Spring naar bijdragen

Geen doop meer bij Soul Survivor-festival


Aanbevolen berichten

STRAND NULDE - Aan het einde van het vijfdaagse Soul Survivor-festival worden geen jongeren meer gedoopt, zoals dat de laatste jaren wel gebruikelijk was.

Woensdag is de laatste dag van het charismatisch-evangelische evenement bij Strand Nulde aan de A28. De laatste jaren konden jongeren zich laten onderdompelen in het Veluwemeer; vele tientallen maakten daarvan gebruik. Kerken toonden zich echter kritisch omdat ze de doop een kerkelijke handeling vonden.

Het afsluitende onderdeel is nu geschrapt, zegt woordvoerder Roos Mannee. ,,Wij hebben een leidersdag gehad met vertegenwoordigers uit allerlei kerken. Daar bleek dat voorgangers uit de Protestantse Kerk er veel moeite mee hebben dat jongeren zich hier kunnen laten dopen. Ze willen dat graag binnen hun eigen kerk houden. Dat begrijpen we en daar hebben we respect voor. Daarom is besloten het doopfeest te schrappen. We houden wel een seminar over de doop en moedigen jongeren aan een keuze te maken, maar daar wel hun eigen kerk bij te betrekken.''

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede zaak, naast de vraag of je een dergelijke, niet altijd oncontroversiele, plechtigheid moet aanmoedigen, hoort iets dergelijks niet gedaan te worden in een weekeinde waar weinig (zelf)reflectie mogelijk en de sfeer emotioneel geladen is en hoor je het te doen in de plaatselijke gemeenschap. Met dit soort praktijken verwijder je de dopeling van de gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 06 mei 2010 12:37:51 schreef Machiavelli het volgende:

Goede zaak, naast de vraag of je een dergelijke, niet altijd oncontroversiele, plechtigheid moet aanmoedigen, hoort iets dergelijks niet gedaan te worden in een weekeinde waar weinig (zelf)reflectie mogelijk en de sfeer emotioneel geladen is en hoor je het te doen in de plaatselijke gemeenschap. Met dit soort praktijken verwijder je de dopeling van de gemeenschap.

En hoe zie je dat in het licht met het dopen door Filippus (bij de kamerling) en andere doopgebeurtenissen in het NT?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 06 mei 2010 01:03:35 schreef Eulogía het volgende:

[...]En hoe zie je dat in het licht met het dopen door Filippus (bij de kamerling) en andere doopgebeurtenissen in het NT?

Bij Filippus was er geen sprake van een thuisgemeente en geen sprake van een conferentiegeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 06 mei 2010 06:24:28 schreef Machiavelli het volgende:

[...]

Bij Filippus was er geen sprake van een thuisgemeente en geen sprake van een conferentiegeloof.

Wat versta jij onder een 'conferentiegeloof'?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 06 mei 2010 06:31:18 schreef Joost het volgende:

[...]Wat versta jij onder een 'conferentiegeloof'?

Het hoppen van conferentie naar conferentie voor het opbouwen van je geloof, niet of nauwelijks een band hebben met een plaatselijke gemeente.

Wel naar de nieuwste conferentie gaan waar Ouweneel spreekt, maar de zondagse erediensten daarvoor verzuimen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je weet niet of dat het geval is. De mensen in de Bijbel die werden gedoopt, waren ook niet echt gemeente-vast. Ze bekeerden zich, lieten zich dopen en gingen Jezus volgen, zich bij een gemeente aansluiten en werden discipelen. De meeste theologen zouden bij de kamerling hebben gezegd dat hij eerst een maandenlange cursus over 'dopen' zou moeten volgen, maar in het NT vindt dopen heel snel plaats nadat iemand heeft gezegd dat deze gelooft en zich wil laten dopen. (Hand. 8 - 36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.] 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.) Wat een impuls-keuze. Zou de kamerling de keuze niet gemaakt hebben omdat hij bevangen werd door emotie, opgezweept door de overdreven woorden van Filippus? Heeft hij wel een weloverwogen, rationele keuze gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 07 mei 2010 09:22:09 schreef Eulogía het volgende:

Je weet niet of dat het geval is.

Dat weet ik wel.

De mensen in de Bijbel die werden gedoopt, waren ook niet echt gemeente-vast. Ze bekeerden zich, lieten zich dopen en gingen Jezus volgen, zich bij een gemeente aansluiten en werden discipelen. De meeste theologen zouden bij de kamerling hebben gezegd dat hij eerst een maandenlange cursus over 'dopen' zou moeten volgen, maar in het NT vindt dopen heel snel plaats nadat iemand heeft gezegd dat deze gelooft en zich wil laten dopen. (Hand. 8 - 36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.] 38 En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.) Wat een impuls-keuze. Zou de kamerling de keuze niet gemaakt hebben omdat hij bevangen werd door emotie, opgezweept door de overdreven woorden van Filippus? Heeft hij wel een weloverwogen, rationele keuze gemaakt?

Zoals wel vaker lees je selectief en negeer je elke context.

Anders dan bij de bekeerlingen waar we in Handelingen over lezen is hier, vandaag de dag, sprake van een gevestigde kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 10 mei 2010 12:48:22 schreef Machiavelli het volgende:

Zoals wel vaker lees je selectief en negeer je elke context.

Anders dan bij de bekeerlingen waar we in Handelingen over lezen is hier, vandaag de dag, sprake van een gevestigde kerk.

Er is maar één kerk en dat is het Lichaam van Jezus Christus. Dit Lichaam was er al tijdens de Handelingen van de eerste apostelen en is er nu nog, tijdens de handelingen van de huidige apostelen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 10 mei 2010 12:55:26 schreef Eulogía het volgende:

[...]Er is maar één kerk en dat is het Lichaam van Jezus Christus. Dit Lichaam was er al tijdens de Handelingen van de eerste apostelen en is er nu nog, tijdens de handelingen van de huidige apostelen.

Als je mij bewust zo slecht verstaat heeft dit gesprek echt geen zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat was überhaupt het idee achter festival dopen eigenlijk? Voor de kerk-festival-hoppers?

Ik ben het overigens eens met Machiavelli, we zijn één in het lichaam van Christus door de doop, volgens 1 korinthe 12, maar het lichaam van Christus is de kerk (mi meerdere kerken). Echter, een festival is niet bepaald subtantiëel, reden genoeg om het niet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is slechts één Kerk en één doop.

Probleem met dopen op SS lijkt me dan eerder dat je de plaatselijke gemeente ermee passeert, terwijl juist het gemeente zijn ook een aspect is van het christelijk geloof. En het festival kan de begeleiding en pastorale zorg ook niet vervullen, het hele jaar door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook voorstander van geloof en de doop in de gemeente en ben ook niet zo'n voorstander van een 'festival-geloof'. Al kun je het niet uitsluiten op grond van de Bijbel, aangezien het dopen volgens de Bijbel heel gemakkelijk plaatsvond; niet binnen een duidelijke kerkelijke structuur, maar heel pragmatisch; onderweg of net nadat iemand tot geloof komt of tot overtuiging komt tot de noodzaak tot de doop. Dat is wat anders dan wat theologen en veel kerken ervan gemaakt hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 10 mei 2010 05:04:43 schreef Eulogía het volgende:

Ik ben ook voorstander van geloof en de doop in de gemeente en ben ook niet zo'n voorstander van een 'festival-geloof'. Al kun je het niet uitsluiten op grond van de Bijbel, aangezien het dopen volgens de Bijbel heel gemakkelijk plaatsvond; niet binnen een duidelijke kerkelijke structuur, maar heel pragmatisch; onderweg of net nadat iemand tot geloof komt of tot overtuiging komt tot de noodzaak tot de doop. Dat is wat anders dan wat theologen en veel kerken ervan gemaakt hebben.

mwa, ik zou ook met historische context rekening houden hoor. In het begin van het dopen bestond er helemaal geen kerk. En tijdens de apostelen krijgt het ook een ander accent als je die apostelen als 'bisschop' ziet en rekening houdt dat die mensen zich niet op een festival maar in de gemeente lieten dopen. En 'in de gemeente' is in dat geval ook als het niet in een doop bassin in een gebouw is, maar in een rivier. Het verschil met SS is dat bij SS het mensen zijn over het hele land verspreid en van verschillende kerken en het festival na een paar dagen weer weg is, de dopeling niet. Maar goed, je gaf zelf al aan dat dopen in de gemeente je voorkeur geniet. smile.gif

Ongeldig is de doop op SS lijkt mij niet, maar het heeft ook mijn voorkeur niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 10 mei 2010 06:22:45 schreef Olorin het volgende:

mwa, ik zou ook met historische context rekening houden hoor. In het begin van het dopen bestond er helemaal geen kerk. En tijdens de apostelen krijgt het ook een ander accent als je die apostelen als 'bisschop' ziet en rekening houdt dat die mensen zich niet op een festival maar in de gemeente lieten dopen. En 'in de gemeente' is in dat geval ook als het niet in een doop bassin in een gebouw is, maar in een rivier. Het verschil met SS is dat bij SS het mensen zijn over het hele land verspreid en van verschillende kerken en het festival na een paar dagen weer weg is, de dopeling niet.

Filippus was zelfs ineens weg nadat hij de kamerling had gedoopt. Die kamerling moest het maar verder zelf uitzoeken.

In Hand. 5 werd al gesproken over de gemeente (ecclesia) terwijl de doop van de kamerling en meerdere dopen in Handelingen nog moesten plaatsvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 10 mei 2010 07:11:33 schreef Eulogía het volgende:

[...]Filippus was zelfs ineens weg nadat hij de kamerling had gedoopt. Die kamerling moest het maar verder zelf uitzoeken.

In Hand. 5 werd al gesproken over de gemeente (ecclesia) terwijl de doop van de kamerling en meerdere dopen in Handelingen nog moesten plaatsvinden.

Dan kon hij gelukkig in de Kerk terrecht, waar Filippus ook deel van uit maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dinsdag 11 mei 2010 11:49:06 schreef Olorin het volgende:

Dan kon hij gelukkig in de Kerk terrecht, waar Filippus ook deel van uit maakt.

Ja, gelukkig kunnen de gedoopten van SoulSurvivor ook in de Kerk terecht, waar ze deel van uitmaken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid