Spring naar bijdragen

'laat zien dat je christen bent!'


Aanbevolen berichten

Kruisjes, visjes, t-shirts, het zegt allemaal vrij weinig en is soms erg genant, als een auto je al toeterend voor je sokken rijdt en ie een visje op z'n achterklep heeft zitten.

[...]

Ik heb namelijk een grafhekel (ja, zo erg is het) aan mensen die doen alsof, en ook nog ns met het vingertje naar de ander wijzen. Als het je zelf niet eens lukt, verwacht het dan ook niet van een ander. Ook die mensen heb je in alle lagen van de bevolking, maar bij een christen valt het extra op want die praten er graag over, of plakken visjes op hun auto...

Ik ben ook tegen visjes op de auto. Ik heb zelf geen visje op de auto en de mensen in mijn denominatie ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Iemand kan bvb denken dat het een goed idee is om z'n kinderen te straffen door ze op zolder op te sluiten en ze een paar dagen niets te eten te geven, omdat ze daar iets van leren.

Kunnen we zeggen dat die persoon het moreel gezien fout heeft? Ja.

Objectief gezien fout? Ja. Omdat het welzijn van die kinderen in het geding is.

En waar is het op gebaseerd dat dat objectief fout is dan? Ik bedoel, jouw mening is evenveel waard als die van een ander. Als die ander dan andere morele maatstaven heeft, waarom is jouw moraal dan beter?

Hiermee wil ik niet zeggen dat het voor christenen allemaal koek en ei is hoor. Ik denk dat ik in het dagelijks leven nog vaak van de rede uitga, geweten, gezond verstand. Die staat mijn religie ook niet in de weg.

Het probleem van een seculiere moraal is dat je wel kunt komen tot intersubjectiviteit ('wat gij niet wilt dat u geschiedt' zeg maar) maar uiteindelijk een basis mist om andersdenkenden te veroordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iemand kan bvb denken dat het een goed idee is om z'n kinderen te straffen door ze op zolder op te sluiten en ze een paar dagen niets te eten te geven, omdat ze daar iets van leren.

Kunnen we zeggen dat die persoon het moreel gezien fout heeft? Ja.

Objectief gezien fout? Ja. Omdat het welzijn van die kinderen in het geding is.

En waar is het op gebaseerd dat dat objectief fout is dan? Ik bedoel, jouw mening is evenveel waard als die van een ander. Als die ander dan andere morele maatstaven heeft, waarom is jouw moraal dan beter?

Omdat op het moment dat je de moraal direct gaat linken aan het welzijn/geluk van mensen, er pieken en dalen zichtbaar worden waarop personen zich kunnen bevinden.

Ik denk dat je expert kunt worden op het gebied van ethiek, zoals je expert op het gebied van de wiskunde kan zijn. Met als gevolg dat je er ook een potje van kan maken.

Want op wat voor manier is elke mening over de moraal evenveel waard? Wat zou er op tegen zijn om tegen iemand te zeggen dat ie fout zit, ethisch gezien? Wat heeft bvb Mohammed B. of de Taliban te bieden als het gaat om morele vraagstukken?

Weten we zo weinig over wat goed of fout is, dat we de visie van Mohammed B. ook serieus moeten overwegen?

En wie zegt dat vrouwen het niet net zo goed hadden onder het Taliban-bewind dan in west-Europa? Misschien is het verbieden van basis-onderwijs en ze in burka's duwen etc. wel een enorme bijdrage aan hun geluk en eigenwaarde.

Het zal duidelijk zijn dat de Taliban niet op een piek zit, maar in een diep dal.

Kinderen van 5 weten al beter. Als je kinderen vraagt of het goed is om iets te drinken in de klas als de Juf toestemming geeft, zullen ze ja zeggen.

Als je vervolgens vraagt of het goed is om het kind naast hen in het gezicht te slaan als de Juf toestemming geeft, slaat de twijfel gelijk toe.

Iedereen heeft dit besef gratis in de hersenen meegekregen, psychopaten even buiten beschouwing gelaten.

Dan kun je zeggen, waarom zouden we ons druk maken over het welzijn van mensen? Mensen zijn een doel opzich en geen middel, en mensen zijn wezens die geluk of lijden kunnen ervaren. Er is simpelweg geen hogere waarde aan te wijzen, dus is het logisch dat morele kwesties daar over gaan.

Ook zogenaamde 'religieuze moraal' gaat uiteindelijk over niets anders dan het bevorderen van welzijn en het beperken van lijden voor mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo allemaal,

Ik loop de laatste weken rond met de vraag: 'laat ik zien dat ik christen ben?'.

Vis school wordt ik geacht mijn geloof in mijn stage te uiten, te laten zien. Vragen die ik dan van school krijg zijn vragen als 'hoe laat je je christen-zijn in je stage zien?' of 'hoe integreer je je geloof in je stage?' (liep stage in de zorg). Ook de EO heeft van die prachtige reclames met 'laat zien dat je christen bent!'.

je kunt aan mij niet zien dat ik een Christen ben, hoewel de mensen wél vragen of ik pater ben omdat ik altijd op blote voeten loop, of het nou zomer of winter is.

Nu kan ik dit wel afwimpelen met het antwoord dat mijn normen en waarden passen bij het christelijk geloof, maar hiermee uit ik mijn geloof in God toch niet?

Ik doe niet aan wormen en maden, dat is huichelarij.

Ik heb een tijdje alleen rokken gedragen omdat dat op de één of andere manier goed voelde. Ik kan het niet goed verwoorden, maar ik had het gevoel dat ik er goed aan deed.

satan wil je wel doen geloven dat het goed voelt, hij heeft er immers belang bij dat je onder een wet leeft.
Nu draag ik ze niet meer bewust, want is het niet hypocriet om wel een rok te dragen en geen hoofdbedekking te dragen als ik bid?
Yep, dat is het. Doe maar een alphacursus. Maar eh als die rok of dat hoedje je leuk staat, dan hoef je het niet te laten.
Ik kan ook niet beargumenteren dat ik (altijd nog wel op zondag) een rok draag, geloof niet dat het moet van God, maar waarom voelt het dan goed? Aan mijn uiterlijk zul je het dus niet zien, en ik moet bekennen dat er echt wel eens een niet-zo-netjes woord over mijn lippen floept.
Bij mij rolt er ook wel eens iets uit.. nou én, de Heer ziet het hart aan, niet je buitenkant, laat dat maar aan mij over. ;)
Nu probeer ik wel altijd vriendelijk te zijn en iedereen gelijk te behandelen, maar dat zegt toch niet direct dat je christen bent?
nope, want dat doen ongelovigen ook.
Hoe laten jullie zien dat je christen bent?
Ik laat het lekker niet zien, ik loop niet met T-shirt met God woont in mij oid.
Of, aan de atheïsten onder ons, hoe merk je dat iemand christen is?
Hoewel ik geen atheïst ben heb ik wel het antwoord, van mijn zusje die atheïstisch is, die vroeg me: "Kun je nou nergens anders over lullen, dan die Bijbel en alles wat of daarmee van doen heeft, Hans?"nee, zei ik haar, ik vul me dagelijks met Zijn Woord en dat doet mijn mond overstromen van Zijn genade!
Heel wat vragen, ben benieuwd hoe jullie dit beleven ;)
Dat weet je dus nu ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar als ik je zo goed begrijp, heeft het dus averechts effect bij je zusje?
Yep, die wil immers niks van 't geloof weten, hoewel ze toch een heleboel van vroeger heeft opgestoken. Daarom is het ook zonder meer een wonder dat ik tot geloof ben gekomen, want ik begrijp maar maar al te goed, omdat we hetzelfde rauwe verleden hebben meegemaakt en dat je daardoor juist een enorme afkeer krijgt van 'religie', want dat is: WET!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het laten zien dat je christen bent zit niet in materiale dingen? Het gaat er om dat je liefde laat zien, omdat een christen de liefde als hoogste regel ziet. Geef de armen een beetje geld , uit liefde. Help een opa/oma met oversteken als het moeizaam gaat uit liefde. Help iemand in een noodsituatie, uit liefde. Help zelf je vijanden, uit liefde. Omdat jij ook ben gered door Jezus, uitliefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laten zien dat je christen bent zit niet in materiale dingen? Het gaat er om dat je liefde laat zien, omdat een christen de liefde als hoogste regel ziet. Geef de armen een beetje geld , uit liefde. Help een opa/oma met oversteken als het moeizaam gaat uit liefde. Help iemand in een noodsituatie, uit liefde. Help zelf je vijanden, uit liefde. Omdat jij ook ben gered door Jezus, uitliefde.

dat doen heel veel niet-christenen ook.

liefde laten zien voor je medemens.

atheïsten en humanisten o.a...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laten zien dat je christen bent zit niet in materiale dingen? Het gaat er om dat je liefde laat zien, omdat een christen de liefde als hoogste regel ziet. Geef de armen een beetje geld , uit liefde. Help een opa/oma met oversteken als het moeizaam gaat uit liefde. Help iemand in een noodsituatie, uit liefde. Help zelf je vijanden, uit liefde. Omdat jij ook ben gered door Jezus, uitliefde.

dat doen heel veel niet-christenen ook.

liefde laten zien voor je medemens.

atheïsten en humanisten o.a...

Heb nooit gezegd dat niet-christenen dat niet doen. Maar dat is gewoon de manier om te laten zien dat je christen bent. Wie dat bovenste ook doet, heeft grote kans om naar de hemel te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laten zien dat je christen bent zit niet in materiale dingen? Het gaat er om dat je liefde laat zien, omdat een christen de liefde als hoogste regel ziet.
Welke liefde? Je hebt er immers meerdere.
Geef de armen een beetje geld , uit liefde.
Dan zou ik vorige week zaterdag gauw blut zijn geweest want tal van mensen lopen te bedelen in Amsterdam.
Help een opa/oma met oversteken als het moeizaam gaat uit liefde.

Als ik eraan kom, dan kijken ze niet eens naar het verkeer maar rennen ze pardoes de straat over. _O-

Help iemand in een noodsituatie, uit liefde.

Iemand die zelfmoord wil plegen een stukje touw geven?

Help zelf je vijanden, uit liefde.

Ja dat is heel leuk, omdat je ze er hete kolen mee op hun hoofd stapelt... het leukste vermaak is immers leedvermaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn voor de niet-christenen. De vraag is niet of alleen christenen goed zijn, maar waar die goedheid vandaan komt. De één zal dan zeggen: 'omdat ik dat belangrijk vind' of 'omdat het me aangrijpt'. Een christen kan ook zeggen: 'vanuit mijn geloof'. Dat is het enige verschil...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laten zien dat je christen bent zit niet in materiale dingen? Het gaat er om dat je liefde laat zien, omdat een christen de liefde als hoogste regel ziet.
Welke liefde? Je hebt er immers meerdere.

Voor mij bestaat er maar één liefde.

Geef de armen een beetje geld , uit liefde.
Dan zou ik vorige week zaterdag gauw blut zijn geweest want tal van mensen lopen te bedelen in Amsterdam.

Ik bedoel man de mensen van wie je weet dat ze dat beetje geld goed kunnen gebruiken, maar te kort komen.

Help een opa/oma met oversteken als het moeizaam gaat uit liefde.

Als ik eraan kom, dan kijken ze niet eens naar het verkeer maar rennen ze pardoes de straat over. _O-

Ik heb het over de mensen die erg rug pijn hebben of been pijn waardoor ze moeilijk kunnen lopen.

Help iemand in een noodsituatie, uit liefde.

Iemand die zelfmoord wil plegen een stukje touw geven?

Nee, proberen hem te stoppen natuurlijk.

Help zelf je vijanden, uit liefde.

Ja dat is heel leuk, omdat je ze er hete kolen mee op hun hoofd stapelt... het leukste vermaak is immers leedvermaak.

Ik snap niet wat je ermee bedoelt, ik bedoel bijvoorbeeld bidden voor je vijanden dat het hun goed gaat.

4 De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. 5 Zij gedraagt zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. 6 Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij.

8 De liefde vergaat nooit. De gave van de profetie, ze zal verdwijnen; het spreken in talen, het zal verstommen; de kennis, ze zal ooit hebben afgedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn voor de niet-christenen. De vraag is niet of alleen christenen goed zijn, maar waar die goedheid vandaan komt. De één zal dan zeggen: 'omdat ik dat belangrijk vind' of 'omdat het me aangrijpt'. Een christen kan ook zeggen: 'vanuit mijn geloof'. Dat is het enige verschil...

Zoals ik zeg je doet het ui liefde, niet omdat het belangrijk voor jezelf is en al helemaal niet omdat het van het geloof moet. Als je het uit liefde doet dan tel jij zelf niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap niet wat je ermee bedoelt, ik bedoel bijvoorbeeld bidden voor je vijanden dat het hun goed gaat.
Geen humor?

4 De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. 5 Zij gedraagt zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. 6 Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij.

8 De liefde vergaat nooit. De gave van de profetie, ze zal verdwijnen; het spreken in talen, het zal verstommen; de kennis, ze zal ooit hebben afgedaan.

Ja ja.. 1 Corinthe 13.. een veelal aangehaalde tekst..

Hier heb je vier filmpjes over Liefde, je zult hoogstwaarschijnlijk de moeite niet nemen ze te beluisteren, maar dan zijn er misschien, heel misschien, mensen die dat wél doen:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laten zien dat je christen bent zit niet in materiale dingen? Het gaat er om dat je liefde laat zien, omdat een christen de liefde als hoogste regel ziet. Geef de armen een beetje geld , uit liefde. Help een opa/oma met oversteken als het moeizaam gaat uit liefde. Help iemand in een noodsituatie, uit liefde. Help zelf je vijanden, uit liefde. Omdat jij ook ben gered door Jezus, uitliefde.

dat doen heel veel niet-christenen ook.

liefde laten zien voor je medemens.

atheïsten en humanisten o.a...

Heb nooit gezegd dat niet-christenen dat niet doen. Maar dat is gewoon de manier om te laten zien dat je christen bent. Wie dat bovenste ook doet, heeft grote kans om naar de hemel te gaan.

dan maakt het dus niet uit of je een christen bent of een atheïst of humanist etc. bv.

ook niet ivm. de hemel.

geloof kan je niet redden, maar wat je doet, vanuit je hart; of je oprecht bent bv. eerlijk en niet hypocriet.

**wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan hebt ge voor mij gedaan.*

dat geldt voor een ieder, ongeacht geloof

zo simpel kan het zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn voor de niet-christenen. De vraag is niet of alleen christenen goed zijn, maar waar die goedheid vandaan komt. De één zal dan zeggen: 'omdat ik dat belangrijk vind' of 'omdat het me aangrijpt'. Een christen kan ook zeggen: 'vanuit mijn geloof'. Dat is het enige verschil...

een christen doet het vanuit zijn/haar geloof [omdat dat een opdracht is] en een atheïst of humanist vanuit zichzelf, vanuit zijn eigen bewogenheid,vanuit zijn hart, niet omdat het moet vanuit een religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

een christen doet het vanuit zijn/haar geloof [omdat dat een opdracht is] en een atheïst of humanist vanuit zichzelf, vanuit zijn eigen bewogenheid,vanuit zijn hart, niet omdat het moet vanuit een religie.

Ja dat bedoel ik, dat is toch eigenlijk hartstikke mooi dat het uit jezelf komt! Puurder kun je het niet krijgen lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn voor de niet-christenen. De vraag is niet of alleen christenen goed zijn, maar waar die goedheid vandaan komt. De één zal dan zeggen: 'omdat ik dat belangrijk vind' of 'omdat het me aangrijpt'. Een christen kan ook zeggen: 'vanuit mijn geloof'. Dat is het enige verschil...

een christen doet het vanuit zijn/haar geloof [omdat dat een opdracht is] en een atheïst of humanist vanuit zichzelf, vanuit zijn eigen bewogenheid,vanuit zijn hart, niet omdat het moet vanuit een religie.

Een christen doet het helemaal niet uit zijn geloof, anders zou hij hypocriet zijn en een war e christen is nooit hypocriet. Een christen doet het met zijn hart, omdat hij het met liefd e doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat doen heel veel niet-christenen ook.

liefde laten zien voor je medemens.

atheïsten en humanisten o.a...

Heb nooit gezegd dat niet-christenen dat niet doen. Maar dat is gewoon de manier om te laten zien dat je christen bent. Wie dat bovenste ook doet, heeft grote kans om naar de hemel te gaan.

dan maakt het dus niet uit of je een christen bent of een atheïst of humanist etc. bv.

ook niet ivm. de hemel.

geloof kan je niet redden, maar wat je doet, vanuit je hart; of je oprecht bent bv. eerlijk en niet hypocriet.

**wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan hebt ge voor mij gedaan.*

dat geldt voor een ieder, ongeacht geloof

zo simpel kan het zijn.

Om naar de hemel te gaan, maakt het niets uit als een christen bent of niet.

Maar een christen ben je niet, omdat je naar de hemel wilt gaan. Dat zou egoïst zijn. Je bent een christen, omdat je zoveel van Jezus houdt en zijn offer accepteert. Dat je uit liefde terug wilt bewijzen dat je dankbaar bent voor wat hij heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad de ideale gesteldheid. Een christen kan het echter ook doen enkel omdat God het gebiedt, of soms zelfs uit angst voor de hel. Dat zijn dan inderdaad niet zulke volmaakte gesteldheden, maar ze maken iemand niet meteen hypocriet of slecht. Hoogstends iets minder heilig en in elk geval gewoon heel menselijk. Hypocriet ben je alleen als je het ene zegt, maar het andere doet.

Overigens is er niets egoïstisch aan om naar de hemel te verlangen, naar het ultieme samenzijn met God, en vanuit dat verlangen het goede te doen. Want wie naar God verlangt, zal het goede doen. Je redding is volgens Petrus zelfs het einddoel van het geloof (vgl. 1 Petr 1,9).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid