Spring naar bijdragen

Van het ene seksisme naar het andere; Er is niet veel verand


Aanbevolen berichten

Afgelopen week zag ik op een website het item “Vintage Ad Sexism†Mijn reactie? Verontwaardiging alom.  Dit. Is. Belachelijk. Dat zou nu écht niet meer kunnen. Maar terwijl ik naar beneden aan het scrollen was door de plaatjes met een hand voor de mond geslagen, vroeg ik mij af: “Is het nu wel zo anders?â€

Nee dus. Vrouwen worden dan wel niet meer neergezet als domme wezens die voor niets anders goed zijn dan het huishouden en het dienen van hun man. Maar ze worden nu wel neergezet als lustobject op een manier die net zo fout is als sommige reclames van weleer. Reclames zijn dus nu nog steeds seksistisch en beledigend. Zie bijvoorbeeld deze top tienlijst van hedendaagse reclames. Of wat te denken van de Axe Effect reclame? Die zijn eigenlijk hetzelfde als reclame nr. 10 uit de vintage ad-lijst.

Je kunt je afvragen wat erger is: vrouw als minderwaardig wezen of als lustobject. Of is dat bijna hetzelfde?

Het rare is, we denken vooruitgang te boeken met de rol van de vrouw in de samenleving. Maar sommige dingen zijn blijkbaar onveranderbaar. Zoals hoe we naar vrouwen kijken. Misschien ook niet zo vreemd, als je bedenkt dat God tegen Eva heeft gezegd: “Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.†(Gen. 3:16) God gaf hiermee de consequenties van de zondeval mee. En zo geschiedde.

Toch is het te hopen dat er iemand in de toekomst de reclames van nu ziet en denkt: ‘Dit kan nu écht niet meer!â€.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het over seksisme gaat vind ik nog altijd Alice Cooper het beste. Het ligt er deel dik bovenop, maar is net niet expliciet:

No one else could make you feel like I do, I do, I do

No one ever gets as deep inside you, as I do baby

Ook in zijn christelijke periode:

Housewives cryin' on the phone

Every woman has a name

Sacred sisters all alone

Every woman has a name

And even on the coldest day

When the kids are gone, moved away

It's lonely now

There's no one there to hold your hand

And play

See it written on the grave

Every woman has a name

Fout misschien, maar heerlijk :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, tja. Is zo'n Axe-reclame niet ook beledigend voor mannen? Het is in ieder geval gericht op mannen, als een soort tovermiddel dat allemaal vrouwen 'oproept'. Het speelt in op de mannelijke behoefte aan vrouwelijke aandacht en de onzekerheid daarover. Hoewel de vrouw als een soort hersenloos wezen wordt afgebeeld, beheerst door deodorantgeuren, wordt de man ook niet serieus genomen in die zin dat dat zijn enige behoefte zou zijn en dat het middel echt zou werken.

Conclusie: bij Axe zijn ze gewoon een stelletje **kels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, seksisme is er inderdaad voor mannen en vrouwen. Kreten als 'mannen willen maar 1 ding', 'het enige recht van de vrouw is het aanrecht' of 'je weet het, diamenten werken tegen hoofdpijn in bed'. Er zijn er zat, voor mannen en vrouwen, jong en oud, gekleurd en blank, geleerd en ongeschoold.

Dan zijn we lustobject, dan weer dom en de volgende keer een op hol geslagen hormoonhuishouding die alleen maar kan huilen en chocola wil eten.

't Is van alle tijden en ik zie het niet niet zo gauw verdwijnen. Hoogstens in een ander vormpje worden gegoten als we de huidige slogans zat zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, tja. Is zo'n Axe-reclame niet ook beledigend voor mannen? Het is in ieder geval gericht op mannen, als een soort tovermiddel dat allemaal vrouwen 'oproept'. Het speelt in op de mannelijke behoefte aan vrouwelijke aandacht en de onzekerheid daarover. Hoewel de vrouw als een soort hersenloos wezen wordt afgebeeld, beheerst door deodorantgeuren, wordt de man ook niet serieus genomen in die zin dat dat zijn enige behoefte zou zijn en dat het middel echt zou werken.

Conclusie: bij Axe zijn ze gewoon een stelletje **kels.

Mee eens. Ik begon daarom ook Axe te boycotten. Ik zocht een alternatief, maar dat bleek ook van Unilever te zijn, de club waar Axe deel van uitmaakt. Daarna vond ik een alternatief dat geen banden met Unilever lijkt te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Archillion, bedankt!

@ Ursa, Dat is inderdaad zo. Goed punt dat je maakt. Ik zat ook al te denken of ik mss ook iets moet bloggen hierover. :) Mannen worden eigenlijk ook gekarakteriseerd zo.

@Jalikaatje, idd. Ik zie het ook niet snel verdwijnen.

@ Eulogía: en dat is? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid