Spring naar bijdragen

Paulus hield zelf de 'wet' (Torah)


Aanbevolen berichten

Benieuwd naar jullie reactie!

Een Ned­er­lands the­oloog schreef: “..de Brief aan de Romeinen [is] één grote lofzang aan op de Wet van God én op de Bekro­n­ing van de Wet†(p. 101). “De kern van de verkondig­ing in de Romeinen is dan ook niet ‘de leer van de recht­vaardig­ing door het geloof’, maar de opdracht te hóren naar de lévende Woor­den van de God van Israël." (Torah)

bron: http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/ ... us-saulus/

Als je dat als theoloog uit Romeinen haalt dan heb je er geen snars van begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of de rest niet. Lees het artikel eens!

Hij predikt Messias wel, dat is juist het horen naar de levende woorden, omdat daarin Messias al staat. De Schrift getuigt van Messias.

Dat komt eerst, en dan het gehoorzamen.

Als hij bedoeld dat we niet meer naar de wet moeten leven maar naar de Geest, dan ben ik het met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De wet IS geestelijk

Ro 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.

Als je uit de Geest zegt te leven, houdt dan Gods geboden, een goede Leer!

2 kor 3:

6 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend

7 Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift[..]

Zoals je ziet staat hier duidelijk dat de letter, in steen gegrift, dus de 10 geboden, ons dood maar de Geest maakt levend. Het lijkt me dus niet voor de hand liggend dat de wet en de Geest hetzelfde zijn, anders slaat deze tegenstelling nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Saul legt hier gewoon uit dat de Torah je leert dat je verkeerd doet, en je nu door de kracht van de Geest dit Vernieuwde Verbond, waarin de wet (Torah) in je hart is geschreven, beter kan doen. Dat zorgt dat je leeft.

Jeshua zei dat geen jota of tittel af zou gaan. En dit moest aan alle volkeren geleerd worden (leert dan al wat ik u bevolen hebt). We zitten met een heel ander geloof en velen zullen niet binnenkomen.

Ik begrijp dat het niet makkelijk te verstaan, er zijn ook bijna geen echte leraren, net als vroeger. Maar die zoekt en wilt horen, die zal ook vinden en begrijpen.

yeshuahatorah.com

Link naar bericht
Deel via andere websites
Saul legt hier gewoon uit dat de Torah je leert dat je verkeerd doet, en je nu door de kracht van de Geest dit Vernieuwde Verbond, waarin de wet (Torah) in je hart is geschreven, beter kan doen. Dat zorgt dat je leeft.

Jeshua zei dat geen jota of tittel af zou gaan. En dit moest aan alle volkeren geleerd worden (leert dan al wat ik u bevolen hebt). We zitten met een heel ander geloof en velen zullen niet binnenkomen.

Ik begrijp dat het niet makkelijk te verstaan, er zijn ook bijna geen echte leraren, net als vroeger. Maar die zoekt en wilt horen, die zal ook vinden en begrijpen.

yeshuahatorah.com

Nee hoor, Paulus leert hier dat we het nieuwe verbond moeten dienen en niet meer de geschreven wet. Probeer eens in context te lezen, dan zie je dat jouw uitleg geen hout snijdt, want als het weer opnieuw de wet is, waarom dan een nieuw verbond? Niet de wet maar het levende woord van de Geest leidt ons nu. Maar goed, deze discussie heeft volgens mij niet zoveel zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze discussie kan je helpen gehoorzaam te worden aan God. Anders zit je met natte vingerwerk, al leidt de Geest je (de Torah te houden). Zelfs de heidenen kunnen de Torah in hun hart hebben. Die weten dat ze van alles niet mogen. Maar wij Chr. denken het wel te kunnen.

Nw. Verbond is nodig omdat heel de Torah daar naar uitkijkt. Maar alleen het bloed verandert. Eerst van stieren en bokken, maar keek uit naar Jeshua zijn bloed. Daarmee verandert de eis van gehoorzaamheid van God niet. Ja, die is nu gebracht in Messias, hij was voor ons gehoorzaam, maar daarna moeten we wel gehoorzaam zijn, net als Jeshua was.

Zo is de Sjabbat het teken van zijn verbond, de ring van je relatie met God. Mensen zeggen dat elke dag wel goed is, maar hij heeft een bepaalde dag geheiligd. Als je van God houdt, onderhoud je zijn geboden. Als je niet in Jeshua blijdt, kun je tevergeefs tot geloof gekomen zijn.

Natuurlijk is het hoogmoedig Christendom hier totaal niet van onder de indruk. Jij wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor uw reactie, broeder.

Joden hebben net als nu meestal twee namen.

Paulus heette hij al van jongs af aan, daar zijn de meesten het eigenlijk toch over eens.

Maar de mythe blijft dan toch rondwaren.

Onze oudere broer heeft 2 namen, omdat Gods volk nou eenmaal alleen woont, en er wel één voor de wereld nodig heeft. Nu nog is dat zo!!!

Dus geen fabeltje dat hij niet meer Jood was als hij de Joodse Messias aanneemt.

Een paar vb.

Na zijn bekering noemt hij zich ook nog Saul(us), afhankelijk tot wie hij spreekt:

Ac 9:22 Doch Saulus trad steeds krachtiger op en bracht de Joden, die te Damascus woonden, in verwarring door te bewijzen, dat deze de Christus is.

Ac 12:25 Barnabas nu en Saulus keerden terug uit Jeruzalem na hun liefdedienst te hebben volbracht, en namen ook Johannes, bijgenaamd Marcus, mede.

Ac 13:9 Doch Saulus, anders gezegd Paulus, vervuld met de Heilige Geest, zag hem scherp aan, en zeide:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor uw reactie, broeder.
Ik ben je broeder niet!!

Paulus heette hij al van jongs af aan, daar zijn de meesten het eigenlijk toch over eens.

Maar de mythe blijft dan toch rondwaren.

Waar staat dat in de Bijbel, geef me even de Schriftplaats aan!

Het belangrijke punt in deze is de betekenis van zijn naam... maar dat weet je nu wellicht ineens wel nu ik het aanhaal?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt, Credible. Maar omdat ik zelf ook geloofwaardig (credible) wil blijven, toch een opmerking:

Ik zei in deze discussie énkel, dat ik alleen discussusie aan ga als men mij als broeder kan bejegenen, zoals ik dat ook in beginsels bij allen doe die Messias belijden. Shalom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt, Credible. Maar omdat ik zelf ook geloofwaardig (credible) wil blijven, toch een opmerking:

Ik zei in deze discussie énkel, dat ik alleen discussusie aan ga als men mij als broeder kan bejegenen, zoals ik dat ook in beginsels bij allen doe die Messias belijden. Shalom.

Dat doet de das om!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Hoi Levis,

Bedankt voor uw reactie, broeder.

Joden hebben net als nu meestal twee namen.

Het zou best kunnen zijn dat Saulus twee namen had, zoals Sjim’on ook "Petrus" was, en Levi ook "Mattheus" werd genoemd. Maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat de letter pi als alternatief voor de sigma werd gebruikt om Romeins staatsburgerschap te benadrukken.

Wanneer een Hebreeuws woord of een Hebreeuwse naam wordt omgezet in in Griekse letters, vervangt de Σ, σ (of Ï‚ aan het eind van een woord/naam) de ש; de 'αυ' neemt de plaats in van de combinatie ×ו, en de 'λ' is de tegenhanger van de Hebreeuwse ל. In het Grieks eindigen de namen van mannen gewoonlijk met een een –s (zoals ἈÏίσταÏχος Arístarchos, ἈÏχιμήδης ArchimÄ“dis, etc).

De Griekse naam Σαυλος (Savlos/Saulos) zal in het Hebreeuws ש×ול (sja'oel) zijn geweest. En Σαυλος wordt in de Latijnse Vulgaat "Saulus." Dus van ש×ול (sja'oel) naar Σαυλος (Savlos/Saulos) naar Saulus en vice versa.

"Παυλος" daarentegen, is oorspronkelijk geen Hebreeuwse of Griekse naam, maar een Latijnse naam (Paulus) die het Grieks heeft bereikt als παυλος (Paulos). En ik vermoed dat dit is om naar Romeins staatsburgerschap te verwijzen. Het lijkt me aannemelijk dat Σ-αυλος en Π-αυλος beide afgeleid zijn van ש×ול.

Jezus zal tegen velen zeggen, Ga weg van mij, werkers van Torahloosheid (wetteloosheid).

Er staat ἀδικίας (onrechtvaardigheid, kwaadaardigheid) in Lukas 13:27. Het woord νόμος (Wet) komt er niet in voor.

Moeten gelovigen uit de heidenen (volkeren) de 'Wet' van Mozes onderhouden? Ik meen van wel...

Persoonlijk vermoed ik dat Paulos zich sterk verzette tegen etnische en spirituele uitsluiting en dat dit zijn voornaamste probleem met de Wet was.

Bovendien is het allesbehalve zeker dat het Griekse woord "nomos" altijd verwijst naar de Torah van Mozes.

Als ik de Romeinen-brief lees, is het onmiskenbaar dat Paulos uitspraken doet die kunnen worden geïnterpreteerd als leringen die het eind of de overbodigheid van Mozes' Torah verkondigen (Romeinen 6:14, Romeinen 7:5-6, Romeinen 7:8-9, Romeinen 10:4, Romeinen 2:28-29). Maar het is even onmiskenbaar dat hij zich positief uitlaat over de Wet (zoals Romeinen 2:13, Romeinen 2:17-20, 23, Romeinen 3:1-2, Romeinen 3:21-22, 31). En - sterker nog- Paulos zegt "á¼Î³á½¼ ΦαÏισαῖός εἰμι" (ik BEN een Farisaios) in Handelingen 23:6.

Deze paradox kan eenvoudig worden opgelost door te stellen dat Paulos van mening was dat Jezus de vervulling was van de Torah. En ik vermoed niet dat dit voor niet-Joodse Christenen consequenties heeft. Niet-Joodse Christenen worden niet opgeroepen zich te besnijden, noch kosjer te eten, etc.

Echt Joods ben ik niet

Die indruk kreeg ik al

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid