Spring naar bijdragen

Geen verbod ritueel slachten


Aanbevolen berichten

Ik eet vlees

wie vlees eet zou ook in staat moeten zijn het dier eigenhandig te slachten i.m.o. :Y

Als de nood aan de man komt wel ja, maar ik heb nog nooit een huis gebouwd terwijl ik er wel in een woon. :)

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

wie vlees eet zou ook in staat moeten zijn het dier eigenhandig te slachten i.m.o. :Y

Als de nood aan de man komt wel ja, maar ik heb nog nooit een huis gebouwd terwijl ik er wel in een woon. :)

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

nee...

Link naar bericht
Deel via andere websites

wie vlees eet zou ook in staat moeten zijn het dier eigenhandig te slachten i.m.o. :Y

Als de nood aan de man komt wel ja, maar ik heb nog nooit een huis gebouwd terwijl ik er wel in een woon. :)

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

Maar in deze sfeer door denkend zou je dus eigenlijk in staat moeten zijn je volledig zelf te redden. Heb jij op een boerderij gewerkt? Kun jij jagen? Kun jij al je eten zelf bij elkaar zoeken / boeren / jagen?

Volgens mij zijn er weinig mensen die dat nog kunnen.

Edit: In Nederland dan, dat laatste

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de nood aan de man komt wel ja, maar ik heb nog nooit een huis gebouwd terwijl ik er wel in een woon. :)

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

Maar in deze sfeer door denkend zou je dus eigenlijk in staat moeten zijn je volledig zelf te redden. Heb jij op een boerderij gewerkt? Kun jij jagen? Kun jij al je eten zelf bij elkaar zoeken / boeren / jagen?

Volgens mij zijn er weinig mensen die dat nog kunnen.

Edit: In Nederland dan, dat laatste

Precies Fee, het is daarom ook geen sterk argument van maran, maar dat komt vast door zijn vitamine tekort als zijnde vegetariër en hij schreef in de buurt van Barneveld te zijn geboren, dus kan hij ook wel een beetje kippig zijn. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de nood aan de man komt wel ja, maar ik heb nog nooit een huis gebouwd terwijl ik er wel in een woon. :)

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

Maar in deze sfeer door denkend zou je dus eigenlijk in staat moeten zijn je volledig zelf te redden. Heb jij op een boerderij gewerkt? Kun jij jagen? Kun jij al je eten zelf bij elkaar zoeken / boeren / jagen?

Volgens mij zijn er weinig mensen die dat nog kunnen.

Edit: In Nederland dan, dat laatste

het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat velen niet eens meer de connectie met het dier maken als ze vlees eten.

het ligt allemaal keurig verpakt in de vitrine en doet in niets meer denken aan de afkomst: n.l. een levend wezen met gevoel., wat zeer waarschijnlijk een *****leven heeft geleid, of in het geval van veel kippen: een leven van 6 weken in een hok. [terwijl ze wel ca. 9 jaar kunnen worden]

varkens en koeien in megastallen...etc....allemaal gedegradeerd tot nummers en gebruiksvoorwerpen. ;(

als deze mensen een dier in de ogen zouden moeten kijken en dit dier dan zouden moeten villen vraag ik me af wie daar nog toe in staat zouden zijn.

stukje bewustwording lijkt me wel op zijn plaats.... :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

Maar in deze sfeer door denkend zou je dus eigenlijk in staat moeten zijn je volledig zelf te redden. Heb jij op een boerderij gewerkt? Kun jij jagen? Kun jij al je eten zelf bij elkaar zoeken / boeren / jagen?

Volgens mij zijn er weinig mensen die dat nog kunnen.

Edit: In Nederland dan, dat laatste

het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat velen niet eens meer de connectie met het dier maken als ze vlees eten.

het ligt allemaal keurig verpakt in de vitrine en doet in niets meer denken aan de afkomst: n.l. een levend wezen met gevoel., wat zeer waarschijnlijk een *****leven heeft geleid, of in het geval van veel kippen: een leven van 6 weken in een hok. [terwijl ze wel ca. 9 jaar kunnen worden]

varkens en koeien in megastallen...etc....allemaal gedegradeerd tot nummers en gebruiksvoorwerpen. ;(

als deze mensen een dier in de ogen zouden moeten kijken en dit dier dan zouden moeten villen vraag ik me af wie daar nog toe in staat zouden zijn.

stukje bewustwording lijkt me wel op zijn plaats.... :D

Zeg dát dan. Ik ben het namelijk helemaal met je eens, wat dat bewust zijn betreft. Zelf ben ik ook vijf jaar vegetariër geweest. Maar je kunt andere mensen niet opleggen dat ze zich hier bewust van móeten zijn om vlees te ´mogen´ eten. Het is een keuze die je voor jezelf maakt, bewust of onbewust.

Als je vaak in een slagerij komt en toekijkt, zul je overigens eerder nog minder stil staan bij het leven en de dood van dieren daar (anders zou je niet terug komen, denk ik)

Maar, ik zou geen dier kunnen villen nee. Maar ik eet er met smaak van, omdat ik wel geboren ben om vlees te eten, en je meer kunt doen tegen de bio-industrie dan geen vlees te eten, zoals het eten van biologisch vlees.

Waar deze discussie dus eigenlijk helemaal niet over ging, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar vast weleens gekeken hoe een huis gebouwd werd.

ook weleens in een abattoir geweest?

en [van begin tot eind] gekeken hoe jij aan je lapje vlees komt?

Maar in deze sfeer door denkend zou je dus eigenlijk in staat moeten zijn je volledig zelf te redden. Heb jij op een boerderij gewerkt? Kun jij jagen? Kun jij al je eten zelf bij elkaar zoeken / boeren / jagen?

Volgens mij zijn er weinig mensen die dat nog kunnen.

Edit: In Nederland dan, dat laatste

het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat velen niet eens meer de connectie met het dier maken als ze vlees eten.

het ligt allemaal keurig verpakt in de vitrine en doet in niets meer denken aan de afkomst: n.l. een levend wezen met gevoel., wat zeer waarschijnlijk een *****leven heeft geleid, of in het geval van veel kippen: een leven van 6 weken in een hok. [terwijl ze wel ca. 9 jaar kunnen worden]

varkens en koeien in megastallen...etc....allemaal gedegradeerd tot nummers en gebruiksvoorwerpen. ;(

als deze mensen een dier in de ogen zouden moeten kijken en dit dier dan zouden moeten villen vraag ik me af wie daar nog toe in staat zouden zijn.

stukje bewustwording lijkt me wel op zijn plaats.... :D

Ik ben een dierenvriend en toevallig net als Fee ook vegetariër geweest. Nog steeds ben ik geen grote vleeseter maar ik zou een dier kunnen slachten. Echter zou ik dat onder toezicht van een geschoold slachter willen doen omdat het dier anders door mijn gebrek aan ervaring pas echt pijn zou leiden. Overigens koop ik nooit goedkoop en dubieus uitziend vlees, maar haal het bij een keurslager die met de kwaliteit van zijn vlees mij het vertrouwen geeft dat het dier een fatsoenlijk leven heeft geleidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

deze discussie gaat inderdaad over het ritueel slachten, waarbij zoals na onderzoek is gebleken ook heel erg veel misgaat; maar ja, er gaat bij reguliere slacht met verdoving ook ontzettend veel mis:

dieren worden soms half verdoofd en dan begint men er al in te snijden. ;(

v.w.b. de rituele slacht is er met verborgen camera gefilmd [in het buitenland, want de Joodse slachterijen in Nederland verboden een kijkje te nemen] en het was tenhemelschreiend wat daar allemaal plaatsvond, mede vanwege de massaproductie. :(

lijdt een dier minder of meer bij [onverdoofde] rituele slacht?

of maakt het niet uit?

sowieso vind ik de rituele slacht behoorlijk primitief en niet meer passend in deze tijd.

ritueel slachten kan ook met verdoving, maar ja er is helaas anders besloten....althans nu.

dierenmishandeling en dierenwelzijn is in ieder geval weer in de openbaarheid gekomen en tegenstanders van dit besluit zullen dan ook blijven doorgaan met het opsporen van misstanden.

legaal of illegaal.

dus er kan nog van alles gebeuren in de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
deze discussie gaat inderdaad over het ritueel slachten, waarbij zoals na onderzoek is gebleken ook heel erg veel misgaat; maar ja, er gaat bij reguliere slacht met verdoving ook ontzettend veel mis:

dieren worden soms half verdoofd en dan begint men er al in te snijden. ;(

v.w.b. de rituele slacht is er met verborgen camera gefilmd [in het buitenland, want de Joodse slachterijen in Nederland verboden een kijkje te nemen] en het was tenhemelschreiend wat daar allemaal plaatsvond, mede vanwege de massaproductie. :(

lijdt een dier minder of meer bij [onverdoofde] rituele slacht?

of maakt het niet uit?

sowieso vind ik de rituele slacht behoorlijk primitief en niet meer passend in deze tijd.

ritueel slachten kan ook met verdoving, maar ja er is helaas anders besloten....althans nu.

dierenmishandeling en dierenwelzijn is in ieder geval weer in de openbaarheid gekomen en tegenstanders van dit besluit zullen dan ook blijven doorgaan met het opsporen van misstanden.

legaal of illegaal.

dus er kan nog van alles gebeuren in de toekomst.

Fee schreef:

Maar ik eet er met smaak van, omdat ik wel geboren ben om vlees te eten, en je meer kunt doen tegen de bio-industrie dan geen vlees te eten, zoals het eten van biologisch vlees.

geboren om vlees te eten??? :?

serieus?

maar goed, biologisch vlees eten is dan al beter.

Ken geeft dit ook aan ...mooi.

verder moet iedereen het inderdaad zelf weten; ik dring niemand wat op, alhoewel het er bij mij moeilijk ingaat dat geciviliseerde mensen nog levende wezens eten.

met de ene hand een biefstuk eten en met de andere hand hun huisdier [hond, kat, cavia] aaien en vertroetelen.

dat snap ik echt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

geboren om vlees te eten??? :?

serieus?

maar goed, biologisch vlees eten is dan al beter.

Ken geeft dit ook aan ...mooi.

verder moet iedereen het inderdaad zelf weten; ik dring niemand wat op, alhoewel het er bij mij moeilijk ingaat dat geciviliseerde mensen nog levende wezens eten.

met de ene hand een biefstuk eten en met de andere hand hun huisdier [hond, kat, cavia] aaien en vertroetelen.

dat snap ik echt niet.

Tja. Bij mijn weten hangt het gebit van de mens qua vormgeving in tussen het gebit van de "zuivere" carnivoor en de herbivoor... Wat er op wijst dat deze mens een "geboren omnivoor" is. En bovendien (laat ik me vertellen...) heeft een mens ook bepaalde vetoplosbare vitaminen nodig die enkel via dierlijke producten tot ons kunnen komen (of via kunstmatige bronnen natuurlijk, maar de vraag was hoe de mens geboren wordt - en de "behoefte" wijst volgens mij richting "omnivorisme"... Maar gedrag valt natuurlijk altijd bij te stellen...

NB: een zuigeling eet geen vlees - bijt hooguit hard in de tepels van zijn moeder - misschien dat hier op gedoeld werd bij de opmerking "geboren vleeseter"??)

Link naar bericht
Deel via andere websites

met de ene hand een biefstuk eten en met de andere hand hun huisdier [hond, kat, cavia] aaien en vertroetelen.

dat snap ik echt niet.

In sommige landen eten ze die ook hoor ;)

Vlees is met mate gewoon goed voor je, en daarbovenop smaakt het ook nog eens ongelooflijk lekker :P Daar kan geen vleesvervangende sojaburger tegen op :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

met de ene hand een biefstuk eten en met de andere hand hun huisdier [hond, kat, cavia] aaien en vertroetelen.

dat snap ik echt niet.

In sommige landen eten ze die ook hoor ;)

Vlees is met mate gewoon goed voor je, en daarbovenop smaakt het ook nog eens ongelooflijk lekker :P Daar kan geen vleesvervangende sojaburger tegen op :P

barbaar..... :@

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar kan geen vleesvervangende sojaburger tegen op :P

Absoluut!

Het beste vegetarische eten is wat mij betreft dan ook niet een vlees gerecht met vleesvervanger, maar gerechten die vegetarisch 'gebouwd' zijn. Juist met die gerechten mis je het vlees niet. Sterker nog, het zou een overbodige toevoeging zijn.

Al zijn er ook gerechten waar wel vaak vlees in zit (wokgerechten bijvoorbeeld, of pasta), maar waar zonder vlees het even goed smaakt, of waar je met gemarineerde tofu ook een eind mee komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

met de ene hand een biefstuk eten en met de andere hand hun huisdier [hond, kat, cavia] aaien en vertroetelen.

dat snap ik echt niet.

'Mijn' huisdier zou anders maar al te graag een hapje van die biefstuk mee eten. ;)

Ik heb er ook geen enkele moeite mee om vlees te eten. Wel heb ik moeite met het voedsel tekort, terwijl er enorm veel voedsel naar de vlees industrie gaat, dierenleed in de bio industrie en met dat het niet echt bijdraagt aan het milieu.

Tja. Bij mijn weten hangt het gebit van de mens qua vormgeving in tussen het gebit van de "zuivere" carnivoor en de herbivoor... Wat er op wijst dat deze mens een "geboren omnivoor" is.

Denk het ook. En de één zal meer vlees eten dan de ander, en weer iemand zuivel, of dat zelfs niet eens.

Wel is het interessant om te zien dat de vlees consumptie in het westen nogal afwijkend is van de rest van de wereld en ook met onze eigen geschiedenis. Dat men in het westen iedere dag vlees eet (en het liefst nog een best groot stuk) is eigenlijk best uitzonderlijk. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

met de ene hand een biefstuk eten en met de andere hand hun huisdier [hond, kat, cavia] aaien en vertroetelen.

dat snap ik echt niet.

'Mijn' huisdier zou anders maar al te graag een hapje van die biefstuk mee eten. ;)

Ik heb er ook geen enkele moeite mee om vlees te eten. Wel heb ik moeite met het voedsel tekort, terwijl er enorm veel voedsel naar de vlees industrie gaat, dierenleed in de bio industrie en met dat het niet echt bijdraagt aan het milieu.

Tja. Bij mijn weten hangt het gebit van de mens qua vormgeving in tussen het gebit van de "zuivere" carnivoor en de herbivoor... Wat er op wijst dat deze mens een "geboren omnivoor" is.

Denk het ook. En de één zal meer vlees eten dan de ander, en weer iemand zuivel, of dat zelfs niet eens.

Wel is het interessant om te zien dat de vlees consumptie in het westen nogal afwijkend is van de rest van de wereld en ook met onze eigen geschiedenis. Dat men in het westen iedere dag vlees eet (en het liefst nog een best groot stuk) is eigenlijk best uitzonderlijk. :)

ach ja, mijn huisdieren krijgen dan ook wel een stukje vlees, want mijn man is wel een lijkenpikker; dus als hij goed gehumeurd is wil hij wel een stukje afstaan van dat bloederige vlees [is trouwens verboden volgens de bijbelleer he?]

in het Westen komen dan ook veel meer ziektes voor, gerelateerd aan de [overmatige] vleescomsumptie en het drinken van overmatig veel melk [alleen geschikt voor kalveren]

o.a. osteoporose is het gevolg.

en van het eerste: o.a. hart- en vaatziekten

Link naar bericht
Deel via andere websites
[is trouwens verboden volgens de bijbelleer he?]

Nee hoor.

in het Westen komen dan ook veel meer ziektes voor, gerelateerd aan de [overmatige] vleescomsumptie en het drinken van overmatig veel melk [alleen geschikt voor kalveren]

o.a. osteoporose is het gevolg.

en van het eerste: o.a. hart- en vaatziekten

Ik betwijfel of er meer ziektes voor komen. En dat van die melk wilt nu net dat we als melkdrinkers daar een hoge mate van resistentie voor hebben opgebouwd. Net zoals wij ziek kunnen worden van bepaalde buitenlandse bereidingen.

Wat een veel groter probleem is, is dat preventieve antibiotica waardoor bacteriën resistent worden en dus steeds moeilijker te behandelen zijn. En verder is die hele fastfood cultuur best ongezond en worden we ook oud genoeg om de gevolgen ervan te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin schreef:

Wat een veel groter probleem is, is dat preventieve antibiotica waardoor bacteriën resistent worden en dus steeds moeilijker te behandelen zijn. En verder is die hele fastfood cultuur best ongezond en worden we ook oud genoeg om de gevolgen ervan te zien.

dat [preventieve antibiotica] is inderdaad een groot probleem. :(

als je veel vlees eet krijg je dat toch maar allemaal binnen.

heel af en toe fastfood eten lijkt me niet erg, maar zodra het een gewoonte wordt ligt dat anders. [diabetes, obesitas, zelfs al bij kinderen etc.] :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid