Spring naar bijdragen

Pastoor "oranjemis" ontheven van priesterlijke taken


Aanbevolen berichten

[preview]Pastoor Paul Vlaar van Obdam is door de bisschop van Haarlem-Amsterdam van zijn priesterlijke taken ontheven vanwege het niet eerbiedigen van de heiligheid van de eucharistie. Op zondag 11 juli ging Vlaar in een oranje kazuifel voor in een mis die geheel in het teken stond van de finale van het WK-voetbal. [/preview]

Het bisdom Haarlem-Amsterdam verklaarde donderdag dat de viering "onvoldoende recht" deed "aan de heiligheid van de eucharistie". "De beelden hiervan hebben in binnen- en buitenland bij gelovigen verontwaardiging gewekt."

"Al eerder heeft de bisschop pastoor Vlaar op het hart gedrukt de heilige eucharistie niet te vermengen met profane evenementen. De pastoor heeft gezegd dit geheel te onderschrijven en beloofd zich hieraan te zullen houden. De pastorale ijver en inzet van de pastoor staan overigens niet ter discussie", aldus het communiqué van het bisdom.

Bisschop Punt heeft naar aanleiding van de 'oranjemis' opnieuw een gesprek gehad met pastoor Vlaar. Daarbij heeft hij de parochiepriester "met onmiddellijke ingang een bezinningsperiode opgelegd en hem voor de duur van deze periode van zijn priesterlijke taken ontheven. Na afloop hiervan zal een en ander opnieuw bekeken worden".

Bron: Katholiek Nederland

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De kerk kan beter met de tijd meegaan !

Mensen zijn deze hypocrisie zat. Pastor Vlaar krijgt tenminste volle kerken. Maar,omdat hij te populair wordt en met de tijd mee gaat, wordt hij op het matje geroepen!

Smakeloos!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de eerste gemeente waren er heel andere redenen waarom de kerk volliep.

Hand. 2

36 Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.

37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.

41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. 42 En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.

43 En er kwam vrees over alle ziel en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen. 44 En allen, die tot het geloof gekomen en bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk; 45 en telkens waren er, die hun bezittingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er behoefte aan hadden; 46 en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, 47 en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Eulogia:

Gooi die bijbel es aan de kant en denk zelf na ok?

Al die vage teksten, daar kan toch niemand wat mee?

We leven nu in 2010. Als ze dat in Rome nu ook eens snappen,wordt het misschien nog wat met de RK-kerk.

Zo niet,dan lopen er alleen maar mensen weg uit de kerk.

Mensen zijn tegenwoordig intelligent genoeg om in te zien dat je zelf mag nadenken en niet al je levenswijsheid uit 1 of ander gedateerd boek hoeft te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er mensen weglopen uit die kerk, is er misschien iets permanent mis met die kerk.

In dat gedeelte in de Bijbel staat wat kan leiden tot een permanent volle kerk en groei.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet per definitie tegen zulke acties waarbij de kerk volkomt, maar ik geloof dat er structurele veranderingen moeten komen zodat de kerk dagelijks gevuld is en er een permanente groei is. Dat lukt niet alleen met ludieke acties, maar er zal een radicale omkering moeten komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt,dat je niet meteen 'kwaad' op me wordtsmile.gif

Meestal vinden ze me hier te direct en te bot overkomen.

Ik geef alleen weer wat ik om me heen zie.

Ik zie kindermisbruik in de kerk, mensen die aan allerlei bekrompen regeltjes moeten voldoen in hun kerkgemeente (heb ik zelf meegemaakt),de 2e man in het vaticaan die roept dat kindermisbruik en homofilie met elkaar hebben te maken, nu weer die pastoor Vlaar die wordt geschorst om niets.En dan lees ik vervolgens de reacties van de doorsnee mensen en dan zie ik dat de RK kerk gewoon met de tijd mee moet gaan.Die conclusie trek ik.

Anno 2010 zijn mensen mondig,intelligent en heel goed in staat om zelf te bepalen wat goed of slecht is.

Daar hebben we geen paus of Jozef Punt voor nodig,want die zijn gewoon te wereldvreemd geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik word niet gauw kwaad hoor smile.gif

Ik ben zelf trouwens charismatisch-protestant, dus heb misschien net als jij een kritische kijk op de RKK (alleen dan vanuit een andere invalshoek).

Zelf geloof ik dat het antwoord ligt in het charismatisch katholicisme. (Zoals het antwoord voor de protestanten ligt in het charismatisch protestantisme.)

Ik haalde al Hand. 2:43 aan:

En er kwam vrees over alle ziel en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.

(En zo staan er dus nog meer kenmerken in Hand. 2 die samen gaan met een opleving van de Kerk.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zaterdag 17 juli 2010 01:10:13 schreef TheSunIsGod het volgende:

Gooi die bijbel es aan de kant en denk zelf na ok?'

Waarom is de bijbel er volgens jou dan wel? Om in de kast te liggen verstoffen?

Al die vage teksten, daar kan toch niemand wat mee?

We leven nu in 2010.

God verandert niet, het zijn de mensen die veranderen...

Als ze dat in Rome nu ook eens snappen,wordt het misschien nog wat met de RK-kerk.

Zo niet,dan lopen er alleen maar mensen weg uit de kerk.

Mensen zijn tegenwoordig intelligent genoeg om in te zien dat je zelf mag nadenken en niet al je levenswijsheid uit 1 of ander gedateerd boek hoeft te halen.

De boodschap is niet gewijzigd, hoe mooi je het jasje eromheen ook maakt, het gaat om de "kale" boodschap. Die neem je niet aan omdat het opeens een mooie verpakking heeft, maar om de inhoud van die boodschap.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zaterdag 17 juli 2010 11:42:36 schreef TheSunIsGod het volgende:

De kerk kan beter met de tijd meegaan !

Mensen zijn deze hypocrisie zat. Pastor Vlaar krijgt tenminste volle kerken. Maar,omdat hij te populair wordt en met de tijd mee gaat, wordt hij op het matje geroepen!

Smakeloos!

Maar als je zin hebt om geëntertaind te worden kan je toch net zo goed een festival of theater bezoeken? Waarom moet dat in de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Op zondag 18 juli 2010 09:32:22 schreef ...me... het volgende:

[...]

Maar als je zin hebt om geëntertaind te worden kan je toch net zo goed een festival of theater bezoeken? Waarom moet dat in de kerk?

Maak mij maar eens duidelijk wat pastor Vlaar IN JOUW OGEN verkeerd heeft gedaan?!

Jij laat je nu leiden door standpunten van Jozef Punt en de Paus,maar wordt het niet eens tijd dat je zelf gaat nadenken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 19 juli 2010 12:31:07 schreef TheSunIsGod het volgende:

[...]

Maak mij maar eens duidelijk wat pastor Vlaar IN JOUW OGEN verkeerd heeft gedaan?!

Jij laat je nu leiden door standpunten van Jozef Punt en de Paus,maar wordt het niet eens tijd dat je zelf gaat nadenken?

Dus iedereen die het eens is met de Paus, denkt zelf niet na? Dat doen we vast alleen als we het eens zijn met jou, zoals alle kritische en weldenkende mensen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 19 juli 2010 12:31:07 schreef TheSunIsGod het volgende:

[...]

Maak mij maar eens duidelijk wat pastor Vlaar IN JOUW OGEN verkeerd heeft gedaan?!

Jij laat je nu leiden door standpunten van Jozef Punt en de Paus,maar wordt het niet eens tijd dat je zelf gaat nadenken?

Ik denk gewoon dat je niet naar een kerk gaat om met elkaar een feest te bouwen, maar dat je dit doet omdat je iets met je geloof wilt doen. En als er eens een keer iets niet helemaal volgens de regeltjes gaat zie ik dat ook echt niet als een probleem, maar als je een eucharistieviering hebt waarin (bijna) alleen maar aandacht is voor voetbal en niet voor God dan vind ik dat eigenlijk wel heel vreemd.

Overigens laat ik me niet echt leiden door de ideeën van de Paus of Bisschop Punt, maar als ik zo'n foto zie van een altaar waar een goal op staat komt dit wel erg vreemd op me over!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het prima als de pastoor alleen had gebeden voor het team, en wellicht ook gewoon wat meer aandacht had besteed aan het WK, maar het kerkkoor dat voetballiedjes zingt, een oranje kazuifel en al dat soort zooi vind ik niet getuigen van respect voor het sacrament en de mis überhaupt.

De sanctie op zich vind ik dan wel weer een beetje zwaar, maar ik hoop wel dat de beste man begrijpt wáárom de bisschop ervoor gekozen heeft om hem een 'bezinningsperiode' op te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als men op het Damrak op 4 mei met de kransen zou zijn gaan voetballen, zou men dat bijzonder kwalijk vinden.

Als in de film The Passion of the Christ de soldaten met vuvuzela's en oranje kleding Christus naar het kruis hadden gehost, terwijl het publiek roept "wij zijn er weer bij en dat is prihima!" dan had geen enkele gelovige woorden genoeg gehad om te beschrijven hoe bespottend dat zou zijn.

De Mis is het échte werk, het échte Offer van Christus, sacramenteel tegenwoordiggesteld. Hoe kun je daar dan zo'n voetbalfeest van maken? Terecht dus dat de bisschop hem geschorst heeft. Van de Mis moet je met je tengels afblijven, omdat het Christus is die spreekt en die zich aan ons geeft. En die pastoor heeft wel meer rare, blasfemische fratsen uitgehaald met de Mis. En hij niet alleen. Hopelijk wordt er ook eens een einde gemaakt aan al die carnavalsmissen en andere rare fratsen die men in veel parochies meent uit te halen.

En laat de Kerk alsjeblieft al helemaal niet met de tijd meegaan. Daar krijg je alleen maar ellende van. Priesters die in de jaren zestig en zeventig heel modern hun celibaat verkwanselden en heel modern "kinderseksualiteit" praktiseerden hebben onherstelbare schade aangericht bij veel mensen. Die ene pastoor die een carnavalsmis opdroeg, kreeg veel ellende van homo-organisaties en de PvdA op zijn dak toen hij zich wel aan de spelregels wilde houden. Dus nee, laten we niet met de tijd meegaan, maar met de eeuwigheid. In elk geval namens de vele slachtoffers die toen en ook nu weer vallen door onze tijdsgeest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bravo Robert! Ik ben het op 1 punt na helemaal eens met je post.

Het punt waar ik het niet mee eens ben: de schorsing van 2 maanden.. Je hebt daar niet alleen de priester in kwestie mee maar vooral zijn parochianen. Ik denk dat het voldoende was geweest om de beste man een 'standje' te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het mij ook goed voorstellen dat katholieken moeite hebben met het zo oppervlakkig omgaan met de mis.

@JoostG, ik vermoed dat het bisdom ook door het Vaticaan op de vingers is getikt en daarom ook een daad moeten stellen, aangezien Nederland zich wereldwijd van een bedenkelijke kant heeft laten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid