Spring naar bijdragen

Nieuwe Bijbel leidt tot tweespalt


Aanbevolen berichten

[preview]De komst van een ’herziene Statenvertaling’ (HSV) zaait tweedracht binnen de Gereformeerde Gemeenten. De top van de kerk wil er niet aan, terwijl deze vertaling onder het kerkvolk wel goed wordt onthaald.[/preview]

Onder druk van de Generale Synode van de kerk heeft de Vlissingse predikant C. G. Vreugdenhil zich teruggetrokken uit het Bijbelproject. Zijn geloofsgenoot ouderling Izak Kole, de in Berkenwoude wonende coördinator van de HSV, blijft wel aan.

Vreugdenhil: ,,De synode heeft mij heel nadrukkelijk gevraagd om terug te treden. ’Laat ik dat maar doen om de lieve vrede wil’, heb ik toen gedacht. En ach, het maakt weinig uit. Het project is toch bijna klaar." De Statenvertaling wordt in tientallen kerkelijke gemeenten in Zeeland gebruikt. Dat betreft volgens een ruwe schatting circa 33.000 kerkleden, wat neerkomt op een op de elf inwoners van de provincie.

Bron: PZC

Link naar bericht
Deel via andere websites

Triest, dat Vreugdenhil zich zo snel en makkelijk terug trekt uit dit project. Ik neem aan dat een Bijbelvertaling altijd gestart wordt vanuit een religieuze motivatie. Als je jezelf zo makkelijk kunt laten stoppen door een publieke opinie dan heb je imho toch wel een ernstig gebrek aan geloof of vertrouwen in je eigen woorden.

Triest, dat de gereformeerden hier over verdeeld kúnnen zijn. Betekent toch weer dat het gedachtegoed van deze groep niet homogeen of puur is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 oktober 2010 10:41:07 schreef Borsko het volgende:

Triest, dat de gereformeerden hier over verdeeld kúnnen zijn. Betekent toch weer dat het gedachtegoed van deze groep niet homogeen of puur is.

Voor iemand die niet van oordelen houdt doe je het toch wel heel erg graag.knipoog_dicht.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 oktober 2010 10:41:07 schreef Borsko het volgende:

Triest, dat Vreugdenhil zich zo snel en makkelijk terug trekt uit dit project. Ik neem aan dat een Bijbelvertaling altijd gestart wordt vanuit een religieuze motivatie. Als je jezelf zo makkelijk kunt laten stoppen door een publieke opinie dan heb je imho toch wel een ernstig gebrek aan geloof of vertrouwen in je eigen woorden.

Wat een kul, het betekent vooral dat je je eigen ideëen en voorkeuren onderwerpt aan de gemeenschap.

Enfin, behoorlijk mosterd na de maaltijd. Het project is zo goed als compleet en dit zal geen enkele invloed hebben op het project zelf óf op de ontvangst van de HSV. Die zou binnen de GerGem sowieso al niet als kanselbijbel toegelaten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor iemand die niet van oordelen houdt doe je het toch wel heel erg graag.knipoog_dicht.gif

Dat was geen oordeel maar een conclusie die uit het nieuwsbericht te halen was. Maar ik geef toe dat de toon de muziek bepaalt, en dat deze af en toe wel een beetje vals is... bloos.gif

Ik ben er van overtuigt dat vrijheid van meningsuiting en geloofsbelijdenis/interpretatie samen met algemene mensenrechten boven het bestuur staan van kerk en regering. Bij deze uit ik mijn onbegrip voor het bestuur van dit genootschap en mijn compassie voor de gelovigen die met nieuwe literatuur hun begrip voor God en hun relatie willen verdiepen/verduidelijken.

Wat een kul, het betekent vooral dat je je eigen ideëen en voorkeuren onderwerpt aan de gemeenschap.

Team spirit! party.gif

Dit artikel spreekt over een tweedeling en jij hebt het over 'de gemeenschap'? Volgens mij krijgen we zo een cirkelredenering. Of de tweedeling bestaat niet, of er is geen gemeenschap, welke van de twee wil je ontkennen met een hiërarchisch oordeel? apk_worry-rose.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 26 oktober 2010 07:14:05 schreef Borsko het volgende:

[...]

Team spirit! party.gif

Dit artikel spreekt over een tweedeling en jij hebt het over 'de gemeenschap'? Volgens mij krijgen we zo een cirkelredenering. Of de tweedeling bestaat niet, of er is geen gemeenschap, welke van de twee wil je ontkennen met een hiërarchisch oordeel? apk_worry-rose.gif

Ik ontken volstrekt geen verdeeldheid over dit onderwerp verbaasd.gif.

Ik protesteer tegen jouw laaghartige beschuldiging richting Ds. Vreugdenhil en zijn geloof of vertrouwen in eigen woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was niet laaghartig bedoeld, ik bemoei me alleen met zaken die me niets aangaan natuurlijk. Ik geef commentaar op een regime dat geen commentaar duldt van buitenaf, maar haar eigen leden wel de mond kan snoeren.

Het is voor mij onvoorstelbaar om van hogerhand te horen te krijgen dat je moet stoppen met schrijven, terwijl je wel vanuit een pittige overtuiging en met draagvlak onder de bevolking je werkzaamheden verricht.

Dat gezegd hebbende, kan ik toch wel begrip hebben voor de keuze van de predikant. In zijn situatie heeft hij de keus om pas op de plaats te doen of de steun van GS en een gedeelte van de gemeenschap te verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 27 oktober 2010 12:50:41 schreef Eulogía het volgende:

De CGK lijkt positief: link .

Juh, maar daar is, anders dan in de GG, geen substantieel deel dat elke vertaling naast de SV afwijst en zowel de SV, NBG '51 en de NBV (met de nodige mitsen en maren) zijn daar al geaccepteerd als kanselbijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid