Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb een hobby. Ik doel overigens niet op het bekeren van onschuldige christenjongeren tot het atheïsme. Het zit zo: Ik drink zo nu en dan een whisky’tje samen met een goede vriend van mij. Een goede whisky vaak, hij heeft smaak en iets meer geld om meer acceptabele whiskysoorten in te slaan dan ik. Dat drinken is leuk, maar niet speciaal mijn hobby. Ik doel op iets anders.

Tijdens dit soort avonden praten wij weleens. Over geloof, over gezondheid. Over van alles eigenlijk. Een tijd terug hadden wij het, onder het genot nog altijd van zo’n heerlijke whisky, over het werk dat hij, laten we hem voor het gemak even Marco noemen, deed voordat hij door omstandigheden arbeidsongeschikt raakte. Hij werkte in een gevangenis. En terwijl wij heerlijk aan de whisky zaten, maar dat wisten jullie al, vertelde Marco dat gevangenen in de gevangenis geen alcohol krijgen.

Dat klinkt wel vrij logisch, vind ik zelf. Maar er zijn in de gevangenis ook mensen die alcoholverslaafd zijn, relatief gezien misschien wel meer daarbinnen dan daarbuiten, en als zij al alcohol krijgen, op doktersrecept, dan is dat bepaald niet genoeg om dronken van te worden. Gelukkig hebben de gevangen daar een oplossing voor gevonden, vertelde Marco.

Die gevangenen ‘bestellen’ dan appelsap op hun cel. Appelsap kan toch niets mis mee zijn? Wat doen die slimme gevangenen? Die nemen wat witbrood, kauwen er even op en spugen het in het pak met appelsap. Daardoor komt de gist in het brood namelijk weer tot leven. Dagelijks ontluchten en na korte tijd hebben ze eigengemaakte appelcider. Wat je al niet leert bij een glaasje whisky.

Ik vind een experiment zoals dit interessant en ben het thuis gaan proberen. Bah, wat ongelofelijk vies is dat! Don’t try this at home! Denk aan appelsap, maar dan met een heel klein beetje alcohol (op zich geen straf), totaal geen suiker en dus geen smaak, en héél veel prik. Bah, wat is dat vies. Het heeft me wel geïnspireerd tot het verder experimenteren. Inmiddels gebruik ik in plaats van witbrood voor de gist de laatste restjes van mijn flesje bier (echt bier, zoals een Grimbergen Triple, abdijbier of, zoals bij mijn laatste poging, Hertog Jan Grand Prestige).

Deze duurdere bieren hebben meer gist, zijn minder gefilterd, en hebben ook beter gist. Verder gebruik ik verse vruchten, ik heb mandarijn geprobeerd, wat behoorlijk goed ging, banaan is minder een succes, en momenteel drink ik regelmatig een klein glaasje perencider (zuurder dan normale peer en het sap is bij mij wat te dik).

Binnenkort, als ik verse graan heb weten te bemachtigen en ik dat om heb weten te zetten in mout, dan ga ik proberen mijn eigen bier te brouwen. Ik experimenteer graag. En praat graag over mijn experimenten onder het genot van een whisky’tje. Maar dat wisten jullie al.

Hoort deze column nu juist op een christelijk forum? Nee, eigenlijk niet. Ik vond het tijd voor een wat luchtiger onderwerp. Het hoeft niet altijd vuurwerk op te leveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoort deze column nu juist op een christelijk forum? Nee, eigenlijk niet. Ik vond het tijd voor een wat luchtiger onderwerp. Het hoeft niet altijd vuurwerk op te leveren.Terug naar blog

Een column zonder vuurwerk is ook weleens tof! Hoort het hier thuis? Sommige abdijen hebben als taak opgenomen om bier te brouwen dus.. ach (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zou er gebeuren als die bajesklant ook nog zo'n horecaverpakkinkje suiker zijn cel weet in te smokkelen en deze laat meegisten in het pak. Misschien aan het eindresultaat nog een half zakje suiker toevoegen voor de smaak...??

Daar kunnen de Normandiërs vast niet tegen op!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

EvertteWinkel schreef:

Binnenkort, als ik verse graan heb weten te bemachtigen en ik dat om heb weten te zetten in mout, dan ga ik proberen mijn eigen bier te brouwen.

en dan ga je het recept verkopen aan de bajesklanten?

maar inmiddels zijn er al aardig wat ideetjes voor deze gasten om aan hun spiritualia of schnaps te geraken.

big business.. :Y

maar ook zinvol en leerzaam, mocht jezelf ook in de lik terechtkomen. (K)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Evert,

Er zijn mogelijkheden genoeg b.v met vlierbessen en rabarber dus je hobby kan je nog jaren bezig houden. En het is gezond, je komt nl veel in de buitenlucht. :)

Ooit deden we dat ook; vlierbessen wijn maken, in een frisdrank fles gegooid en in de kelder. Tot dat ik een fles cassis wilde losdraaien, ik heb het geweten de vlierbessen wijn spoot uit de fles en het koste me behoorlijk wat tijd om de kelder schoon te maken. Nu was dat geen overbodige luxe.

Ach de bajesklanten zullen dat recept al wel kennen.

Doet me denken aan die reclame over gevangenen die een tuintje aanleggen. *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb je ooit mede geprobeerd te maken?

Brouwen is voor mij persoonlijk niets, maar ik vind het geweldig om te zien. (ik drink namelijk helemaal geen alcohol)

zeer interessant Selahrocks. :D

ik ben het natuurlijk meteen gaan opzoeken --het woord komt vaak voor in puzzels [honingdrank] en lees dat deze drank 8000 jaar geleden al gedronken werd. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mede_(drank)

dadelijk gaan we allemaal aan de drank door Evert..... |P

een vriendin van mij maakte wijn uit paardenbloemen - was ook lekker, maar ze wist niet hoeveel percentage alcohol erin zat - was behoorlijk hoog zo te proeven. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken meerdere mensen die zelf bier brouwen en dat uiteraard niet op de manier doen waarop gevangenen dat doen. Behalve de lol van het zelf brouwen heb je dan ook de mogelijkheid je eigen favoriete smaak te maken en dat zijn dan echt geen vage huisbrouwseltjes maar prima biertjes zonder chemische toevoegingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp dat wel. Was plagend bedoeld. Een lokale cafebaas hier is ook zo'n liefhebber, hij heeft midden in zijn zaak een complete mini-brouwerij gebouwd vol met indrukwekkende koperen leidingen en glimmende ketels. Samen met een paar stamgasten hebben ze een soort alchemisten clubje en af en toe zie je ze bezig. ik ga het resultaat zeker een keer proeven...... En daarna hou ik het waarschijnlijk weer gewoon bij een van zijn andere biertjes, hij verkoopt er zo'n 100 verschillende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid