Spring naar bijdragen

Laatste protestantse kerk sluit deuren in 2050


Aanbevolen berichten

"Als het in het tempo doorgaat, zal de laatste protestantse kerk de deuren in 2050 dichtdoen. Voor de rooms-katholieken zal dat langer duren, maar nog wel deze eeuw." Aan deze voorspelling waagde godsdienstsocioloog Joep de Hart zich in Dit is de Zondag. "Als ik in Zoetermeer ben, waar ik woon, zie ik overal kerkgebouwen leegstaan. Ze veranderen in meubelzaken. In Tholen ziet het er heel anders uit. Daar zie ik mensen twee keer per zondag naar de kerk gaan. Het meest opvallende is dat dat geen vergrijsd gezelschap is, maar er ook jongeren zijn."

Als het in dit tempo doorgaat zal in 2050 het laatste lid van de protestante kerk de deur achter zicht dicht doen. Tegelijkertijd doen andere kerken het heel goed. Een aantal behoudend gereformeerde kerken laten een heel stabiel beeld zien en pinkster- en evangelische gemeenten groeien enorm. Die kerken proberen kerken persoonlijk aan te spreken. Daar is vandaag de dag een markt voor. Er ligt ook een nadruk op emoties. Dat is iets heel anders dan bij de traditionele kerken waar je je tussen vier kale muren zit te luisteren naar een vrij lange preek en samen een psalm mag zingen in dat slepende ritme wat een psalm zingt dat zo kenmerkend is voor de behoudende stromingen. Bij evangelische kerken gaat het erom wat je hoort, voelt en beleeft."

Bron: Christelijk Informatie Platvorm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, alleen al de suggestie die er in het stuk zit... eerst wordt verondersteld dat kerkverlating lineair door zal gaan, wat ik ten zeerste betwijfel, vervolgens wordt dit niet alleen geaccepteerd maar er wordt ook een alternatief (dat wel werkt?) neergezet, het evangelicalisme, waar 'meer ruimte is voor emoties'.

Dit soort berichtgeving is grappig als het niet verdrietig was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 31 mei 2011 07:23:15 schreef Ursa het volgende:

eerst wordt verondersteld dat kerkverlating lineair door zal gaan, wat ik ten zeerste betwijfel

x2

\"Er ligt ook een nadruk op emoties. ... Bij evangelische kerken gaat het erom wat je hoort, voelt en beleeft.\"

Hmm, niet echt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is een voorspelling die zo in het rijtje kan van die van Harold Camping. Ik kan een ieder hier wel bijna garanderen dat de laatste PKN kerk in Nederland niet in 2050 of daarvoor zal sluiten. Daarnaast durf ik ook wel te stellen dat er altijd (tot het einde der tijden) wel een RK kerk in Nederland open zal blijven.

Maar goed, hij stelt dan ook "als het in dit tempo doorgaat". Een onzinnige stelling waarop hij vervolgens voortborduurt. Goedkoop scoren noemen ze dat ook wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is een groot deel van de krimp een nawee van de ontzuilingperiode. Ik verwacht dat de mate van daling zal afnemen na de vergrijzing. Daarbij gaat het hier om gemiddelden. Dat wilt niet zeggen dat dus elke PKN gemeente zou krimpen of dat er geen enkele nieuwe katholiek er meer bij zou komen. Dus dat de laatste kerk zijn deuren zou sluiten vind ik een beetje overdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid