Spring naar bijdragen

Hoogleraar gaat onderzoek doen naar leven na de dood


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Zijn er ook profeten die de komst van big foot hebben voorzegd? En zijn er apostelen die hebben opgetekend wat de kabouters hadden te melden? ;)

Ik zal een profeet pas serieus kunnen nemen als er datums bij worden vermeld. Iedereen kan zeggen "Op een dag zullen de wereldmachten niet langer bestaan", "Dat gebouw daar zal op een dag vernietigd worden", "Die stad zal op een dag niet langer bestaan zoals we het nu kennen", "Op een dag zullen er duizenden mensen doodgaan door een vreselijke ramp", "Op een dag zal Jezus terugkomen", of "Op een dag zal de zon ontploffen". Zo kan ik ook gaan profeteren. Pas als ze mij kunnen zeggen "Op die dag op dat tijdstip zal sus of zo gebeuren" kan ik ze serieus gaan nemen. Helaas is dat nooit het geval. De mensen die dat wel deden konden na het verstrijken van een dergelijke datum met hun hoofd naar beneden gebukt uit schaamte het toneel verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

MasterJapie schreef:

Op een dag zal de zon ontploffen

dat valt toch redelijk goed te voorspellen [alhoewel met ietwat andere bewoordingen] wetenschappelijk gezien.

over zo'n 5 miljard jaar toch?

dit in tegenstelling tot de andere voorbeelden die je opnoemt.

die mensen zullen wellicht ooit weleens gelijk krijgen, maar dat heeft dan niets meer met een profetie of een voorspelling te maken, maar zuiver met toeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zal inderdaad ooit eens gebeuren. Ik gaf wat voorbeelden met verschillende redeneringen die daarom niet als echte profetiëen kunnen worden gezien. De enige die er qua (on)geloofwaardigheid uitspringt is "Op een dag komt Jezus terug", maar ik vermeldde het toch maar even omdat de meeste mensen hier dat daadwerkelijk geloven. En dan zie je het gevolg van een dergelijke profetie, waar mensen na 2000 jaar nog steeds aan het wachten zijn. Volgens mij zal de zon nog eerder verdwijnen. Hoewel...als het christendom over 5 miljard jaar nog steeds bestaat zullen ze het ontploffen van de zon ongetwijfeld linken aan de komst van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn er ook profeten die de komst van big foot hebben voorzegd? En zijn er apostelen die hebben opgetekend wat de kabouters hadden te melden? ;)

Ik zal een profeet pas serieus kunnen nemen als er datums bij worden vermeld. Iedereen kan zeggen "Op een dag zullen de wereldmachten niet langer bestaan", "Dat gebouw daar zal op een dag vernietigd worden", "Die stad zal op een dag niet langer bestaan zoals we het nu kennen", "Op een dag zullen er duizenden mensen doodgaan door een vreselijke ramp", "Op een dag zal Jezus terugkomen", of "Op een dag zal de zon ontploffen". Zo kan ik ook gaan profeteren. Pas als ze mij kunnen zeggen "Op die dag op dat tijdstip zal sus of zo gebeuren" kan ik ze serieus gaan nemen. Helaas is dat nooit het geval. De mensen die dat wel deden konden na het verstrijken van een dergelijke datum met hun hoofd naar beneden gebukt uit schaamte het toneel verlaten.

Ik zou je zo kunnen voorspellen dat je morgen een tientje extra op je rekening hebt, maar maakt mij dat een profeet of een gulle gever? Dat jij de profeten als atheist zijnde niet serieus neemt verbaast me niets, het had me pas verbaasd als je dat wel deed.

'Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen.' (1 Korintiërs 14,22)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou je zo kunnen voorspellen dat je morgen een tientje extra op je rekening hebt, maar maakt mij dat een profeet of een gulle gever? Dat jij de profeten als atheist zijnde niet serieus neemt verbaast me niets, het had me pas verbaasd als je dat wel deed.

Je ziet zelf dus blijkbaar ook in dat het 'profeteren' niets meer is dan bepaalde uitspraken doen die op een dag toch wel zullen gebeuren. Iemand die zegt dat de wereldmachten zoals we die kennen op een dag niet meer bestaan is dus net zo indrukwekkend als dat extra tientje dat ooit eens op je rekening zal verschijnen. Vreemd dat je dan niet kan inzien dat ze de goedgelovigheid van mensen in die tijd hebben misbruikt door te 'profeteren' dat Jezus ooit terug zal komen. "Oh, al die andere dingen zijn uiteindelijk ook gebeurd, dus dit moet ook ooit wel eens gaan gebeuren". En wederom, misschien waren ze niet eens aan het liegen en geloofde de profeet werkelijk dat Jezus terug zou komen. Maar wederom: dat maakt het nog niet een waarheid.

'Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen.' (1 Korintiërs 14,22)

Jaja, ik moet m'n verstand maar even aan de kant zetten en alles wat me word voorgeschoteld maar gewoon geloven zonder er vraagtekens bij te zetten. Wat dat betreft is profeteren inderdaad alleen bedoeld voor gelovigen, want als je er teveel over gaat nadenken loop je het risico niet langer te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou je zo kunnen voorspellen dat je morgen een tientje extra op je rekening hebt, maar maakt mij dat een profeet of een gulle gever? Dat jij de profeten als atheist zijnde niet serieus neemt verbaast me niets, het had me pas verbaasd als je dat wel deed.

Je ziet zelf dus blijkbaar ook in dat het 'profeteren' niets meer is dan bepaalde uitspraken doen die op een dag toch wel zullen gebeuren. Iemand die zegt dat de wereldmachten zoals we die kennen op een dag niet meer bestaan is dus net zo indrukwekkend als dat extra tientje dat ooit eens op je rekening zal verschijnen.

Alle wetenschappers zijn het er over eens dat de schrijvers van het NT het einde der tijden in de eerste eeuw plaatsen, dus ik weet niet wat jij gelezen hebt maar duidelijk niet het NT.

Vreemd dat je dan niet kan inzien dat ze de goedgelovigheid van mensen in die tijd hebben misbruikt door te 'profeteren' dat Jezus ooit terug zal komen. "Oh, al die andere dingen zijn uiteindelijk ook gebeurd, dus dit moet ook ooit wel eens gaan gebeuren". En wederom, misschien waren ze niet eens aan het liegen en geloofde de profeet werkelijk dat Jezus terug zou komen. Maar wederom: dat maakt het nog niet een waarheid.

Wat ik vreemd vind is dat mensen zoals jij uitspraken doen zonder gehinderd zijn door enige kennis van zaken. Is dat wat ze bedoelen met hedendaagse wetenschap en voortschrijdend inzicht? Jezus heeft nooit gezegd dat hij ooit eens terug zou komen, maar hij plaatste de wederkomst in de tweede eeuw.

'Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen.' (1 Korintiërs 14,22)

Jaja, ik moet m'n verstand maar even aan de kant zetten en alles wat me word voorgeschoteld maar gewoon geloven zonder er vraagtekens bij te zetten. Wat dat betreft is profeteren inderdaad alleen bedoeld voor gelovigen, want als je er teveel over gaat nadenken loop je het risico niet langer te geloven.

Misschien moet je om te beginnen eens aan de kant zetten wat je is voorgeschoteld en zelf nadenken, want je hebt geen flauw benul van de tijdsbepalingen die de Bijbel geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ken

Wat heeft dat allemaal te maken met mijn argument dat profetiëen, toekomstvoorspellingen, en alle bijbehorende onzin compleet waardeloos zijn zonder duidelijke tijdsaanduidingen? Pinkeltje zei dat hij het gelooft omdat er over geschreven is door meerdere mensen. Ik zei daarop dat er meer mensen waren die schreven over Big Foot en aliens, en dan haal jij 'profeteren' erbij omdat mensen die over gebeurtenissen profeteren het ineens een stuk geloofwaardiger zouden maken. Dat is dus niet waar als die profeten het hebben over zaken die uiteindelijk toch wel gaan gebeuren. "Op een dag gebeurt dit, op een dag gebeurt dat", erg leuk allemaal, maar het zou toch ooit wel eens gaan gebeuren, dus zonder een tijdstip te noemen zijn dergelijke uitspraken waardeloos. En als die 'voorspellingen' uiteindelijk uitkomen (wat dus toch wel ooit zou gebeuren) dan zijn het ineens boodschappers van God. En dankzij die onontkoombaar uitgekomen voorspellingen hechten mensen ineens waarde aan voorspellingen die nooit zullen uitkomen; de terugkeer van Jezus, maar daar is nu wel een complete religie omheen gebouwd, en men wacht nog steeds..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat mensen nu nog wachten op de wederkomst zegt niets over de tijdsbepalingen van de Bijbel.

Beweerde ik ergens het tegendeel? Nee, het zegt wel wat over de onbetrouwbare natuur van de profetieën die zijn gedaan. Vage voorspellingen zonder tijdsaanduidingen die sowieso wel zouden zijn gebeurd zijn aanleiding voor veel mensen om te geloven dat Jezus ook echt zal terugkeren. En dit is slechts een voorbeeld. Het punt ging om de vraag wat er voor atheïsten nodig is om geschriften serieus te nemen. Ik gaf als punt dat geloofwaardigheid een grote rol speelt en vergeleek de verhalen van Jezus met de verhalen over aliens en Big Foot. Voor beiden verhalen zijn getuigenschriften, over de laatste 2 nog veel meer, maar dat voegt absoluut niks toe aan de geloofwaardigheid van de verhalen. Jij zegt daarop dat Big Foot en aliens niet zijn geprofeteerd, dus ik neem aan dat jij de voorspellingen van profeten de geloofwaardigheid van het verhaal doet toenemen? En dan probeer ik je te laten zien dat je dat geen voorspellingen kan noemen; dat het gebeurtenissen waren die sowieso onontkoombaar zouden zijn geweest, en iedereen had kunnen bedenken dat ze zouden gebeuren. Je hoeft geen boodschapper van God te zijn om daarachter te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid