Spring naar bijdragen

Bijbelse bezinning op exorcisme nodig


Aanbevolen berichten

[preview]Bevrijdingspastoraat – het uitdrijven van demonen – krijgt steeds meer aandacht in de christelijke wereld. Maar hoe staan deze praktijken in relatie tot de Schrift? Volgens psychologe Els Nannen is er sprake van veel onbijbelse praktijken.[/preview]

Onlangs verscheen van haar hand het boek 'Waarlijk vrij? Bevrijdingspastoraat in het licht'. Een lijvig boek waarin zij het bevrijdingspastoraat tegen het licht van de Bijbel houdt. "Iets waar behoefte aan is", zo schrijft de christelijke gereformeerde prof. dr. J. Maris in het voorwoord, omdat ook in steeds meer gereformeerde kerken hier aandacht voor komt.

Nannen toetst het bevrijdingspastoraat aan de Bijbel en komt met enkele zorgwekkende conclusies. Ten eerste wordt er in de Bijbel nooit gesproken over een bevrijdingspastor als een van de kerkelijk ambten (predikant, ouderling en diaken). Daarnaast vindt de praktijk van het bevrijdingspastoraat vaak geen Bijbelse grond. Het belijden van iemands occulte zonden tegenover God wordt nergens genoemd in de Schrift. Nannen constateert daarnaast dat veel Bijbelverzen uit hun verband worden gerukt of verkeerd worden geïnterpreteerd. Daarnaast worden ervaringsverhalen gebruikt om Bijbelverzen te verrijken. Dat is zorgelijk, zo meent Nannen, die toetst aan de hand van de vijf, gereformeerde 'sola's': alleen door genade, alleen door geloof, alleen door de Schrift, alleen door Christus, alle eer is alleen aan God.

Wat volgens Nannen ook zorgelijk is, is dat het bevrijdingspastoraat de focus van het geloof verlegt. Het christelijke geloof moet via de Schrift gericht zijn op Christus en God. Maar het bevrijdingspastoraat richt zich juist op Satan en zijn demonen, door tijdens uitdrijvingsrituelen te bidden tot de Duivel.

Nannen levert met dit boek een kritische kijk op het bevrijdingspastoraat af. Zij start hier ongetwijfeld een discussie mee die nog lang gevoerd zal worden.

BRON: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bevrijdingspastoraat – het uitdrijven van demonen – krijgt steeds meer aandacht in de christelijke wereld [...] alle eer is alleen aan God.

Correct.

Wat volgens Nannen ook zorgelijk is, is dat het bevrijdingspastoraat de focus van het geloof verlegt. Het christelijke geloof moet via de Schrift gericht zijn op Christus en God. Maar het bevrijdingspastoraat richt zich juist op Satan en zijn demonen, door tijdens uitdrijvingsrituelen te bidden tot de Duivel.

In de Bijbel spreekt Jezus ook tot de demonen. Deze opmerking lijkt me niet geheel correct.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus hoefde alleen maar te spreken en het was gepiept. Net als Paulus...Geen uitgebreide, rituele uitdrijvingsessie.

Markus 16:17 zegt o.a. dat gelovigen macht hebben over duivelen. Er staat uitwerpen in het Nederlands maar in het grieks is het gewoon wegsturen.. Jezus en Paulus zochten bezeten mensen niet op. Hij kwam ze gewoon tegen en hielp die mensen gewoon. Exorsisme zoals de Katholieke Leer uitoefent kan ik nergens in de bijbel vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid