Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Eenzaam loopt ze door de drukke, warme straten van de stad. Ze heeft maar weinig kleren aan, zodat ze misschien meer klanten trekt. Ooit leefde ze rustig bij haar vader en moeder in het dorp, maar ze werd meegenomen en in de prostitutie gedwongen. Striemen op haar rug, een lichte blauwe plek op haar oog en een kapotte neus door de drugs. Het beetje geld dat ze verdient moet ze afstaan. Morgen wordt ze twaalf, of was het nu dertien?

Eenzaam loopt hij door de drukke, koude straten van de stad. Hij rilt nog eens en hoopt een warme slaapplek te vinden vanavond. Ooit leefde hij rustig in zijn eigen huis, maar verloor het huis door het faillissement van zijn bedrijf. Ook zijn vrouw ging bij hem weg en nam daarbij zijn kinderen mee. Dus zwerft hij nu over straat. Zijn baard is inmiddels flink aangegroeid. Gisteren werd hij veertig, maar niemand kon het iets schelen.

Eenzaam ligt ze in het ziekenhuisbed, omringt door slangetjes en apparaten. De morfine zorgt ervoor dat de hevige pijn te dragen is. De bevalling verliep zo slecht, dat het kind overleden is en zij nu op de intensive care ligt. Die pijn is niet te dragen, terwijl een positief gemoed toch zo goed helpt bij de genezing. Maar het kan haar niks meer schelen. Net was haar man bij haar, net zo verdrietig. En dat op haar vijfentwintigste verjaardag.

Zoals elke avond knielt hij neer naast zijn bed om tot God te bidden. Hij bedankt Hem voor deze fijne dag. Dat het mooi zonnig was vandaag, dat hij het eerste uur vrij had en dat hij weer helemaal opgeknapt is van die vervelende verkoudheid. Ook bedankt hij God dat die leuke meid blikken met hem wisselde en hoopt dat er misschien een verkering van zou komen. Ja, hij voelt zich goed en is blij met zijn hemelse Vader.

Toch, ineens, knaagt er iets bij hem. Terwijl hij onbezorgd God dankt voor de kleinste dingetjes, spookt hem plotseling maar één woord door het hoofd: waarom? Waarom helpt God hem zo, terwijl hij het al zo goed heeft, maar helpt Hij dat meisje, die zwerver en die vrouw niet, terwijl zij het al zo slecht hebben? Hij valt stil en begint zomaar te huilen. En voor hij het weet verandert zijn dankgebed in een brandende smeekbede.
 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een smeekbede wanneer je besef hebt van al het lijden is fijn wanneer je dat intens zo voelt. Soms kan er twijfel komen; is er een God die alles bestuurd?

als dat zo werkelijk zou zijn, zou het wel een heel sadistische [G]god zijn.

een god die discrimineert, lijdzaam toekijkt en er niets aan doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een smeekbede wanneer je besef hebt van al het lijden is fijn wanneer je dat intens zo voelt. Soms kan er twijfel komen; is er een God die alles bestuurd?

als dat zo werkelijk zou zijn, zou het wel een heel sadistische [G]god zijn.

een god die discrimineert, lijdzaam toekijkt en er niets aan doet.

Huh?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een smeekbede wanneer je besef hebt van al het lijden is fijn wanneer je dat intens zo voelt. Soms kan er twijfel komen; is er een God die alles bestuurd?

als dat zo werkelijk zou zijn, zou het wel een heel sadistische [G]god zijn.

een god die discrimineert, lijdzaam toekijkt en er niets aan doet.

Huh?

wat bedoel je met Huh?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, dat lees je toch? Wat is daar mis aan te verstaan. Jij schrijft iets als reactie op Lobke en dat volg ik niet. Vandaar de Huh?, ik neem aan dat je niet dom bent en dat heus wel door had.

Lobke schreef:

Soms kan er twijfel komen; is er een God die alles bestuurd?

Maran schreef daarop:

als dat zo werkelijk zou zijn, zou het wel een heel sadistische [G]god zijn.

een god die discrimineert, lijdzaam toekijkt en er niets aan doet.

als God alles zou besturen dan zou Hij verantwoordelijk zijn voor de ellende waar Robert over schrijft in dit blog.

dan trekt Hij sommigen voor en anderen laat Hij barsten en aan hun lot over.

als dat werkelijk zo zou zijn - dat God alles bestuurt - noem ik Hem een sadistische God.

wat is daar zo vreemd aan?

dus bestuurt God dan wel alles volgens jou?

of juist niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom laat God lijden toe dat is een vraag die altijd weer bij mij opkomt en bij velen.

@Maran; ja dat zou een conclusie kunnen zijn, een wrede God (ik ga dan uit dat je gelooft in God).

Ik heb me dat ook vaak afgevraagt; niet dat God wreed is ( mensen kunnen in naam van God wreed zijn) maar meer als vraag: heeft God alles in de hand?

Ik las het boek: ~~als het kwaad goede mensen treft~~ http://www.lucepedia.nl/asp/invado.asp? ... 03&d_id=16 van Rabbijn Harold Kushner en hij komt tot de conclusie dat God niet alles in de hand kan hebben.

Wanneer Hij dat wel heeft dan zal ik veel niet begrijpen, eens zegt men eens zul je het weten. Het blijft een gesloten boek voor ons. En ik heb dan het idee dat ik met een kluitje in het riet wordt gestuurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb me dat ook vaak afgevraagt; niet dat God wreed is ( mensen kunnen in naam van God wreed zijn) maar meer als vraag: heeft God alles in de hand?

Ik geloof niet dat God alles in de hand heeft. Hij zou het kunnen, maar heeft een wereld buiten zichzelf geschapen en de grip op die wereld bewust los gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat God alles in de hand heeft. Hij zou het kunnen, maar heeft een wereld buiten zichzelf geschapen en de grip op die wereld bewust los gelaten.

Olorin, jij ziet dat ook zoals Harold Kushner? Ja ik neig er ook toe al besef ik dat ik eigenlijk niets weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid