Dave 0 Geplaatst 1 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 1 maart 2012 Benieuwd naar jullie reactie!Een NedÂerÂlands theÂoloog schreef: “..de Brief aan de Romeinen [is] één grote lofzang aan op de Wet van God én op de BekroÂnÂing van de Wet†(p. 101). “De kern van de verkondigÂing in de Romeinen is dan ook niet ‘de leer van de rechtÂvaardigÂing door het geloof’, maar de opdracht te hóren naar de lévende WoorÂden van de God van Israël." (Torah) bron: http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/ ... us-saulus/ Als je dat als theoloog uit Romeinen haalt dan heb je er geen snars van begrepen. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 1 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 maart 2012 Of de rest niet. Lees het artikel eens! Hij predikt Messias wel, dat is juist het horen naar de levende woorden, omdat daarin Messias al staat. De Schrift getuigt van Messias. Dat komt eerst, en dan het gehoorzamen. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 2 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 2 maart 2012 Of de rest niet. Lees het artikel eens!Hij predikt Messias wel, dat is juist het horen naar de levende woorden, omdat daarin Messias al staat. De Schrift getuigt van Messias. Dat komt eerst, en dan het gehoorzamen. Als hij bedoeld dat we niet meer naar de wet moeten leven maar naar de Geest, dan ben ik het met je eens. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 2 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 maart 2012 De wet IS geestelijk Ro 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Als je uit de Geest zegt te leven, houdt dan Gods geboden, een goede Leer! Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 2 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 2 maart 2012 De wet IS geestelijkRo 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde. Als je uit de Geest zegt te leven, houdt dan Gods geboden, een goede Leer! 2 kor 3: 6Â Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend 7Â Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift[..] Zoals je ziet staat hier duidelijk dat de letter, in steen gegrift, dus de 10 geboden, ons dood maar de Geest maakt levend. Het lijkt me dus niet voor de hand liggend dat de wet en de Geest hetzelfde zijn, anders slaat deze tegenstelling nergens op. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 2 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 maart 2012 Saul legt hier gewoon uit dat de Torah je leert dat je verkeerd doet, en je nu door de kracht van de Geest dit Vernieuwde Verbond, waarin de wet (Torah) in je hart is geschreven, beter kan doen. Dat zorgt dat je leeft. Jeshua zei dat geen jota of tittel af zou gaan. En dit moest aan alle volkeren geleerd worden (leert dan al wat ik u bevolen hebt). We zitten met een heel ander geloof en velen zullen niet binnenkomen. Ik begrijp dat het niet makkelijk te verstaan, er zijn ook bijna geen echte leraren, net als vroeger. Maar die zoekt en wilt horen, die zal ook vinden en begrijpen. yeshuahatorah.com Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 3 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 3 maart 2012 Saul legt hier gewoon uit dat de Torah je leert dat je verkeerd doet, en je nu door de kracht van de Geest dit Vernieuwde Verbond, waarin de wet (Torah) in je hart is geschreven, beter kan doen. Dat zorgt dat je leeft. Jeshua zei dat geen jota of tittel af zou gaan. En dit moest aan alle volkeren geleerd worden (leert dan al wat ik u bevolen hebt). We zitten met een heel ander geloof en velen zullen niet binnenkomen. Ik begrijp dat het niet makkelijk te verstaan, er zijn ook bijna geen echte leraren, net als vroeger. Maar die zoekt en wilt horen, die zal ook vinden en begrijpen. yeshuahatorah.com Nee hoor, Paulus leert hier dat we het nieuwe verbond moeten dienen en niet meer de geschreven wet. Probeer eens in context te lezen, dan zie je dat jouw uitleg geen hout snijdt, want als het weer opnieuw de wet is, waarom dan een nieuw verbond? Niet de wet maar het levende woord van de Geest leidt ons nu. Maar goed, deze discussie heeft volgens mij niet zoveel zin. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 3 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 maart 2012 Deze discussie kan je helpen gehoorzaam te worden aan God. Anders zit je met natte vingerwerk, al leidt de Geest je (de Torah te houden). Zelfs de heidenen kunnen de Torah in hun hart hebben. Die weten dat ze van alles niet mogen. Maar wij Chr. denken het wel te kunnen. Nw. Verbond is nodig omdat heel de Torah daar naar uitkijkt. Maar alleen het bloed verandert. Eerst van stieren en bokken, maar keek uit naar Jeshua zijn bloed. Daarmee verandert de eis van gehoorzaamheid van God niet. Ja, die is nu gebracht in Messias, hij was voor ons gehoorzaam, maar daarna moeten we wel gehoorzaam zijn, net als Jeshua was. Zo is de Sjabbat het teken van zijn verbond, de ring van je relatie met God. Mensen zeggen dat elke dag wel goed is, maar hij heeft een bepaalde dag geheiligd. Als je van God houdt, onderhoud je zijn geboden. Als je niet in Jeshua blijdt, kun je tevergeefs tot geloof gekomen zijn. Natuurlijk is het hoogmoedig Christendom hier totaal niet van onder de indruk. Jij wel? Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 3 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 maart 2012 Mt 24:12 zo overvloedig wordt de verachting van de Wet dat de liefde van velen zal verkillen; Mt 24:13 maar wie volhardt tot aan de voleinding, die zal worden gered! Naardense Bijbel Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 5 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 5 maart 2012 Schopje naar Theologie. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 5 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 maart 2012 Het is een Atoombom voor de Theologie! Als wij Waarheidslievend zijn, volgen we DEZE Theoloog. GIJ ZULT DE MEERDERHEID IN HET KWAAD NIET VOLGEN http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/de-farizese-paulus-saulus/ Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 De header is een leugen! Het was Saulus die de wet hield voordat hij spreekwoordelijk in zijn nek werd gegrepen op weg naar Damaskus. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 6 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Bedankt voor uw reactie, broeder. Joden hebben net als nu meestal twee namen. Paulus heette hij al van jongs af aan, daar zijn de meesten het eigenlijk toch over eens. Maar de mythe blijft dan toch rondwaren. Onze oudere broer heeft 2 namen, omdat Gods volk nou eenmaal alleen woont, en er wel één voor de wereld nodig heeft. Nu nog is dat zo!!! Dus geen fabeltje dat hij niet meer Jood was als hij de Joodse Messias aanneemt. Een paar vb. Na zijn bekering noemt hij zich ook nog Saul(us), afhankelijk tot wie hij spreekt: Ac 9:22 Doch Saulus trad steeds krachtiger op en bracht de Joden, die te Damascus woonden, in verwarring door te bewijzen, dat deze de Christus is. Ac 12:25 Barnabas nu en Saulus keerden terug uit Jeruzalem na hun liefdedienst te hebben volbracht, en namen ook Johannes, bijgenaamd Marcus, mede. Ac 13:9 Doch Saulus, anders gezegd Paulus, vervuld met de Heilige Geest, zag hem scherp aan, en zeide: Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Bedankt voor uw reactie, broeder. Ik ben je broeder niet!! Paulus heette hij al van jongs af aan, daar zijn de meesten het eigenlijk toch over eens. Maar de mythe blijft dan toch rondwaren. Waar staat dat in de Bijbel, geef me even de Schriftplaats aan!Het belangrijke punt in deze is de betekenis van zijn naam... maar dat weet je nu wellicht ineens wel nu ik het aanhaal?! Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 6 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Als u me geen broeder kunt noemen, heeft dit contact geen zin, tenzij u nog niet bekeerd bent en op zoek bent naar God. Maar anders wens ik dit contact niet door te zetten. Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Als u me geen broeder kunt noemen, heeft dit contact geen zin, tenzij u nog niet bekeerd bent en op zoek bent naar God. Maar anders wens ik dit contact niet door te zetten.Draai het even om, reli!! Link naar bericht Deel via andere websites
Credible 0 Geplaatst 6 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 6 maart 2012 Admod note:Offtopic en op de man spelende posts verwijderd. Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 7 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 maart 2012 Bedankt, Credible. Maar omdat ik zelf ook geloofwaardig (credible) wil blijven, toch een opmerking: Ik zei in deze discussie énkel, dat ik alleen discussusie aan ga als men mij als broeder kan bejegenen, zoals ik dat ook in beginsels bij allen doe die Messias belijden. Shalom. Link naar bericht Deel via andere websites
Belangrijk 0 Geplaatst 8 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 8 maart 2012 Bedankt, Credible. Maar omdat ik zelf ook geloofwaardig (credible) wil blijven, toch een opmerking:Ik zei in deze discussie énkel, dat ik alleen discussusie aan ga als men mij als broeder kan bejegenen, zoals ik dat ook in beginsels bij allen doe die Messias belijden. Shalom. Dat doet de das om!! Link naar bericht Deel via andere websites
Levis 0 Geplaatst 9 maart 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 maart 2012 Wie wilt er vraagtekens zetten bij de gangbare Chr. leer? Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 9 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 9 maart 2012 Nee bedankt. Ik kan je aanraden de brief van Paulus aan de Galaten nog eens goed door te nemen. Link naar bericht Deel via andere websites
Chaim 157 Geplaatst 31 maart 2012 Rapport Share Geplaatst 31 maart 2012 Hoi Levis, Bedankt voor uw reactie, broeder. Joden hebben net als nu meestal twee namen. Het zou best kunnen zijn dat Saulus twee namen had, zoals Sjim’on ook "Petrus" was, en Levi ook "Mattheus" werd genoemd. Maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat de letter pi als alternatief voor de sigma werd gebruikt om Romeins staatsburgerschap te benadrukken. Wanneer een Hebreeuws woord of een Hebreeuwse naam wordt omgezet in in Griekse letters, vervangt de Σ, σ (of Ï‚ aan het eind van een woord/naam) de ש; de 'αυ' neemt de plaats in van de combinatie ×ו, en de 'λ' is de tegenhanger van de Hebreeuwse ל. In het Grieks eindigen de namen van mannen gewoonlijk met een een –s (zoals ἈÏίσταÏχος ArÃstarchos, ἈÏχιμήδης ArchimÄ“dis, etc). De Griekse naam Σαυλος (Savlos/Saulos) zal in het Hebreeuws ש×ול (sja'oel) zijn geweest. En Σαυλος wordt in de Latijnse Vulgaat "Saulus." Dus van ש×ול (sja'oel) naar Σαυλος (Savlos/Saulos) naar Saulus en vice versa. "Παυλος" daarentegen, is oorspronkelijk geen Hebreeuwse of Griekse naam, maar een Latijnse naam (Paulus) die het Grieks heeft bereikt als παυλος (Paulos). En ik vermoed dat dit is om naar Romeins staatsburgerschap te verwijzen. Het lijkt me aannemelijk dat Σ-αυλος en Î -αυλος beide afgeleid zijn van ש×ול. Jezus zal tegen velen zeggen, Ga weg van mij, werkers van Torahloosheid (wetteloosheid). Er staat ἀδικίας (onrechtvaardigheid, kwaadaardigheid) in Lukas 13:27. Het woord νόμος (Wet) komt er niet in voor. Moeten gelovigen uit de heidenen (volkeren) de 'Wet' van Mozes onderhouden? Ik meen van wel... Persoonlijk vermoed ik dat Paulos zich sterk verzette tegen etnische en spirituele uitsluiting en dat dit zijn voornaamste probleem met de Wet was. Bovendien is het allesbehalve zeker dat het Griekse woord "nomos" altijd verwijst naar de Torah van Mozes. Als ik de Romeinen-brief lees, is het onmiskenbaar dat Paulos uitspraken doet die kunnen worden geïnterpreteerd als leringen die het eind of de overbodigheid van Mozes' Torah verkondigen (Romeinen 6:14, Romeinen 7:5-6, Romeinen 7:8-9, Romeinen 10:4, Romeinen 2:28-29). Maar het is even onmiskenbaar dat hij zich positief uitlaat over de Wet (zoals Romeinen 2:13, Romeinen 2:17-20, 23, Romeinen 3:1-2, Romeinen 3:21-22, 31). En - sterker nog- Paulos zegt "á¼Î³á½¼ ΦαÏισαῖός εἰμι" (ik BEN een Farisaios) in Handelingen 23:6. Deze paradox kan eenvoudig worden opgelost door te stellen dat Paulos van mening was dat Jezus de vervulling was van de Torah. En ik vermoed niet dat dit voor niet-Joodse Christenen consequenties heeft. Niet-Joodse Christenen worden niet opgeroepen zich te besnijden, noch kosjer te eten, etc. Echt Joods ben ik niet Die indruk kreeg ik al Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten