Spring naar bijdragen

Jeruzalem moet een open stad zijn


Aanbevolen berichten

jerusalem.jpgJeruzalem moet een open stad zijn, die voor iedereen toegankelijk is en waar ruimte is voor alle geloofsgemeenschappen. Dat zegt Theophilos III, de Grieks-orthodoxe patriarch van Jeruzalem.Het conflict in Jeruzalem is volgens hem ten gronde religieus. Politici zullen geen oplossing vinden zonder de raad en bijstand van de religieuze leiders, niet alleen de christelijke, maar net zo goed de islamitische en joodse.

In een gesprek met het ‘Palestine-Israel Journal’ zegt de patriarch dat de relaties van zijn patriarchaat met de Jordaanse, Palestijnse en Israëlische overheden zijn uitgeklaard. “Alle betrokken politieke partijen willen Jeruzalem als hoofdstad. Maar vanuit godsdienstig standpunt is Jeruzalem stad van God. Jeruzalem moet met drie longen ademen: een christelijke, een joodse en een islamitische. Die longen moeten harmonisch ademen.â€

Het Latijnse patriarchaat van Jeruzalem roept op tot gebed voor Syrië en het hele Midden-Oosten, in het bijzonder voor diegenen die onder groot lijden gebukt gaan. “Laten wij bidden dat alles op alles wordt gezet om de politieke situatie te deblokkeren, om verzoening tot stand te brengen en om het samenleven van verschillende geloofsgemeenschappen met respect voor de waardigheid van eenieder te herstellen.†Het patriarchaat vraagt ook om te bidden voor Palestina, dat op 20 september bij de Verenigde Naties zijn erkenning als staat zal aanvragen.

Bron: Kerknet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Waarom is een stad een stad van God? Ik ben nog altijd zo protestants (of gewoon naïef) dat ik niet kan begrijpen waarom men een stad als heilig beschouwt. Natuurlijk het heeft een bepaalde historische waarde, maar God kan men toch op iedere plaats aanbidden en daarmee is iedere plaats toch in principe Gods plaats? :?

Als men de overtuiging "Jeruzalem= stad van God'' zou veranderen, zou het een hoop ellende schelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Kyran,

voor een deel kan ik goed begrijpen wat je zegt. Christenen hoeven niet naar een specifieke plek om God te bereiken. Toch denk ik wel dat Jeruzalem, en het volk Israël een speciale plek bij God hebben. Denk alleen al aan de profeten, en hoe vaak God met liefde spreekt over Jeruzalem en over Zijn volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat verbaast me dan weer van Bonaventura smile.gif Ik ben benieuwd naar je motivatie.
Omdat ik simpelweg weinig zie in het idee van Jeruzalem als een soort neutrale internationale zone. Het lost namelijk helemaal niets op. Wie moet het besturen? En hoe verwacht je dat Israël enerzijds en de Palestijnen anderzijds tegenover deze staat staan? En wat bedoel je met Jeruzalem? De Oude Stad, het deel dat als heilig wordt beschouwd, is een totaal een vierkante kilometer groot. West-Jeruzalem is een gigantische moderne Israëlische stad, wat wil je daarmee doen als je Jeruzalem zelfstandig gaat maken?

M.a.w.: dat idee van een zelfstandig Jeruzalem vind ik gewoon onhaalbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In zekere zin ís Jeruzalem al een stad voor moslims, christenen en joden (bestuurd door Israël), in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mekka dat alleen voor moslims is (volgens de moslims). De in dit topic vermeldde plannen veranderen in mijn ogen daarom ook weinig ten positieve aan de status quo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid