Spring naar bijdragen

"Geloof geen excuus om in de hemel te komen"


Aanbevolen berichten

[preview]Shane Claiborne (foto) is ervan overtuigd dat Jezus Christus niet alleen naar de aarde kwam om voor de mensheid te sterven, maar ook om mensen leren hoe te leven.[/preview] "Er is zoveel in onze cultuur dat ons leert af te zien van het lijden, af te zien van mensen die niet zoals ons zijn en uit buurten te vertrekken waar een hoge criminaliteit is. En toch is het hart van het Evangelie dat God in het lijden treedt," vertelt hij in The Christian Post.

De auteur van het boek Hoe Jezus de wereld op z'n kop zet, merkt op dat veel gemeenschappen zich scheiden van hun buurman en zelfs God. Claiborne roept christenen niet op om dezelfde levensstijl hem aan te nemen, maar hij wil dat christenen hierover nadenken: "Op de dag des oordeels, zoals Jezus zegt, wordt ons een aantal vragen gesteld door God en dat zal geen doctrinaire test zijn. Hij vraagt niet 'bent u het wel of niet eens met de maagdelijke geboorte', maar vragen als 'Heeft u mij bezocht toen ik in de gevangenis zat?' en 'Heeft u mij gevoed toe in honger had?'. Die vragen zijn wel van belang."

Claiborne, die door conservatieve christenen is bekritiseerd vanwege 'bevordering van het sociale Evangelie', beschouwt Christus niet als een 'ticket' voor de hemel. Maar hij ziet in Hem het "goede" en "alles waarnaar mijn hart verlangt". "We moeten ons geloof niet zien als een excuus om in de hemel te komen en de wereld om ons heen te negeren, maar als een manier hoe we met de wereld waar we leven omgaan."

De schrijver ziet veel zichtbare en uitgesproken christelijke leiders die struikelen over zaken als geld. "Het antwoord op slecht leiderschap is goed leiderschap," vertelt Claiborne. "Goede leidinggevende kwaliteiten als geloofwaardigheid en integriteit komen het "diepe binnenste" van een persoon. "Te veel mensen proberen leiding te geven door het schrijven van boeken of preken, maar realiseren zich niet dat dit het makkelijke gedeelte is. Iedereen kan een boek schrijven. Maar wanneer woorden vlees worden, blijkt pas echt hoe we ons leven leiden."

Bron: cip.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid