Spring naar bijdragen

Gratis predikant


Aanbevolen berichten

Een predikant die zijn kerkelijke werkzaamheden gratis verricht, is een bedreiging voor de beroepsgroep en een oneerlijke concurrent voor andere dominees.
Dat zegt directeur Sjaak Verwijs van de Bond van Nederlandse predikanten, de beroepsvereniging die onder meer de financiële belangen behartigt van dominees.

Verwijs reageert daarmee op een novum in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN): die kent vanaf zondag de eerste predikant die afziet van een traktement. Ruilof van Putten (44) gaat in deeltijd aan de slag in de Sionskerk in Zwolle. Een inkomen verwerft hij uit zijn andere deeltijdbaan: directeur van een bankfiliaal. "Voor het geld hoef ik het niet te doen", zegt Van Putten over zijn nieuwe nevencarrière. "Ik voel dit als mijn roeping."

De predikantenvakbond is niet blij met de gratis dominee. Verwijs: "Het risico bestaat dat kerkelijke gemeenten voortaan de voorkeur zullen geven aan een dominee die het werk voor niets of minder doet."

Verwijs ziet vooral een gevaar in de zogenoemde 'late roepingen', mannen en vrouwen die op latere leeftijd besluiten om dominee te worden maar daar financieel niet van afhankelijk zijn. Vooralsnog onderneemt de predikantenbond geen actie, aangezien bankdirecteur-dominee Van Putten uit Zwolle een uitzondering is.

Een voorganger die zijn diensten gratis aanbiedt handelt niet in strijd met de regels van de PKN. Verwijs: "Maar als dit vaker voorkomt, zullen we in actie komen. Dit is een uitholling van de inkomenspositie van de beroepsgroep. Een gemeente dient de predikant te onderhouden en te zorgen voor een goed inkomen en een behoorlijk huis."

Bron: Trouw

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klinkt natuurlijk hypocriet wat die vereniging zegt. De beste man voelt dat hij een roeping heeft en het is zijn vol recht om gratis te evangeliseren. Aan de andere kant is het begrijpbaar dat ze hier op tegen zijn. Als je schilder bent en er komt opeens een man die gratis wil schilderen omdat het gewoon zijn hobby is, dan is het logisch dat je hem liever ziet vertrekken. Anders kan je zelf geen geld als schilder verdienen.

Dominee's moeten leven van het geld dat ze van de kerk krijgen. Ik vind het mooi wat deze man doet, gratis prediken, maar misschien komen z'n diensten beter tot recht in een arm land waar ze geen echte kerken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben benieuwd wat hierover in de Bijbel staat.. .

Ik ook. Maar die van mij wordt niet automatisch ververst zoals een krant op de iPad. Weinig actuele nieuwsberichten dus in mijn versie. Wellicht kun je even laten weten wat voor een commentaar er in jouw Bijbel staat bij dit nieuwsbericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij moet gewoon preken op de plaats waar God hem heeft geroepen. Welke invloed dat zou hebben op het inkomen van anderen, zou niet moeten meespelen. Als het goed is, vertrouwen deze predikers op Gods voorziening (zoals mensen als Eli(s)a) en niet op het salaris dat ze maandelijks hopen binnen te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben benieuwd wat hierover in de Bijbel staat.. .

Ik ook. Maar die van mij wordt niet automatisch ververst zoals een krant op de iPad. Weinig actuele nieuwsberichten dus in mijn versie. Wellicht kun je even laten weten wat voor een commentaar er in jouw Bijbel staat bij dit nieuwsbericht.

De Bijbel hoeft nooit te worden ververst. De Bijbel is actueel voor de situatie van elke dag in deze moderne tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel hoeft nooit te worden ververst. De Bijbel is actueel voor de situatie van elke dag in deze moderne tijd.

Toppie, dan zal het waarschijnlijk weinig moeite kosten om de vraag te beantwoorden.

Welke vraag? Ik ben overigens benieuwd op grond waarvan volgens de Bijbel het niet wenselijk zou zijn als een preker kosteloos het evangelie zou verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel hoeft nooit te worden ververst. De Bijbel is actueel voor de situatie van elke dag in deze moderne tijd.

Toppie, dan zal het waarschijnlijk weinig moeite kosten om de vraag te beantwoorden.

Welke vraag? Ik ben overigens benieuwd op grond waarvan volgens de Bijbel het niet wenselijk zou zijn als een preker kosteloos het evangelie zou verkondigen.

Dat staat ook al in het artikel, de gemeente heeft ook een plicht richting de predikant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toppie, dan zal het waarschijnlijk weinig moeite kosten om de vraag te beantwoorden.

Welke vraag? Ik ben overigens benieuwd op grond waarvan volgens de Bijbel het niet wenselijk zou zijn als een preker kosteloos het evangelie zou verkondigen.

Dat staat ook al in het artikel, de gemeente heeft ook een plicht richting de predikant.

Ik schreef '...op grond waarvan volgens de Bijbel...' . Daarmee bedoel ik dat ik benieuwd ben naar op welke Bijbeltekst(en) wordt gedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn ogen is het een uitnodiging; een uitnodiging om -indien ik dat wil- aan te geven welk commentaar in mijn Bijbel staat bij dit nieuwsbericht. (Een vraag eindigt in mijn ogen met een vraagteken.)

Zonder dat mij -in mijn ogen- een vraag is gesteld, kan ik alvast zeggen dat in mijn Bijbel geen commentaren staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door de Heilige Geest heb ik altijd antwoorden op vragen. Ik was echter benieuwd wat in de Bijbel staat over de openingspost, zoals ik schreef in de erop volgende post. Ik was benieuwd in hoeverre de schrijvers (en de betrokkenen) van(/in) de openingspost hun bericht hebben gebaseerd op de Bijbel en in hoeverre zij zich hebben gebaseerd op hun gevoelens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In enigerlei mate heb ik daarop al antwoord gegeven. Zie mijn eerdere posts in dit topic. Het lijkt me weinig zinvol om in herhaling te vervallen.

En dat wat je als antwoord hebt gegeven op 12 jan 2012 om 18:22 is het antwoord van de heilige Geest? Of is het je eigen antwoord? Indien het de heilige Geest was vond ik het wat kort en weinig onderbouwd, wellicht dat Hij jou nog eens een uitgebreider antwoord kan geven?

Ik heb zelf geen mening over datgene wat er in het artikel geschetst wordt. Ik post hier om mij een mening te kunnen vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals vind ik je posts weinig eerbiedig.

Ik ben mij van geen kwaad bewust. Jij zegt dat de heilige Geest jou altijd antwoorden verschaft. Ik ga daarin mee omdat ik reuze benieuwd ben wat Hij er van vindt. Vervolgens vindt je dat ik weinig eerbiedig ben. Erg vreemd.

Verder heb ik ook nauwelijks hier mijn mening gegeven.

Het is dus jou persoonlijke mening? Ik vraag het maar even om het duidelijk te krijgen zodat er straks geen meningen aan de heilige Geest toegeschreven worden die niet van Hem zijn. Maar de mening is idd wat kort zoals ik al zei.

Ik heb geprobeerd te laten doorschemeren dat ik vooral benieuwd ben naar de meningen die in het artikel worden weergegeven.

Ik ook. Vooral wat de heilige Geest hierover te zeggen heeft. Ik hoor het wel wanneer je er wat meer duidelijkheid over hebt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid