Spring naar bijdragen

Knutselen met stof


Aanbevolen berichten

Kleine dingetjes maken is niet per sé makkelijker dan bijv. een simpel rokje maken! Want juist bij kleine dingetjes gaat het om 'fijn' werk, kleine prutsstukjes en details.

Heb je al een naaimachine of overweeg je die te kopen? Want kleine dingetjes maken met de hand kan nog wel, maar kleding met de hand wordt wel echt een geduld-project.

Qua kleine dingetjes die je met de hand kan maken, kan je bijv. denken aan van die vilten 'knutsel'pakketjes zoals elfjes en kaboutertjes etc, die oorspronkelijk uit de antroposofische hoek komen.

En als je al een naaimachine hebt, kan een simpel rokje al prima als eerste project dienen hoor! Het hangt een beetje van je 'gevoel' voor handwerken af, net als of je iets durft te verprutsen (altijd met goedkope stof beginnen, dan is het een minder groot drama!) en ook wel een beetje hoe handig je bent met de naaimachine. Anders kan je ook beginnen met een hele simpele tas of een kussenovertrek om vaardigheden op te doen.

Als je nog geen naaimachine hebt: de modellen die Aldi/Lidl/Blokker/Kruidvat enzo hebben voor ongeveer €100 zijn best goede startersmodellen. Of anders een 2e hands via een dealer. Laat je niet verleiden tot allerlei sierstekenen en extra's etc. Dat heb je helemaal niet nodig als je net start! Gewone rechte steek en een zigzag is naar mijn mening eigenlijk voor een starter voldoende.

Als je nog wat wilt weten: roep maar... ik ben niet supergeweldig met de naaimachine, maar ik maak wel (simpele) kleding dus kan wel iets zinnigs zeggen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk!! je kan misschien zelf een kussen maken, met een leuk stofje en opvulling is dat heel simpel. Die jurk waar ik nu mee bezig ben gaat aardig goed, maar mijn oma begeleid mij wel misschien dat het daarom goed gaat :+

Toen ik kleiner was naaide ik wel tasjes om mijn spulletjes in te doen en barbiekleren (dit deed ik met de hand) op zich valt naaien heel erg mee.

En als je met de naaimachine droog wilt oefenen kan je natuurlijk altijd papier met lijntjes erop pakken en dan zonder draad recht over de lijntjes ''naait'' dan krijg je een spoor van gaatjes. Zo heb ik geoefend op de naaimachine, en daarna op gewoon papier figuren proberen. allemaal zonder draad het enige wat je dan verspilt is papier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha leuk, DIY-topic :) Ik ben sinds kort ook bezig met stofjes en dergelijke. Omdat ik een totale beginneling ben maar toch graag resultaat zie begin ik supersimpel: bestaande kleding pimpen. Een oud shirt dat eigenlijk weg mag weer nieuw leven inblazen. Ik kijk veel op internet en DIY blogs voor ideeën.

Sinds kort heb ik een naaimachine, dus heb ook een naaicursus aangeschaft en wat patronen. Kan ik het aldoende leren. Stoffen koop ik op de markt, stukken minder duur dan in de winkel. Ik heb het geluk een schoonmoeder te hebben die expert is (ze veel kleding en zelfs jassen gemaakt voor haar gezin vroeger), daar vraag ik alles wat ik niet weet.

Simpele projectjes zijn bijvoorbeeld een rok. De boekjes 'Rok en co' en 'Jurk en zo' vond ik er leuk om ideeën uit te halen. Begin alleen niet meteen met knoopsgaten en ritsen, dat is dan wel weer even lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dank jullie allemaal voor de tips! had niet gedacht dat ik zo'n reacties ging krijgen.^^

voorlopig is het gewoon wat proberen. enkel zou ik binnen de 2jaar ongeveer een eigen jurk, broek, hemd enzo kunnen willen maken. :)

Met een naaimachine kan ik nog niet werken, al zou ik dat wel heel graag kunnen. die tip van met enkel papier te werken ga ik in mijn achterhoofd houden.

Op groupon stond er net vandag een naaimachine^^ ik denk wel dat ik het me ga kopen :)

Met naald en draad kan ik al heel goed werken, zo heb ik vorige keer de broek van het vriendje gemaakt^^

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook kleding genaaid, ik kocht dan een knipmode tijdschrift. Daar kun je namelijk patronen van overnemen. Probleem van patronen op internet (voor kleding) is dat je dan vast zit aan de grootte van een A4 als je een patroon wilt uitprinten. Dat is voor volwassen kleding simpelweg te klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb net voor het eerst mijn jaren 60 jurkje gepast, nog helemaal met rijgdraad maar toch net echt :# En ik heb in mijn oma's kasten rondgeneusd kwam ik een hele mooie donker blauw/groen achtige kleur stof tegen. Dus ben nu druk aan het zoeken voor een leuke avondjurk patroon en dan ga ik voor kerst die jurk maken. In mijn hoofd weet ik precies wat ik wil, ik kan alleen nergens patronen vinden daarvoor. Misschien weten jullie waar ik een patroon kan vinden voor een avondjurk met gedrapeerd bovenstuk, die verder slank langs het lichaam valt en waar in de taille een breed ceintuur past?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Daar staat vooral speelgoed tussen weet ik uit ervaring :) Echt mooie goede kledingpatronen kosten meestal gewoon geld. Jeweetwel, omdat iemand er moeite in gestoken heeft ;)

Farbenmix en Ottobre hebben wel veel leuke patronen. :) En tutorials (die dan een 'how to' schetsje voor het patroon hebben) zijn wel vrij wijdverbreid te vinden op het wijde web onder de naaiblogsters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar staat vooral speelgoed tussen weet ik uit ervaring :) Echt mooie goede kledingpatronen kosten meestal gewoon geld. Jeweetwel, omdat iemand er moeite in gestoken heeft ;)

Farbenmix en Ottobre hebben wel veel leuke patronen. :) En tutorials (die dan een 'how to' schetsje voor het patroon hebben) zijn wel vrij wijdverbreid te vinden op het wijde web onder de naaiblogsters.

Even mijn databasetje er op nageslagen :)

Engelse tutorial voor een basic rokje met uitbreidmogelijkheden (twee lagen, zak, strik)

Wikkelrokje van mijn favoriete naaiblogster (Nederlands)

Vlaamse naaiblogster met drie soorten rokjes en een patroontekentutorial (en niet schrikken van haar lockergebruik, naaimachine werkt ook prima ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw dagmar, thanks!

Ik heb de vlaamse (^^) site bekeken, en ik las ergens iets van 2ehands.

En ik ga eerst maar even langs een kringloopwinkel om er kleren te gaan halen die ik kan verknippen en naaien, gaat me goedkoper uitkomen :) je weet nooit hoe hard ik faal :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid