Spring naar bijdragen

Liefdestaal


Aanbevolen berichten

Soms sloof je je helemaal uit voor iemand om te laten merken dat je om die persoon geeft, maar lijkt de ander totaal niet onder de indruk. Heel irritant, maar er is een goede reden voor. Niet iedereen spreekt namelijk dezelfde ‘liefdestaal’. Terwijl de ene alleen een knuffel nodig heeft, heeft een ander behoefte aan een lang gesprek. Welke liefdestaal spreek jij?

 

Er zijn vijf talen van liefde die helpen je om in het gezin waar je woont duidelijk te communiceren, grenzen te respecteren en liefde te tonen. We zetten ze even op een rijtje voor je.

 

Liefdestaal 1: positieve woorden

Het geven van lieve, warme en oprechte opmerkingen. Acceptatie zoals je bent door je ouders is heel belangrijk.

 

Liefdestaal 2: samen zijn

Doe dingen samen. Eet tenminste een keer per dag een maaltijd met elkaar (zonder dat de tv aanstaat!). Bid eerst, wees dankbaar. Deel drie dingen van de dag met de anderen en vertel hoe je je hierbij voelt.

 

Liefdestaal 3: cadeaus krijgen/geven

Er zijn mensen die niet warm worden van positieve woorden of ‘samen zijn’ maar wél van het geven en/of krijgen van cadeautjes. Een cadeau kan een hele emotionele waarde hebben. Het is een zichtbaar, tastbaar bewijs aan de liefde van de ander voor jou.

 

Liefdestaal 4: dienen

Iets voor de ander doen… een lekkere maaltijd klaarmaken bijvoorbeeld!

 

Liefdestaal 5: lichamelijk contact

Geef elkaar vaker een knuffel, om te laten zien dat je van de ander houdt en je zelf ook geliefd voelt.

 

Wil je meer weten over de vijf talen van de liefde? Ga dan naar: www.fivelovelanguages.com/start.html

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor "liefdestaal 3" bestaat een naam.

Golddigger.

Nou da's wel erg kort de bocht hoor ;)

Onder cadeautjes valt ook het bloemetje dat je van een servet vouwt en die bewaart als herinnering, het shirt dat zo lekker naar hem/haar ruikt om in te slapen, een lied/foto voor je lief. Ofwel: cadeautjes hoeven geen geld te kosten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad..

Cadeautjes zijn heel leuk om te krijgen, maar dat hoeft niets te kosten!

zo gaf ik bijna elke keer als we iets gingen drinken een bierviltje mee met onze namen en de datum. Is heel erg fijn om te krijgen.

er zijn heel veel simpele, leuke dingen die gratis zijn :) maar veel emotionele waarde hebben net omdat ze persoonlijk zijn en niet uit de winkel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde meer het "Er zijn mensen die niet warm worden van positieve woorden of ‘samen zijn’ maar wél van het geven en/of krijgen van cadeautjes." gedeelte. Als je meer geeft om een cadeautje dan om samen zijn kan je beter een relatie aangaan met je creditcard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde meer het "Er zijn mensen die niet warm worden van positieve woorden of ‘samen zijn’ maar wél van het geven en/of krijgen van cadeautjes." gedeelte. Als je meer geeft om een cadeautje dan om samen zijn kan je beter een relatie aangaan met je creditcard.

dat zijn dan geen leuke mensen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde meer het "Er zijn mensen die niet warm worden van positieve woorden of ‘samen zijn’ maar wél van het geven en/of krijgen van cadeautjes." gedeelte. Als je meer geeft om een cadeautje dan om samen zijn kan je beter een relatie aangaan met je creditcard.

Mag ik daar een nuance in maken ;) Wanneer het alleen gaat om de waarde van het cadeau kan ik me erin vinden. Echter, vaak is deze liefdestaal juist iets dat zegt 'Kijk eens, hierbij dacht ik aan jou, nu geef ik het aan jou zodat je aan mij kunt denken. Omdat jij aan mijn hart ligt en ik het op deze manier tastbaar maak.' En soms kost dat geld (een foto af laten drukken, een diner) en soms ook niet. Dat betekent niet dat deze mensen meer om objecten geven dan om hun geliefde.

Mensen die als liefdestaal 'aanrakingen' hebben zijn ook niet per definitie oversekst ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het idd meer waarde heeft dan het bij elkaar zijn dan zou ik ook mijn vraagtekens zetten. En nu ben ik niet echt een kadootjesmens maar wat ik bijvoorbeeld heel leuk vind (oooh verschrikkelijk, ik ben ook zo'n mens geworden) is als mijn kinderen wat moois hebben gemaakt en dat geven.

Vond dat vroeger altijd zo raar als ouders deden alsof ze dat leuk vonden haha, maar nu, het gebaar omdat je ook weet wat het voor een kind betekend zo iets te geven, oooh ja, dat zijn dus wel weer kadootjes waar ik van hou.

Grappig trouwens, zien jullie als je het reflecteerd op je gezin ook het verschil in waar de mensen het meeste van hebben?

Kijk ik bij ons dan is het zo:

Mijn man: lichamelijk contact. Hij kan echt heerlijk knuffelen met de kinderen en zo een hele poos met ze zitten en knuffelt mij ook veel.

Ikzelf: dienen, vind het heerlijk om iets voor een ander te doen, word er echt gelukkig van als ik een ander daar blij van zie worden.

Mijn zoon: kadootjes geven en krijgen, maar eigenlijk vooral het geven. Hij kan echt hele dagen knutselen en voor iedereen een tekening hebben of een knutselwerkje of inmiddels ook een geschreven briefje, zo lief.

Mijn dochter: samenzijn. Zij geniet van samen aan tafel zitten, samen een spelletje doen, samen even wandelen, samen koken enzovoort.

Ik zie ze allemaal bij iedereen terugkomen, en die positieve woorden is voor mij meer een van: ja tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk! (ben er soms wat te erg in misschien aangezien we dat thuis bijna niet hadden maar dat is ook zo leuk om te doen) maar we zijn voor de meest expliciete hier van toch echt verschillend allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het idd meer waarde heeft dan het bij elkaar zijn dan zou ik ook mijn vraagtekens zetten. En nu ben ik niet echt een kadootjesmens maar wat ik bijvoorbeeld heel leuk vind (oooh verschrikkelijk, ik ben ook zo'n mens geworden) is als mijn kinderen wat moois hebben gemaakt en dat geven.

Wat is daar nu zo verschrikkelijk aan? Onschuldiger dan dat kan toch haast niet? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha nou in die zin dat ik vroeger het altijd zo overdreven vond dat als ouders heel enthousiast waren om kadootjes dat ik altijd dacht: doe normaal, zo speciaal is het niet. Dus zo keek ik er vroeger tegen aan van: wat een mens haha. Zie nu wel dat het heel oprecht kan zijn en wat de werking er van kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid