Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Omdat de engelen door hun tijdloosheid nooit veranderen en hij zich dus altijd van God blijft afkeren.

Volgens de bijbel was Satan ooit goed.

Ooit impliceert tijdelijkheid. Leg mij maar eens uit hoe tijd werkt. Volgens mij is tijd het veranderen van materiële omstandigheden waardoor wij verandering waarnemen en tijd kunnen definiëren. Voor de schepping was er geen tijd. In God is er geen tijd. Je kunt zeggen dat Satan goed geschapen was maar niet dat hij ooit goed was, dat is namelijk onmogelijk aangezien dat zou impliceren dat er een verandering in de tijdloosheid heeft plaatsgevonden. Dat is een absolute onmogelijkheid. Tenzij je natuurlijk aannemelijk kunt maken dat hetgeen zich buiten de schepping bevind ook aan de tijd, een categorie binnen de schepping, onderworpen is. Ik ben dan wel benieuwd hoe je dat voor je ziet.

Dat gegeven lijkt me toch eerder andersom. Je redeneert vanuit een visie op tijdloosheid en zegt vervolgens dat tijdloze wezens geen verandering kunnen ondergaan. Dat is echter wel degelijk het geval. De Satan, en één-derde van de engelen met hem, hebben zich van God afgekeerd. Alleen al het feit dat ze eerst engelen waren, zegt al genoeg. Engelen zijn namelijk in principe goede dienaren van God.

Alternatief is dat je er van uit gaat dat deze engelen ofwel kwaad geschapen zijn of door God gemaakt zijn om Zijn wil uit te voeren die voor ons 'kwaad' over komt. Bijv. dat de Satan van God volmacht krijgt om Job te beproeven.

Eén van de teksten is de tekst die Anon aanhaalt: Ezechiël 28. Die kun je voor jezelf nalezen (Biblia ligt er even uit). In vers 13,14, en 15 worden zowel de creatie van Satan als zijn positie aangegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Tegenpool van God...ja. Nou en?

Weet wat je zegt. Het christendom is geen 'manicheïstische' godsdienst, als zouden goed en kwaad tegenover elkaar staan. De uitkomst van het gevecht is al duidelijk.

Alles heeft een tegenpool; zoals een simpele magneet.

Er is een God dus is er ook een tegenhanger.

En zo heeft de mens; die de vrije wil heeft gekregen dus nu ook echt een keus.

Het lijkt me wel erg ver gaan wil je de Satan gelijk stellen aan God, of als een god waar je voor zou kunnen kiezen. De keuze voor Satan is geen alternatief, het is een keuze tegen God. Het enige wat Satan probeert te doen is mensen mee sleuren in zijn val.

Zou die er niet zijn; dus zou het "kwade" er niet zijn dan zou dit voor de geestelijke rijping van de mensenziel niet goed zijn. Door loutering wordt men wijs...

Op zich een interessante kwestie, filosofisch gezien. Zouden wij het goede kunnen zien zonder het contrast van het kwade? Niet voor niets immers was er sprake van een 'boom van kennis van goed en kwaad'. Die kennis te hebben is echter een hoge prijs. Het liefst was ik binnen het goede, zonder anders te weten. Maar misschien is het aardse slechts een voorbereiding opdat wij het goede des te meer kunnen waarderen door ooit het kwade gekend te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Satan niet zoveel macht zou hebben, zou deze aarde er heel anders uit zien denk ik :)

Satan heeft nauwelijks macht. Als gelovigen dat zouden beseffen, zou de aarde er heel anders uitzien.

Maar blijkbaar doen ze dat dus niet. Alleen al afgaande op het laatste nieuws. Triest, maar wel waar. Als je uitgaat van de theorie, dan ligt de uitslag van 'de strijd' al vast. Maar dat neemt niet weg dat satan in het hier en nu wel degelijk een flinke invloed heeft op de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Satan niet zoveel macht zou hebben, zou deze aarde er heel anders uit zien denk ik :)

Satan heeft nauwelijks macht. Als gelovigen dat zouden beseffen, zou de aarde er heel anders uitzien.

Maar blijkbaar doen ze dat dus niet. Alleen al afgaande op het laatste nieuws. Triest, maar wel waar. Als je uitgaat van de theorie, dan ligt de uitslag van 'de strijd' al vast. Maar dat neemt niet weg dat satan in het hier en nu wel degelijk een flinke invloed heeft op de mensheid.

Welk nieuws? (En is het goed als een christen zich door het nieuws laat leiden of is het beter als een christen zich laat leiden door Gods woord?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Nieuws. Nos enzo :)

En waar een christen zich wel of niet door laat leiden, laat staan denken daarover te kunnen oordelen is wellicht niet eens een vraag.

Deze wereld wordt nou eenmaal niet bevolkt door enkel christenen. Zeg maar. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Satan heeft nauwelijks macht. Als gelovigen dat zouden beseffen, zou de aarde er heel anders uitzien.

Satan heeft wel veel macht, omdat de mens zwak is. Omdat de mens zich laat verleiden door het kwaad. Je moet niet onderschatten hoeveel mensen satan in zijn macht heeft.

Wie Jezus aanneemt als Heer Hoeft echter niet te vrezen =).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Satan heeft nauwelijks macht. Als gelovigen dat zouden beseffen, zou de aarde er heel anders uitzien.

Satan heeft wel veel macht, omdat de mens zwak is. Omdat de mens zich laat verleiden door het kwaad. Je moet niet onderschatten hoeveel mensen satan in zijn macht heeft.

Satan heeft niet veel macht meer, hij maakt gebruik van leugens en bedrog. Probleem is zoals je zegt dat de mens zwak is en makkelijk te verleiden. Hij had wel veel macht toen hij de aarde in bezit kreeg van Adam, daarom kon hij ook in de hemel komen in het oude testament. Maar Jezus heeft hem verslagen door het kruis en de opstanding. Nu is de duivel niet meer dan een brullende leeuw zoekende wie hij kan verslinden, hij kan niet zomaar meer mensen verslinden, alleen zij die in het stof liggen.

Het probleem is wel dat wij als gelovigen vaak niet weten hoe we satan moeten weerstaan. We laten ons veroordelen en spreken leugens uit die hij bij ons naar binnen brengt. Hiermee geven wij macht aan satan, maar hij heeft het zelf niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij wordt nooit ziek?? Wow..Dat moet dan wel de voorpagina's van de krant halen. De eerste mens die nooit ziek kan worden...Wat raar dat mensen in de bijbel wel gewoon ziek werden..Dorkas bijvoorbeeld en Trofimus in 2 Timotheus 4:20..

Jakobus 5:14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.

Dit geschrift kan dan ook net zo goed de prullenbak in want je hoeft alleen maar de duivel te betraffen en hij kan je niet meer ziek maken..Bidden hoeft niet meer.. Zowieso, alle ziektes regelt de duivel persoonlijk? Niets te maken met erfelijkheid, ongezond leven etc??

Filippenzen 2:27 En hij is ook krank geweest tot nabij den dood; maar God heeft Zich zijner ontfermd; en niet alleen zijner, maar ook mijner, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben.

Ook deze persoon werd ziek...Hoe kan dat nou? Zou het geen goed Christen zijn geweest dat de ziekte hem niet ontweek?

1 Corinthiërs 12:9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.

Ook overbodig..Want je kan helemaal niet ziek worden als Christen..

Beetje cynisch misschien maar moge het duidelijk zijn dat ik het niet echt geloof..

Als iemand die nieuw is in de gemeente en ziek is/wordt, kan die inderdaad worden genezen na gebed van de oudsten, zoals in Jakobus staat. Dat hoeft niet, maar kan wel.

Ziekten kunnen komen als gevolg van erfelijkheid en ongezond leven. Een christen hoeft echter niet te maken te hebben met erfelijkheid(saandoeningen) (aangezien een christen niet afstamt van een mens, maar God als Vader heeft en God geen ziekte heeft en Zijn kinderen ook geen ziekte hebben) en een christen leeft ook niet ongezond, maar een christen leeft gezond, volgens Gods voorschriften. En zelfs als een christen niet gezond leeft, hoeft een christen niet ziek te worden, want ziekten en ongezondheid zijn al gedragen door Christus.

Als iemand ziek wordt, is het niet nodig om die persoon te bestempelen als 'niet goed christen'. De Bijbel spreekt ook niet in dergelijke termen.

De dingen kunnen echter in andere topics worden besproken waar het gaat over geloof en genezing enz. .

Wat een onzin..Christenen stammen niet af van een mens??? Ik stam genetisch gezien toch echt 100% af van mijn natuurlijke ouders..Tuurlijk, ik ben nu uit God geboren maar dat is puur Geestelijk..De bijbel vertelt ons dat wij een schat in aarden vaten hebben. Paulus wilde maar al te graag uit het verderfelijke lichaam stappen maar had eerst nog andere dingen te doen. Vlees en Bloed gaan het koninkrijk niet beërven..etc etc..

Ben jij de enige die nooit meer ziek wordt of geldt dat voor heel de gemeente waar jij naar toe gaat? Dat wil ik dan nml wel even nabellen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet meer of de tekst al in dit topic was genoemd, maar ik moest gisteren nog aan de volgende tekst denken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Het is dus mogelijk dat de duivel bij je weggaat/-vlucht, doordat je weerstand biedt aan de duivel en je je aan God onderwerpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand vroeg de rede waarom God Satan niet heeft vergeven. Ik denk dat het zo is, omdat hij de verbode zonden heeft gepleegt. De zonde tegen de Heilige geest. Deze houdt volgens mij in dat als je weet van God en Hem heb ervaren, dan mag je niet tegen Hem in gaan.

Ps: De christen die zeggen dat je geen goede christen bent , als je ziek bent, hebben het helemaal mis. In de bijbel staat oordeel niet of je zult met hogere maatstafen worden geoordeeld. Dus zoizo is het niet handig als je dat zou doen.

Eerste post :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ps: De christen die zeggen dat je geen goede christen bent , als je ziek bent, hebben het helemaal mis. In de bijbel staat oordeel niet of je zult met hogere maatstafen worden geoordeeld. Dus zoizo is het niet handig als je dat zou doen.

Klopt. Een christen mag niet in die zin oordelen over iemand met een ziekte.

Wat je in de rest van je post schrijft, zou inderdaad zomaar kunnen. Ik vind het wel een plausibele verklaring. (Alleen houd ik nog een voorbehoud.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag waarom God satan niet kan vergeven zit denk ik in de geaardheid van satan. De engelen zijn onsterfelijke dienstknechten, de gevallen engelen blijven ook onsterfelijk. De bijbel zegt dat het loon van de zonde de dood is. Lastig voor gevallen engelen, maar wel mogelijk voor de mens.

Het feit dat wij wel vergeving kunnen ontvangen is ook door sterven heen, wat Jezus op zich heeft genomen. Door het kruis heen zijn wij meer dan dienstknechten, God noemt ons zelfs zijn kinderen en we mogen Hem met Vader aanspreken. Ik denk dat de engelen Hem niet met Vader kunnen aanspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid