Spring naar bijdragen

Amish moeten mannen met baarden zijn


Aanbevolen berichten

MILLERSBURG (AP, DS) - In de VS zijn zeven ‘baardenknippers' gearresteerd die de Amish-gemeenschap al maanden terroriseerden met hun schaar.
 

‘Ik zou liever bont en blauw geslagen zijn dan de vernedering meemaken dat mijn haar is afgeknipt', getuigt een Amish aan de FBI. Hij is een van de vele slachtoffers die in de afgelopen maanden door andere Amish zijn aangevallen in Ohio, Pennsylvania en Indiana.

Zeven mannen uit de Amish-gemeenschap zijn door de Amerikaanse politie in Ohio opgepakt voor haatmisdrijven. Onder hen is de leider van de afgescheiden sekte Sam Mullet (66), en zijn drie zonen.

De verdachten zouden de baarden of het haar van Amish-mannen en -vrouwen hebben afgeknipt en hen vervolgens hebben gefotografeerd. Voor deze protestantse geloofsgemeenschap, vooral bekend door hun ouderwetse levenswijze, zijn dat zeer grove beledigingen. Volgens de Bijbel mogen ze hun haar niet knippen. En mannen scheren na het huwelijk hun baard niet meer. De arrestanten riskeren tien jaar cel.

Mullett controleerde zijn sekte met de harde hand, staat in de aanklacht. Volgelingen die niet gehoorzaamden, kregen slaag en sommige leden moesten als straf soms dagen aan een stuk slapen in een kippenhok. Ook ging Mullett met getrouwde vrouwen in de gemeenschap naar bed 'om hen te zuiveren van de duivel'.

Een van Mullets zonen vertelde aan de politie dat het zijn idee was om de baarden af te knippen om andere Amish duidelijk te maken dat zij zich moesten schamen voor de manier waarop zij de clan van Mullett behandelden. In oktober liet Sam Muller weten dat hij zijn zonen geen opdracht had gegeven, maar hen ook niet tegenhield.

Mullett zou een conflict hebben met Amish-bisschoppen, die niet meewilden in zijn wens om verscheidene leden te excommuniceren.

De aanvallen hebben grote onrust veroorzaakt onder de Amish. ‘Wij hebben honderden telefoontjes gehad van ongeruste mensen', zei sheriff Fred Abdalla. ‘Ze plaatsen extra sloten op hun deur en houden een jachtgeweer in de aanslag.' Amish zijn pacifistisch en geloven sterk in vergeving in plaats van wraak. Sommige slachtoffers weigerden dan ook klacht in te dienen bij de politie.

 

Bron: De standaard

Link naar bericht
Deel via andere websites
‘Wij hebben honderden telefoontjes gehad van ongeruste mensen', zei sheriff Fred Abdalla. ‘Ze plaatsen extra sloten op hun deur en houden een jachtgeweer in de aanslag.' Amish zijn pacifistisch en geloven sterk in vergeving in plaats van wraak. Sommige slachtoffers weigerden dan ook klacht in te dienen bij de politie. Bron: De standaardTerug naar frontpage
Sinds wanneer hebben Amish telefoons? En sinds wanneer hebben pacifisten geweren in de aanslag?
Link naar bericht
Deel via andere websites
‘Wij hebben honderden telefoontjes gehad van ongeruste mensen', zei sheriff Fred Abdalla. ‘Ze plaatsen extra sloten op hun deur en houden een jachtgeweer in de aanslag.' Amish zijn pacifistisch en geloven sterk in vergeving in plaats van wraak. Sommige slachtoffers weigerden dan ook klacht in te dienen bij de politie. Bron: De standaardTerug naar frontpage
Sinds wanneer hebben Amish telefoons? En sinds wanneer hebben pacifisten geweren in de aanslag?

- Ook al hebben die geen telefoon, ga naar het dorp en je vindt genoeg openbare telefooncellen.

- of ze geweren hebben of niet weet ik niet. Maar ze leven er heel primitief, zouden ze dan ook geen voedsel vinden adhv jacht of dergelijke? (ik kan volledg mis zijn hoor)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Amishdorp heeft meestal wel een telefooncel op het plein. Dat is dan dus ook de enige telefoon die in het dorp te vinden is. Jachtgeweren worden misschien wel voor de jacht gebruikt of zo, ik weet het niet. Het blijft natuurlijk wel een groepering in Amerika, waar het veel gewoner is om wapens in huis te hebben. Wel weet ik dat ook de Amishgemeenschap de modernisering niet helemáál meer kan tegenhouden en daarom soms, als het echt niet anders meer kan, op beperkte wijze enige modernisering toestaan. Daarbij zijn er ook verschillende ordnungs, van conservatief tot liberaal, die op verschillende wijzen het Amish-leven vormgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

als ik die titel lees moet ik steeds aan een kinderliedje denken.

dat ging zo:

jan, piet, joris en kornel die hebben baarden, die hebben baarden, Jan, Piet, joris en cornel die hebben baarden zij varen mee...

was dat niet: al die willen t'kaapren varen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid