Spring naar bijdragen

Zonden over meerdere generaties


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van onderstaande post dit topic

Quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 20:53:49 schreef Ol Moth het volgende:

en het is Free-Mason.. niet manson..

en laat eens met en pastoraal medewerker met je bidden voor vergevign te vragen voor de zonden van je voorvaderen..(in de bijbel staat dat zonden kunnen worden verrekend tot op een aantal generaties: dus jij kan last krijgen van wat je overgroot opa heeft gedaan)

Bron:http://forum.credible.nl/topic.php?id=2639

Die opvatting van zonden over verschillende generaties is m.i. een zéér foute interpretatie van Gods Woord. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen zonden.

In de tijd van het OT was het gewoon dat meerdere generaties leefden in een huis/tent. Die gezinssamenstelling zie je nu nog in de oosterse landen. Deed in deze situatie bijvoorbeeld de grootvader op jonge leeftijd een zonde (met e.v. gevolgen), dan zouden de 3 a 4 generaties die leefden in dat huis/die tent dagelijks te maken hebben met de herinnering aan/gevolgen van die zonde en dus lijden onder die 'juk'.

Elk mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen leventje. Het verbidden van zonden van iemand anders is ZINLOOS omdat de persoon ZELF om vergeving moet vragen, niet een naaste!

Dat je zonden of een vloek kunt 'erven' is op die wijze te berijpen, maar het nageslacht is NIET SCHULDIG aan die zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is, dat dit wel in de wet van Mozes staat.Zelfs in de 10 geboden.

Alleen nu is de vraag of deze wet ook voor ons van toepassing is.

Ik geloof het niet. Daarom geldt dat dit principe: dat God de misdaad vergeldt van de vaderen tot in het 3e en 4e geslacht. Niet voor ons.

Trouwens momenteel ook niet voor de joden, want deze principe is gebasseerd op het oude verbond. En God heeft een nieuw verbond aan Israel aangeboden waarin het oude vervult is.

Tevens leert Paulus in zijn latere brieven dat God momenteel een huishouding voert van puur genade.

We leven in de genade tijd. God straft en vergeldt momenteel niet.

groeten Gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

En toch bestaat de erfzonde, en wordt jij direct of indirect ervoor gestraft.

Ik zal het even illustreren:

stel je oma is heel weinig thuis toen ze je moeder ontving. Ze was altijd bezig, maar had nooit tijd voor haar kinderen. En als ze tijd had, was ze erg dominant en had vaker loszittende handen.

Je moeder besluit dan: 'als ik kinderen krijg, doe ik het anders.' Maar hoe vaak merkt ze niet dat ze met haar verleden geconfronteerd worden en teruggrijpt op wat haar moeder deed? Of juist het tegenovergestelde doet wat weer het andere uiterste is?

Jij merkt dat, jij krijgt dat mee, en beloofd het weer anders te doen. Maar de wonde is al geslagen, en je zult zeer vaak worden aangeraakt in die wonde.

Op die manier wordt je als het ware indirect gestraft voor de daden en zonden van je oma.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals: er is GEEN erfzonde!!! Diegene die dat de wereld in heeft geholpen begreep geen bal van wat hij/zij las.

De zondeval is er idd vanaf Adam, maar dat wil niet zeggen dat IK verantwoordelijk ben voor zijn zonden, of van die van mijn ouders! Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen zonden! Dat anderen (like familieleden) daardoor beinvloed zijn in hun handelen is een geheel ANDER punt.

Waarvoor staan Johannes 3:16 in de Bijbel verbaasd.gif Als versiering of omdat het zo is !?

Hoe kan ik medeschuldig zijn aan de zonden van een van mijn voorouders!!! Hoe kan ik die zonden verbidden!!! Hoe kan dat als die zonden geenszins van mij zijn!!!

Elke mens is verantwoordelijk voor ZIJN EIGEN leven, niet voor die van een ander! En het fabeltje dat ziektes, e.d. gevolgen zijn van zonden/ongehoorzaamheid is ook behoorlijke duimzuigerij! Want er is niet uit de Bijbel dat dat SLUITEND bevestigd!

Hierbij het topic van Salt4Christ (Jeiel) over het erven van zonden:

http://forum.credible.nl/topic.php?id=1159

Ik deel zijn mening!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genesis 3

16 En tot de vrouw sprak hij: Ik zal u veel moeite bereiden en zwaar doen zuchten; met smart zult gij kinderen baren, en naar uw man zal uw begeerte zich uitstrekken, terwijl hij over u zal heersen.

17 En tot den mens (Adam) sprak hij: Omdat gij naar uw vrouw geluisterd en van den boom gegeten hebt waarvan ik u verboden had te eten, is het bouwland om uwentwil vervloekt; met moeite zult gij zijn opbrengst eten, al uw levensdagen;

18 doornen en distelen zal het u voortbrengen, en gij zult u met veldgewassen voeden.

19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij wederkeert tot den bodem, dewijl gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

Voor de zonde van Adam was dit nog niet het geval. Pas toen hij gezondigd had kreeg hij deze sanctie opgelegd. Waarom moeten wij boeten voor de zonde van Adam als er toch geen erfzonde is? Verklaar dat eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zondeval is de bewuste ongehoorzaamheid van Adam waar de gehele mensheid de GEVOLGEN (de dood + zondige mens) van draagt, maar het "erven van zonden" zoals het op dit forum een paar keer is aangehaald (de reden waarom Salt4Christ dat topic opende) is een foute interpretatie van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof ook niet in het bestaan van erfzonde. Zoals jmvriesen zegt, moeten wij leven met de gevolgen van Adam's zonde. Daar kwam de zonde in de wereld.

En zoals John hierboven beschrijft, moeten wij leven met de consequenties van de zonden van onze voorvaderen. Maar dat is geen straf van God, maar een logisch gevolg van hun handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het niet als een straf. Adam had net als wij een menselijke natuur en was dus niet perfect. Hij had de keus om van de boom te eten en deed dat ook. Dit was de eerste zonde. Vanaf toen was de wereld niet meer perfect.

Quote:
Waarom gaan babys soms dood bij de geboorte terwijl ze nog geen enkele zonde op hun naam hebben als er geen erfzonde bestaat?

Dit is niet het gevolg van de zonde van die baby of van de ouders. Zo werkt het niet. Hoe het ons in het leven afgaat is niet een straf of beloning voor onze zonden cq goede leven. Een baby die dood geboren wordt is iets verschrikkelijks, maar het is het gevolg van het feit dat de wereld niet meer perfect is. En verder kan ik de waarom vraag ook niet beantwoorden en ik denk niet dat er iemand is die dat wel kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elk mens dat geboren wordt is zondig (terwijl je nog niet eens gezondigd hebt). Dit komt door de erfzonde. Dit staat duidelijk in de Bijbel dacht ik zo.

Wij worden gestraft voor de daden van Adam en (eigenlijk nog meer) Eva (want zij verleidde Adam).

Dus door de daad van 1 persoon worden miljarden mensen gestraft.

En door de daad van 1 persoon (Jezus Christus) worden miljarden mensen gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Exodus 20:5

: U mag niet voor dergelijke zaken buigen of deze vereren; want Ik, de HERE, ben een jaloerse God, Die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten.

begrijp ik nou geen bal van de bijbel of kan ik hieruit concluderen dat erfzonde bestaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 08:53:40 schreef jmvriesen het volgende:

In de tijd van het OT was het gewoon dat meerdere generaties leefden in een huis/tent. Die gezinssamenstelling zie je nu nog in de oosterse landen. Deed in deze situatie bijvoorbeeld de grootvader op jonge leeftijd een zonde (met e.v. gevolgen), dan zouden de 3 a 4 generaties die leefden in dat huis/die tent dagelijks te maken hebben met de herinnering aan/gevolgen van die zonde en dus lijden onder die 'juk'.

Meer heb ik niet te zeggen over dit onderwerp!

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben)

Je kunt niet zeggen dat alleen adam gezondigd heeft, en dat jij alleen maar slachtoffer bent van wat adam in het paradijs heeft gedaan. Jij bent net zo schuldig als adam en verdient de dood net zo hard. Wij worden niet gestraft om wat adam deed. Wij zijn zelf schuldig door de erfzonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem zit hem in het begrip "zonde".

Wat is zonde?

Veel mensen denken dat zonde "verkeerde dingen doen" is.

Ik denk dat de zonde een toestand is waarin het menselijk geslacht in terecht gekomen is nadat Adam ongehoorzaam was aan God.

Zonde is: je doel missen doordat je los van God staat.

Het gevolg van de zonde is dat je dood gaat.

Dit alles zegt nog niets over verkeerde dingen doen.

Een gevolg van het los staan van God is dat je verkeerde dingen doet, MAAR dit wordt je niet aangerekent omdat je niet onder de wet staat.

Dus het enige waar je last van hebt is dat je dood gaat.

Voor Israel is het een ander verhaal, zij zijn onder de wet gebracht in het oude verbond.

En als een jood de wet overtreedt (omdat hij zondig is van nature) dan is er sprake van overtreding.

En overtreding is een heel ander verhaal!!

Nu gaat het gelden dat God de misdaad bezoekt tot in het 3e en 4e geslacht.

Op bewuste overtredingen wordt geen genade verleent (nogmaals onder het oude verbond). voor onbewuste overtredingen zijn binnen de wet offers voorgeschreven.

Het was voor Israel niet niks om onder wet van God te staan, maar ze waren het verbond zelf met de Here aangegaan.

In dit kader moet je ook het optreden van God tot in het 3e tot 4e geslacht zien.

Kijk maar eens naar de geschiedenis van David.

Wat voor ons geldt is dat wij van nature zondig zijn en daarom dood gaan.

Maar door het volbrachte werk van de Here Jezus hebben wij in Hem nieuw leven gekregen en mogen we weten dat er de opstanding is. Dat de dood niet het laatste woord heeft maar de Here Jezus.

Dit is puur genade, hier hoefen wij niets voor te doen.

groeten gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Quote:

En toch bestaat de erfzonde, en wordt jij direct of indirect ervoor gestraft.

Ik zal het even illustreren:

stel je oma is heel weinig thuis toen ze je moeder ontving. Ze was altijd bezig, maar had nooit tijd voor haar kinderen. En als ze tijd had, was ze erg dominant en had vaker loszittende handen.

Je moeder besluit dan: 'als ik kinderen krijg, doe ik het anders.' Maar hoe vaak merkt ze niet dat ze met haar verleden geconfronteerd worden en teruggrijpt op wat haar moeder deed? Of juist het tegenovergestelde doet wat weer het andere uiterste is?

Jij merkt dat, jij krijgt dat mee, en beloofd het weer anders te doen. Maar de wonde is al geslagen, en je zult zeer vaak worden aangeraakt in die wonde.

Op die manier wordt je als het ware indirect gestraft voor de daden en zonden van je oma.

ik weet dat ik een oud topic naar boven haal, maar het bovenstaande voorbeeld is voor mij wel herkenbaar. Is het gek dat ik om bovenstaande reden, omdat mijn oma's en opa's best wel veel zonde hebben gedaan, wat weer invloed op mijn ouders had, waardoor mijn ouders hebben gezondigd wat weer invloed had op mij, dat ik niet weet of ik zou willen trouwen en kinderen zou willen, omdat alleen het idee al dat eventuele kinderen van mij met de bagage van het voorgeslacht zou opzadelen, vind ik verschrikkelijk. (Had ik die bagage niet, dan zou ik graag getrouwd zijn en kinderen hebben gekregen want het lijkt me wel heel gaaf)

Ik weet wat in Ezechiël 18 staat, dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Maar ik heb gewoon dingen gemist in mijn opvoeding, waardoor ik betwijfel of ik eventueel kinderen wel goed op zou kunnen voeden. En ik weet dat God me gered heeft en verlost heeft van een heleboel ellende en voorkomen heeft dat mijn leven nog verder in de soep is gelopen. Ik probeer zo goed en verantwoordelijk mogelijk met de consequenties om te gaan, maar durf niet de verantwoordelijkheid aan om aan kinderen te beginnen omdat ik weet dat ik ze met een geschiedenis opzadel. Zelfs een relatie aangaan met een man vind ik moeilijk, omdat ik weet dat er voor hem honderd makkelijkere vrouwen zijn waarmee hij een veel leuker leven kan gaan leiden.

Ben ik nou stom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, het gevoel is zeer herkenbaar, ook voor mij persoonlijk, maar je moet de lijn die je impliciet al aanhaalt, ook consequent doortrekken. Je wilt meewerken met de genade, en dan moet je er ook op vertrouwen dat die genade ook echt werkt, ook voor je kinderen. Er is namelijk nog zo'n tekst die precies het omgekeerde zegt, maar die is dan bestemd voor zij die (even geredeneerd vanuit het menselijk perspectief) wél voor Jezus hebben gekozen, alleen werkt dat dan nog meer generaties door. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Marliesje,

Je bent zeker niet stom. Hetgeen wat jij aanhaald, is een beschrijving van de 'roulerende rekening'. Het is een begrip wat verteld dat dingen, nare eigenschappen, van geslacht op geslacht doorgegeven worden. Bijvoorbeeld het slaan van je kinderen. Iedereen vind het verschrikkelijk om geslagen te worden, maar als ze ouder zijn, kennen ze niets anders en hebben ze geen alternatieven, en vervallen ze in de oudepatronen.

Maar gelukkig is er zoiets als God, en geloof.

Wij mogen leven in genade en streven naar perfectie. Jezus zelf was perfect, en wij lijken op hem, en mogen daar ons best voor doen, naar die staat streven. God wil ons hier ook in helpen. Niemand is perfect, en elk mens mist dingen. Dingen die hij/zij nooit heeft gehad en nooit heeft gekend. Gelukkig bestaat een huwelijk uit 2 mensen. Als je opzoek bent naar een partner, en je bent samen met God opzoek, geloof ik dat hij iemand heeft uitgekozen die bij je past. Dit sommige gaten zal vullen, en de gaten die door die persoon niet gevuld worden mogen jullie samen laten vullen door God. God kan alle banden verbreken, ook die van de erfzonde. Daar hoeven wij niet meer onder te lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

tnx feebs en pius voor jullie antwoorden. Weet je, ik weet dit eigenlijk allemaal allang, maar soms zit er zo'n stemmetje in je hoofd die je blijft aanklagen en dan komt het uiteindelijk toch op God vertrouwen neer, dat God het laatste woord heeft in alles.

Ook dat is heel herkenbaar. smile.gif Vaak helpt het al als je dit soort dingen expliciet maakt, zoals je nu hier op het forum doet, je kan het ook hardop tegen jezelf zeggen, en het dan daarna in gebed bij o.l. Heer brengen. Maar dat stukje, dat is inderdaad heel moeilijk. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid