijbel ook (1 Korinthiërs 7:38) . . .Bijgevolg doet ook wie zijn maagdelijkheid uithuwelijkt goed, maar wie ze niet uithuwelijkt, zal beter doen. . .

Waarom?.....omdat je dan ongestoord/zonder afleiding de ware God kan dienen.

Lees maar....

(1 Korinthiërs 7:32-35) . . .Ja, ik wil dat GIJ vrij van zorgen zijt. De ongehuwde man is bezorgd voor de dingen van de Heer, hoe hij de goedkeuring van de Heer kan verwerven. 33 Maar de gehuwde man is bezorgd voor de dingen van de wereld, hoe hij de goedkeuring van zijn vrouw kan verwerven, 34 en hij is verdeeld. Voorts is de ongehuwde vrouw, en ook de maagd, bezorgd voor de dingen van de Heer, om zowel in haar lichaam als in haar geest heilig te zijn. Maar de gehuwde vrouw is bezorgd voor de dingen van de wereld, hoe zij de goedkeuring van haar man kan verwerven. 35 Ik zeg dit echter tot UW eigen voordeel, niet om U een strik om te werpen, maar om U te bewegen tot dat wat welvoeglijk is en dat wat voortdurende dienst voor de Heer betekent, zonder te worden afgeleid.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken, satan ligt altijd op de loer om mensen die Gods wil in het leven willen doen te laten zondigen, daarmee wil hij mensen met hem meesleuren in de vernietiging.

Immoraliteit, overspel, vrije sex zijn succesvolle pijlen in satan's hand, daar vangt hij vele christenen mee (e.a. natuurlijk).

Wij hoeven geen kluizenaars te worden maar moeten het wel vermijden in de wereldse mal van satan gedrukt te worden.

Jezus zei bad tot zijn hemelse Vader:...

(Johannes 17:15-17) 15 Ik verzoek u niet, hen uit de wereld te nemen, maar over hen te waken vanwege de goddeloze. 16 Zij zijn geen deel van de wereld, evenals ik geen deel van de wereld ben. 17 Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid