Spring naar bijdragen

De laatste dag (een moderne Openbaring)


Aanbevolen berichten

Ik heb een Openbaring in bijbelse traditie geschreven. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of door hebben waar het over gaat.

Brief aan Jeruzalem

Deze verzegelde brief stuur ik u uit liefde gij oudere mannen van Jeruzalem. Ik ken uw geschiedenis sinds de dagen van Abraham tot heden zeer goed. Heel mijn leven lees ik de teksten van de profeten en heb ik hun wijsheden tot mij genomen. Vriendelijk doch dringend vraag ik u de inhoud van dit schrijven in u op te nemen. Het zijn woorden die een ieder, die ze horen, de oren zal doen tuiten.

Ik heb over een periode van enkele jaren visioenen gezien over de laatste dag. Het verlangen naar vrede heeft wortel in mij geschoten. Nu enkele jaren later ben ik nog steeds een gelovige van ware vrede. Oprecht hoop ik dat u ook nog steeds in vrede gelooft. De Heilige stad Jeruzalem is in drieën verdeeld en de verdeeldheid onder haar inwoners groeit met de dag. Dit terwijl het de God van Abraham is die door allen aanbeden word. Waarom toch verdeeldheid onder de Joden, Christenen en Moslims? De eerste Christenen waren immers Joden en de eerste Moslims in het land waren bekeerde Christenen en Joden. Weet gij niet dat op de laatste dag God zal spreken middels al zijn profeten? Om ware vrede te vinden zal er gezocht moeten worden naar overeenkomsten en dienen niet de verschillen benadrukt te worden.

Tijdens mijn studie van de bijbel ben ik op een onderwerp gestuit die ik met nederigheid aan dit schrijven toevoeg. Ik weet dat het pijn doet dat u niet op heilige grond uw God kan aanbidden. Er is echter een oplossing die uw gehele volk hoopvol richting die toekomst zal laten uitzien. Namelijk de plek waar Gods Geest voor het eerst aanwezig was in het land Israël. De heilige plaats Silo. Een heiligdom in Silo zal de oplossing voor uw problemen zijn. Een mooier geschenk van God op de laatste dag is niet denkbaar. Het staat dan symbool voor een eeuwigdurend vredesverbond met uw vijanden. Alleen het uitgaan van het woord tot de bouw van een heiligdom in Silo zal uw volk en alle andere volken hoopvol naar de toekomst laten uitzien. Dan zal tevens in vervulling gaan wat Jakob betreffende zijn zoon Juda voorzei: “De scepter zal van Juda niet wijken en evenmin de heersersstaf van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Hem zullen de volken gehoorzamenâ€. Wellicht zult u zich afvragen, hoe kunnen wij een Huis van God in Silo bouwen, het ligt immers in het land van de vijand? Welnu, indien u de woorden van deze brief met de uw vijanden bespreekt, elkaar als zonen van Abraham beziet, en u een eeuwigdurend vredesverbond onder God sluit, dan zal het er stellig komen. Ik wens u bij de bespreking van deze brief alle wijsheid toe.

Ik voeg een aan deze brief een visioen toe die ik ontvangen heb over de laatste dag.

Uw broeder, Zerahja.

De laatste dag

Door inspiratie geraakte ik in de dag van God. En ik zag vier engelen nabij de rivier de Eufraat en zij hadden allen een trompet in hun hand. Alle mensen van de aarde leefden in ogenschijnlijke rust in hun paleizen, huizen en woontorens en niemand verwachtte dat Gods dag was aangebroken. Toen bliezen de vier engelen op hun trompet en de wolken in de hemel kwamen samen. De zon zakte op het midden van de dag, de maan gaf zijn licht niet en de sterren dwarrelden naar beneden. Het was een dag van wolken en dikke duisternis. De mensen keken omhoog naar het schouwspel dat zich in de hemel voltrok en werden bevreesd.

Toen klonk er een luide donderslag direct gevolgd door een bliksem en de aarde beefde. Hierna kwam er kwam een stofwolk die mijn gehele gezicht verduisterde. Nadat de stof was weggetrokken zag ik net als iedereen dat de twee hoogste woontorens van de stad er niet meer waren.

En er volgde nog een donderslag. Vanuit het zuiden nu kwamen vele grote vliegende schepselen aangevlogen. En zij spuwden vuur op de aarde. Elk huis dat door het vuur geraakt werd veranderde in een vuurzee.

En er volgde een donderslag en wederom beefde de aarde en de zeeën werden onstuimig. Toen kwam er vanuit het zuiden, met veel gebulder, een stofwolk naderbij. Het bleken ruiters te paard te zijn, en hun borstharnas had de kleur van droog gebladerte en zand. Uit de monden van de paarden kwam vuur en elke stad die de ruiters passeerden werd door een alles vernietigend vuur verteerd. En velen vonden de dood. De mensen die deze rampspoed trof werden radeloos van angst, hieven hun handen op naar de hemel en vroegen om een einde aan deze plaag.

Er volgde een donderslag. In de sterrenhemel nu was een vurige ster te zien die naderbij kwam. Het bleek een rots te zijn die niet door mensenhanden is uitgehouwen en het kwam neer in de zee. De aarde schudde hevig en hele bergen verloren hun bomen, geen huis was nog heel. De aarde was opengescheurd en giftige dampen stegen uit haar binnenste omhoog. En de mensen die deze ramp trof werden allen ziek. Het aantal slachtoffers was niet te tellen.

En er volgde een donderslag. De zeeën waren door de ingeslagen rots in beweging gekomen en overspoelden vele delen van het land. Velen, velen ja vele mensen vonden hierbij de dood.

Er klonk een donderslag en ik zag levende schepselen gelijk schildpadden en ik zag schepselen gelijk vogels. De schepselen gelijk de schilpadden waren onverwoestbaar vanwege hun pantser en zij drongen de huizen van vele mensen binnen en doodden dan de mensen met het gif dat zij met zich droegen. De vogels vlogen in zwermen en bliezen vuur op de aarde net als vurige pijlen. Geen beschutting was bestand tegen dit vuur en niemand kon deze plaag overleven.

En er klonk een laatste donderslag die de gehele aarde deed schudden gedurende een dagdeel. In het verre Oosten zag ik vervolgens twee grote vuurzeeën. En de veroorzaker van die vuurzeeën kwam dichterbij. Het is de draak met zeven kopen en 10 horens. Het vuur van de draak kan miljoenen doden. Alle koppen begonnen vuur te spuwen en de halve aarde werd verwoest in een alles verterend vuur. En geen leven werd gespaard door de laatste plaag.

Het leed dat ik te zien kreeg werd teveel voor me en ik stortte ter aarde. Als dit een visioen van God is, hoe dien ik het dan onder de mensen te verspreiden? Het enige wat ik te bieden heb zijn woorden van rampspoed. En ik hoorde mijn naam geroepen door een stem die klinkt als de donder. Toen ik omhoog keek stond er een engel voor me. Hij zei tegen mij, schrijft de woorden van deze visioen op en stuur zend ze naar de oudere mannen van Jeruzalem. En zegt hun, de plagen zullen ophouden wanneer Silo komt, hem zullen de volken gehoorzamen. Een ieder die een oor heeft, hoort wat de geest tot de gemeente zegt. Maak de aarde tot een paradijsaarde, geef van uw overvloed te eten aan hen die honger hebben. Verwoest de aarde niet maar maak het tot een tehuis voor uw kinderen en geef hen hoop. Aan u is de taak om de mensheid te verenigen. En als de aarde na 12 jaar hard werken, met Gods wil 7 jaren, tot een paradijs veranderd is, dan zal Silo komen.

Aan de enige God, onze redder, zijn heerlijkheid schijnt in alle voorbijgegane eeuwigheid en nu tot in alle eeuwigheid. Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal uitleggen wat ik met deze tekst bedoel. Ik heb het gewoon nuchter geschreven en heb niks raars in het echt gezien. Met de zeven donderslagen bedoel ik:

1 Twin Towers

2 oorlogs vliegtuigen die bommen droppen

3 grond soldaten

4 beetje fantasie, maar aardverschuivingen/ aardbevingen en de atoomramp van Japan

5 Tsunami

6 drones

7 atoombommen.

Paulus zegt dat het waardevol is om tegen de gemeente een Openbaring te vertellen. Nou is dit niet een door God geïnspireerde Openbaring maar is Credible in mijn ogen wel een soort gemeente. Het lijkt me leuk als meerdere mensen ook in Bijbelse stijl zouden schrijven. Dat mag ook als antwoord op deze tekst. Ik kan het wel aan als het ook negatief is :)

En die tekst van Silo komt uit Genesis 49 waar Jakob profetieën betreffende al zijn zonen uitsprak. De Nieuwe Bijbel Vertaling spreekt niet over Silo maar andere vertalingen wel. Ik besef ook wel dat het controversieel is en had het misschien beter niet kunnen plaatsen. Maar nu het er eenmaal staat moet ik het ook uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich aardig geschreven, maar laat mij je een tip geven. Je schrijft zeven keer achter elkaar: toen kwam er een donderslag. Dat is een beetje eentonig, het zijn iets teveel donderslagen zo. Nu is zeven juist een mooi symbolisch getal, dus je kunt ook schrijven dat de vier engelen na het samenpakken van de wolken aankondigden dat de zeven donderslagen nu zullen spreken, of zoiets.

Vervolgens kondig je elke donderslag aan met "De eerste donderslag klonk," "De tweede donderslag klonk," tot aan de zevende. Natuurlijk maak je daar wel een beetje een plechtige volzin van, die je bij elke aankondiging gebruikt, zoals het hoort in de apokalyptische literatuur. Zo krijgen de donderslagen een meer apocalyptisch allure, net zoals de zeven schalen en de zeven trompetten van de engelen in de Apokalyps (ofwel Openbaringen).

Ook moet je misschien toch iets meer doen met die vier trompetten. In de apokalyptische literatuur moet elk aantal en elke handeling een diepgaande symbolische betekenis hebben. Dingen gebeuren nooit "zomaar voor de sier." Waarom dus per se vier engelen en vier trompetten? Waarom is één trompet niet genoeg? Probeer dat wat meer uit te werken, in apokalyptische stijl uiteraard.

Ik hoop dat je iets met mijn feedback kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk heb ik er wat aan over wat je zegt. Inderdaad zijn de donderslagen best hinderlijk achter elkaar, dat geef ik toe. Het is ook de bedoeling dat ik, als ik er zin in heb, 7 brieven naar steden in Juda schrijf. Dan zou elke brief een donderslag moeten bevatten.

De 4 engelen komen tenminste 2 keer in de bijbel voor. In de Openbaring houden ze de winden vast. In Ezechiël ziet de schrijver ze bij de rivier de Kebar. Ik heb ze een trompet gegeven en dat is inderdaad een beetje voor "de sier" zoals je zegt. Ik heb er geen symbolische bedoeling mee.

Ik weet niet hoe de mensen van dit forum er tegen aan kijken. Maar mij lijkt het leuk als meerdere mensen Openbaringen en visioenen of andere teksten in Bijbelse stijl plaatsen. Als je de Bijbel kent en je kunt een beetje schrijven, is het niet heel moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een zeer interessante openbaring, ikzelf geloof alleen niet in een doomsday scenario, ik denk eerder in de vorm van een nieuwe verlichting waarbij mensen de liefde van God zullen zien en voelen, waarbij oorlog, ongelijkwaardigheid en honger zal verdwijnen. Men kijkt teveel naar het einde in de negatieve vorm, dit terwijl elk einde vanzelfsprekend een nieuw begin inluid. Maar dan nog vind ik het een erg goed verwoord stuk, zou ik mogen vragen hoe je deze openbaring hebt meegemaakt, kwam deze via een droom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een keer in een boek over de Openbaring aan Johannes gelezen dat het een boek was voor die tijd. De mensen in die tijd wisten precies wat ermee bedoelt werd. Maar de betekenis ervan is in de loop der jaren verloren gegaan. Dus schrijf ben ik Openbaringen voor deze tijd gaan schrijven. Voor de rest is het mijn eigen versie voor een oplossing in het Midden Oosten. De tekst van Jakob ben ik een keer tijdens het lezen tegengekomen. Het viel mij op dat in Silo geen heiligdom aanwezig is. Vervolgens heb ik met Bijbelse symboliek 7 plagen beschreven die daadwerkelijk gebeuren op dit moment. Voor een oplossing hoop ik net als iedereen dat het van boven komt. Toch vind ik dat men nu van de aarde een paradijs kan maken. Dat betekent werken aan het behoud van de planeet. Dus zo milieu vriendelijk mogelijk. Ook zal iedereen op de aarde in vrede moeten leven en te eten moeten hebben. Ik ben van mening dat zulk beleid ook het uitgangspunt van Christelijke partijen moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom niet zeven brieven naar zeven belangrijke denominaties in Nederland? Dan wordt het pas nog eens een keertje spannend. ;)

Denk je? Ik heb geen idee waar het dan over zou moeten gaan.

Weet je wat spannend is? Wat knip en plakwerk uit het Hooglied ;)

Vriendin van mij,

hoe lieflijk zijn je wangen en je ringen,

hoe sierlijk zijn je hals en je ketting.

Laten we een gouden sieraad voor je maken,

bezaaid met zilveren stipjes.

Je bent zo mooi, vriendin van mij,

je bent zo mooi!

Wat zijn je voeten mooi in je sandalen, koningskind!

Je heupen draaien sierlijk rond,

de schepping van een kunstenaar.

Vriendin, aan jou is alles mooi,

niets ontsiert je schoonheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een keer in een boek over de Openbaring aan Johannes gelezen dat het een boek was voor die tijd. De mensen in die tijd wisten precies wat ermee bedoelt werd. Maar de betekenis ervan is in de loop der jaren verloren gegaan. Dus schrijf ben ik Openbaringen voor deze tijd gaan schrijven. Voor de rest is het mijn eigen versie voor een oplossing in het Midden Oosten. De tekst van Jakob ben ik een keer tijdens het lezen tegengekomen. Het viel mij op dat in Silo geen heiligdom aanwezig is. Vervolgens heb ik met Bijbelse symboliek 7 plagen beschreven die daadwerkelijk gebeuren op dit moment. Voor een oplossing hoop ik net als iedereen dat het van boven komt. Toch vind ik dat men nu van de aarde een paradijs kan maken. Dat betekent werken aan het behoud van de planeet. Dus zo milieu vriendelijk mogelijk. Ook zal iedereen op de aarde in vrede moeten leven en te eten moeten hebben. Ik ben van mening dat zulk beleid ook het uitgangspunt van Christelijke partijen moet zijn.

Ik vind het een nobel streven, en een goed idee om de soms wat moeilijk te bevatten teksten te vertalen naar iets wat voor de hedendaagse mens simpel en goed te begrijpen is. Ik hoop het de tijd nog niet is, het leven is zo mooi ook al gebeurt er zoveel ellende in de wereld, er zijn ook ontiegelijk mooie dingen gaande, en ik ben het met je eens dat we onze wereld nog mooier kunnen maken en houden dan deze nu al is door inderdaad na te denken over je eigen rol in de omgeving qua vervuiling en milieubewustheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, toch is een kleine waarschuwing wel op zijn plaats, denk ik. Het kan misschien bijzonder vermakelijk zijn om profetieën of teksten a la de Schrift te schrijven, maar dan beter wel met de intentie er niet veel méér achter te zoeken dan een aardige literatuurstijl. Natuurlijk kun je zo je eigen visie op creatieve wijze weergeven, maar laat het dan wel altijd duidelijk zijn dat het je eigen visie is en dus geen échte profetie. Zeker als je heel levensecht kunt schrijven, en dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, moet het wel duidelijk blijven dat het niet echt is. Dit om eventuele verwarring bij de lezer te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziet er leuk uit, maar waarom wil je in deze stijl en over deze onderwerpen schrijven? Het gevaar is natuurlijk dat je jezelf langzamerhand manifesteert als een 'valse profeet'. Ben jij niet toevallig dezelfde persoon als suleman?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ziet er leuk uit, maar waarom wil je in deze stijl en over deze onderwerpen schrijven? Het gevaar is natuurlijk dat je jezelf langzamerhand manifesteert als een 'valse profeet'. Ben jij niet toevallig dezelfde persoon als suleman?

Ik ken de Bijbel goed. Ben 28 jaar naar de kerk gegaan. Nu bezoek ik incidenteel een willekeurige kerk. Heb dus veel de Bijbel gelezen. Ik heb op die manier dus een interesse voor het land Israel ontwikkeld. Ik heb zelfs aan de Universiteit cursussen gevolgd over het oude Israel. Ook heb ik beroepsmatig veel met Joden te maken gehad.

Maar om inhoudelijk op je vraag in te gaan. Ik schrijf in deze stijl omdat ik toevallig het een keer geprobeerd heb een jaar of 2 geleden. En het staat ook in de Bijbel dat in de gemeente iemand een Openbaring kan krijgen. 1 Korinthiers gaat daarover.

Het gevaar is natuurlijk dat je jezelf langzamerhand manifesteert als een 'valse profeet'.

Kun je dit uitleggen? En dan met name de woorden langzamerhand en valse profeet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmmm, toch is een kleine waarschuwing wel op zijn plaats, denk ik. Het kan misschien bijzonder vermakelijk zijn om profetieën of teksten a la de Schrift te schrijven, maar dan beter wel met de intentie er niet veel méér achter te zoeken dan een aardige literatuurstijl. Natuurlijk kun je zo je eigen visie op creatieve wijze weergeven, maar laat het dan wel altijd duidelijk zijn dat het je eigen visie is en dus geen échte profetie. Zeker als je heel levensecht kunt schrijven, en dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, moet het wel duidelijk blijven dat het niet echt is. Dit om eventuele verwarring bij de lezer te voorkomen.

Ik heb heel lang niet geschreven. Deze tekst heb ik onlangs geschreven. Ik had eens een aantal regels bedacht waaraan een tekst moest voldoen. Zo moest het Bijbel trouw zijn en een uitspraak van God of een engel moest ook in de Bijbel staan en uiteraard kloppen in de context. Maar ik ben met deze tekst creatief aan de gang gegaan. Omdat ik lang niet geschreven had en deze punten in mn hoofd zaten. Ik vind dat je waardevolle dingen zegt. Een Openbaring is ook voor velen een enge tekst. Met een andere stijl kun je hetzelfde zeggen zonder dat het zo plechtig overkomt en kun je makkelijk aangeven dat het een eigen visie betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ziet er leuk uit, maar waarom wil je in deze stijl en over deze onderwerpen schrijven? Het gevaar is natuurlijk dat je jezelf langzamerhand manifesteert als een 'valse profeet'. Ben jij niet toevallig dezelfde persoon als suleman?

Ik ken de Bijbel goed. Ben 28 jaar naar de kerk gegaan. Nu bezoek ik incidenteel een willekeurige kerk. Heb dus veel de Bijbel gelezen. Ik heb op die manier dus een interesse voor het land Israel ontwikkeld. Ik heb zelfs aan de Universiteit cursussen gevolgd over het oude Israel. Ook heb ik beroepsmatig veel met Joden te maken gehad.

Beste Salomon,

Jammer dat je incidenteel een kerk bezoekt. De Bijbel roept op tot het blijven bezoeken van de kerk. Voor je eigen heil is het goed om de kerk zeer regelmatig te bezoeken *:}

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je maar ik ben vrijwel dagelijks met de Bijbel bezig hoor. En praat met velen over het geloof. Voor velen is geloof een levenslange zoektocht, ook voor mij. Misschien is dit een fase en zal ik in de toekomst wel vaker naar de kerk gaan. Ik ken de aangehaalde tekst wel, aan de andere kant zegt Jezus: Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden. Ik weet op dit moment niet eens van welke kerk ik lid zou willen worden. Ben nog nooit naar vrijzinnig Protestants geweest, maar daar ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar. Ik geef toe een plezierige Gemeente is een waardevolle aanvulling op je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dank je maar ik ben vrijwel dagelijks met de Bijbel bezig hoor. En praat met velen over het geloof. Voor velen is geloof een levenslange zoektocht, ook voor mij. Misschien is dit een fase en zal ik in de toekomst wel vaker naar de kerk gaan. Ik ken de aangehaalde tekst wel, aan de andere kant zegt Jezus: Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden. Ik weet op dit moment niet eens van welke kerk ik lid zou willen worden. Ben nog nooit naar vrijzinnig Protestants geweest, maar daar ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar. Ik geef toe een plezierige Gemeente is een waardevolle aanvulling op je leven.

Dagelijks met de Bijbel bezig zijn is iets anders dan lid zijn van een kerk.

Het klopt daarnaast dat het goed is om samen te komen met twee of drie gelovigen. Veel zegen *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Salomon,

Jammer dat je incidenteel een kerk bezoekt. De Bijbel roept op tot het blijven bezoeken van de kerk. Voor je eigen heil is het goed om de kerk zeer regelmatig te bezoeken *:}

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Over de tekst uit Hebreeën, zie jij de dag naderen? Zo ja, welke teksten worden daar binnen jouw kerk voor aangehaald?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat dus dat je de bijeenkomsten niet moet verzaken, en dat des te meer als je de dag ziet naderen. Kortom: ga regelmatig naar de kerk en doe dat nóg vaker als je de dag ziet naderen. Hierover zijn zo'n beetje alle kerken en kerkgemeenschappen het toch wel opvallend eens.

niet verwonderlijk dat ze het daar mee eens zijn. (K)

zonder bezoekers kan de kerk wel haar deuren sluiten.

dat zie je dan ook steeds meer gebeuren, dus kennelijk denken veel leden daar anders over dan de kerk[gemeenschappen].

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat je als groepering of vereniging verwacht dat je leden zich regelmatig laten zien op de bijeenkomsten en vergaderingen. Zeker als de bijeenkomsten zeer belangrijk zijn en de vereniging definiëren. De Kerk doet dus niets vreemds of verdachts als zij dat ook van haar leden vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Salomon,

Jammer dat je incidenteel een kerk bezoekt. De Bijbel roept op tot het blijven bezoeken van de kerk. Voor je eigen heil is het goed om de kerk zeer regelmatig te bezoeken *:}

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Over de tekst uit Hebreeën, zie jij de dag naderen? Zo ja, welke teksten worden daar binnen jouw kerk voor aangehaald?

@ Eulogia, kun je aangeven welke teksten voor jou belangrijke teksten zijn die over de laatste dagen gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...
Op zich aardig geschreven, maar laat mij je een tip geven. Je schrijft zeven keer achter elkaar: toen kwam er een donderslag. Dat is een beetje eentonig, het zijn iets teveel donderslagen zo. Nu is zeven juist een mooi symbolisch getal, dus je kunt ook schrijven dat de vier engelen na het samenpakken van de wolken aankondigden dat de zeven donderslagen nu zullen spreken, of zoiets.

Vervolgens kondig je elke donderslag aan met "De eerste donderslag klonk," "De tweede donderslag klonk," tot aan de zevende. Natuurlijk maak je daar wel een beetje een plechtige volzin van, die je bij elke aankondiging gebruikt, zoals het hoort in de apokalyptische literatuur. Zo krijgen de donderslagen een meer apocalyptisch allure, net zoals de zeven schalen en de zeven trompetten van de engelen in de Apokalyps (ofwel Openbaringen).

Ook moet je misschien toch iets meer doen met die vier trompetten. In de apokalyptische literatuur moet elk aantal en elke handeling een diepgaande symbolische betekenis hebben. Dingen gebeuren nooit "zomaar voor de sier." Waarom dus per se vier engelen en vier trompetten? Waarom is één trompet niet genoeg? Probeer dat wat meer uit te werken, in apokalyptische stijl uiteraard.

Ik hoop dat je iets met mijn feedback kunt.

Ik heb de tekst op enkele punten aangepast. Ben benieuwd wat er nu van gevonden word en of er andere mensen zijn die ook zin hebben om dit soort type quasi heilige teksten te schrijven.

Brief aan Jeruzalem

Deze verzegelde brief stuur ik u uit liefde gij oudere mannen van Jeruzalem. Ik ken uw geschiedenis sinds de dagen van Abraham tot heden zeer goed. Heel mijn leven lees ik de teksten van de profeten en heb ik hun wijsheden tot mij genomen. Vriendelijk doch dringend vraag ik u de inhoud van dit schrijven in u op te nemen. Het zijn woorden die een ieder, die ze horen, de oren zal doen tuiten.

Vanaf de vierde juni in het jaar 2003 heb ik over een periode van enkele jaren visoenen gezien over de laatste dag. Het verlangen naar vrede heeft vanaf die dag wortel in mij geschoten. Nu enkele jaren later ben ik nog steeds een gelovige van ware vrede. Oprecht hoop ik dat u ook nog steeds in vrede gelooft. De Heilige stad Jeruzalem is in drieën verdeeld en de verdeeldheid onder haar inwoners groeit met de dag. Dit terwijl het de God van Abraham is die door allen aanbeden word. Waarom toch verdeeldheid onder de Joden, Christenen en Moslims? De eerste Christenen waren immers Joden en de eerste Moslims in het land waren bekeerde Christenen en Joden. Weet gij niet dat op de laatste dag God zal spreken middels al zijn profeten? Om ware vrede te vinden zal er gezocht moeten worden naar overeenkomsten en dienen niet de verschillen benadrukt te worden.

Tijdens mijn studie van de bijbel ben ik op een onderwerp gestuit die ik met nederigheid aan dit schrijven toevoeg. Ik weet dat het pijn doet dat u niet op heilige grond uw God kan aanbidden. Er is echter een oplossing die uw gehele volk hoopvol richting die toekomst zal laten uitzien. Namelijk de plek waar Gods Geest voor het eerst aanwezig was in het land Israël. De heilige plaats Silo. Een heiligdom in Silo zal de oplossing voor uw problemen zijn. Een mooier geschenk van God op de laatste dag is niet denkbaar. Het staat dan symbool voor een eeuwigdurend vredesverbond met uw vijanden. Alleen het uitgaan van het woord tot de bouw van een heiligdom in Silo zal uw volk en alle andere volken hoopvol naar de toekomst laten uitzien. Dan zal tevens in vervulling gaan wat Jakob betreffende zijn zoon Juda voorzei: “De scepter zal van Juda niet wijken en evenmin de heersersstaf van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Hem zullen de volken gehoorzamen.†Wellicht zult u zich afvragen, hoe kunnen wij een Huis van God in Silo bouwen, het ligt immers in het land van de vijand? Welnu, indien u de woorden van deze brief met de uw vijanden bespreekt, elkaar als zonen van Abraham beziet, en u een eeuwigdurend vredesverbond onder God sluit, dan zal het er stellig komen. Ik wens u bij de bespreking van deze brief alle wijsheid toe.

Ik voeg een aan deze brief een visioen toe die ik ontvangen heb over de laatste dag.

Uw broeder, Zerahja.

De laatste dag

Door inspiratie geraakte ik in de dag van God. En ik zag vier engelen nabij de rivier de Eufraat en zij hadden hielden de vier winden vast. Alle mensen van de aarde leefden in ogenschijnlijke rust in hun paleizen, huizen en woontorens en niemand verwachtte dat Gods dag was aangebroken. Toen lieten de vier engelen de vier winden los en de wolken in de hemel kwamen samen. De zon zakte op het midden van de dag, de maan gaf zijn licht niet en de sterren dwarrelden naar beneden. Het was een dag van wolken en dikke duisternis. De mensen keken omhoog naar het schouwspel dat zich in de hemel voltrok en werden bevreesd.

Toen klonk er een luide donderslag direct gevolgd door een bliksem en de aarde beefde. Hierna kwam er kwam een stofwolk die mijn gehele gezicht verduisterde. Nadat de stof was weggetrokken zag ik net als iedereen dat de twee hoogste woontorens van de stad er niet meer waren. En er volgde een tweede donderslag. Vanuit het zuiden nu kwamen vele grote vliegende schepselen aangevlogen. En zij spuwden vuur op de aarde. Elk huis dat door het vuur geraakt werd veranderde in een vuurzee. En er volgde een derde donderslag en wederom beefde de aarde en de zeeën werden onstuimig. Toen kwam er vanuit het zuiden, met veel gebulder, een stofwolk naderbij. Het bleken ruiters te paard te zijn, en hun borstharnas had de kleur van droog gebladerte en zand. Uit de monden van de paarden kwam vuur en elke stad die de ruiters passeerden werd door een alles vernietigend vuur verteerd. En velen vonden de dood. De mensen die deze rampspoed trof werden radeloos van angst, hieven hun handen op naar de hemel en vroegen om een einde aan deze plaag. Er volgde een vierde donderslag. In de sterrenhemel nu was een vurige ster te zien die naderbij kwam. Het bleek een rots te zijn die niet door mensenhanden is uitgehouwen en het kwam neer in de zee. De aarde schudde hevig en hele bergen verloren hun bomen, geen huis was nog heel. De aarde was opengescheurd en giftige dampen stegen uit haar binnenste omhoog. En de mensen die deze ramp trof werden allen ziek. Het aantal slachtoffers was niet te tellen. En er volgde een vijfde donderslag. De zeeën waren door de ingeslagen rots in beweging gekomen en overspoelden vele delen van het land. Velen, velen ja vele mensen vonden hierbij de dood. Er klonk een zesde donderslag en ik zag levende schepselen gelijk schildpadden en ik zag schepselen gelijk buizerds. De schepselen gelijk de schilpadden waren onverwoestbaar vanwege hun pantser en zij drongen de huizen van vele mensen binnen en doodden dan de mensen met het gif dat zij met zich droegen. De buizerds vlogen in zwermen en bliezen vuur op de aarde net als vurige pijlen. Geen beschutting was bestand tegen dit vuur en niemand kon deze plaag overleven. En er klonk een zevende en laatste donderslag die de gehele aarde deed schudden gedurende een dagdeel. In het verre Oosten zag ik vervolgens twee grote vuurzeeën. En de veroorzaker van die vuurzeeën kwam dichterbij. Het is de draak met zeven kopen en 10 horens. Het vuur van de draak kan miljoenen doden. Alle koppen begonnen vuur te spuwen en de halve aarde werd verwoest in een alles verterend vuur. En geen leven werd gespaard door de laatste plaag.

Het leed dat ik te zien kreeg werd teveel voor me en ik stortte ter aarde. Als dit een visioen van God is, hoe dien ik het dan onder de mensen te verspreiden? Het enige wat ik te bieden heb zijn woorden van rampspoed. En ik hoorde mijn naam geroepen door een stem die klinkt als de donder. Toen ik omhoog keek stond er een engel voor me. Hij zei tegen mij, schrijft de woorden van deze visioen op en zend ze naar de oudere mannen van Jeruzalem. En zegt hun, de plagen zullen ophouden wanneer Silo komt, hem zullen de volken gehoorzamen. Een ieder die een oor heeft, hoort wat de geest tot de gemeente zegt. Maak de aarde tot een paradijsaarde, geef van uw overvloed te eten aan hen die honger hebben. Verwoest de aarde niet maar maak het tot een tehuis voor uw kinderen en geef hen hoop. Aan u is de taak om de mensheid te verenigen. En als de aarde na 12 jaar hard werken, met Gods wil 7 jaren, tot een paradijs veranderd is, dan zal Silo komen.

Aan de enige God, onze redder, zijn heerlijkheid schijnt in alle voorbijgegane eeuwigheid en nu tot in alle eeuwigheid. Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid