Spring naar bijdragen

Christelijke scholen doen Dungan in de ban


Aanbevolen berichten

HOOGLAND - Nadat enkele C1000-vestigingen een spaaractie van hun keten weigerden vanwege occulte figuurtjes, worden de Dungans nu ook geweerd op basisscholen.

Alle leerlingen van GBS De Horizon in Hoogland kregen gisteren te horen dat ze hun Dungans voortaan thuis moeten laten. ,,Wie vindt nog meer dat Dungans slecht zijn?'', vraagt juf Willemieke Kruizinga van gereformeerde basisschool De Horizon in Hoogland. Een van haar leerlingen heeft net gezegd dat de muntjes die je bij C1000 kunt sparen duivels en occult zijn. Zeker driekwart van zijn klasgenoten is het met hem eens.

Ongeveer acht leerlingen sparen de figuurtjes wel. Voor hen heeft Kruizinga slecht nieuws. ,,Vanaf vandaag mogen jullie geen Dungans meer meenemen naar school.'' De leerlingen knikken begrijpend. Ook de liefhebbers hadden hun verzameling gisteren al thuisgelaten, nadat de directie vrijdag in een brief aan alle ouders had uitgelegd dat de spaaractie 'niet past bij onze identiteit'.

Monsters

Verschillende basisscholen hebben besloten het sparen van Dungans op school te verbieden, blijkt uit een rondgang langs enkele scholen. Naast de gereformeerde school, hebben evangelische en reformatorische scholen moeite met de spaaractie. ,,Ik heb begrepen dat in een filmpje over de actie kinderen in monsters veranderen en elkaar opeten. Dat past niet bij onze school'', zegt directeur Eelke Westrik van De Horizon. Nadat de regionale scholenkoepel HAAL de zes aangesloten scholen ter bezinning een artikel uit deze krant stuurde over de Dungans, besloot Westrik de figuurtjes van zijn school te weren. HAAL-directeur Jan Overweg weet niet hoe de andere scholen hier op inspelen. ,,Op zich heb ik geen bezwaar tegen de figuurtjes, maar ik heb de directeuren geadviseerd in te schatten hoe de actie op hun school leeft en wat de ouders ervan vinden. Als zij er bezwaar tegen hebben, moet je het beleid daarop aanpassen.''

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

muur.gif

We hebben het hier over een 'moderne' vorm van het rock/paper/scissors spelletje. Het lijkt mij sterk dat de jeugd zich gaat identificeren met de nieuwe flippo's -> aanstellerij van de school.

Wat imho wel een kwalijke zaak is, lijkt mij de marketingstrategie die hier achter zit en tegenwoordig bij alle grote supermarkten zijn plaats heeft gevonden.

Er wordt de laatste jaren grootschalig geld uitgegeven aan marketing op kinderen die hun ouders met gemak overhalen om in de rij te staan voor plastic troep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh help. Ik kan me op zich wel voorstellen dat scholen vragen om die dingen thuis te laten als het leidt tot onaangename rivaliteit, uitsluiten van kinderen die het niet hebben, of stelen van elkaar (dat soort dingen herinner ik me wel vaag van uit de tijd dat Pokemonkaarten hip waren), maar dat het onchristelijk zou zijn omdat de reclame kinderen toont die in monsters veranderen... Ach gut. Nuja, die scholen moeten vooral zelf beslissen wat ze doen en laten natuurlijk, maar ik vind het behoorlijk absurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik niet altijd even blij ben, met alle spaaracties in mijn klas, maar zolang ze er goed mee omgaan, is het ook weer gezellig.

Je kunt kinderen overal voor beschermen, maar dit is naar mijn idee, speelgoed, waarmee kinderen samen kunnen spelen, ruilen en gewoon genieten.

Maar als een school voor een identiteit staat en die wil hij waarborgen, vind ik dit een verstandige stap, want anders ga je je er als school alleen meer aan ergeren.

De meeste ouders doen bij mij geen boodschappen bij de C1000, dus ik heb er weinig in de klas big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij in de klas hebben ze het wel. Althans ik weet dat ze het hebben en dat ze er soms mee 'spelen' op het schoolplein. In de klas hoef ik die zooi niet te zien, maar dat gaat evengoed op voor al het andere op wat afleid.

Het is overigens wel leuk om te zien hoe goed kinderen leren handelen met dit soort verzamel dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid