Spring naar bijdragen

Kerk verzet zich tegen ontdopen


Aanbevolen berichten

MÜNCHEN – De kerkelijke doop kan niet worden ongedaan gemaakt. Dat is de uitspraak van een rechtbank in de Duitse deelstaat Beieren die maandag werd bekendgemaakt door het online juridische tijdschrift Legal Tribune. Volgens de rechter behoort de doop tot de interkerkelijke aangelegenheden. De rechter kan daar geen oordeel over geven.

De aanklager wilde de doop van zijn kind ongedaan maken. Zijn vrouw van wie hij is gescheiden, had in 2010 het kind binnen de Rooms-Katholieke Kerk laten dopen tegen zijn zin in. De rechter heeft zijn verzoek niet goedgekeurd.

Frankrijk

In Frankrijk dient een soortgelijke zaak. De 71-jarige Fransman René LeBouvier heeft de Rooms-Katholieke Kerk enige tijd geleden voor de rechter gedaagd omdat de kerk zijn naam niet uit de doopregisters wil laten verwijderen, aldus de Amerikaanse omroep NPR.

In 2000 had LeBouvier zich laten ontdopen. Hij wordt wel de eerste Fransman genoemd die zijn doopt heeft ontkend. De vrijdenker kon zich niet meer verenigen met de standpunten van de kerk.

Tien jaar later besloot hij een stap verder te gaan. Hij wilde zich niet alleen ontdopen maar ook zijn naam laten verwijderen uit het doopregister van de kerk van zijn jeugd in Fleury. Vorig jaar oordeelde een rechter in Normandië in zijn voordeel: de Rooms-Katholieke Kerk zou LeBouvier uit de doopregisters moeten halen. De kerk is in hoger beroep gegaan en dat proces loopt nog.

Vanuit de kerk kleven er bezwaren aan het ontdopen. De doophandeling wordt uitgevoerd voor het aangezicht van God en daarom kan de doop niet zomaar ongedaan worden gemaakt. Als de rechter LeBouvier gelijkgeeft, zal daarvan een precedentwerking uitgaan, vrezen kerkleiders.

Ontdopen lijkt een groeiende trend te zijn, al is die nog steeds marginaal in vergelijking met het aantal dopelingen per jaar. Naar schatting vroegen in 2010 tweeduizend Belgen naar de mogelijkheid om te ontdopen. In Frankrijk vragen per jaar duizend mensen om hun naam te wissen uit de doopregisters.

 

Bron: refdag.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het artikel op de frontpage gezet omdat het zoveel vragen bij me oproept. Niet qua inhoud, maar met de doop in het algemeen.

Ik vraag me vooral af of het "slim" is om een kinderdoop te doen? Als gelovige ouders is het normaal dat je je kinderen laat dopen, omdat het zich in jouw geloof bevindt. Stel nu dat het kind in latere jaren, als hij/zijn zijn/haar eigen beslissingen kan nemen, beslist om God niet te volgen, dan heb je dit probleem met de doop. De jongen/meisje heeft immers niet zelf gekozen om zich te laten dopen.

Zelf ben ik niet gedoopt. Bij ons in de kerk gebeurt er geen kinderdoop. Na de geboorte is er wel een opdraagdienst waar de ouders vragen om het kind te beschermen enzo, maar niet echt een doop. De doop bij ons is wanneer je zelf beslist. En binnen enkele weken is het voor mij zover, ik ga me laten dopen!! Ik wacht nog enkel de datum af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoorde wel van geestelijken die niets hebben tegen het uitschrijven uit de katholieke kerk. Dat is het goed recht van die mensen.

Het "ontdopen" daarentegen kan ook niet. Dat is zoiets als me ont-geboortenen omdat ik niet in plaats X geboren wil zijn. Dat hebben mijn ouders gedaan.

De link is ook niet ver te zoeken, als je info van vroeger wilt over je stamboom, dan kom je in de Doop, trouw, en begrafenis registers. Op grond daarvan moet je achterhalen wanneer iemand geboren en gestorven is.

Of dat ik me ont-ik_heb_gestuurd_aan_schoolY. Die gebeurtenissen hebben nu eenmaal toen in dat jaar plaats gevonden. Zolang we geen tijdmachine hebben kun je dat niet wissen. Zelfs al zou je met typex namen uit het register weg poetsen, je blijft gedoopt.

Wel kun je je uitschrijven als lid van de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me vooral af of het "slim" is om een kinderdoop te doen? Als gelovige ouders is het normaal dat je je kinderen laat dopen, omdat het zich in jouw geloof bevindt. Stel nu dat het kind in latere jaren, als hij/zijn zijn/haar eigen beslissingen kan nemen, beslist om God niet te volgen, dan heb je dit probleem met de doop. De jongen/meisje heeft immers niet zelf gekozen om zich te laten dopen.

Ik denk dat dat het zelfde is als dat je kinderen een christelijke opvoeding geeft en ze elke week met je naar de kerk mee moeten. Ik heb wel eens van atheïsten gehoord die willen dat kinderen een 'neutrale' opvoeding krijgen. Ik geloof niet in het bestaan van een neutrale opvoeding en denk dat juist een aspect van opvoeden is dat ouders kinderen besef van normen, waarden en andere dingen meegeven die zij belangrijk vinden en geloven dat hun kinderen er beter van worden.

Doop hoort daar in feite ook bij.

kerken die de kinderdoop hebben, zoals katholieken en gereformeerden hebben wel andere rituelen waarbij de persoon in kwestie zelf de keuze maakt en daarmee de toetreding tot de gemeenschap vervuld. Bij gereformeerden is dat de belijdenis, bij katholieken het vormsel (een sacrament waarin de persoon gedoopt wordt in de Heilige Geest).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zozeer de vraag denk ik of het slim is je kind te laten dopen. Mensen die voor de kinderdoop zijn halen dat uit de bijbel. Dus vanuit hun visie zou je dan zeggen: zal het wel slim zijn God zijn wil te volgen?

Nu is de doop niet in plaats van de besnijdenis gekomen (geloof ik tenminste) maar als je in die zin met kinderen de vergelijking trekt, dan was het ook niet slim om jongetjes van 8 dagen oud te besnijden, stel dat zij niet verder wilden met God...

Als ouders maak je een keuze. Je voedt je kinderen op met het christelijke geloof of niet. Persoonlijk ben ik benieuwd naar de reden van ontdopen. Wil je de belofte niet? Dan kun je beter vragen God hem in te laten trekken denk ik. Alleen zul je denk ik niet in God geloven waardoor het in zekere zin weer nutteloos is om je te laten ontdopen omdat het dan niet meer zal zijn als onzin...

Of zie ik het nu verkeerd?

Wel moeilijk als je het graag wilt (dus niet als opstandeling, maar echt de wens, stel je bent misbruikt in de kerk en je hebt daar echt last van en dit is iets wat in je opkomt) en het is niet mogelijk... Extra pijnlijk. Moeilijk hoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook raar, dat als je besluit de (in dit geval katholieke) kerk te verlaten, omdat je vindt dat het voor je heil niks meer voor je betekent, dat je er dan blijkbaar toch waarde aan toedicht, en je er druk over maakt dat je gedoopt bent.

En dan zo'n man een vrijdenker noemen.

Maar ik kan me wel scenario's indenken waarbij iemand ongevraagd is gedoopt, en later met wat dingen wordt geconfronteerd zodat ie nog later maar wat graag een punt er achter wil zetten..

En daar doen ze dan moeilijk over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid