Spring naar bijdragen

Vietnam heeft weer Bijbelgenootschap


Aanbevolen berichten

Na 36 jaar heeft de Vietnamese overheid opnieuw de registratie toegestaan van het Vietnamees Bijbelgenootschap. Tot 1975, voor de Vietnamoorlog, bestond er al een Bijbelgenootschap in Zuid-Vietnam. De overheid besloot toen echter dat het de deuren van het kantoor in Ho Chi Minh stad (Saigon) moest sluiten.

Nu mag het Vietnamees Bijbelgenootschap weer bestaan, maar wel met enkele beperkingen. Het bijbelgenootschap moet geregistreerd staan als handelsorganisatie die bijbels mag drukken en verspreiden. “Toch is dat een stap vooruit voor een land waar het niet makkelijk is om christen te zijn en een bijbel te bezitten. Als Bijbelgenootschap mogen we als bruggenbouwer fungeren tussen de verschillende officiële en onofficiële kerken in Vietnamâ€, aldus Joyce van de Veen, hoofd Bijbelwerk van het Nederlands Bijbelgenootschap.

De United Bible Societies, de wereldbond van Bijbelgenootschappen, hebben in de afgelopen 36 jaar het bijbelwerk verricht via individuele katholieke en protestantse kerken in Vietnam. Daarnaast stond de overheid sinds 1992 toe om mondjesmaat bijbels te importeren en uiteindelijk ook lokaal te drukken. Op deze manier zijn er bijna een miljoen bijbels en twee miljoen Nieuwe Testamenten gedrukt en verspreid in Vietnam.

De officiële registratie van het Vietnamees Bijbelgenootschap betekent dat de UBS voortaan direct namens de kerken bijbels kan drukken in plaats van toestemming te moeten vragen aan individuele kerken. Joyce: “Deze officiële status maakt het voor mijn collega Arun Sok Nhep en anderen mogelijk om beter in te spelen op de behoeften van het groeiend aantal gelovigen in Vietnam.â€

Er wonen ongeveer 90 miljoen mensen in Vietnam, waarvan de helft jonger is dan vijf jaar. De Vietnamese bevolking is een mengeling van aanhangers van het boeddhisme, confucianisme, traditionele lokale geloven, protestantisme en katholicisme. Hoewel de communistische overheid godsdienstige praktijken heeft afgeraden, wordt het getolereerd binnen de context van onder overheidstoezicht staande boeddhistische en katholieke groepen. De protestantse evangelische kerken (die hoofdzakelijk onder etnische minderheden worden gevonden) en andere niet-geregistreerde groepen ondervinden nog steeds onderdrukking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er wonen ongeveer 90 miljoen mensen in Vietnam, waarvan de helft jonger is dan vijf jaar.

Dat lijkt me heel stug! Het moet denk ik zijn 30% is jonger dan 15.

Overigens is er in vietnam sprake van regulering van Godsdienst en is er veel toegestaan, vooral de katholieke kerk is al lange tijd aanwezig in vietnam. De sites die over vervolging spreken zijn bijna uitsluitend elkaar napratende evangelische ''ow wat worden we vervolgd'', ''christenen''.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om het in perspectief te zetten: volgens Open Doors staat het land op de 18e plaats van de landen waar christenen het meest worden vervolgd. Het is dus niet zo erg als in Noord-Korea, maar minder prettig dan in Birma.

http://www.opendoors.nl/vervolgdechrist ... noverzicht

http://www.opendoors.nl/vervolgdechrist ... ht/vietnam

'ow wat worden we vervolgd'-christenen bestaan denk ik niet. Christenen vinden zichzelf niet zielig, maar melden de vervolging zodat andere christenen hen kunnen helpen, voor hen kunnen bidden en westerse regeringen kunnen opkomen voor christenen in die landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er wonen ongeveer 90 miljoen mensen in Vietnam, waarvan de helft jonger is dan vijf jaar.

Dat lijkt me heel stug! Het moet denk ik zijn 30% is jonger dan 15.

Overigens is er in vietnam sprake van regulering van Godsdienst en is er veel toegestaan, vooral de katholieke kerk is al lange tijd aanwezig in vietnam. De sites die over vervolging spreken zijn bijna uitsluitend elkaar napratende evangelische ''ow wat worden we vervolgd'', ''christenen''.

Misschien zou je het bericht eens moeten lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er wonen ongeveer 90 miljoen mensen in Vietnam, waarvan de helft jonger is dan vijf jaar.

Dat lijkt me heel stug! Het moet denk ik zijn 30% is jonger dan 15.

Overigens is er in vietnam sprake van regulering van Godsdienst en is er veel toegestaan, vooral de katholieke kerk is al lange tijd aanwezig in vietnam. De sites die over vervolging spreken zijn bijna uitsluitend elkaar napratende evangelische ''ow wat worden we vervolgd'', ''christenen''.

Misschien zou je het bericht eens moeten lezen.

Je hebt gelijk, ik was wat aan het googlen geslagen en dat heeft me afgeleid van de inhoud van het bericht.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Om het in perspectief te zetten: volgens Open Doors staat het land op de 18e plaats van de landen waar christenen het meest worden vervolgd. Het is dus niet zo erg als in Noord-Korea, maar minder prettig dan in Birma.

http://www.opendoors.nl/vervolgdechrist ... noverzicht

http://www.opendoors.nl/vervolgdechrist ... ht/vietnam

Wij van wc-eend adviseren wc-eend verhaal.
'ow wat worden we vervolgd'-christenen bestaan denk ik niet. Christenen vinden zichzelf niet zielig, maar melden de vervolging zodat andere christenen hen kunnen helpen, voor hen kunnen bidden en westerse regeringen kunnen opkomen voor christenen in die landen.
denk je echt dat het iets helpt, alles draait om economie en geld en de positie van Nederland is niet dusdanig dat we ook maar iets van invloed kunnen uitoefenen in die landen. Wat ik al eerder zei je kan beter een langdurig plaatselijk initiatief in alle rust steunen (zie katholieke kerk, ja alweer), desnoods tientallen jaren, dan 40.000 schreeuwerige evangelische/charismatische copy paste berichten op het www verspreiden die elkaar napraten.
Link naar bericht
Deel via andere websites

De vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk is natuurlijk onzinnig. Het vergelijken van een brede verzameling christelijke groepen zonder structuur, nauwelijks georganiseerd, geen aansluiting bij heersende klasses of historische wortels in het gebied met een sterk hierarchische, georganiseerde kerk, die ook onderdeel uitmaakt van een wereldwijde kerk met invloed en eigen corps diplomatique, duidelijk aanwezig in bevolking, lange geschiedenis in het land etc etc. is niet bepaald een eerlijke vergelijking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om het in perspectief te zetten: volgens Open Doors staat het land op de 18e plaats van de landen waar christenen het meest worden vervolgd. Het is dus niet zo erg als in Noord-Korea, maar minder prettig dan in Birma.

Wij van wc-eend adviseren wc-eend verhaal.

Ik wil alleen maar aangeven dat er gradaties zijn in vervolging. In sommige landen is het heel erg, in andere landen is het soms een kwestie van goed oppassen. Af en toe zijn er goede mogelijkheden voor christenen in Vietnam en op andere momenten kunnen christenen niet in alle vrijheid hun geloof beleven.

'ow wat worden we vervolgd'-christenen bestaan denk ik niet. Christenen vinden zichzelf niet zielig, maar melden de vervolging zodat andere christenen hen kunnen helpen, voor hen kunnen bidden en westerse regeringen kunnen opkomen voor christenen in die landen.
denk je echt dat het iets helpt, alles draait om economie en geld en de positie van Nederland is niet dusdanig dat we ook maar iets van invloed kunnen uitoefenen in die landen. Wat ik al eerder zei je kan beter een langdurig plaatselijk initiatief in alle rust steunen (zie katholieke kerk, ja alweer), desnoods tientallen jaren, dan 40.000 schreeuwerige evangelische/charismatische copy paste berichten op het www verspreiden die elkaar napraten.

Het maakt niet uit dat het draait om economie en geld, want democratie, rust, stabiliteit, vrijheid van mensenrechten en godsdienst enz. gaan vaak samen met elkaar op.

Nederland treedt vaak niet op als enkel land, maar meer in EU-verband wordt druk uitgeoefend op andere landen.

Je tegenstelling tussen katholiek en evangelisch/charismatisch klopt niet. Er zijn evangelischen/charismaten die in alle rust decennia werken aan een lange termijn-werk en structuur én er zijn evangelischen/charismaten die in lijn met de Bijbel van plaats tot plaats gaan om kerken te planten en de gemeenten te versterken. Maar dat heb ik eerder ook al aangegeven.

Er bestaan overigens zowel charismatische protestanten als charismatische katholieken.

Overigens jammer dat de discussie vaak over vervolging gaat, terwijl het artikel rept over een Bijbelgenootschap dat meer mogelijkheden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term evangelisch/charismatisch is door misbruik van allerlei niet christelijke organisaties zwaar aan slijtage onderhevig. En ja daar schaar ik groeperingen onder die menen dat blinden blij moeten zijn met een braille bijbel zodat God ze kan genezen, dat mensen met kanker niet genoeg geloven als ze niet genezen, dat soort gasten, je kent ze wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De term evangelisch/charismatisch is door misbruik van allerlei niet christelijke organisaties zwaar aan slijtage onderhevig. En ja daar schaar ik groeperingen onder die menen dat blinden blij moeten zijn met een braille bijbel zodat God ze kan genezen, dat mensen met kanker niet genoeg geloven als ze niet genezen, dat soort gasten, je kent ze wel.

Wat is er mis mee dat blinden blij mogen zijn met een braille Bijbel zodat God ze kan genezen? Het is toch geweldig als blinden genezen door God zodat ze voortaan niet meer blind door het leven hoeven te gaan?

Ik zou christenen nooit adviseren te zeggen dat mensen met kanker die niet genezen, niet zouden geloven. Dat is niet in lijn met de Bijbel en de manier waarop Jezus werkte.

Ik snap eigenlijk alleen niet wat dat met dit topic te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk is natuurlijk onzinnig. Het vergelijken van een brede verzameling christelijke groepen zonder structuur, nauwelijks georganiseerd, geen aansluiting bij heersende klasses of historische wortels in het gebied met een sterk hierarchische, georganiseerde kerk, die ook onderdeel uitmaakt van een wereldwijde kerk met invloed en eigen corps diplomatique, duidelijk aanwezig in bevolking, lange geschiedenis in het land etc etc. is niet bepaald een eerlijke vergelijking.
Los daarvan is de positie van katholieken in Vietnam ook niet geweldig. Geestelijken moeten trouw aan de grondwet zweren en als ze dat weigeren worden ze vervolgd. Onlangs zijn er nog 30 priesters opgepakt en sindsdien spoorloos verdwenen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

De vergelijking met de Rooms-Katholieke Kerk is natuurlijk onzinnig. Het vergelijken van een brede verzameling christelijke groepen zonder structuur, nauwelijks georganiseerd, geen aansluiting bij heersende klasses of historische wortels in het gebied met een sterk hierarchische, georganiseerde kerk, die ook onderdeel uitmaakt van een wereldwijde kerk met invloed en eigen corps diplomatique, duidelijk aanwezig in bevolking, lange geschiedenis in het land etc etc. is niet bepaald een eerlijke vergelijking.
Los daarvan is de positie van katholieken in Vietnam ook niet geweldig. Geestelijken moeten trouw aan de grondwet zweren en als ze dat weigeren worden ze vervolgd. Onlangs zijn er nog 30 priesters opgepakt en sindsdien spoorloos verdwenen.
Bron? ik kan nergens vinden dat er 30 priesters zijn opgepakt en spoorloos zijn. Overigens moet elke Nederlandse geestelijke zich ook aan de grondwet houden, overtreding van die grondwet zorgt ook voor vervolging.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Bron? ik kan nergens vinden dat er 30 priesters zijn opgepakt en spoorloos zijn. Overigens moet elke Nederlandse geestelijke zich ook aan de grondwet houden, overtreding van die grondwet zorgt ook voor vervolging.

Nederlandse priesters hoeven zich volstrekt niet aan de grondwet te houden :#. Ook niet van de Nederlandse overheid overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of priesters zich daar aan de grondwet houden, maar Gods wet staat boven grondwetten van een land. De aarde is van God, dus elk land hoort zich aan Gods wet te houden. Dat houdt in dat burgers zich houden aan de grondwet, tenzij deze ingaat tegen Gods wet.
Kun je de grammofoonplaat ook een keer omdraaien en de B kant afspelen?
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid