Spring naar bijdragen

kerstnacht dienst?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

oke, dank

Maar hoe zit het dan met de achterliggende gedachte?

En waar stamt het vanaf?

En waar ligt de oorsprong hierin?

etc?

Volgens mij is er nauwelijks een achterliggende gedachte, stamt het nauwelijks ergens vanaf en is er nauwelijks een oorsprong. Volgens de Bijbel werd nooit ergens een kerstfeest gevierd met een kerstboom enz. . Je zou kunnen zeggen dat het kerstfeest te maken had met het geven van geschenken door wijzen uit het oosten, door gezang van engelen, door een bijzondere ster enz. , maar er zijn weinig bewijzen dat Jezus zou zijn geboren in de winter en dat we daar een feest aan zouden moeten wijden.

Ik denk eerder dat er heidenen (Germaanse stammen) in Nederland, Duitsland enz. leefden en dat zij blij waren wanneer de kou en erbarmelijke omstandigheden zouden ophouden en dat er een dag in het jaar was, waarna de dagen weer langer werden, men weer kon uitkijken naar het licht en men weer de lente verwachtte. De katholieke kerk speelde daar in mijn ogen op in door de heidenen voor zich te winnen en het feest van het licht te relateren aan het Licht der wereld: Jezus Christus. Eeuwen geleden vond de katholieke kerk het misschien nuttig om deze relatie te leggen, maar in onze tijd leven er nauwelijks meer mensen die volgens de heidense, Germaanse ideeën leven, dus wat mij betreft kan het vieren van dat lichtfeest worden afgeschaft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

zaterdagavond:

ging wel ik had meer het idee van een zangavond dan van een kerkdienst, pfoe wat veel zingen zeg :P

de preek was voor mijn idee erg kort maar greep me wel heel erg aan en was inhoudelijk gezien enorm sterk :)

mijn vriend moest optreden in die dienst dus dat was wel enorm leuk om te zien (en ik ben supertrots op hem).

van te voren behoorlijk zenuwachtig maar dat was achteraf gezien niet nodig...

het was een mooie dienst :)

ik heb er wel een paar vraagjes van gekregen maar dat komt nog wel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid