Spring naar bijdragen

Eerste vrouw van Adam.


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Waarom staat er niks in de bijbel over de eerste vrouw van Adam?

Volgens een bepaalde joodse traditie was Lilith de eerste vrouw van Adam. In de kabbalistische geschriften, die ontstaan zijn in de 16e eeuw na Chr. is zij het symbool van zinnelijke begeerte en seksuele verleiding, en verworden tot godin van het kwaad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom staat er niks in de bijbel over de eerste vrouw van Adam?

Volgens een bepaalde joodse traditie was Lilith de eerste vrouw van Adam. In de kabbalistische geschriften, die ontstaan zijn in de 16e eeuw na Chr. is zij het symbool van zinnelijke begeerte en seksuele verleiding, en verworden tot godin van het kwaad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith

Je geeft zelf al het antwoord, volgens een bepaalde joodse traditie en geschriften die pas in de 16e eeuw ontstaan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lijkt me een prima verklaring voor de twee afwijkende scheppingsverhalen in Genesis 1 en 2 .

in het eerste worden man en vrouw tegelijk geschapen [Adam en Lilith] en zijn dus gelijk aan elkaar, terwijl in het tweede scheppingsverhaal dat niet het geval is.

daar is de vrouw onderdanig en neemt een lagere positie in.

hier een interessant artikel vanuit een andere hoek bekeken over Lilith:

De eerste afbeeldingen van en verwijzingen naar Lilith dateren al van 4000 jaar voor de jaartelling. Maar waarom is deze vrouw verzwegen terwijl zij zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in het ontstaan van de mythische verhalen over het symbolische ontstaan van de eerste mensen?

http://www.wanttoknow.nl/overige/lilith ... rrenbeeld/

Link naar bericht
Deel via andere websites
lijkt me een prima verklaring voor de twee afwijkende scheppingsverhalen in Genesis 1 en 2 .

in het eerste worden man en vrouw tegelijk geschapen [Adam en Lilith] en zijn dus gelijk aan elkaar, terwijl in het tweede scheppingsverhaal dat niet het geval is.

daar is de vrouw onderdanig en neemt een lagere positie in.

hier een interessant artikel vanuit een andere hoek bekeken over Lilith:

De eerste afbeeldingen van en verwijzingen naar Lilith dateren al van 4000 jaar voor de jaartelling. Maar waarom is deze vrouw verzwegen terwijl zij zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in het ontstaan van de mythische verhalen over het symbolische ontstaan van de eerste mensen?

http://www.wanttoknow.nl/overige/lilith ... rrenbeeld/

Het is een zeer zwakke verklaring voor de verschillen tussen Genesis 1 en 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
lijkt me een prima verklaring voor de twee afwijkende scheppingsverhalen in Genesis 1 en 2 .

Het lijkt mij vooral een anachronisme. Zoiets als dat einde van de tweede wereldoorlog de verklaring is voor de val van het Romeinse rijk.

De eerste afbeeldingen van en verwijzingen naar Lilith dateren al van 4000 jaar voor de jaartelling. Maar waarom is deze vrouw verzwegen terwijl zij zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in het ontstaan van de mythische verhalen over het symbolische ontstaan van de eerste mensen?

Ook dat is een anachronisme. Ik weet niet over welke afbeelding die schrijver het heeft, maar laten we even aannemen dat die bestaat: het is nogal een verre sprong van een Babylonische storm demon naar dat verhaaltje wat pas het vorige millennium is ontstaan.

Again, anachronisme. Zoiets als zeggen dat de germanen in de oudheid ook een Amerikaans kerst vieren met sokken bij de openhaart, want de Germanen geloofden in Wodan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
lijkt me een prima verklaring voor de twee afwijkende scheppingsverhalen in Genesis 1 en 2 .

in het eerste worden man en vrouw tegelijk geschapen [Adam en Lilith] en zijn dus gelijk aan elkaar, terwijl in het tweede scheppingsverhaal dat niet het geval is.

daar is de vrouw onderdanig en neemt een lagere positie in.

hier een interessant artikel vanuit een andere hoek bekeken over Lilith:

De eerste afbeeldingen van en verwijzingen naar Lilith dateren al van 4000 jaar voor de jaartelling. Maar waarom is deze vrouw verzwegen terwijl zij zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in het ontstaan van de mythische verhalen over het symbolische ontstaan van de eerste mensen?

http://www.wanttoknow.nl/overige/lilith ... rrenbeeld/

Het is een zeer zwakke verklaring voor de verschillen tussen Genesis 1 en 2.

En niet eens een verklaring, eigenlijk... Die ook nog eens een onjuistheid bevat. Want in Gen 2 staat niet "dat de vrouw onderdanig is en een lagere positie inneemt". Er staat in Gen 2:18 nl. dat "de mens" een helper tegenover zich kreeg (een "ezer kenegdo"). In dat "tegenover" zich volgens mij geen onderschikking opgeborgen. En in dat "helper" ook niet... Psalm 33:20 leert immers dat God onze helper ("ezer") is... En Hij is nu niet bepaald onze ondergeschikte... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid