Spring naar bijdragen

Jij bent jij en jij bent tof!


Aanbevolen berichten

Het is alweer zover… Na een lange vakantie zijn de scholen weer begonnen! Heb je het een beetje naar je zin? Of rugtas204_tcm42-389259.jpgtel je de weken al weer af tot aan de herfstvakantie? Misschien ben je wel naar een nieuwe school gegaan, of zit je in een nieuwe klas door je profielkeuze. Nieuwe klasgenoten, nieuwe mensen om mee om te gaan, aftasten wie je vrienden zouden willen zijn, ontdekken of je populair bent in de klas… Of ben je iemand die er eigenlijk niet echt bij hoort?

Sommige mensen doen er werkelijk alles voor om erbij te horen, zelfs als ze er eigenlijk niet helemaal achterstaan. Is het je wel eens opgevallen dat het voor veel jongeren onwijs belangrijk is wat ‘de groep’ zegt én doet?

Dat doe ik niet! Toch…?

Je kunt vast wat voorbeelden opnoemen van klasgenoten of vrienden die worden beïnvloed door de rest. Maar heb je wel eens eerlijk naar jezelf gekeken? De kleren die je draagt, je taalgebruik, je gedrag… alles kan worden beïnvloed door de rest.

Negatieve groepsdruk
Andere voorbeelden zijn spijbelen, stoer doen door zoveel mogelijk te drinken of een leraar wegpesten. Je hebt vast wel eens sommige van deze dingen gedaan, terwijl je dat eigenlijk niet wilde. Dat noemen we negatieve groepsdruk. Ook niet bidden voor het eten of met iemand naar bed gaan omdat iedereen dat doet, zijn hier voorbeelden van.

Groepsdruk is dus eigenlijk een bewuste of onbewuste invloed van de mensen om je heen op jou. Iedereen heeft daar wel eens mee te maken. Doe jij wel eens iets waar je eigenlijk niet achterstaat?! Hieronder wat tips over hoe je met groepsdruk om kunt gaan.

What to do?

  •          Denk na! Zorg dat je weet wat je wilt.
  •          Laat je mening horen! Wees geen meeloper.
  •          NEE = NEE, geen ‘Misschien’ of ‘Ik weet het niet’
  •          Zoek medestanders om tegen negatieve groepsdruk in te gaan.
  •          Zoek naar alternatieven en stel deze ook voor aan de groep (“In plaats van zoveel mogelijk drinken in een zo’n kort mogelijke tijd, kunnen we toch ook gezellig met z’n allen naar de stad gaan en daar een colaatje pakken op een terrasje?â€).
  •          Verdien respect en wees gewoon jezelf.
  •          Ervaar je groepsdruk vanuit je vriendengroep? Maak het bespreekbaar!
  •          Niet kiezen is ook een keuze. Bedenk dat je zelf de gevolgen moet dragen van wat je doet.
  •          Er is altijd een weg terug. Mocht je een verkeerde keuze gemaakt hebben, geef dit dan toe en zeg erbij dat je het mis had of dat je van gedachten veranderd bent.

 

Pas op voor opwarmend water

Wanneer een kikker in kokend water wordt gezet, springt hij er direct uit. Maar wanneer een kikker in een pannetje koud water wordt gezet dat langzaam opgewarmd wordt, blijft hij zitten… Met groepsdruk werkt het vaak hetzelfde: iemand uit de groep stelt iets voor – bijvoorbeeld over het wegpesten van een leraar of indrinken voor een feestje – en je wordt langzaam warm gemaakt. Als het keuzemoment komt, lijkt het niet meer logisch om ‘nee’ te zeggen. Pas dus op voor opwarmend water!

En als laatste: jij bent jij en jij bent tof. Dus… laat je niet gek maken!

 

Stichting Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou ik trouwens "tof" zijn? Die Chris kent mij helemaal niet, heeft mij nog nooit gekend, maar meent toch dat ik "tof" ben. Misschien ben ik wel een achterbaks, hypocriet en gemeen kereltje, dat weet Chris niet, en dan tóch tof? Ik vind het dan zo betekenisloos worden, net zoals je zou zeggen dat iedereen een sukkel is. Niet dus. Nee, Onze Lieve Heer en mijn naasten, dus zij die mij echt kennen en dus echt weten wat zij wel en niet aan mij hebben, die maken zelf wel uit of ik "tof" ben of niet. Daar hebben zij Chris niet voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is Bijbels en in lijn met hoe God naar mensen kijkt. In Gods ogen ben je tof /tov (goed). De duivel bestempelt je met allerlei nare eigenschappen en God benadrukt hoeveel waarde je voor Hem hebt. Als je gerechtvaardigd bent door Jezus, kijkt Hij naar je zoals Hij naar Jezus kijkt. Hij ziet je als gezond, voorspoedig, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid