Spring naar bijdragen

De elfstedentocht


Aanbevolen berichten

De afgelopen dagen werd er uitgebreid bericht over het wel of niet doorgaan van de Elfstedentocht. Het was elke dag volop in het nieuws, meer nog dan de toestand in Syrië. Dat gebeurt wel vaker, dat een onbelangrijker evenement voorrang krijgt op echt belangrijk nieuws. Dat komt omdat journalisten niet afgaan op wat belangrijk is, maar wat nieuwswaardig is. Geweld is er altijd al wel in de wereld, dat valt niet meer op. Een Elfstedentocht is echter weer erg uitzonderlijk.

 

Sommige mensen, ook gelovigen, ergeren zich daaraan. Zij vinden dat het echt belangrijke nieuws voorrang moet hebben. Opvallend is daarbij dan altijd wel dat aan negatief nieuws vaak meer belang wordt gehecht dan aan positief nieuws. Negatieve gebeurtenissen beklijven nu eenmaal meer. Toch geloof ik dat het belangrijk is dat mogelijke Elfstedentochten, WK’s en al dat soort zaken het nieuws volop blijven halen.

 

Wat is er nou mooier dan een groep mensen die zich, zonder pretenties, met zoiets volkomen onschuldigs vermaakt als een Elfstedentocht? Het is de mens op haar mooist en een glimp van echte vrede. Met de Elfstedentocht wordt niemand kwaad gedaan en worden vele mensen uitgedaagd en vermaakt. Ook als de tocht der tochten niet verreden wordt, zet ze bij elke vrieskou mensen aan het werk en bezorgd ze hen plezier daarin. Wat wil je dan nog meer?

 

Je mag God dankbaar zijn dat je in een land leeft waarin men zich ook met onschuldigheden bezig kan houden. Je moet je niet ergeren daaraan, integendeel, je mag dat koesteren. Je hoeft je niet uitsluitend met oorlog en politiek bezig te houden, maar mag ook rustig en onbekommerd genieten van echt onschuldige zaken. De ellende mag je natuurlijk niet vergeten, maar je moet haar wel haar plaats wijzen en niet alle aandacht geven. Dat krijgt ze al meer dan genoeg.

 

Je mag daarbij ook nog eens helemaal zelf weten of je iets met de Elfstedentocht hebt of niet. Zolang je de onschuld maar wel als onschuld blijft erkennen. Natuurlijk kun je uiteindelijk óveral wel schuld in vinden, ook in deze schaatstocht. Ook wordt vaak de onschuld gemakkelijk kapot gemaakt door overdreven commercie of door corruptie. Daarom moet je de onschuld die er is juist koesteren en daarvoor opkomen. Ik vind die boodschap wel een paar nieuwsbulletins waard.

 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is alleen zo jammer dat het dagen lang het nieuws en actualiteitenprogramma's domineert alsof er op dat moment niks belangrijks meer in de wereld gebeurd. Prima dat mensen van die tocht houden. Als het zou door gaan zou ik er ook best op tv naar kijken. En een programma er over in de sportjournaals of een item in het journaal is ook prima. Maar nu heeft het dagen lang op een zo obsessieve manier alles gedomineerd. Ik vind de berichtgeving al eentoning, maar ik had zelf toch graag willen weten wat er verder in de wereld gebeurd. Misschien zou het dan wat minder onschuldig zijn, maar het is wel de realiteit waarin we leven.

Het lijkt op tv of het een of het ander te zijn. Rond het WTC zag je het zelfde, wat niet zo onschuldig was: de rest van de wereld leek niet meer te bestaan. Alle actualiteiten programma's konden over niks anders meer schrijven. Ik vraag me dan op zo'n moment af wat het nut is van verschillende programma's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon niet kijken naar sbs/rtl elfstedenrommel.

Je behoefte aan ander nieuws kun je prima bevredigen met kwaliteitsbronnen op internet. BBC, The Guardian, NY Times, Frankfurter, Herald Tribune, Reuters, Al Jazeera etc etc.

Wat was het eigenlijk leuk, zo gek als we deze week met z'n allen waren. Dit was toch echt Nederland op zijn mooist. En waarom zijn we eigenlijk niet vaker zo? Dat we praten over wat we het leukst vinden? Dat we ons collectief zo gedragen?

Hoewel het feest niet doorgaat, heb ik de laatste week wel enorm genoten. Het leger dat werd ingeschakeld om het parkoers schoon te maken, geweldig toch? De KLM, die mensen met een startbewijs uit het buitenland gratis wilde overvliegen, hoe gaaf was dat?

Ik heb vele buitenlandse schaatsers altijd vol enthousiasme verteld over de Elfstedentocht. Doodzonde dat ook zij dat nu niet eens met eigen ogen kunnen zien. Doodzonde. (Erben Wennemars)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid