Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb pas net kennis gemaakt met het christelijk geloof. In de zomer van 2011 heb ik een internetcursus gedaan over het christendom en Jezus. Vanaf oktober ben ik een Youth Alpha cursus begonnen. Ik heb een bijbel die ik regelmatig lees en waarin ik leer over Jezus' leven. Ik heb ook een boek gekocht, die bijbelteksten in zijn context zet. Daarnaast heb ik een boekje over de symboliek van Jezus' wonderen en daden. En andere boeken. Ik wil graag leren over Jezus en dat doe ik door te bidden en die boeken te lezen.

Ik wil de volgende Youth Alpha-bijeenkomst gaan bidden om de Heilige Geest te ontvangen.

Maar ik zit nog ergens mee; ik ben lesbisch.

Ik hoor vaak dat dat volgens het christendom niet kan. Ik weet niet of God wel van me 'kan' houden als ik lesbisch ben. En ik hoor vaak dat je, als lesbische, gedoemd bent en naar de hel gaat.

Dus ik vroeg me af, omdat ik er in de youth alpha cursus niet mee durf te komen. Kan ik christelijk en lesbisch zijn? Wat zegt het christendom over lesbisch zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of God wel van me 'kan' houden als ik lesbisch ben. En ik hoor vaak dat je, als lesbische, gedoemd bent en naar de hel gaat.

Dus ik vroeg me af, omdat ik er in de youth alpha cursus niet mee durf te komen. Kan ik christelijk en lesbisch zijn? Wat zegt het christendom over lesbisch zijn?

God houdt altijd van je, of je nu hetero of lesbisch bent. Hij is blij dat je interesse in Hem hebt. Hij wil graag een Vader voor je zijn.

Daarnaast zijn er verschillende opvattingen. Sommige christenen geloven dat ze een homofiele/lesbische relatie kunnen aangaan, anderen geloven dat ze hun hele leven beter geen seks kunnen hebben, weer anderen geloven dat ze als lesbienne beter met een man kunnen gaan trouwen en kinderen kunnen krijgen, weer anderen geloven dat ze door therapie hetero kunnen worden en een laatste groep gelooft dat een homo/lesbienne door genezing/bevrijding hetero kan worden. (Misschien zijn er nog wel meer groepen.)

Het gaat erom dat je zelf een leven leidt waarbij je je geweten volgt en probeert te leven zoals God het wil. Zoek God en leer Jezus en de Heilige Geest kennen en je zal een keuze kunnen maken in hoe je het best voor Hem kan leven. Dan zal het goed met je gaan. Hij wil je nooit verlaten en wil je helpen in je leven en wil je leren hoe je kan omgaan met je gevoelens en met andere dingen die je in je leven zal meemaken. Hij heeft het beste met je voor en houdt van je. Als je dat altijd onthoudt, zal het goed met je gaan en zal je een goede toekomst hebben.

Gods zegen *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Anoniempje,

Wat word je een last op je schouders gelegd door uitspraken van de "mensen om je heen"!

Ja, God heeft in Zijn woord gesproken over homofilie in Leviticus 18:22 en 20:13, maar dat gaat om het daadwerkelijke seks hebben met een persoon van hetzelfde geslacht.

God praat(verbeter mij als ik dit fout heb) naar mijn weten niet over de gevoelens die je hebt voor iemand van hetzelfde geslacht als zijnde het "verdoemd" zijn.

God houdt onvoorwaardelijk van ons, ook als wij zonden hebben begaan, ook als wij ons van Hem hebben afgekeerd.

Hoe zou God jou, Zijn schepping, minderwaardig achten kunnen?

Ik geloof dat het leven als homofiel/lesbische met de bijbehorende seksuele contacten niet goed is, maar ik geloof ook dat God wanneer wij oprecht naar Hem toekomen en om vergeving vragen voor onze zonden dit ons vergeeft.

Een praktijkvoorbeeld uit mijn eigen leven...

Ik was seksverslaafd, zocht zo ongeveer alles op wat God verboden had op dit gebied, moest constant zoeken naar seksuele prikkelingen en was depressief als ik die prikkeling niet kon krijgen die ik nodig had om klaar te komen en ontlading te vinden.

Ik heb mijn zonden bij God neergelegd, ze "opgebiecht", ze bekend en erkend en daarna God om vergeving gevraagd voor de zonden.

Mijn verlangen naar seks is vele malen verminderd, maar het is er nog wel soms.

Ik KIES ervoor om geen seksueel contact meer aan te gaan met iemand anders of mijzelf omdat ik weet dat God mij als rein beschouwd en ik rein WIL staan voor Gods aangezicht.

Wat ik probeer te zeggen is niet dat het lesbisch zijn een probleem is, maar het seksueel actief zijn is wat God niet wil zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb pas net kennis gemaakt met het christelijk geloof. In de zomer van 2011 heb ik een internetcursus gedaan over het christendom en Jezus. Vanaf oktober ben ik een Youth Alpha cursus begonnen. Ik heb een bijbel die ik regelmatig lees en waarin ik leer over Jezus' leven. Ik heb ook een boek gekocht, die bijbelteksten in zijn context zet. Daarnaast heb ik een boekje over de symboliek van Jezus' wonderen en daden. En andere boeken. Ik wil graag leren over Jezus en dat doe ik door te bidden en die boeken te lezen.

Mooi :)

Ik wil de volgende Youth Alpha-bijeenkomst gaan bidden om de Heilige Geest te ontvangen.

Wat verwacht je daar van?

Maar ik zit nog ergens mee; ik ben lesbisch.

Ik hoor vaak dat dat volgens het christendom niet kan. Ik weet niet of God wel van me 'kan' houden als ik lesbisch ben. En ik hoor vaak dat je, als lesbische, gedoemd bent en naar de hel gaat.

Er staat in de Bijbel dat God al van de mensen hield toen ze nog in zonde leefden. Ik wil daarmee niet zeggen dat lesbisch zijn zonde is, want dat is onzin. Wat ik wel wil zeggen is dat als God al van zondaren houdt, Hij geen spat minder van je houdt omdat je lesbisch bent. Je gaat niet naar de hel om wat je bent. Misschien dat die mensen die dat zeggen doelen op een 'lesbische levensstijl'.

Dus ik vroeg me af, omdat ik er in de youth alpha cursus niet mee durf te komen. Kan ik christelijk en lesbisch zijn? Wat zegt het christendom over lesbisch zijn?

Fijn om te weten dat ze op de Youth Alpha tenminste niet zeggen dat je naar de hel gaat ofzo. Wie zegt/zeggen dat eigenlijk? :@

Weinig christenen zullen moeite hebben met het feit dat je lesbisch bent. Ik denk dat er wel mensen zullen zijn die vinden dat je geen relaties mag aangaan, d.w.z. dat je je geaardheid niet mag uiten. Ook wordt dat nog wel eens gekoppeld aan losbandigheid etc.

Het ideaal van God is de verbintenis tussen man en vrouw, zij zijn voor elkaar bedoeld. Persoonlijk denk ik echter dat er wel ruimte is voor monogame homo- of lesbische relaties, mits monogaam en rein. Niet elke christen zal het daar mee eens zijn echter.

Het belangrijkste om te weten is dat God je accepteert zoals je bent, en dat je je daarom echt niet minder hoeft te voelen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste mattheus 7 zegt dat je niet over een andere moet oordelen, dus hun begaan een zonde als ze dat doen.

Ten tweede het ligt aan Jezus als je naar de hemel gaat.

Dit is wat Jezus zei:

Mattheus 25:31-46

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.†37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?†40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.†41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.†44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?†45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.†46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

Volgens mij is goede dingen doen het beste wat je kan doen om naar de hemel te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Anoniempje, welkom. Ik kan je iig vertellen dat God zielsveel van je houdt, of je nu hetero, homo, bi, monogaam, bigamist, geel, zwart, wit, oud, jong etc bent. Zielsveel houdt Hij van je!!! Dan rest nog de vraag of homofilie en/of homosexualiteit een zonde is. Er zijn velen die zeggen van wel, er zijn velen die zeggen van niet. Beide groepen beroepen zich op de Bijbel. Laat je niet gek maken door anderen, maar bid tot God en vraag om wijsheid. En vergeet niet dat als t al een zonde zou zijn, God onvoorwaardelijk van je houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, er word van alles over geroepen en reken maar dat je op veel plekken niet zal worden geaccepteerd. Eigenlijk geldt dat voor onze hele samenleving nog steeds, dus het zal niet nieuw voor je zijn. Christenen zijn ook maar mensen he.

Zolang je maar gelooft dat God het prima vindt en je er zelf vrede mee hebt, laat je verder niet gek maken. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Wat ik best wel ironisch vind is dat de mensen die het hardste roepen dat homo-, lesbisch-seksualiteit vaak ook zeggen dat god alles en iedereen tot op de dag van vandaag heeft gemaakt (wil niet zeggen dat ik dat zelf niet geloof).

Ze zien niet de fout die je krijgt als je deze 2 zinnen combineert. Namelijk:

God creeërt alles -- creeërde jouw dus ook -- maakte jouw dus lesbische

Waarom?

Zodat hetero's iets hebben om over te klagen? (let op het sarcasme druipt van deze zin af.)

Omdat hij zin had om jouw eens flink onder te dompelen in zonde? (ook deze zin is redelijk sarcastisch)

mijn punt is dat als je echt zeker wilt weten erachter komt door te bidden en te vertrouwen op god.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ik zit nog ergens mee; ik ben lesbisch.

Ik hoor vaak dat dat volgens het christendom niet kan. Ik weet niet of God wel van me 'kan' houden als ik lesbisch ben. En ik hoor vaak dat je, als lesbische, gedoemd bent en naar de hel gaat.

Dus ik vroeg me af, omdat ik er in de youth alpha cursus niet mee durf te komen. Kan ik christelijk en lesbisch zijn? Wat zegt het christendom over lesbisch zijn?

Sterker nog.. je kunt -volgens mij- perfect Christen en holebi zijn. En ook nog taken binnen je gemeente (/parochie) uitoefenen, maar dat ligt helemaal aan de openheid van je gemeenschap.

Het is belangrijker hoe jij je voelt. De bijbelboeken lees je best binnen hun context: nu reeds een goede 1900 - 2000 jaar geleden minimaal. Soms uit een tijd waar ontucht en seksuele uitspattingen hoogtij vieren. En het was logisch dat de bijbelschrijvers uit die tijd daar hun wenkbrauwen bij ophaalden: als de relatie niet in de Liefde is..

Voor mij is een relatie ok als deze uit echte Liefde is geboren, daar is - volgens mij(!)- God actief aan het werk om mensen samen te brengen. Ik zie niet in hoe dit fout kan zijn.

Persoonlijk combineer ik mijn geaardheid nu een goede twee jaar met het (zelfgekozen!) Christendom. Geen probleem, niet bij mijzelf en gelukkig ook niet in mijn gemeenschap. Met enige regelmaat leid ik daar een gebedsdienst of ben ik lector, dus van enig probleem is geen sprake. Ook een partner zou welkom zijn, een huwlijk ligt echter nog ietwat gevoelig maar een inzegening van de relatie behoort wel tot de mogelijkheden. Ik heb geluk gehad en dat besef ik maar al te goed.

God kan je nooit veroordelen om iets wat je bent, waar je helemaal niets aan kunt doen: misschien ben je zelfs wel zo door Hem geschapen (een dergelijke uitspraak levert elders nog wat problemen op, daarom de aanduiding met 'misschien').

De post van Eulogia geeft heel helder de mogelijke denkpistes van Christenen weer. Probeer eens uit te zoeken hoe jouw parochie/gemeente er tegenover staat.

Ik weet dat er hier op het forum heel wat verschillende meningen aanwezig zijn, van Christenen alsook enkele atheïsten en andersgelovigen. Die verschillen van: Zondig, brandstapel! Tot regenboogvlag tegen de kerktoren! (Even heel beeldend, volstrekt overdreven en ongenuanceerd uitgelegd, but you'll get the point en ik wil hier zeker niemand mee aanvallen.)

Ik weet niet in hoeverre dat jij open bent over je geaardheid, of er mensen zijn in wie jij je vertrouwen hebt gelegd om het te vertellen? Je kunt altijd nog besluiten je bij je cursus, in alle vertrouwen te outen... met de nodige risico's natuurlijk. Of praat eens met je priester/voorganger/dominee.. ik weet ook niet welke stroming je volgt?

Pax Christi en welkom in ons midden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
God kan je nooit veroordelen om iets wat je bent, waar je helemaal niets aan kunt doen: misschien ben je zelfs wel zo door Hem geschapen (een dergelijke uitspraak levert elders nog wat problemen op, daarom de aanduiding met 'misschien').
God heeft de mens wel geschapen, maar vergeet niet dat wij na de zondeval in zonde ontvangen en geboren zijn. God heeft nooit bedoelt dat de mens homo of lesbisch is, maar door de zondeval zijn zaken eenmaal anders geworden. De Bijbel is er duidelijk over dat de man voor de vrouw is geschapen en de vrouw voor de man.

Ik geloof wel dat God net zoveel van homo's als van hetero's houdt, maar ik geloof óók dat wij als mensen in zonde ontvangen en geboren zijn. De catechismus leert ons dat de mens van nature erop uit is God en zijn naaste te haten. Ons hart is onrein en we zijn volgens de Bijbel zelfs vervloekt. Alleen door Jezus Christus is redding mogelijk.

Overigens wil ik een absoluut verschil maken tussen homo of lesbisch zijn én het seksueel actief zijn met hetzelfde geslacht. Dat je op hetzelfde geslacht georiënteerd bent, daar kan je namelijk helemaal niks aan doen. Maar je kan er wel bewust voor kiezen om geen seksueel contact met hetzelfde geslacht te hebben. Hoe je het ook went of keert: De Bijbel is daar duidelijk op tegen. Niet op je geaardheid, maar wel om je seksuele daden. "Kort gezegd: Je anus of penis is niet gemaakt om... (vul zelf maar in)".

Dat neemt niet weg dat hetero's ook heel goed fouten kunnen maken. De zonde schuilt immers overal.

Opzich is er niks mis met een homo relatie. Je moet immers een partner hebben die bij je past. Maar je moet daarin wel duidelijk tegen seksueel contact zijn. Hoe moeilijk dat ook is. Vraag God om hulp en zorg ervoor dat de verleiding niet te groot wordt. In deze moderne tijd hebben we zelfs hormoon onderdrukkers, dus ik zie er niks verkeerds in om die te gebruiken. Zelfs voor hetero's kunnen die nog wel eens van pas komen. :E

Ten slotte wil ik benadrukken dat God van ieder mens houdt. Oók van mensen die op hetzelfde geslacht georiënteerd zijn. Een zogenaamde 'genezing' campagne die je in Amerika wel eens ziet van extreem rechtse christenen slaan in mijn ogen nergens op. Een bepaalde geaardheid kan je immers niet genezen. Je bent zoals je bent en God houdt onvoorwaardelijk van je! Vecht echter wel tegen het kwade. God wil natuurlijk niet dat je jezelf overgeeft aan duivelse machten. Je lichaam is immers een tempel van de Heilige Geest. Versmeer die niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

(een dergelijke uitspraak levert elders nog wat problemen op, daarom de aanduiding met 'misschien').

Die zin is ook heel belangrijk, juist omdat God de mens geschapen heeft en je zelf aangeeft dat je niks kunt doen aan je geaardheid (waar ik het overigens mee eens ben.)

Hoe je het ook went of keert: De Bijbel is daar duidelijk op tegen. Niet op je geaardheid, maar wel om je seksuele daden. "Kort gezegd: Je anus of penis is niet gemaakt om... (vul zelf maar in)".
Heerlijk plastisch |P

Zonder dat je met voorbeelden hoeft te komen, want die litanie van verzen waar dat in zou staan ken ik inmiddels wel uit m'n hoofd: dare to doubt. Er zijn van verscheidene versnummers verschillende interpretaties beschikbaar. Vooral de OT boeken zijn als leidraad erg betwijfelbaar aangezien de Kerk aan veel andere bepalingen ook geen boodschap meer heeft, lijkt het me erg inconsequent om het een wel en het andere niet te volgen. Buiten dat er nog contextuele bezwaren zijn, waarin niet duidelijk wordt hoe een vers bedoelt is en aangezien de schrijver in kwestie inmiddels in de Heer ontslapen is kunnen we dat niet meer navragen. Als ik me niet vergis bestaat hier al een compleet draadje over, waarin verschillende argumenten naar voren komen, bijvoorbeeld hier: Draadje waarin je zeker je hart kunt ophalen met bijbelse argumenten zowel voor als tegen.

Zolang we daar geen absolute zekerheid over ontvangen zeg ik: leven en laten leven:) Houd je aan de twee belangrijkste geboden volgens Jezus.

Pax.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid