Spring naar bijdragen

Kerkrentmeester bestal gemeente


Aanbevolen berichten

Een kerkeraad in Steenwijk heeft aangifte gedaan tegen een oud-penningmeester. De man heeft in de afgelopen vier jaar ruim 160.000 euro verduisterd. Hij heeft zijn daad bekend.

De fraude bij de gereformeerd-vrijgemaakte kerk kwam in maart van dit jaar aan het licht. Als motief gaf de penningmeester op dat hij het geld voor "zakelijke verplichtingen" nodig had. Hij werd onmiddellijk uit zijn functie gezet.

Een externe accountant heeft daarna de boekhouding onderzocht. Daaruit kwam naar voren dat de fraude in 2008 was begonnen. De penningmeester wist zijn daad zo te verhullen dat de kascontrolecommissie niets in de gaten had.

De kerkleden zijn in een buitengewone vergadering op de hoogte gebracht van de fraude. Daarbij werd een verklaring van de oud-penningmeester voorgelezen, waarin staat dat hij spijt heeft van zijn daad. Hij belooft al het geld terug te betalen.

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nu moeten we alle gereformeerd-vrijgemaakten wantrouwen ;)

Zo wordt vaak helaas geredeneerd: in een evangelische gemeente gebeurt iets en dan deugt er volgens velen ineens maar heel weinig onder evangelischen.

(Nee hoor, ik zal GKV'ers niet wantrouwen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand zegt dat evangelischen niet deugen hoor. Alleen dat charismatisch leiderschap nog wel eens gevoelig is voor fraude. Helaas komt het dus in mijn kerk ook voor... :( Allemaal in goed vertrouwen natuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
ach, het zoveelste schandaal binnen de kerken. -O-

en dan nu nog wel bij de Gereformeerd Vrijgemaakten - de streng gelovigen.... :E

Het komt overal voor; in de wereld en in de kerk. Zelfs in de tijd van Paulus gebeurden dingen in de gemeente die niet door de beugel konden. Daarom schreef Paulus er ook over in zijn brieven. De brieven waren aan de gemeente gericht en niet aan de wereld. Levensheiliging zal een heel christenleven doorgaan.

Het verschil tussen christenen en niet-christenen is niet een (im)perfectie, maar de eindbestemming na het eindigende aardse leven, ongeacht fouten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen dat charismatisch leiderschap nog wel eens gevoelig is voor fraude. Helaas komt het dus in mijn kerk ook voor... :(

Het komt inderdaad dus overal voor. Een kleine groep mensen die fouten maakt, hoeft niets te zeggen over een grotere groep mensen die die fouten niet maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ach, het zoveelste schandaal binnen de kerken. -O-

en dan nu nog wel bij de Gereformeerd Vrijgemaakten - de streng gelovigen.... :E

Het komt overal voor; in de wereld en in de kerk. Zelfs in de tijd van Paulus gebeurden dingen in de gemeente die niet door de beugel konden. Daarom schreef Paulus er ook over in zijn brieven. De brieven waren aan de gemeente gericht en niet aan de wereld. Levensheiliging zal een heel christenleven doorgaan.

Het verschil tussen christenen en niet-christenen is niet een (im)perfectie, maar de eindbestemming na het eindigende aardse leven, ongeacht fouten.

onzin Eulogia

bedrog komt inderdaad overal voor, maar bij een kerk, die notabene predikt 'niet van deze wereld te zijn' en met allerlei vrome boodschappen komt om op te roepen tot een deugdzaam en smetvrij leven, met de daarbij behorende geboden en verboden mag zoiets niet voorkomen.

of vind jij van wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ach, het zoveelste schandaal binnen de kerken. -O-

en dan nu nog wel bij de Gereformeerd Vrijgemaakten - de streng gelovigen.... :E

Het komt overal voor; in de wereld en in de kerk. Zelfs in de tijd van Paulus gebeurden dingen in de gemeente die niet door de beugel konden. Daarom schreef Paulus er ook over in zijn brieven. De brieven waren aan de gemeente gericht en niet aan de wereld. Levensheiliging zal een heel christenleven doorgaan.

Het verschil tussen christenen en niet-christenen is niet een (im)perfectie, maar de eindbestemming na het eindigende aardse leven, ongeacht fouten.

onzin Eulogia

bedrog komt inderdaad overal voor, maar bij een kerk, die notabene predikt 'niet van deze wereld te zijn' en met allerlei vrome boodschappen komt om op te roepen tot een deugdzaam en smetvrij leven, met de daarbij behorende geboden en verboden mag zoiets niet voorkomen.

of vind jij van wel?

Het mag nergens voorkomen, zowel niet in de wereld als de kerk. Geldzucht is echter een kenmerk van een niet-christelijk leven, maar niet-christelijke kenmerken komen dus ook voor onder de gemeenteleden. Daarom moet vanaf de preekstoel worden gepreekt dat geldzucht een gevaar is en dat mensen op God mogen vertrouwen als Voorzienaar en niet bezorgd hoeven te zijn over hetgeen ze (nog) niet hebben. Helaas is het een controversieel onderwerp onder veel christenen als gepreekt wordt over geld, goed geldbeheer en God zien als je Voorzienaar Die je rijkelijk wil voorzien in alles wat je nodig hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
bedrog komt inderdaad overal voor, maar bij een kerk, die notabene predikt 'niet van deze wereld te zijn' en met allerlei vrome boodschappen komt om op te roepen tot een deugdzaam en smetvrij leven, met de daarbij behorende geboden en verboden mag zoiets niet voorkomen.of vind jij van wel?

Als alle christenen zich altijd keurig zouden gedragen, dan hoefden de kerken ze natuurlijk niet op te roepen tot een deugdzaam en smetvrij leven, denk je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervelend. Ik vraag me af hoe de man 160.000 euro gaat regelen om het terug te betalen.

Inderdaad geen fijn bericht. Met Gods hulp moet het echter gemakkelijk zijn om dat bedrag terug te betalen. God is in staat om oneindige rijkdommen aan die man te geven om het bedrag af te lossen. Voor God zijn enkele tonnen aan euro's meer of minder geen probleem (2 Kon. 4:3-7, 1 Kor. 10:26).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervelend. Ik vraag me af hoe de man 160.000 euro gaat regelen om het terug te betalen.

Inderdaad geen fijn bericht. Met Gods hulp moet het echter gemakkelijk zijn om dat bedrag terug te betalen. God is in staat om oneindige rijkdommen aan die man te geven om het bedrag af te lossen. Voor God zijn enkele tonnen aan euro's meer of minder geen probleem (2 Kon. 4:3-7, 1 Kor. 10:26).

Natuurlijk is dat voor de (af)god Mammon geen probleem. Ik denk toch dat die god niet beleden wordt door deze meneer en niet door deze gemeente.

Voor alle mensen, of ze nou christen zijn of niet, met een modaal inkomen is het bijeenbrengen van 160.000 een vrij onmogelijke opgave. Tenminste, zolang ze het op een legale manier proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vervelend. Ik vraag me af hoe de man 160.000 euro gaat regelen om het terug te betalen.

Inderdaad geen fijn bericht. Met Gods hulp moet het echter gemakkelijk zijn om dat bedrag terug te betalen. God is in staat om oneindige rijkdommen aan die man te geven om het bedrag af te lossen. Voor God zijn enkele tonnen aan euro's meer of minder geen probleem (2 Kon. 4:3-7, 1 Kor. 10:26).

Natuurlijk is dat voor de (af)god Mammon geen probleem. Ik denk toch dat die god niet beleden wordt door deze meneer en niet door deze gemeente.

Voor alle mensen, of ze nou christen zijn of niet, met een modaal inkomen is het bijeenbrengen van 160.000 een vrij onmogelijke opgave. Tenminste, zolang ze het op een legale manier proberen.

Mammon kan helemaal niets. Heb je de Bijbelteksten die ik heb geschreven wel bekeken? God is toch in staat tot het onmogelijke? Heeft Hij geen rivieren gespleten, water uit de rots doen komen enz. enz.?

Natuurlijk kan iemand met een modaal inkomen niet gemakkelijk ruim een ton ophoesten, maar voor God is toch niets onmogelijk? God kan wel enkele miljoenen aan deze man geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, God kan alles. Hij kan ook alle zieken genezen, armoede compleet van de aardbol laten verdwijnen, de AOW leeftijd op 65 laten, voorzien in alle elektriciteitsbehoeften zonder vervuilende centrales, het eigen risico op verzekeringen verlagen enz enz. Gegeven is dat Hij dat niet doet.

Je bijdrage is in mijn ogen dan ook een beetje zinloos en het zoveelste standaardriedeltje en verre van een oplossing voor deze gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, God kan alles. Hij kan ook alle zieken genezen, armoede compleet van de aardbol laten verdwijnen, de AOW leeftijd op 65 laten, voorzien in alle elektriciteitsbehoeften zonder vervuilende centrales, het eigen risico op verzekeringen verlagen enz enz. Gegeven is dat Hij dat niet doet.

Je bijdrage is in mijn ogen dan ook een beetje zinloos en het zoveelste standaardriedeltje en verre van een oplossing voor deze gemeente.

Je maakt in mijn ogen een karikatuur van God. Het is goed om in de Bijbel te lezen wat Hij wil doen voor een mens in nood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia schreef:

God kan wel enkele miljoenen aan deze man geven.

vind jij dat diefstal beloond mag worden?

de man zal heus nog wel wat achter de hand hebben en zo niet dan heeft hij pech gehad en zullen zijn vrouw en kinderen [mocht hij die hebben] er ook nog eens onder moeten lijden.

wat ze natuurlijk sowieso al doen, want het dorp is klein en iedereen kent daar iedereen.

nog afgezien welk een impact dat heeft op de verhoudingen binnen zijn gezin. :(

je man en vader als dief :( en dat 4 jaar lang.

hij kan het beste ook maar verhuizen.

wat ik me afvraag is of er in al die jaren niemand van op de hoogte is geweest.

justitie zal nog beslissen wat zijn straf is voor dit vergrijp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eulogia schreef:
God kan wel enkele miljoenen aan deze man geven.

vind jij dat diefstal beloond mag worden?

de man zal heus nog wel wat achter de hand hebben en zo niet dan heeft hij pech gehad en zullen zijn vrouw en kinderen [mocht hij die hebben] er ook nog eens onder moeten lijden.

wat ze natuurlijk sowieso al doen, want het dorp is klein en iedereen kent daar iedereen.

nog afgezien welk een impact dat heeft op de verhoudingen binnen zijn gezin. :(

je man en vader als dief :( en dat 4 jaar lang.

hij kan het beste ook maar verhuizen.

wat ik me afvraag is of er in al die jaren niemand van op de hoogte is geweest.

justitie zal nog beslissen wat zijn straf is voor dit vergrijp.

Natuurlijk mag diefstal niet worden beloond. Diefstal van een seculiere instelling is tot daar aan toe, maar diefstal van een kerk is bijna het ergste wat je kan doen. Toch lijkt het dat deze persoon spijt betoont en alles wil terugbetalen. God eert zoiets. Zacheüs wilde op een valse manier veel geld krijgen, maar hij kwam tot bekering en wilde alles meervoudig terugbetalen. Jezus respecteerde dat. Zoiets wordt beloond in het Koninkrijk van God. In de wereld zal iemand voor altijd worden veroordeeld, maar in het koninkrijk van God bestaat genade. Wil je graag volharden in je zonde, dan zal je de gevolgen dragen van je zonde, maar wil je je bekeren van je fouten, dan mag je de overweldigende genade van Christus proeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid