Spring naar bijdragen

boek ter begeleiding bijbelstudie


Aanbevolen berichten

Binnenkort gaan wij met een paar mensen een nieuwe bijbelstudiegroep beginnen.

Binnen die groep zijn 2 mensen die net tot geloof zijn gekomen en vrijwel niets van de bijbel zelf afweten.

Nu ben ik op zoek naar bijbelstudieboeken die echt over de bijbelteksten zelf gaan en niet 1 onderwerp(dus niet een onderwerp als heilige Geest, Engelen, vergeving enzovoort, maar echt om meer kennis over een heel stuk bijbel of een heel bijbelboek te krijgen zeg maar)

Wie heeft er mooie titels voor mij en kun je ook aangeven waarom je het een mooi studieboek vond?

En denk je dat het te doen is voor mensen die bijna nog niets van de bijbel weten en dus echt vanaf de basis beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Binnenkort gaan wij met een paar mensen een nieuwe bijbelstudiegroep beginnen.

Binnen die groep zijn 2 mensen die net tot geloof zijn gekomen en vrijwel niets van de bijbel zelf afweten.

Nu ben ik op zoek naar bijbelstudieboeken die echt over de bijbelteksten zelf gaan en niet 1 onderwerp(dus niet een onderwerp als heilige Geest, Engelen, vergeving enzovoort, maar echt om meer kennis over een heel stuk bijbel of een heel bijbelboek te krijgen zeg maar)

Wie heeft er mooie titels voor mij en kun je ook aangeven waarom je het een mooi studieboek vond?

En denk je dat het te doen is voor mensen die bijna nog niets van de bijbel weten en dus echt vanaf de basis beginnen?

Het boek: brieven van een scepticus door dr Gregory A. Boyd.

Dit boek bestaat uit een letterlijke briefwisseling tussen een vader en zijn zoon over het christelijk geloof. Het is geen fictief boek maar de brieven zijn echt geschreven aan elkaar en gepubliceert in boekvorm(ook in het Nederlands)

De vader van de schrijver was agnost en had vele vragen over het christelijk geloof, bijvoorbeeld: Waarom is er zoveel lijden op de wereld, Is de bijbel echt betrouwbaar. Gaan alle ongelovigen naar de hel?...enz..

En de schrijver die een christelijk hoogleraar theologie is (de zoon van deze vader) behandeld al deze vragen en geeft vaak verhelderende antwoorden, op de lastige vragen van zijn vader.

Lijkt me een zeer geschikt boek. Het is vlot geschreven(geen stoffig theologisch boek) en leest makkelijk weg. Daarbij is het geen fictief verhaal omdat het echte brieven betreft die in boekvorm zijn uitgegeven. De schrijver heeft de briefwisseling tussen zijn vader en hem in boekvorm uitgegeven. Dus het is in die zin niet een boek als alle andere boeken.

De vader van de schrijver komt uiteindelijk tot geloof na deze intensieve briefwisseling met zijn Zoon die alle vragen van zijn vader uitgebreid beantwoord en van een bijbels antwoord voorziet...een erg mooi boek en zeer geschikt om met elkaar te lezen en over na te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is nieuw zonder oud? - Andries visser 9789023924548

Over het belang van het Oude Testament, juist voor deze tijd.

Bij velen roepen delen van het Oude Testament weerstand op.Die gaan over oorlog en wraak, wetsvoorschriften en doodstraf. In de huidige discussie over de islam hoor je regelmatig dat de bijbel er ook wat van kan. En dan bedoelt men het Oude Testament. In dit boek gaat de schrijver eerlijk en direct in op de betekenis van het Oude Testament en de relatie tussen het Oude en het Nieuwe Testament.

Een boek ook dat tot (hernieuwd) bijbellezen aanzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lieft idd wel een boek,

de brieven van een scepticus klinkt erg mooi (heb vaker over het boek gehoord, nog nooit gelezen) is het ook een goed begin voor mensen die net tot geloof komen om een basis echt te leggen voor bijbelkennis? Wat staat er nou eigenlijk enzovoort?

Wat is nieuw zonder oud, klinkt ook super (ikzelf ga hem zeker lezen) alleen vraag ik me niet af of het te hoog gegrepen is voor als je nog maar net gelooft zoals mijn vriendin. Ikzelf vind sommige onderwerpen al best pittig, laat staan als je eerst alles moet ontdekken van: wie is David, wat deed hij, wat gebeurde er met Job, Wie was Abram enzovoort...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lieft idd wel een boek,

de brieven van een scepticus klinkt erg mooi (heb vaker over het boek gehoord, nog nooit gelezen) is het ook een goed begin voor mensen die net tot geloof komen om een basis echt te leggen voor bijbelkennis? Wat staat er nou eigenlijk enzovoort?

Wat is nieuw zonder oud, klinkt ook super (ikzelf ga hem zeker lezen) alleen vraag ik me niet af of het te hoog gegrepen is voor als je nog maar net gelooft zoals mijn vriendin. Ikzelf vind sommige onderwerpen al best pittig, laat staan als je eerst alles moet ontdekken van: wie is David, wat deed hij, wat gebeurde er met Job, Wie was Abram enzovoort...

Beide zijn het prima boeken. Het boek wat ik aanprees is denk ik wel iets minder zwaar. In die zin dat er wel zware onderwerpen worden behandeld, maar wel op een heldere en duidelijke manier zonder dat je door allerlei droge stof heen moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Nu ben ik op zoek naar bijbelstudieboeken die echt over de bijbelteksten zelf gaan

Wie heeft er mooie titels voor mij en kun je ook aangeven waarom je het een mooi studieboek vond?

En denk je dat het te doen is voor mensen die bijna nog niets van de bijbel weten en dus echt vanaf de basis beginnen?

"Studies in het boek der Handelingen, "Studies in het boek van Markus". Dit zijn boekjes van het Morgenrood en zijn speciaal geschikt voor Bijbelstudiekringen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid